64 chevellen 8.2 perä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Fodor, 1.2.2005.

  1. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Mä olen joutunut tappelemaan noiden poikkimenneiden lukitustappien kanssa useasti. Mun mielestä rakenteessa on pieni suunnitteluvirhe. Se reikä, minne lukitustapin pää uppoa on väljä, tai siis tapin kierteettömän osan ulkohalkaisija on liian pieni. Sen lisäksi se tappi ei pohjaa reikäänsä. Siitä on seurauksena se, että ristitappi pääsee hakkaamaan lukitustappia poikkisuunnassa, ei paljoa mutta sen verran että tappi murtuu, yleensä kierteiden alusta.

    Ainakin 12-pulttiseen lukottomaan perään käy lukollisen version lukitustappi, kun sitä lyhentää vähän. 10-pulttisiin varmaan myös. Mä olen tehnyt niin, että olen lyhentänyt tapin juuri sen mittaiseksi että sen pää ottaa kiinni reiän pohjaan kun tappi on kiristetty. Lisätuki toivottavasti estää tapin murtumisen. Ainakaan toistaiseksi mitään ongelmia ei ole ollut.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Onko jollain kokemusta auburnin pro series lukosta 8.2" tai jossain muussa perässä? Tuli sellanen tilattua, 508 ekua makso eli ei mikään kauheen kallis jos vaikka toimiskin.
     
  3. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Yhden sellaisen rikkonut
     
  4. Fodor

    Fodor 1st gear

    Miten hammaskosketuksen säätö, jos joudun muuttamaan välyslevyjä pinion-akselin ja laakerin välistä, saako laakerin ehjänä irti ja taas takaisin? Apuja?
     
  5. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Heh, eiköhän se olis parempi saada...
     
  6. TerZZa

    TerZZa 3rd gear

    Kerropa lissää, miten meni ja millä tehoilla? Itse lukko vai menikö muutakin? Harkinnassa kanssa BOP 8.2" perään toi Auburnin Pro malli ja jos työtön siihen kaikki mummolta varastetut rahat laittaa tarttis kanssa kestää :)

    Olisko sitten Eatonin vastaava parempi, mainostavat ainakin että on korjattavissa toisin kuten Auburn, tiedä sitten...
     
  7. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Pro Series, 8 3/4 Moparin perässä. Uutena ostin, lisäaineet laitoin. Purin sen pois kun ei alunpitäenkään oikein pitänyt, eli joskus mutkassa suti yhdellä, suoraan lähti kyllä kahdella. 10tkm ajettuna löytyi pyörähtäneet kartiot ja samoin tais olla keskitappi. Reilu 300 hp katurenkain.

    Eatonin lukko 8.2 perään tuli tohon naapuriautoon, ei oo vielä ajettu autolla kylläkään että pystyis sanomaan mitään. Ennemmin kyllä sijoittaisin kuitenkin siihen.
     
  8. TerZZa

    TerZZa 3rd gear

    Eli ei kai olekaan tarkoitettu olemaan mikään 100% lukko! Ei hyvin on jos lähdöissä otti molemmat fillarit mukaan!!!

    Ne on sitten DetroitLockereiteita, PowerTracksejä ym. mitkä varmasti aina luistaessa molemmat lukitsee! ja paukkuu... Nää muut on kai tosi Quiet ja Smooth ;)

    Kaiken saa rikki, mutta onko sitten kuitenkaan Eaton tai Auburn parempi? Kohta joutuu päättään mitä ottaa ennen kesää....(
     
  9. ceevu

    ceevu Gearhead

    Laadusta en tiiä mutta mulle on tähän asti kelvannut muualta kun Summitilta ostetut osat, ovat nimittäin sen verta halvempia muualla.

    no kerro missä tohon hintaan irtoaa niin muutkin tietää...
     
  10. Fodor

    Fodor 1st gear

    Kaikki laakerit harmaita ja täynnä syöpymiä, pinion rattaasta puuttuu palasia..

    Välys välityksessä, mitä luokkaa kuuluu olla?
    Momentointi, päteekö 8.5 perän luvut tähän? poski80Nm ja lautanen85Nm
    Poskilaakerien esijännitys, löysät pois vaan?
     
  11. camaroo

    camaroo 1st gear

    mulla ois joutilaana jonkunlainen spencer sillä oli sävelletty 8.5 tuumasen lukko yksikkö 8.2 tuumaseen perään.jos joku tarvii niin viestiä.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Lautanen 50 lb ft, posket tais olla 65 lb ft, en mee vannoon. Poskilaakereiden esijännitys: laakerit murikkaan ja vaikkapa toinen simmi paikalleen ja rakotulkilla mitta toiselta puolen. Sitten lasket simmin ja rakotulkin yhteis paksuuden ja lisäät mittaan 0,004" paksummat simmit per puoli esijännityksen saavuttamiseksi. Pitäisi olla melko tiukat asentaa, murikan pyörittely auttaa kyllä. Pinionakselin oikea esijännitys pyöritettäessä on 20-30 lb in. Siis LB IN. Hammasvälyksestä sanotaan että 0,005-0,008" mutta ei puhuta siitä että käytetyllä vai uudella välityksellä, tod. näk. uudella....? Tiedot chevyn kirjoista v. 1965. Itse laitan sen mitä oli ennen purkamista eli noin tuplat tehdas arvoihin nähden. Teen itse juurikin samanlaista 8,2" akselia auburnin lukolla, tosin sevy II:een. Korjaussarjaa odottelin monta viikkoo ja siinä oli sitten väärä krymppiholkki pinionakselille ja oikeaa ei saa mistään. Täytyy käyttää käytettyä holkkia, ei siinä mitää. Joku muukin asia pinionakselilla on pielessä kun siitä ei saa välyksiä pois vaikka kiristää kuinka, jää aina pieni klappi. Kaikki laakerit on samalla numerolla mitä vanhat, mutta täytyy vielä mitata niiden asennuspituus ja verrata vanhoihin laakereihin. Toivottavasti arvoista oli apua.
     
  13. 383

    383 Gearhead

    ei voi käyttää vanhaa krymppi holkkia :soosoo: :soosoo: :soosoo:
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kerro miksi ei voi käyttää vai sanoko varaosamyyjä sillai? Maailma on täynnä samanlaisia kartiorullalaakerointeja joissa ei käytetä krymppiholkkia. Holkilla varmistetaan `paketin´tiukkuus ettei se hae välystä mistään välistä ja helpotetaan oikean esijännityksen hakemista. Ja sitäpaitsi en saa sitä holkkia mistään. Tämä toki vaan mielipide eli haluaisin jonkun perusteen väitteellesi.
     
  15. Väne

    Väne Gearhead

    Lukitustapin jämät saa pois kun painaa ohuen hitsauspuikon tappia vasten ja sitten nappaa puikonpitimellä puikosta kiinni ja samalla virrat pois koneesta, pitäs lähteä vetämällä tai jos kierrettä jäljellä niin pyörittelemällä.
    Toivottavasti ei sitten mikään muu paikka hitsaannu :odroll:
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Laita sopivan paksuinen 1-2 mm shimmilevy käytetyn krymppiholkin kaveriksi.
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Esijännitys onnistui koska vanha holkki oli n. 0,5mm pitempi mitä laakereiden väli. Se klappi mistä kirjoitin aikaisemmin oli just toi 0,5mm, eli en käyttänyt tarpeeksi voimaa kiristykseen. Aikas kova on momentti mikä tarvitaan holkin litistämiseen-> 100kg lurjus 1,5m varren päässä! No nyt kuitenkin akseli nipussa ja kaikki tuntus olevan ok.
     
  18. Fodor

    Fodor 1st gear

    Kiitosta momenteista+esijännityksestä.
    Ostin RP:stä perän laakerisetin, maksoi saman ku pelkät laakerit olis ollu, tasauspyörästön rattaiden levyjä vaan jäin kaipaamaan, näyttää ettei niitä irtoa mistään.
    Muistelinkin, että holkki vaatii momenttia PALJON, vartta saa olla "muutama metri"
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Niistä levyistä vielä senverran että kyseiset chevyn kirjat kieltää käyttämästä useampaa kuin yhtä levyä per puoli ja ainakin richmondin korjaussarjassa tuli neljä liian vahvaa levyä ja nippu onnettomia lisuja. Itse jyrsin niistä liian vahvoista sopivat. Luultavasti useampaa levyä ei saa käyttää siitä syystä että useampi ohut on kuin jousipinkka eli joustaa vaikka olisi kireä asentaa.
     
  20. Fodor

    Fodor 1st gear

    Oli kyllä törkeän paksuiset levyt.
    Tuskin siitä jousto-ominaisuudesta paljoa haittaa on sen jälkeen, kun poskilaakerit on momentoitu?
     

Kerro tästä muillekin!