'64Valianttiin Moottoria..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Moparisti, 16.1.2006.

  1. Moparisti

    Moparisti Gearhead

    Nyt tarttis saada tietää ett kuinka paljon ja mitä pitää muuttaa jotta saa '64 kutos valtterin katsastettua 318staselle kasille?Jarrut,jouset yms..Tarkoitus olisi laittaa kasi ja kolmivaihteinen manuaali näin aluks..
    Ja saako millää sovellettua '73 dartin etulevyjarrut tuollaiseen kotkottimeen..tarviiko vain laittaa tuon 73sen navat ja ylätukivarsi jotta saa levyt valianttiin?Peränkin olen ajatellut vaihtaa hieman isompaan 81/4:seen.Tuleeko onkelmia jarrujen/akselistojen vaihdon yhteydessä,katsastuksessa?
     
  2. Capri2000GT

    Capri2000GT 1st gear

    Mulla oli -64 valtteri 318:lla. Auto oli laillinen ja rummut ympäriinsä.
    -64 malli on ainoa, jota on saanut uutena 273 kasilla rumpujarruilla. -65 pitää vaihtaa levyt, mutta -64 pitäisi mennä nykyäänkin läpi vakio jarruilla. Suosittelen kuitenkin vaihtamaan levyt, sillä ne vakiot 9" rummut eivät ole kovinkaan häävit..
     
  3. valsu67

    valsu67 1st gear

    No kyllä 10 tuuman rummutkin riittää kasille,siis leimalle.mut onhan levyt aina levyt
     
  4. always bb

    always bb Gearhead

    440 on keulilla ja 9" keulilla 8)
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllä tossa bb on 10" rummut edessä nykyään, mutta auto on aikoinaan muutoskatsastettu isolohkolle 9" rummuilla.
     
  6. always bb

    always bb Gearhead

    niin on mutta siihen tulee takas 9" :wink:, jarrut on kuulema vauhdin surma ja kevenee samalla 50-100g
     
  7. MJF

    MJF Double Gearhead

    :eek: Aika hullua hommaa, toivottavasti et aja sillä kadulla :soosoo:
     
  8. always bb

    always bb Gearhead

    kunhan kelit taas sallii niin joka päivä sitä joutuu...rankasee :D
     
  9. MJF

    MJF Double Gearhead

    Itsellä tulee kylmiä väreitä pelkästään 9" rumpujen ajattelusta, nuo olisi saanut kieltää lailla jo uutena. Viimeksi Valtteri oli liikenteessä 9" rumpuilla tehostimen kanssa. Normaalivauhdeissa pystähtyi hyvin ja vähällä voimalla, mutta sitten kun vauhtia oli 170, vastassa oli vain kova poljin eikä vauhti tunnu laskevan :x Onneksi oltiin lentokentällä... Nyt tulee isot levyt joka nurkkaan, mutta jokainen tekee tavallaan. Itse en suosittele noita kun museoautoon kuutosella :) Ja ´65 vuonna on saanut vielä 273:sta pikkurummuilla.

    Mutta takaisin alkuperäisiin kysymyksiin.
    ´73 jarrut menee kun vaihtaa isommat alapallot. Ylätukivarret joutuu vaihtaan kans isommalla pallolla oleviin. Eli kaikki alatukivarresta ylöspäin menee vaihtoon.
    Perän vaihdossa ei isompia ongelmia pitäisi olla. U-pultit ja kiinnikkeet pitää olla 8 1/4 perästä ja kardaania pitää lyhentää. Kutosen laatikko ei sovi kasikoneen perään. Katsastuksessa ei pitäisi olla muuta ongelmia kuin prosentit. Kannattaa laskeskella jo etukäteen, menee tiukille jos kaikki vaihtuu.
     
  10. Moparisti

    Moparisti Gearhead

    Mitäs eroa on kutosen ja kasin kolmivaihteisella manuaalilla?Eikös niissä saa tuon kytkinkopan erikseen irti?eikös itse aski oo sama kuin kutosessa?
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kolmilovisia on erilaisia, kutosen perässä normaalisti olevaa ei ole juuri käytetty kasikoneisissa, enkä tiedä onko toisinpäinkään. Kytkinkopan kiinnitys lootan on erilainen pikkukolmelovisiin, kun isoveljiinsä jotka taitavat käyttää samaa koppaa kuin nelilovinen? en tosin mee vannomaan, sen verran vähän ollut noiden manuaalien kanssa tekemisissä, ei oo ollut kun yks tollanen isompi kolmelovinen.
     
  12. Moparisti

    Moparisti Gearhead

    Mites,käykös tuon 73 dartin alatukivarsi tohon 64 valianttiin noin vain vai onko paljoki eroa?
     
  13. tooke

    tooke Gearhead

    Ei suns alatukivarsia tartte vaihtaa, mutta käy ne kyllä uudemmastaki.
     
  14. MJF

    MJF Double Gearhead

    Jos on vakaaja niin kiinnikkeet alatukivarressa on eri paikoissa.
     
  15. tooke

    tooke Gearhead

    Ai nii, ja kolomipykäläesen soveltuvuuven erottaa heleppoemmin siitä, että "kasi"versioessa on synkronoetu ykkönen, niinkö vanahoe :eek: ssa kutvosen boxeissa ei o.
     
  16. chevy355

    chevy355 1st gear

  17. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Tollaisen 170/4v yhdistelmän olen purkanut. Kyseessä oli 64:n Valtteri V200 4D.
     
  18. MJF

    MJF Double Gearhead

    Ei oo enää vaihdelaatikon pattia jalkatilasta tallessa? Tuli laitettua 4-lovinen 170:n perään ja näkyy laatikko vähän turhan avonaisesti lattian läpi :)

    Kytkinkoppaa lukuunottamatta tuo on käsittääkseni sama laatikko mitä ensimmäisissä kasimalleissakin. Myöhemmissä on ykkösen välityksissä ainakin eroa.
     
  19. chevy355

    chevy355 1st gear

    pitikö tehdä mitään muutoksia kun vaihdoit 4 lovisen, vai
    kävikö 3 lovisen kytkinkoppa ja muut vermeet suoraan 4 loviseen?
    onko laatikon pituus sama?
    tarkoitus ois itsekin vaihtaa 4 speed 170:sen perään.
     
  20. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kytkinkoppa on omansa ja koppaan tuleva Z-barin kiinnikekin saattaa olla. Lattiaan joutuu tekeen reiän ja hommaan/tekemään pahkan siihen tilalle. Muuten menee suoraan.
     

Kerro tästä muillekin!