'65-'70 Letukan jousista ja akselipainoista..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Tylsä Rautasaha, 29.4.2006.

  1. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Arvon raadissa varmaan on joku, kellä on '65-'70 mallinen Biscayne/BelAir/Impala tehtaan isolohkolla. Mun kysymys kuuluu, että mikä on rek.otteessa etuakselipaino, ja minkä vahvuista lankaa on etujouset. Mul on 18mm lankaa jouset, ne on aika jees ,vähä jäykemmät saisi kyllä olla. Mutta ihmetysken aihe varsinaisesti on se, kun rek.otteessa on etuakselipaino 950kg (kutostekniikan peruja) ja tyhjänäkin painoi konttorin vaakalla 990kg, mun laskelmien mukaan pitäis olla jotain 1150kg isolohkolla.
    No luonnollisesti kun auton omapaino kasvoi, niin tuli 9 hengen farmarista 7 hengen farmari ja vaikka etuakselipaino on se, joka mättää niin katsastaja vähensi takamatkusatjia, kuskin vieressä edellleen 2 jamppaa.Vaikka sillä ei ole käytännön merkitystä, olis kiva saada otteeseen täydet 9 matkustajaa niinkuin tehdas on tarkottanut, ja eikös sillon saa tilapäisesti ottaa 12?
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    No ei oo tehtaan isolohko enkä kyl muista onko otteessa mitään akselipainoja mut jouset on vaihdettu 427 + ac + kaikki muut herkut malleihin eli jäykimpiin mitä vakiona löytyy. Langan paksuus on mun mielestä suunnilleen sama kuin orkkis 307 jousissa mut jäykkyys tietysti ihan muuta.

    Service manual tuntee tuohon 68:iin kait liki 10 eri jousta sen mukaan mikä on kone, laatikko, varusteet yms yms. Täytyy tutkia tuota kirjaa joskus et onko siinä jossain noita painojakin eri akseleille ilmoitettuna. Yhteistähän noille monipaikkaisille farmareille iästä riippumatta on että tehtaan ilmoittama kantavuus on sen verran pieni et nää suomalaiset 9x 75kg normipainoista matkustajaa menee usein yli kantavuuden ja paikkaluku pienenee siitä mitä tehdas on tarkoittanut.

    Palataan aiheeseen.......
     
  3. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    EU on laihduttanut nuo matkustajat 68 kiloon jos oikein muistan, italiaanot kun on pieniä poikia...
    Kyl ne akselipainot yleensä on otteessa. No, mut vuosi on aikaa selvittää kun lupasin inssille että ens katsastuksessa letukka muutetaan 9:lle, oli mikä oli koska tehas on sen myyny 9 hengen farmarina niin semmonen sen pitää olla koneesat riippumatta.
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ja mä kun olen luullut et liikalihavuus on nykyajan ongelma mut kait se sitte on anoreksia? Toi -7kg/paikka auttaa tuossa aika paljon, ehkä toi tuleva farmarikin tulee sitte 8-paikkainesa kilpiin.

    Mä tutkin tuota kirjaa kun löydän sen jostain täältä kaaoksesta, hyvä ettei ole kiirus......
     

Kerro tästä muillekin!