´65 Coupe Impalan omamassa,kokonaismassa sekä kantavuus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja pervolet, 16.4.2011.

  1. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Autoveroilmoituksessa kehtaavat kysellä moisia tietoja. Oisko kellään rekisteriotetta lähellä tai hyvää nettilinkkiä mistä löytyis??
     
  2. testaaja

    testaaja Gearhead

    Vopite olla, että ei kelpaa kun katsu-ukon punnitukset verolautakunnalle. :eek:
     
  3. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Ei kait nyt sentään jokainen Impalaa maahan tuonut ole käynyt sitä katsastusasemalla punnaamassa?? :eek:
     
  4. testaaja

    testaaja Gearhead

    Voi hyvinkin olla että on käyny, pitänevätkö missään tullissa/autoverottajalla noita painoja ylhäällä että voi kattoa suoraan ne?

    Luulis, että olis joskus tullu useampi -72 Buick Skylark suomeen, täytyi katsun punnituksen kautta käyttää sekin ennen verotusta. Sillä mää vaan aattelin...
     
  5. pervolet

    pervolet 2nd gear

    No luulis kai tuon nyt kelpaavan jos esim. 66 ukkoa käy mittauttamassa ja yksi sitten ottaa jonkun niistä hyväksytyistä painoista ilman punnitusta. Oiskohan niitä tosiaan jossain tullin sivuilla olemassa? Tuskinpa.

    Pitänee jostain etsiä Chiltonin raamattu käyttöön.
     
  6. pehar

    pehar 3rd gear

    mun rekkariotteessa lukee ajoneuvon omamassa kohdassa 1730 kg
    ja tieliikenteessä sallittu suurin kok. massa kohdassa 2180 kg.
    en tiedä onko punnittu vai mistä luvut on keksitty.
     
  7. HV

    HV Gearhead

    Minä kanssa pari viikkoa sitten keskustelin tässtä asiasta, että saatais vero asiat kuntoon, niin ei tuntunut kelpaavan muu kuin katsastusmiehen paperi asiasta. Olisin tarjonut vastaavan auton rekeisteriotteesta tietoja, niin ei kelpaa. Onko sinulla jo kolmen kuukauden kilvet käytetty?
     
  8. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Ei oo vielä 3 kk kilpiä käytetty kuin pari päivää.

    Pitänee katsella kaverin vastaavasta avosta lukemat ja rustata ne paperiin. Siitäpähän ne sitten vaativat lisätodistuksia jos ei kelpaa. Autoveroilmoituksen täyttöohjeissa kun ei mainita mitään "viranomais"-todistuksen hankinnasta.

    On tämä perkele vaikeeta eto homma taas. :mad:
     
  9. HV

    HV Gearhead

    Onhan sulla 3 kk aikaa katsastaa se ja katsastuksen yhteydessä selviää painot ja ilmoittaa sitten ne sinne ei niillä kai kiirre ole. Mulla isolohko -66 coupen omamassa on 1960 kg, varmaan kannattaa kuitenkin konttorin lukemat pistää sinne menemään, ettei tarvitse maksaa veroja liikaa vuosittain, kuitenkin noissa painossa taitaa olla se parin sadan kilon heitto?
     
  10. pervolet

    pervolet 2nd gear

    :eek:

    Taasko ne on konttorilla neuvoneet päin vittua?

    Eli siis: toissapäivänä tein ajoneuvon käyttöönotto-ilmoituksen ja sain siirtokilvet. Konttorilla ohjeistivat että kilpien myöntämispäivästä on 5 päivää aikaa hakea ajoneuvoveropäätöstä. Eli siis täyttää ne laput ja lähettää tulliin. Sieltä kun sitten tulee päätös, on sen veron maksun eräpäivä viimeinen katsastuspäivä.

    edit. eipä siellä kukaan kyllä tosiaan sanonu että joko sitä autoa saa alkaa katsastaa. Ei vaan taida aikoja löytyä niin äkkiä että saisin lukemat paperiin ja sitten postittaa ne Kull...eiku Tullille.
     
  11. HV

    HV Gearhead

    Joo.

    Tule Joensuuhun asioimaan. niin homma toimii kyseltiin Impalan maahantuonti katsastuksen hintaa niin oli 140 €

    Viime kesänäkin yksi mopo katsastettiin 3 kk viimeisenä mahdollisena päivänä, kun ei oikein olevinaan keritty. Viimeisenä iltana tehtiin valomuutokset, turha pitää kiirettä. Varmaan toimitaan väärin, mutta onhan nuo hommat näinkiin toimineet. Kerkiää aina rikastua kun viivyttelee ja on vara maksaa veroja. :oops:
     
  12. JJ

    JJ Gearhead

    Tullin sivuilta lainattua:

    "Suomessa rekisteröitäväksi tarkoitettua ajoneuvoa saadaan käyttää autoveroa suorittamatta enintään kolmen kuukauden ajan, jos siitä on annettu ennen Suomessa tapahtuvan käytön alkamista tulliviranomaiselle käyttöönottoilmoitus. Tällöin autoveroilmoitus on annettava viiden päivän kuluessa käyttöönottoilmoituksen vahvistamisesta. Tullin vahvistama käyttöönottoilmoitus on pidettävä mukana ajoneuvoa käytettäessä."

    Ja trafin sivuilta:

    Autovero maksetaan tullille. Verovelvollinen täyttää tullissa autoveroilmoituksen, jonka perusteella tulli määrittää ajoneuvosta kannettavan autoveron ja tekee kirjallisen autoveropäätöksen. Autovero on maksettava tilille eräpäivään mennessä. Autoveron maksamisen jälkeen tulli siirtää sähköisesti ajoneuvoliikenteen tietojärjestelmään tiedon siitä, että ajoneuvolla on tullin lupa rekisteröintiin. Lupa osoittaa, että ajoneuvon maahantuontiin liittyvät verot ja maksut on suoritettu. *Rekisteröintikatsastuksen suorittamiselle ei ole määräaikaa.* Ajoneuvo on mahdollista rekisteröintikatsastaa myös ennen autoveropäätöksen saamista. Ajoneuvoa ei voi ensirekisteröidä Suomeen ennen autoveron maksamista.
     
  13. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Eli siis auton voi katsastaa mutta siihen ei saa kilpiä ts.sitä ei saa rekisteriin ennenkuin on autovero maksettu? Toki eipä silläkään niin suurta merkitystä ole kun on nuo 3 kk:n siirtokilvet.

    Tuo viiden päivän sääntö autoveroilmoituksen tekemisessä näyttää olevan aika selkeä,siitä en kehtaa ees kinastella viranomaisten kanssa. Pitää vaan jostain koittaa metsästellä ne puuttuvat kilot paperiin ja laittaa hakemus eteenpäin.
     
  14. rakkari

    rakkari 3rd gear

    haet katsastus asemalta semmosen painolapun joko menemällä auton kans paikalle ja ne laskee omapainon mukaan siitä se kokonaismassan tai jos et mee auton kans sinne niin ne kattoo heiän taulukoista sen painon. ja sen jälkeen meet sinne tulliin, täytät siellä ne laput ja otat 3kk tarrat laseihin jonka jälkeen oottelet postia, ja kun veropäätös tulee postista niin maksat sen jonka jälkeen meet katsastus asemalle tekemään maahantuonti/rekisteröinti katsastuksen ja pistät oikeet kilvet kiinnees,,, kas näin helppoa.. 8) ps muista meistata runko numero johkin etupyörän kohtaan runkoon kun uittoautois ei ol kun semmoset pellilätkät mis on numerot jossain ovitolpassa/kojelaudan reunassa ja ne ei kelpaa suomes.. :)
     
  15. HV

    HV Gearhead

    Hakemuksen voi laittaa menemään ja toimittaa myöhemmin ne painot, niin ne sanoi minulle. Ja näin ollaan toimittu noitten mopojen kanssa myös että paperit ovat olleet jo heillä mutta niistä on aina puuttunut jotain mitä on pitänyt sitten vielä toimittaa.
     
  16. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Pitääpä vielä varsin soittaa tuonne paikalliselle katsastuskonttorille ja kysäistä paljonko tuollainen painolappu kustantaa. Mikäli yhtään veikkaan oikein , on se enemmän kuin 30 €. Jos näin on,niin sitten menee painot kyllä vastaavan auton mukaan. Rahastavat perkele ihan joka käänteessä. :wc:
     
  17. pervolet

    pervolet 2nd gear

    8 € olis ollu veloitus painon mittaamisesta meidän konttorilla mutta konttorin neiti oli epäileväinen heidän mittausten kelpoisuudesta Tullille.

    Eli siis: laitan laput menemään painoilla 1650 kg,2100 kg ja 450 kg.

    KUN ne eivät kuitenkaan kelpaa sinne niin kyseleehän ne sitten jälkeenpäin niitä kuitenkin. Siinä vaiheessa onkin jo sitten näyttää rekisteröintikatsastuksesta mittaukset.(siis.HUOM! Samalla vaakalla mitattuna ne kelpaavat kyllä katsastuksen yhteydessä mutta ei erikseen :eek: )

    On,helppoa on. :wc:
     
  18. pervolet

    pervolet 2nd gear

    itse itseäni tehostaen: tänään rekisteröintikatsastuksessa inssi sai sellaiset lukemat kuin 1650 kg ja 2230 kg. Eli omamassa tasan sama kuin minkä ilmoitin tullille, kantavuutta tuli vain hiukan enemmän. 8)

    on tää niin tätä......
     
  19. peltsi

    peltsi Gearhead

    Sama homma täälläkin. Konttorilta lupasivat punnita auton jos kerran teen siellä rekisteröintikatsastuksen sitten myöhemmin.
    Ei kelvannut tullille kopio auton teknisistä tiedoista jotka oli otettu automallia käsittelevästä entisöintikirjasta.
    Korjatkaa jos olen väärässä mutta kun autoveropäätös tulee niin sen maksun eräpäivä on viimeinen mahdollinen päivä katsastukselle ja ajoajalle vaikka 3kk siirtolupaa olisikin jäljellä.
    Toisaalta....
    Samalla kun hakee 3kk:n siirtoluvan niin aloittaa rekisteröinti ja vuosikatsastuksen mutta niin ku yleensä sieltä tulee erillaisia korjauskehoituksia ja uusinta näyttö. Korjaukset tehtävä kuukauden sisällä tai ajot loppuu siihen vaikka siirtolupaa olisikin 2kk jäljellä.
    Olenkohan ymmärtänyt oikein?

    Summasummaarum, lähetän painotodistuksen eräpäivänä enkä yhtään aikaisemmin niin on aikaa laittaa auto katsastuskuntoon.
     
  20. rötvä

    rötvä 1st gear

    Mie on laittanut aina tullille kopion rekisteröintikatsastusotteesta :)
     

Kerro tästä muillekin!