-66 Chevy Truck, kaksiosaisen kardaanin asennus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Captain Coromandel, 27.2.2011.

  1. En ole kardaanien erikoisasiantuntija, joten voisko porukat selostaa, miten pitää toimia kun:

    -auto on -66 Chevy Truck pitkällä akselivälillä
    -kaksiosainen kardaani oli irti autosta kun sen sain, en ole nähnyt miten sen pitäisi olla
    -pidemmän pätkän ristikko näyttäisi sopivan taka-akselin yokeen, se siis ilmeisesti ok
    -tämän takapätkän etupäässä sisäpuoliset rihlat, jotka näyttää sopivan lyhyemmän akselin ulkopuolisiin rihloihin, tämäkin liitos siis onnistunee
    -lyhyemmän akselin kannatinlaakerille löytyy poikkipalkista pultin paikat ja sijaintikin täsmää, sekin näin ollen ok
    -etummaisen akselin etupäässä onkin sitten nivel, joka pitäisi pultata kiinni laatikkoon, manuaaleissako on kiinteä laippa ulostuloakselilla?
    -autoon tulee nyt TH700-R4, eli pelkät rihlat tarjolla, ja etukardaani on nyt tuon pultattavan nivelen ongelman lisäksi n. 20 cm liian pitkä
    -onko manuaalilaatikko tuon 20 cm lyhyempi kuin automaatti?

    Varsinainen kysymys on tietysti mitä tässä kannattaa tehdä? Kannattaako vaan lyhentää etukardaania ja vaihtaa siihen etupäähän nivel mikä sopii laatikon akseliin? En vaan siinä tapauksessa ymmärrä, mikä niitä kardaaneita pitäisi pituussuunnassa paikoillaan, pelkkä kannatinlaakeri vai? Vai mitä siihen laatikon akselille tulee? Millä tosta mitataan minkä mittainen se etukardaani pitää olla kun mitään ei saa oikealle paikalleen? Onko naurettava ajatus laittaa yksiosainen kardaani, pituutta tulisi melkein kaksi metriä?

    Kiitos jos viitsitte, ei tosiaan ole kokemusta kardaaneista.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sen verran muistan oman -72 C20:sen kartaanihommasta, että ne etu- ja
    takapätkän ristikot pitää laittaa tiettyyn asentoon toisiinsa nähden.
    Shop manuaalissa oli tarkat ohjeet.
    Nykyisessä uudemmassa pitkässä pikapissa on myös kaksiosainen jortaani,
    ja tässä kyllä etupätkä pysyy kohdallaan vain kannatinlaakerilla.
     
  3. Okei, täytynee tuo ristikoidenkin asento sitten selvittää.

    Tuo etuosan tuenta kyllä hämää, ettei olis aksiaalisuunnassa muuta kuin se tukilaakeri. Onko se muissakin näin, eikö näitä kaksiosaisia kardaaneja ole isommissa sedaneissakin ollut?
     
  4. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Kardaani 2-osainen

    Myös Chevy Vaneissa on käytetty 2-osaista kardaania, etuosa pysyy paikallaan kannatinlaakerilla, slipjoint keskellä.
    Omalle vanhukselle laatikon vaihto alkuperäisestä 3v-manuaalista TH700r4:ään vaati etukardaanin lyhentämisen 75mm, sekä vaihteiston tukipalkin siirtoa taaksepäin. Rattikarahka vaihtui lattiashifteriin, penkin kylkeen.

    Jotain tarinaa 2-osaisista kardaaneista oli tuolla:
    http://www.rodandcustommagazine.com/tec ... index.html
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Manuaalit on usein tosi lyhyitä, mutta hännällisiäkin on. Eli voi olla hyvinkin 20 cm ero.

    Laatikossa voi olla siis kiinteä laippa tai kiinteä yoke jolloin karstaanissa on liuku, tai slip yoke jolloin karstaanissa ei ole liukua. Jakolaatikkoihin vaihdellaan slip yoke kiinteäksi eliminator kitillä, ja olen nähnyt niitä mainostettavan myös vaihdelaatikkoihin missä on vakiona slip yoke.

    Useampi osainen karstaani roikkuu kannatinlaakerinsa varassa, oli liuku sitte missä kohtaa vaan (yokessa tai kartsaanissa). Milläs muuten sen tukisi. Yksiosainen kartaani ei tarvitse kannatinta. Esim Subussa on slip yoke (jakolaatikko) ja yksiosainen kardaani ilman tukea. Ihan kaksi metriä pitkä se ei ole.

    Denny's driveshaf sivuilla on ohjeita miten mitata karstaanille oikea pituus.
    http://www.dennysdriveshaft.com/how_to_measure.html
     
  6. Eli voin siis vaan lyhentää etummaisen kardaanin oikean mittaiseksi ja hyväksyä sen, että sen molempiin päihin tulee slip joint? Tällöin koko kahden kardaanin yhdistelmä on AKSIAALIsuunnassa pelkän kumisen kannatinlaakerin ja perän nivelen varassa. Kai se näissä sit on ok, saksalainen insinööri olisi kyllä saanut kenkää kyseisestä asennuksesta.

    Vai pitäiskö se etupää sittenkin saada pultattua jollain konstilla laatikkoon? Laatikon akselilla on kyllä vaan pelkät rihlat, et siihen ei mitään kiinteää yokea kyllä asennella. Vai? Kyllä en ehkä tajua tässä jotain?

    Toinen homma sitten ne kardaanien asennuskulmat, mites ne määritetään? Luin kyllä nuo opastukset webistä, mutta kun terminologia ei ole kovin tuttua, olisi kiva jos joku osaisi muotoilla asian (kulmaerot ja miten ne asetetaan) suomeksi.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kuten sanoin, noin se on tässä mun nykyisessäkin ihan tehtaan jäljiltä.
    Ja niin se oli siinä seitenkakkosessakin.

    Se on kyllä lienee ihan mallikohtainen juttu, eikä yleispätevää ohjetta ole.
    Riippuu moottori/vaihteistopaketin kulmasta, kannatinlaakerin paikasta ja
    perän asennuskulmasta. Tässä uudemmassa väliliuku onkin sellainen,
    ettei se mene kun yhteen asentoon. -66 shop manual...[/quote]
     
  8. Okei, uskotaan liukuhomman olevan kunnossa.

    Tota tota, asennuskulmilla tarkoitin tällä kertaa sitä, kuinka monen asteen mutkia nivelet tekevät, ymmärsin että puhuit nivelten kulmista toisiinsa nähden (esim. 90 tai 180 astetta tai jotain).

    Webissä pelotellaan, että jos kulmat ei täsmää alkaa tapahtua hirveitä, mutta en ihan loppuun asti ymmärtänyt, miten ne summat lasketaan ja mikä sen summan pitäisi olla. Kaksiosaisella kardaanilla tulee yhteensä 3 kulmaa ja mun asennuksessa on vielä mahdollista säätää vaihteiston takatuen korkeutta ja miksei myös kannatinlaakeri korkeutta. Ja kai sitä taka-akseliakin voi kääntää, vai voiko, onko se sitten pinion angle? Anteeksi alkeellisuuteni.
     
  9. Ja itse itselleni vielä vastaten:
    Nyt kun tässä ensivaiheessa ajattelen laittaa ihan vakioakselistot ym. niin oikeastaan taka-akseli ja kannatinlaakeri saavat pysyä siinä missä ovatkin. Vaihteiston tuen korkeus on siis ainoa millä nyt pelataan, joten kysymys kuuluu miten arvon sille mahdollisimman oikean korkeuden ettei mikään mene aivan pieleen? Pitäisikö etummaisen kardaanin alkuperäisasennuksessa olla esim. runkopalkkien suuntainen, vaakasuorassa tms?
    Moottorin ja vaihteiston kannakkeet ovat tarvikeosia, joten säädön voi/täytyy suorittaa niistä ja niiden asennuksesta. Runko on C30, eli ilmeisesti hiukan järeämpi kuin C10/C20.

    Vai onko näillä mitään väliä, stressaanko turhasta?
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Siinä -72 mallissa oli etu ja takapätkän nivelillä joku 30 asteen siirto, mikä
    tehtiin jatkopoorissa. (en muista lukua tarkkaan, yli 20v nääs)
    Saattoi johtua poikkeavasta takatuennan ratkaisusta, se kun oli piiiitkillä
    tukivarsilla ja kierrejousilla. Varmaan ihan järein kakskymppinen...
    Kaikki navat 8-pulttiset ja taka-akseli iso full floater.

    Ulkomuistista sanoisin, että tässä nykyisessä etupätkä on suht laatikon
    linjassa ja takapätkään tulee sitten suunnilleen samat tulo- ja lähtökulmat.
    Tässä ei ole tuota ihme siirtoa, vaan ristikot on 90/180 linjalla.
     

Kerro tästä muillekin!