'67 Belvedere

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja freetime-cruiser, 5.3.2015.

  1. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Tänään tuli joutessaan vihdoin paneuduttua ylimääräiseen ääneen, joka on konehuoneesta kuulunut aikojan alusta asti. Kuulosti siltä että vesipumppu vetelee viimeisiään, mutta syylliseksi osoittautuikin laturi.

    Vilkuilin jo uutta tai käytettyä laturia netin ihmeellisestä maailmasta, mutta käytettyjä ei näkynyt kotikylillä olevan ja uusikaan ei enää juhannukseksi ehtisi... Joten laturi pöydälle ja lihoiksi.
    Kaikki menikin ihan nappiin, lukuunottamatta hihnapyörän irrotusta. Kolmeleukaisella ulosvetäjällä yritin sitä irrottaa, eikä tuntunut lähtevän. Laitoin vetoja ja naputtelin, mutta ei mihinkään. Tuli sitten vasemmalla kädellä pidettyä ulosvetäjästä kiinni (peittäen näkyvyyden) ja oikealla kädellä pyöritin ulosvetäjän pulttia, tuntui siltä että nyt irtosi, mutta paskanmarjat ja hihnapyörä meni ruttuun :(

    [​IMG]

    Laakerit + hiilet löytyi paikallisesta startti/laturipajasta hyllystä, kaikki yhteensä 11e :D
    Nyt vaan tarttis ehjä hihnapyörä löytää jostain, jotta matka jatkuisi :(

    [​IMG]
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tarkkaile tota karstoittuneen tulpan pyttyä, ainakin mun silmään siellä on öljyä palanut? Ohjurinkumi tai öljyrengas?
    Aivan samanlainen oli eräässä Cadillacissa yksi tulppa jonka moottorin tein tossa muutama vuosi sitten. Edellinen remontoitsija oli laittanut öljyrenkaan väärin nippuun...


    Noissa laturiremonteissa lämmöllä on monesti taivaallinen vaikutus, moneen hommaan riittää sellainen nestekaasutöhötinkin.
    Nyt itse kunnostettuna tosta laturista tulee todennäköisesti 900% parempi kuin joku kiinalaisen kunnostama, on niissä niin surkeisiin tapauksiin tullut törmättyä.
     
  3. z28

    z28 Gearhead

    multa vois olla tuommoinen hihnapyörä,tutkailen huomenna.
     
  4. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Tulppia on tullut seurailtua, kun vähän pers'tuntumalta piti sopivaa kärkiväliä hakea että alkoi käydä kunnolla, ja tuo uusi tulppa on ainakin toistaiseksi pysynyt puhtaana. En tiedä millaista öljyä on edellisten omistajien aikaan käytetty, nyt on koneessa 20W50 tervat ja ne ainakin tuntuisi pysyvän sisällä / oikeilla paikoillaan.

    Ilmoittele z28 jos löydät hihnapyörän! Lämpö olisi tuossa varmasti auttanut, mutta eipä ole kotitallissa lämmityslaitteita, eikä sairaslomalla viitsi työpaikalle mennä remonttia tekemään. Onneksi noita latureita lienee maailma pullollaan niin jostain löytynee hihnapyörä, enemmän harmittaisi jos olisi ollut joku ultraharvinainen laturi työn alla, tosin sellaisen kanssa varmasti tulisi oltua vähän varovaisempi.
     
  5. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Hihnapyörä löytyi, unohtui vaan myyjältä kysyä oliko kyseessä mr. z28. :oops:

    Ei nyt ihan strömssöön tyyliin mennyt tuo laturin kasaus. Jostain syystä se käämipaketti ei tahtonut asettua paikoilleen siihen limpun puoliskojen väliin. Jos laittoi kiinnitysreiät kohalleen, niin käämipaketti jäi vähän toiseen reunaan ja roottori otti kiinni siihen yhdessä kohdassa. Sitten kun laittoi käämipaketin niin, että kiinnitysreiät oli n. puoliksi kohdillaan, niin limput meni paikalleen ja laturi pyöri hyvin ja hiljaisesti, mutta eipä niitä kiinnityspultteja saanut paikalleen :odroll:
    Purin, putsailin ja kääntelin osia, ja muutaman kerran koekasasin mutta ei onnistunut, sitten meni päivällä hermot ja luovutin. Äsken kun emäntä lähti käyttämään koirat iltalenkillä niin lähdin vielä talliin käymään, muutaman kerran taas kääntelin osia ympäri ja koitin hieroa paikalleen, niin yhden kerran sitten kaikki osui kohdalleen ja laturi on nyt kasassa ja pyörii hyvin :)

    Jospa huomenna olisi sateeton hetki, niin saisi laturin paikalleen ja pääsisi kokeilemaan toimiiko se :)
     
  6. z28

    z28 Gearhead

    päästän epätietoisuudesta.kyllä minulta hait osan.
     
  7. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    No niin, hyvä tietää :)

    Laturi on paikallaan, lataa hyvin ja kylläpä on hiljainen konehuone nyt 8)

    Vajaan kuukauden paussi oli harrasteluissa kun keuhkokuumetta sairastelin, ja auto on seisonut pihalla. Nyt kun tuossa käyttelin sitä laturia testaillessa niin alkoi taas käydä vähän epätasaisesti, pitänee jatkaa tutkimuksia...
     
  8. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Tuli tänään käytyä työpaikalla ihmettlemässä Plymaria tarkemmin altapäin. Pohja on kyllä uskomattoman ehjä, takalokarin kaaria on vuosien varrella korjattu mutta muutoin on kovasti tehtaalta lähtöisin olevan näköistä peltiä :)
    Syksyllä tuo pitäisi leimata, niin eipähän ainakaan sähkölinnun kakkaa tarvitse pohjalle näyttää.

    Selvisi myös sen tankkausongelman aiheuttaja. Täyttöputkea myöten kulkeva ilmaletku oli vedetty nippusiteillä täyttöputkeen kiinni, ja oli yhdestä mutkasta niin tiukalla, että letku oli rutussa. Heitin nippusiteen mäkeen ja taivuttelin letkun suoremmaksi. Kotimatkalla kävin tankkaamassa, 20 litraa lorahti heittämällä tankkiin, helpottaa kummasti elämää kun tankkaukseen ei tarvi varata puolta tuntia aikaa :D

    Öljynpaineet meinasin mitata mekaanisella mittarilla. Joutokäynnillä kuumalla koneella viisari näytti 8bar lukemaa :eek: Soitin sitten yhdelle asentajalle, että toimiikohan tää mittari... Kuulemma vielä pari viikkoa sitten oli toiminut. Sammutin koneen ja nappasin mittarille menevän letkun irti, niin tauluun jäi 4bar lukema, jota ei nollausnapillakaan saanut laskemaan. Biltema :rotfl:

    Tutkailin siinä joutessaan kaikkea muutakin, ja huomasin että joutokäynnillä puolalle tuli virtaa n. 9 volttia. Akulle tulee kyllä joutokäynnilläkin n. 13,8v ja kierroksilla enemmän, mutta johonkin häviää puolalle menevästä virrasta turhan paljon. Se saattaisi selittää epätasaista joutokäyntiä osittain, pitänee alkaa käydä johtonippua läpi.

    Edit: johtoliitokset käyty läpi ja putsattu. Mittasin nyt joutokäynnillä siitä etuvastuksen navoista jännitteet, laturilta tulee siihen saman verran kuin akulle, ja toisella puolella pysyy se 9v. Sitten mä heräsin ja mietin, että näinhän se kai kuuluu ollakin :oops:
     
  9. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Bilnääs antoi uuden mittarisarjan takuisiin, ja tänään tuli mitattua paineet. Joutokäynnillä vajaa 5bar ja kuumennuslenkin jälkeen vajaa 4bar. Taitaa öljynpaine"ongelmasta" selvitä anturin vaihdolla.

    Nyt vaan tuo tankki rupes työntämään ihan yhtenä kyrpänä sitä bensaa pihalle, kun sain vihdoin tankattua viikko sitten vähän enemmän :mad: Näyttää tulevan jostain tankin päältä, ja valuu kuskinpuolelta sitten ja tiputtaa maahan.
    Edellinen omistaja viimetalvena laittanut uuden tankin, ja nyt on massat lähteny kun bensa liottaa mukavasti. Eli tankki alas ja katsomaan mitä sieltä löytyy... :x
     
  10. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Löytyihän se vuotokohta, tankin maadoituspiuha vedetty poraruuvilla siihen kuskinpuoleiseen etunurkkaan jossa pellit on kämmenen kokoiselta alalta vastakkain... Heitin maadoituspiuhan kuikkaan ja vedin 4mm läpipultin reikään ja o-renkaat molemmille puolille, toistaiseksi ei ole vuotanut.
    Kävin sitten tankkaamassa jotta näkisi täydemmälläkin tankilla vuotaako vai ei, niin olipahan taas taistelua saada bensaa menemään tankkiin. Pitänee se korvausilmaletku korvata jollain muulla kuin tavan kumiletkulla, se vetää ite ittensä aina kurttuun jostain.
     
  11. Keränen

    Keränen Gearhead

    Muutama kuva autosta vuodelta 2006 Kuusamossa:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Kappas vaan, hienoja kuvia, kiitos! Vähän on kiilto kadonnut tässä vajaan kymmenen vuoden aikana, myllytystähän tuo jo kaipaisi että noin kiiltäväksi saisi. Kartturin etulokarikin kiiltää kuvassa, se lienee maalattu vuoden 2006 jälkeen kun nyt on maalit halkeilleet.

    Bensa- ja lämpömittarien huomasin olevan nollissa kun yksi ilta tulin kotio, käytin virrat pois ja laitoin uudestaan päälle niin heräsivät. Toissapäivänä sitten meinasin emäntää lähteä töistä hakemaan, niin mittarit hiipi maksimille heti kun virrat laittoi päälle, kävin sitten toisella autolla ettei kärähdä paikat.
    Jännitteenalennin oli ihan uuden näköinen kiiltävä, mutta sököhän se piru oli. Onneksi auton mukana tuli varaosamittaristo, josta löytyi alkuperäisen näköinen, jo vähän ruosteinenkin jännitteenalennin, ja kappas kun alkoi mittaritkin taas toimia :)

    Öljynpaineanturikin tuli vihdoin vaihdettua viimeviikolla, ja siihen loppui öp-valon vilkuttelu joutokäynnillä vaihde päällä, huh...
     
  13. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Aika vähälle on jäänyt kirjoittelu, kuten on vähälle käytölle jäänyt autokin. Sen verran liikenteessä käyty ettei paikat jämähdä, ja loppukesästä kävin leiman hakemassa puhtailla papereilla.

    Alkaa näitä projekteja kertyä, Belvederen ja '63 omakotitalon lisäksi ilmestyi tuossa pari viikkoa sitten kolmas iso projekti vuosimallia 2015. Tämä uusin projekti sitten viekin jonkin verran aikaa ja rahaa, toivottavasti Belvedere ei tule mustasukkaiseksi :)
    [​IMG]

    Tänään kävin siirtämässä auton talliin, ettei se hautaudu tuonne hankeen. Kokeilin ihan kylmiltään pyöritellä, niin eihän se tietysti heti käyntiin lähtenyt, siinä sitten naapurikin ehti pensasaidan takaa käydä huutelemassa jostain pitkästä vieteristä.... :lol:
    Huikka kaasariin ja laakista käymään, muutaman minuutin käytyään alkoi jo ikkunoistakin nähdä läpi.

    Belvedere on ollut myynnissäkin vähän aikaa, mutta eipä tuo ole kaupaksi mennyt. Nyt on alkanut taas ajatus itää tuon jatkojalostuksesta, jos koria toisi vähän lähemmäs maata ja pellin alle laittaisi lisää pippuria. Saapa nähdä mitä tässä pitkän talven aikana keksii, vai voittaako laiskuus :D
     
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Onnittelut! Siinä sitä onki projektia...

    Katselin Nettiautoa että on kaupan, kas kun ei mennyt, hinta ei muistaakseni ollut ihan metsässä tämän päivän tasoon nähden. Ehkä kaikille pitää olla 2D HT? Hieno laitehan tuo on, ja mun mielestä parhaimmillaan juuri tuollaisena hyvin säilyneenä, ryhdikkäänä Suomi-autona! Eli itse en lähtis virittelemään tai rakentelemaan sen kummemmin, vaan pitäisin vaan hyvää huolta.
     
  15. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Onnea täältäkin jälkikasvun johdosta. :D

    Siinä sitä on tosiaan projektia, ja tuommoisen "öljyvuodot" muuten haisee sit ihan hirveälle. :lol:

    Omalle "projektille" tulee helmikuussa 2v. täyteen. :)
     
  16. LPV

    LPV 3rd gear

    Onnea vaan tuoreelle Isälle!
    Meillä kans katkesi vuosi sitten, tokan kerran, kaikki harraste touhut ja alkoi öiset syötöt sun muut operaatiot.
    No, eiköhän tästä piakkoin taas rupea talliinkin pääsemään...
     
  17. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Kiitokset onnitteluista, kyllähän tuossa tekemistä on mutta aika hyvin on arki lähtenyt rullaamaan ja välillä on jo vähän nukuttukin, ihan suotavaa kun töissä käyn kuitenkin :lol:

    Onneksi ulko-ovelta on tallin ovelle 8 askelta, niin talven aikana saattaa jopa saada jotain pientä tehtyäkin. Voi hyvinkin olla, että päädyn Bowtien suosittelemalle tielle, ja pyrin vain pitämään auton nykyistä kuntoa yllä, ainakin jos lottovoittoa tms ei osu kohdalle :)

    Auton ilmeisesti ensimmäinen omistaja soitti tuossa pari viikkoa sitten iltasella pienessä pöhnässä, kovasti kiinnosti onko autossa vielä matching numbers tekniikka ja onko hänen asentama 4-kurkkunen kaasari vielä pellin alla. Lopulta teki jopa ostotarjouksenkin (vähän yli puolet pyynnistä) mutta Belve jäi toistaiseksi Vaajakoskelle :)
     
  18. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Onnittelut projektista,

    ja olen aika varma että olen kuskannut tuota Belveä pk- seudulla 20 vuotta sitten jos oli silloin samassa kuosissa kuin nyt.
     
  19. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Jahas sitä on harrastettu vähän muutakin ku Belveä onneks olkoon vaan jälkikasvusta ja joo pidä se Belve
    ihan tollasenaan hyvässä ajokunnossa tai voithan sä myydä mulle sen etupuskurin.
    Taittaa olla puskurilla koko auton hinta.
     
  20. LPV

    LPV 3rd gear

    Pidä ihmeessä Belve jos on mahdollisuus! Parempaa harrasteautoa et voi saada nykyiseen tilanteeseesi. Tai voit, jos jostain löydät Belven STW:nä.
    Eli et voi. Muksua varten pitää kuitenkin olla oma istuin, joka varmasti mahtuu Belveen takapenkille. Mulla on Buickissa pikku-likkaa varten telakka keskellä takapenkkiä, jolloin sinne mahtuu aikuinen viereen ja vielä pikku-jätkän istuin toiselle puolelle. Belveenhän voi joskus sitten rakentaa tai hommata tehokkaamman koneen jos sellainen on mieleen... Noitahan sai mm. Hemillä, joten sinnehän voi rakentaa ihan minkä vain koneen.
     

Kerro tästä muillekin!