67 Fury VIP-Street&Race projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Henski, 20.10.2005.

  1. Mopoilija

    Mopoilija Gearhead

    [​IMG]

    Hyvin kyllä Lindqvist piti bemarin lapasessa.
     
  2. jknR

    jknR Gearhead

    O.T. Laukkanen on tainnut tulla tolla bemarilla maaliin takaperin samalla radalla? Mikähän oli aika?
     
  3. Käkö

    Käkö Gearhead

    Tosta ku Lindqvist olis ottanut vielä oikeeta vilkkua ja kiriny rinnalle... :rotfl: Niin riittäis puhumista vielä pitkään... :rotfl:
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Juu, yritti mokoma hakea imusta lisää vauhtia :rotfl:
    Mut oikeesti, toi voi olla joskus Streeteilläkin jännää kun ihan mukavasti siinäkin kohtaa oli molemmilla jo vauhtia kun toi radanvaihto tapahtu mut onneks ei ehtiny osua :p
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ite oon noissa epävirallisissa kisoissa joutunu tollasen kaistanvaihdon ja ohituksenkin suorittamaan kun päästettiin vähän liian aikasin matkaan. Hyvin se meni ja tosiaan vilkun kanssa, corvette oli onneks reilusti jäljessä.
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei tuosta olis kellään videota?
     
  7. Harald

    Harald 1st gear

    Harjoteltiinhan sitä peräkkäin maaliin ajoa Sedän kans muinoin Eestissä.Niin sanottu "RATA " oli kun pätkä Kehä kolmosta.Eli pirun liukas.Setä ensin radalle ja mä perässä.Keskellä rataa liukasteltiin maaliin.Mut hauskaa oli
     
  8. gremlin

    gremlin Gearhead

    Pikkusen eri mielta tosta jutusta, jos se olis lapasessa pysyny (koko ajan) niin olis myoskin pysynyt omalla kaistalla.
     
  9. SC 285

    SC 285 1st gear

    Sylkäs koneesta vettä mäjelle. Että kyllä se taisi lapasessa pysyä kun ei seinään menny....
     
  10. Ck

    Ck Gearhead

    Uskotaan että se vippi pitää meidän v8 miesten puolta kun nuo B-ryhmäläiset saa autot iskuun. 8)

    Meillä viikonlopun saldo oli hyvä, päästiin radalle ja maaliin joka kerta.
    Ennätyskin vähän parantu (10.61s) vaikka kierroksia puuttu 1500. 60 jalkanen oli huimat 1.75s joten siinäkin ollaan viime vuotista aika hurjasti jäljessä. Dominaattorit ja msd iskuun niin eiköhän saada valiantti kiitämään mukavasti.
    Keinuvipujen laakereita/tappeja meni muutama rikki motoparkissa mutta eiköhän nekin saada vaihdettua parempaan tavaraan ennen alastaroa.
     
  11. 383

    383 Gearhead

    no niin nyt on vipistä tullut lehti julkkis :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  12. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Julkkis & voittaja kun näytti pysyvän nyt "oikeilla" keinuilla hyvin nipussa. Onnee Vantaan Mopar -mafialle!
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Jeps, joo.
    Tosiaan, ruåttalainen power magazine kaipas sivuntäytettä ja Malisen Hessu tekas sitten jutun tosta VIPistä aviisiin. Se kävi aika sukkelasti, kuvat ja stoori nimittäin otettiin toukokuussa ja lehti tais mennä painoon toukokuun puolvälissä.

    Viime kisan jälkeen auto korjattiin tosiaan aika pikasesti, mut sitte olikin kaikkee fämiliseksuee ja avaimetkin oli motoparkin jälkeen käteissa ni ei edes testattu toimiiks se vai ei. No, avaimet löyty sitten kuskin penkin kätköistä ja viikolla käytettin peli lämpimäks ja säädettiin venttiilit sekä pakattiin kamat kyytiin. Siinäkin mielessä tollanen ehkä vähän keskimäärästä reippaamman kokosen liuhakkeen kilvanajaminen on hienoo, että kaikki tarvittavat varusteet, työkalut, varaosat ja bensat menee konttiin.

    Alustaa tuli pikkasen muutettua motoparkin jäljiltä, kulmapainot vaihdettiin ristiin, tällä kertaa oikein päin, mut muuten ajateltiin vielä koettaa uusilla linkkiasetuksilla, motoparkin anti kun jäi kovin vähäiseksi. Tiedettiin, ettei turbiini oikeen pidä vieläkään, mut ku se on tähän astikin jollain lailla toiminut niin kai se toimii jatkossakin.

    Lauantaiaamuna (ravintolassa, Käkö, havaijipaita päällä :rotfl: ) lähettiin kuuden maissa tallille, vehjes trailerilla ja Alastaroon. Leima, ja odottelee ekaa lajittelurundia. Tokihan tossa sattu vielä sellanen episodi, että Tähtimekaanikolla, usein suhteellisen selvinpäin olevalla Helmisellä oli synttärit ja sai ansioistaan arvoisenssa lahjan. Lähteestä riippuen 20- tai 25-vuotias Keitto Helmine (josta muuten illan koittaessa kuoriutuu Paddockin parkettien partaveitsi Heitto Kelminen) sitten ylpeänä kantoikin uutta virka-asuaan tunnollisesti.

    No joo, kylmä oli riittävästi ja eka rundi, Jussi laittaa pikkasen ahtoa lähtöön ja laite hypähtää vähän ja pito irtoo. En edes muista aikaa, liekö kellosta loppunut veto. Toka rundi tais olla sitten vähän parempi jo, jne., kunnes ennen vikaa rundia oltiin lajittelun kolamsnisa vai oliks se viidensinä. Pikkasen kelasin, että pitäiskö siirtyä suunnitelmaan B, ja palauttaa viimevuotiset linkkiasetukset, mut Jussi oli sitä mieltä, et kokeillaan vielä noilla. Tossa kun ei oo mitään hilavitkuttimia, (tai vaikka oliskin ni ei me niitä kuitenkaan osattais käyttää) niin toi lähdön hahmottaminen sopivilla tehoilla ei oikeen oo helpoimmasta päästä. Sanoin sitten Jussille, et pikkasen pitäis parantaa, että päästään kaavion toiselle puolelle, ettei jouduttais ykköstä vastaan jo alkurundeilla. No, Jussi sitten noudatti ohjetta, mut vähän eri tavalla ja siirsikin sen ykkösen sille kaavion toiselle puolelle, aika 8.16/j aloppuu tais olla jotain 270:n korvilla. 60 jalkaa oli 1.29, mikä oli auton toisiks paras. Et ei ne linkkiastukset ilmeisesti nytkään ihan metsässä ole. Iskarisäädöt oli alusk laitettu Asiantuntijan ohjeiden mukaan kolmoselle ja seiskalle, ja kun ne sitten laitto päinvastoin ni rupes jollain lailla toimimaan. :poff: Tiedonkeruukin saatiin Paten koneella katottua ruiskusta, motin toiminnot näytti ihan hyvältä, mutta kierrokset vaan oli rajottajasta lähdöstä maaliin. Eli turbiini sliiraa jos ei renkaat sitä tee.

    Hyvin nukutun yön jälkeen, vaikkei tällä kerralla VIP-majotusta ollutkaan, oli vuorossa pudotuskisa. Keli oli pikkasen inhimillisempi kun lauantaina, lämpötilakin plussan puolella ihan selkeesti. Mattfolkilla oli teknisiä ongelmia lootan kanssa, joten saatiin soolorundi, tulihan sekin sitten nähtyä miten laite lähtee 1 barin ahdolla. Eturenkaat ilmassa ja renkaat savulla. :rotfl: Takas tultuaan Jussi kuitenkin valitti, et vauhtii puuttuu, puolvälissä oli 209 ja maalissa 258 (suhteellienn käsite joillekin toi vauhdin puuttuminenkin) joten Pate kävi taas kurkkaamassa teidonkeruut. Ahtoa oli kadonnut jonnekin ja seoksetkin oli ihan metsässä edelliseen verrattuna. Tarkisteltiin sitten kaikki perusjutu, eikä mitään ollut pielessä. Lopuks sitten huomattiin, että oli ahtoputki luiskahtanut apparin puolella kummastakin päästä klemmareista, joten ei kun kiristelemään.

    Toisella kierroksella vastassa oli Peräkasari, taitaa heppu muuten olla streettien paras viivaltalähtijä tällä hetkellä? Ei mikään läpihuutojuttu kun toi kulkupolittiikkakin oli meillä ollut pikkasen ailahtelevaa. Toni otti .04 reaktiot ja Jussi 0.2 reaktioilla perään, rinnalle ja ohi. 60 jalkaa kelvolllinen 1.32 ja aika 8.11/275. Tais kumpikin olla uusi suomen ennätys. Ja taas ahtoputki irti. Virtalan Ristolta saatiin sitten vähän laadukkaammat klemmarit, mistä suurkiitos.

    Semilähtö oli kaavion mukainen soolo, taas jotain lähtöpainekokeiluja ja samoin lopputuloksin; rauhassa maaliin, ettei tarvi pussia ruveta pakkaileen eikä muutenkaan junppailee. Finaaleissa vastan tulikin sitten se mitä vähän pelättiinkin, eli Paavolan Tomin ohjastama Audi. Tomi oli ajanut erittäin tasaisesti ja kovaa koko kisan, ja on nelosturbovehkeeks erittäin hyvä ja varma viivaltalähtijä. Mut tällä kertaa kävi kutienkin niin, että Jussi reagoi paremmin kun taas Tomilla oli jotain pikkasen pielessä ja myöhässä, kun Jussi huomas lähdössä Audin jäävän niin Jussikin nosti kaasua, ettei vaan menis sutimiseks taas; voitto 8.3 ajalla ja loppua 276+! Ja ei kun kamat kasaan ja himaan.

    Muiden suorituksia en niin hirveesti tällä kertaa kerennyt seuraamaan. C:n Mattfolkilla oli koko ajan turbiini/loota ongelmaa, eikä yhtään hyvää lähtöä. Yijälä siirty Spettiin Maverickilla ja aiankin loppunopeus vissiin pikkasen parani sekä meni jatkoon ekarundilta. Hiturin jengi saunomisen lisäks harrasti venttiilikoneiton kanssa painimista, uutta enkkaa kuitenkin tais pukata ja loppunopeudet oli jo nyt sitä tasoa, että sieltä tulee vielä aikaa ihan eri tavalla. B-läisiä oli ilmoittautunut viisi, mutta paikalla näkyi vain neljä. Kukin bemarin parhaita aikoja en huomannut, ne jotka näin ei olleet kauheen onnistuneita rykäsyjä. Raitakarin Carina on aina varamssa kunnossa, ainakin jotain ysikakkosia bongasin. Lindvallin Escort tais pyyhkästä kaseja parhaimmillaan. Ja Paavolan eksoottinen nelivetoaudi, 8.3; 8.3; 8,3; 8,3......, huikee peli ja tiimi, asiahemmoja. D-läisistä Kiekun dusteri ei oikeen osaa käyttäytyä, ei yhtään ihan onnistunutta lähtöä vaikka uus enkkakin ajassa tuli, 12.1. Joku hämärä homma on sen alustassa joka pitää ekeks löytää ja saada kuntoon. Kolin Kari isolla ja painavalla Caminollaan alkaa ajella aikas lujaa, 10.3:sta pukkas ainakin ja pudotti Lindvallin escortin ekalla kierroksella. Tuorein kuljettaja ryhmässä, Lappalaisen Joni ajoi nyt muillakin vaihteilla kun ykkösellä, viime viikonloppuna Porissa ihan kympin pintaan ja nyt alle! Tavin Juha, taitaa olla joku kaappinova, ajoi hyvin 9.6:ta pukkas ainakin ja ylsi semeihin asti. Peräkasarin Toni, on ihan julkinova, ajeli tällä kertaa ysivitosia mut kaaviossa putos tokalla kierroksella. Luigi oli perunut ilmottautumisensa jo ennen kisaa, mut kyllä senkin tarvii sit käydä yks ksia ainakin vetämässä tänä vuonna, jos ei muuten niin Löijyllä.

    Nyt olis sitten meillä roolien vaihdos, eli mun tarvis ajella EM:ssä SPETtiä kun taas sitten Jussista tulee virvotusjuomavastaava. Turbiinasia pitäis nyt saada vireille mahdollisimman äkkiä, se pitää saada ottamaan alempaa. Mitä se sitten tekee suorituskyvylle; ei sen ainakaan pitäis sitä haitata jos säätö onnistuu kohdalleen. Oli hienoo huomata, että motoparkin katastrofin jälkeen taas kaikki toimii. Alustalle pitäis jotain keksii taas, että vois vähän kovemmilla tehoilla lähtee liikkeelle, en 60-jalkaset pitäis saada säännöllisesti sinne 1.2 puolelle. Ja se on täys arvotus miten ite suoriudun ajamisesta, oon ite sanonut aina, etten Lahtikon veronen kuski oo kun korkeintaan tyhmyydessä, mut miten homma sitte luonnistuu, sen näkee varmaan ainakin jollain lailla EM:missä. Pohjoisen kisat meiltä jää väliin, mut finaalit olis tarkotus suhata. Ja mahdollisesti lähetään elokuun alussa Ruåttiin Power Street finalseihin, niillä olis sellanen seksikkäältä kuulostava luokka kun "heavy" johon toi katiska vois istua suht sujuvasti. ja siell ajetaan kahtasataa metriä ni ei menis niin paljo pensaakaan. :rotfl:

    Ens viikonloppuna olis hyvinkäällä skabat. Saattaa olla, että vuokrataan toi tähtikaanikko Helmine kohtuuhintaan kokeilemaan Kiekun Dusteria siellä, josko sais tolkkua mikä sitä alustaa oikein vaivaa.
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Jaa, meilläkin on vähän samansuuntasia suunnitelmia että vuokrattais myös meiltä nekaamikko ajamaan Hyvinkäälle yhtä pumppu-dusteria, tosin se meidän kaamikko ei oo yhtä kansainvälistä tasoa kuin toi Helmine (ainakaan parketilla) mut kova se on ollu ainakin grillaamaan joten mahollisesti tullaan paikalle Bat-bussilla ja kaivetaan kaikkien yllätykseks sieltä esiin tollanen mopari :eek:
    Ja vieläpä kiiltävällä maalilla maalattu, ei per... :poff:
     
  15. valiant65

    valiant65 Gearhead

    FAST AND FURIOUS !!!
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Sellasta se vippitiimin meininki on, radalla, tallilla ja etenkin baarissa!

    onnittelut uudesta ennätyksestä koko poppoolle!
     
  17. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Sit ois taas EM:tkin takanapäin.
    Valmistelut alko hyvissä ajoin niinku aina, eli just mitään ei tehty mitä mielessä oli et pitäis. no kaikki oli kuitenkin muka valmiina lähtöön, pikku muutoksiakin oltiin tehty, eli linkit muutettu "pro säädöistä" oman näkemyksen mukaiseksi ja turbiinikin saatiin juuri sopivasti asennettua, se kävi Haaksilla kiristettävänä.

    Torstai aamuna viiden aikaan liikkeelle, tallilla auto trailerille ja suunta alastaroon. Siellä oltiin heti kasin maissa, Palella oli jo paikka haettuna ja leimakin saatiin hoidettua päiväjärjestyksestä sujuvasti. Sit vaan ekaa lajittelukierrosta odottelemaan. Nythän oli mun vuoro olla kuskina. Se onkin äärimmäisen hankalaa koska keitottaminen pitää ajoittaa niin sopivasti, että nollaa pukkaa aamuisin. Kokemustahan mulla ton ajamisesta lujaa ei juurikaan ole, muutama lähtö Virossa liukastellen ja alastarolla samaten preppaamattomilla radoilla; niistä ei oikeen mitään oo tullut.

    Tällä kertaa kun ei Rehti Street Ree ollut mukana kisaohjelmassa jouduttiin ajamaan kierojen brakettikisaajien keskuudessa. Toinen mahdollisuus olis tietty ollut OL, mut oltiin kattelevinamme, että säänöt olis vaatineet pikku muutoksia autoon joten valittiin toi SPET. Sama tuo sinänsä, kunhan vähän tuntumaa sais autoon.

    Eka lajittelukierros, lineupissa koettaa miettiä mitä pitää tehdä ja miten, vaihdetta tässä lootassa keppiä eteenpäin työntämällä ja sit maalissa pitäis ehkä tota pussiakin avata kattokahvaa kääntämällä. niin, ja streetistä poiketen saa tehdä pro burniksenkin halutessaan.

    No, sit tulee aika vetää burnis lätäkköön. Sekin on haasteellista jo sinänsä, tossa kikottimessa ei oo mitään linelockeja ja turboviiveestä johtuen voima ei tuu kovin terävästi vaan kaasua painamalla mut sit kun tulee niin se helposti karkaa. Jarrupääsylkky on kans sellasta kokoluokkaa, että vaatii riittävän poljinvoiman noin ylipäätään ainakin meikäläisen rimppakintuilta. No, ei siinä muuta kun lätäkköön Palen näytön mukaan ja luvan tultua jarruu reippaasti ja kaasua. Siitä se pito sitten irtos, kakkosta sisään ja jarru irti. Ajattelin samalla vetää sellasen pro burniksen poikasen ja muutaman metrinhän se menikin ihan kivasti kunnes renkaat nappas kii. Ei kun poljinta syvemmälle ja homma alko uudestaan mut auto pyrki kääntymään poikittain joten ei kauheen pitkälle menty. Siit vaan sitte peruutellen peilistä vanoja seuraamalla takaspäin ja yrittäen asettua kumiuraan. Ne oli kyll niin kierot, ettei siitä oikeen mitään tullut. Ideana oli ekan keltasen syttyessä polkasta kaasu pohjaan ja päästää breikki kolmannella. Muuten hyvä, mut tyhjäkäynniltä polkastessa laite sano vaan BÖÖÖ, eikä kolmannen syttyessä vielä vaan uskaltanu nappia päästää. Hetken perästä kuitenkin 0.4 sekan reaktioilla liikkeelle hyvin rauhallisesti. Vähän alun jälkeen sitten irtos pito ja auto lähti puskee oikeelle jolloin oli höllättävä, kakkonen sisään ja kokka kohti maalia sekä spedaalia syvemmälle; 8.90/268. Oliskin vissiin pitänyt valita luokaks supercomppi. No, uus oma ennätys kuitenkin.

    Ennen tokan lajittelukierroksen alkua pikku muutosta llinkkisäätöön; jos tosiaan tankoo pitää lyhentää ni mennään niinku niit avattuja vastamuttereita kohti eikä sieltä poispäin. Eli tähtialustavastaava ite oli vähän ottanut pois painoo oikeelta takapyörältä kun tarkotus oli sitä lisätä.

    Tokassa lähdössä samoin ajatuksin liikkeelle, burnis onnistu ihan ok ja nyt mentiin vähän suorempaankin. Steitsatessa sitte menikin kaikki konseptit ihan sekasin eikä kahen sekunnin reaktioilla paikka lajittelussa vaihtunut. Lähdössä ei ollut ahtoo kuin 0.3 baria joten liikkeellelähtö sujui melko verkkaisesti, mut sit mentiinkin ihan ketterästi, aika 8.25/271. Ja taas oma ennätys. Auto veti vieläkin oikeelle sen verran, että hetken kävi jo hölläys mielessä, mut kun kakkosen sai päälle ja toisen käden rattiin sai auton ohjastettua hyvin takas keskelle.

    Aikasemmissa lähdöissä olin pikkasen ollut tuntevinani että motti pätkii mut kun ei ollut tietsikaa niin ei sitä sit sen kummemmin ihmetelty. Pikkasen lisättiin preloadia linkkeihin josko se auttais kampeemiseen. Torstain kolmas yritys päättykin sitten jo burnikseen kun moottori sammu. Pyöri kyllä mut ei startannut ja tuupattiin auto veke. Pari kertaa se hörähti, mut joutu sit hinaamaan varikolle. Ja eiku keittoo; ilman tietsikaa on aika tarpeetonta lähtee vikaa yleensä kaivamaan. Illalla sitte saatiin Pate ja Saku käymään koneen kanssa diagnosoimassa vian; puolan johdoissa kontaktihäikkää.

    Perjantaina sitten ajoin kokonaista yhden lähdön. Burnis taas ok, nyt se rupes jo jollain lailla sujumaan toi pidon hallinnan vaihtelun kontrollointikin. Lähtöreaktioihin en kiinnittänyt mitään huomiota, keskityin vaan saamaan laitteen hallitun rivakasti liikkeelle. 0.7 bar painetta ja lähtihän se; 1.279 60 jalkaa, 200 metriä 5.20/225 ja 400 metriä 8.04/279.5! Taas kampes aika rajusti oikeelle, mut minkäs teet muuta kun sitte ohjailet. Ja tällä kertaa sai jo edellispäivän vikaan lähtöön suunnitellun strategian vietyä loppuun; auto Paddockin eteen parkkiin ja terassille. :rotfl:

    Lauantaina ei sitten tullutkaan spedeille yhtään lajittelukierrosta. Aamulla ryhmä kyllä pääs lineuppiin, ainakin pääpiirteissään, mut prorundin alkaessa autot komennettiin takas varikolle. Illalla piti sitten olla toinen mahdollisuus ja just ennen lähtöä ystävällisesti ilmotettiin, että kyseessä onkin eka pudotusrundi. Ei kun dialiniä ikunaan ja yrittämään, vastustajana Kupiaisen ohjaama sentrifugaaliahdettu Ford Pinto. Siitäkään ei sittet mitään tullut, vaan line upista päädyttiin suoraan takas varikolle kelin ja öljyn vuorotellessa syinä.

    Sunnuntaina kasin aikaan oli ihan pilvetöntä ja tilanne näytti hyvältä; kisat alkais kymmeneltä ja ajojärjestys olis junnut ja sitten spetti. Pro kierros alkais vasta klo 11, joten siinä välissä pitäis ehtiä kierroksen ajamaan. Ei kun lineuppiin, Kupiaisella oli indeksinä 10.40 ja ite väänsin toiverikkaana 7.96. Tarkotuksena ei edelleenkään ollut sen kummemmin kisaa ajaa, vaan pyrkiä hyvään aikaan, eli kattoo lähtöahdon kohalleen ja lähtee liikkeelle niin, että kellot mittaa ajan. Näin sitte teinkin, Pinton lähdettyä liikkeelle survasin kaasun pohjaan ja aloin seurata hatopainetta; sen näyttäessä 0.9 baria päästin breikkinapin ja sit mentiin. Lähtö tuntu vähnitään yhtä hyvältä kun 8.04:ssä, auto pyrki taas Kupiaisen kaistalle mut oli ohjattavissa takasin. Sit kuitenkin tuntu siltä, ettei vetoo ehkä ookkaa niin hyvin; näinks nopeesti tähän tottuu? Kääntö paluutielle ja pussi takakonttiin ja könyymään varikolle. Matkalla jengi näyttelee peukkua ja mietin, et meniköhän se sittekin seiskan puolelle. No, ei se mennyt, sen sijaan voitin kierroksen. Kauhee joulu kosken tosiaan edes nähnyt yhenkään oman puolen kuusenvalon vilkkuvan; siitä huolimatta reaktio sattu pikkasen paremmin kun Kupiaisella ja aikakin tais olla lähempänä dial iniä. Varikolla sitte Pale toi lapun; 8.12/263. 60 jalkaa oli 1.246, eli yli kolme satkua parempi kuin 8.04 vedossa, sata metriä viis satkua parempi ja puolmatkakin vielä pari satkua, mutta siinä vaiheessa jo puuttu vauhtia, eli todennäköisesti työntötanko porsi siinä 100-200 metrin välillä. Tiedonkeruu senkin sitten varmaan aikanaan kertoo josko ehtis koneen saada jostain millä saa sen poimittua talteen. Varatyöntötangot oli luonnollisesti himassa, joten päivä oli sitten ajamisen osalta siinä.

    Jos tota kisaa miettii, niin saldo ajan suhteen oli ihan hyvä. Seiskan ajaminen vähän kummitteli ton 8.04:n jälkeen takaraivossa, mut sitä ei nyt tullut.

    Muuten taas toi kisa oli aikalailla hanurista. FHRA ei oo mun mielestä ollut kovinkaan vakuuttava yhdessäkään tän vuoden kisassa järjestelyjen suhteen. Ongelmana lähinnä toi tiedottamispolitiikka ja ajattamisen hitaus. Mä oon sitä mieltä, että jos fyyra meinaa noita kisoja jatkossakin järjestää eikä sillä oo siihen riittävästi henkilökuntaa tai kalustoa, sen tulee vaikka palkata sitä jotta kisat sujuu paremmin. Nykymeininki johtaa siihen, ettei sinne viitti tulla kisakuskit sen enempää seisoskelemaan kuin katsojatkaan. Katsojia kisassa oli varmasti sen verran, ettei ainaista itkua rahapulastakaan luulis tällä kertaa kuuluvansa, mut jos toi meininkin jatkuu se rahapula tulee kun puuttuu sekä kuljettajat, että katsojat.

    Toimitsijat kyllä tekevät työnsä kiitettävästi, ainakin ne "rivimiehet", mutta esimerkiks politiikka ajattamisen nopeuden suhteen kummastutti aikalailla monia sateenuhan leijuessa jatkuvasti päällä. Samaten sekä yleisölle, että kilpailijoille tiedottaminen; Kuuluttamon luulis saavan tietoa asioista ja pystyvän jakamaan niitä eteenpäin kun nyt tauon tullessa lähinnä väännetään musa päälle ja ihmetellään. Mitenkään nykyisiä kuuluttajia ja heidän panostustaan arvostamatta, ehkä kuitenkin ammattipuhujat olis ainakin EM-kisassa paikallaan samoin kuin kommunikaation parantaminen tornin ja kentän välillä? Kun on toi kisaradio niin sitä kenties kannattais käyttää myös yhtenä tiedotuskanavana kilpailijoille?

    Ite en oo noissa ulkomaan isoissa kisoissa viroa lukuunottamatta käynyt, mutta ne jotka ovat olivat liikuttavan yksimielisiä siitä, ettei homma toimi niinku pitäis. Tää on nimenomaan FHRA:n johdon ja kilpailun johdon tehtävä saattaa asiat kuntoon, tehdä vastuut selviks ja hoitaa tarvittavat resurssit. Ja myös ottaa kantaa asiohin sekä kuunnella ihmisten toiveita.

    No millasta se ajaminen sitten oli? Ihan makeeta! Nyt olis kolme täyskaasulähtöö takanapäin, ja edelleen on ihan täys turisti siellä auton kyydissä. Auto sinänsä on hyvä, mitä nyt ite tulee kämmättyä enimmäkseen tolla ruuvausosastolla. Nyt se veti voimakkaasti oikeelle alkukiihdytyksessä, mut asiaan ei mitenkään syvennytty tuolla EM:missä. Se on kuitenkin seikka joka pitää saada paremmaksi. Ja saadaan kans. Muuten auto on tosi hyvä ajaa, se on rauhallinen liikkieltään eikä vaadi mitään ohjailua. Tärisee, hyppii ja pomppiihan se sinne sun tänne, mut ei se tunnu lainkaan pahalta.

    Turbiini on selkeesti tiukempi kuin ennen kiristystä, mistä Euroopan parhaalle turbiinipajalle kiitoksia, se tekee ajamisesta vähän vaikeempaa kun viive on nyt suurempi. Se vaatii vähän lähtötaktiikan muutosta, että pärjää pro kuusella, paineet täytyy käyttää kerran ylhäällä jo ennen tokaa steitsiä. Joka lähdössä pysty havaitsemaan enempi asioita kun edellisessä, mut turha edelleenkään kysyy sellasia epäolennaisuuksia kuin esimerkiks et mis on rundari tai vaihtovalo? En nimittäin tiedä, enkä niitä lainkaan kattonut. Ne pari tiedonkeruuta jotka katottiin kuitenkin näytti, et vaihdot oli ihan kohallaan, joten jonkinlainen perstuntuma/tuuri kuitenkin on olemassa. Pro burnis oli ihan makee, lätäkön jälkeen pidon nappaus tulee aika terävästi ja pitää olla siinä vaiheessa valmis polkasemaan reippasti lisää, sit taas kun pallot pyörii ni pitää ottaa reilusti pois. Jarruvarjo kestää yllättävän pitkän matkan avautua, mut sit se kyllä jarruttaa tehokkaasti sen suurimman vauhdin veke. Ja umpikypärä on ihan haurista!

    Muita streettikuskeja oli nyt "välikisassa" mukana, Paavolan Tomi Audilla, osallistui OL:lään. Kuulemma oli mooottoriosastolla tehty paljonkin uusiks, mutta se nyt ei ainakaan tässä kisassa vielä mitenkään selkeesti realisoitunut tulosparannuksena. Comppiin osallistui useampi B-auto. Lindvallin Escortti, Lindqvistin Bemari ja Erhomäkien Ascona näkyi varikolla ja radallakin, näistä Lindqvist jopa lajittelun kolmosena. Myös Erhomäkien Asconan ensitestit vaikutti lupaavilta. Lindvallilta taas ehkä vähän vauhtia puuttui "normaalista". D-läisiä oli meidän lisäks SPETissä Kieku, Dusterille uus enkka 11.34 mikä vielä kesän mittaan paranee, sekä Lappalaisen Joni joka omalta osaltaan sekotti SPETtiläisten pakkaa ja olis ollut vielä semeissäkin mukana ajamassa. C-läisitä taas Yijälä Maverickilla putos kolmannella kierroksella.

    Nythän onkin sitten vähän hiljaiseloa edessä kisarintamalla. Pitäis pikkuhiljaa alkaa valmistautua tallimuuttoon ens kuun vaihteessa, pohjoisen turnee jää meidän osalta väliin. Tokihan auto laitetaan kuntoon ihan varmuuden vuoks pikatahtiin, ties vaikka tässä ennen finaaleja jotain keksis...., mut ilmotellaan niiistä sitten myöhemmin kun saadaan asioille varmistusta.
     
  18. Jza

    Jza Double Gearhead

    Jokos sulle selkis, että miks se työntötanko porsi? Ihimettelen vaan, kun meillä oli taannoin samaa vikaa ja mitään vikaa ei löydetty :rotfl:
     
  19. supo

    supo Double Gearhead

    Kyllä harmitti kun Jykä tuli sanomaan että ei tule Suomen nopeimman -37 Pontiaccin kaveriksi seuraavaan lähtöön kun olin varautunut että VIPPI menee hieman jälkeen maaliviivan ohi melekein 300km/h ja räväyttää jarruvarjon siihen Pontiacin eteen niin kuin Espanjalainen härkätaistelija punaisen viitan eli olisi tullut savolaiselle kilivanajajalle ns. huonot housuun!!Että tälleen tällä kertaa!!Terv:Spet 1937 Ps.Olen varma että SUOMEN ensimmäinen katuauto 7s.tulee viimeistään Finaaleissa!!!
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei oo vielä katottu yhtään mitä kävi ja miks. Säätöruuvi oli auki, mut kumpi sit on ennen mennyt? Ei oo eka kerta kun toi ruuvi aukee, mull on ehkä turhan lyhytvartinen toi kiristystyökalu, ihan sellasella 10 senti varrella. Venttiilijousipaineita on kanssa vähän epäilty mahdolliseks syyks, mut ens viikolla yritän tutkia aihetta. Oli harmi, ettei päässyt jatkamaan, millanen joulu lie olis seuraavalla kierroksella odottanut.

    Nyt näyttäis vahvasti siltä, että meidän seuraava kisa olis Ruotsissa, 07-08.08 Malmön Meca racewaylla 1/8 mailin kisana käytävä Power Street Finals reunion. siellä on kaksi luokkaa, street joka on hyvin pitkälti vapaa ja Heavy, jossa vaaditaan alkuepräiset eturipustukset ja 1590 kilon minimipaino sekä sallitaan yhden tyyppinen voimanlisäin. Aikalailla sopivasti istuis VIPpi tohon jälkimmäiseen ja järjestäjä on toivottanut jo tervetulleeksi.
     

Kerro tästä muillekin!