67 Fury VIP-Street&Race projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Henski, 20.10.2005.

  1. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyllähän toi Lahtikko kanto kanssa kortensa kekoon! Tänään tallille siivoo ja kerää kamoi kasaan, ja huomen sit kukonlaulun aikaan liikenteeseen. Tulee varmana hyvät kisat, on lisenssinajajia jne, et automäärä voi olla jopa suurempii kun mitä ilmottautumisen perusteella arviois.
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Perjantaina illalla sit duunin jälkeen tallille ihmettelee. Joutessani tein viel keulapala sähköt, eli nyt pelaa valot ja muut rensselit. Kaikki jäi kuitenkin vähän niinku puolitiehen, mut varikolla oli tarkotus vielä paikkailla puutteita. Yllättävän hankalaa taas kerran hahmotella, et mitähän sitä ottais mukaan kisaan, mut yhtä sun toista sitte tuli kyytiin kaavittua.

    Lauantaina sit puol kuuden aikaan tallille, VIPpi traileirlle ja kohti motoparkkii. Reilu kolmen tunnin ajomatkan ja kahen pysähdyksen jälkeen sitte alko Virtasalmi häämöttää. Kärsäkin soitteli just ennen, et tuli meidän perässä turistireissulle ja pääs sitte sopivasti livahtamaan samaa kyytiä portista. Portilla ilmottautumaan ja eka epäselvyys, maksuu ei näy eikä tietty oo kuittii mukana. No, olin kyllä tulostanu KITI järjestelmästä kuitin ajoissa, ja sit ku automaatille maskamaan ni eihän siinä lapussa ollu mitään tilinumeroa. Kilpailukutsusta sen sit katoin ja maksoin siinä ilmotetulle tilille, mut jostain syystä maksua ei silti näkynyt. Pikku selitystä ja uskohan ne lopuks joten reitti vapaa!

    Varikolla sit leiri pystyyn, meidän osalta toi sujuu nopeesti kun ei oo kun avotraileri ja roinaa kohtuu vähän. Ja ei kun leimalle, normijutut itetty unohtu, eli kilpien poisto on aina vakiounohdus. Asiat tarkastettiin, eikä huomautettavaa löytynyt kun yksistä puuttuvista sokista, nekin on puuttuneet aina. No täytynee sitte laittaa ne paikalleen. Alusta säädöt oli aknssa tekemättä, tai siis painojen osalta, joten ei kun katiska vaaoille, Kärsä kabiiniin ja Helmine työkalujen kanssa alle ruuvaamaan sauvoja; 25 kiloo lisää apparin takapyörälle ja pitäis mennä suht suoraan. Sit takas varikolle ja talvella asennettu takavakaaja kiinni. Ja normi odotteluun, kisan piti alkaa kait joskus, ja se sit kuitenkin alko joskus muulloin, vissiin jotain teknisiä ongelmia.

    Striittiväkee oli vaivautunut paikalle reippaasti, B-ryhmä vaan ei ollut sanut tarvittavaa viittä osallistujaa, joten he ajoivat C-D:n kanssa kimpassa. 15 autoa 16 kaaviossa, eli melkeen täys ja reilun kokonen kaavio, tulis ihan oikee kisa.

    No lopulta tuli kutsu lajitteluun, oltiin laitettu mottiin tosi kyykkysäädöt kun ei tosta alustasta oikeen tiedä miten se vakaajaan reagoi. Samalla setupilla oli ajettu aiemmin 9.31/237 minkä piti antaa osviittaa kulusta. Vuoron tultua pallot tuleen ja stageen. Vihree vaihtuu ja spedu pohjaan, sit ku ahtomittari lähtee nousee breikki ylös ja menoks. Vähän mentiin kylki edellä ekat parisataa metrii, mut vetoo oli ihan mukavasti, naapuri lähti pari sekkaa aikasemmin liikkeelle enkä ihan saanut sitä kiinni. Ajattalin, et ei kai tota pussia tarvi aukoo ku ei vauhtia kuitenkaan oo niin hirveesti. Pikkasen maalin jälkeen tuliki sitte toisiin aatoksiin, mut se oli jo sitte myöhästä eikä auttanut kun seisoo polkimella. Jarrut savuten ja pienempää sisään lyöden sai sen taitettua viimiseen poistumismutkaan, enpä muistanutkaan et oli Motoparkissa noin lyhyt jarrutusmatka! En kyllä itseasiassa oo tuolla VIPillä ikinä ajanutkaan aiemmin. No syykin selvis sitte, vauhtia olikin vähän enempi kun mitä ennakkokaavailujen mukaa n piti olla, eli aika 8.8 sekkaa ja vauhtia 257!

    Tarkotus oli ajaa lauantaina vaan pari lähtöö samoilla asetuksilla, kurkistus konehuoneeseen ja kaikki näytti hyvältä, tai no, ainakin samanlaiselta kun aiemminkin. Eipä aikaakaan kun sitte FHRA:n toimitsijat tulee hakemaan toiselle rundille missä dd64:n pariks. Ajattelin, et nyt vois vähän kattoo reaktiotakin pudotuskisaa varten ja tällä kertaa dd64:n parina. Suunnitelma onnistukin kivasti ja ajattelin et ehkä kymppi-pari vois lähtee vielä ajasta, laite kulki mukavasti väristen pidon rajoilla ykkösen, kakkonen tupaan ja vehjes kuolee siihen. Motti kuitenkn käy vielä joten sitte vaan rullailemalla loppuun. Mikke Dartilla perässä, ajelin oikeeta kaistaa ja ton häkin ja huonon peilin ansiosta näkyvyys takaviistoon vähän huono, mut sain sitte kuitenkin dartin silmiini enkä ihana suoraan eteen kääntynyt. :rotfl:

    Ei kun varikolle, eiköhän teidonkeruu sano mikä oli hätänä, joten läppäri käyntiin ja kii. No, ei se kertonut, ei ollu tiedonkeruu päällä. Jostain syystä se putoo pois ilmeisesti aina kun "vieras" kone tulee käymään. Tuntu siltä, niinku joku ruiskun turvaraja olis tullut vastaan ja lyöny kierrosrajoittajan päälle. No, ei auta itku markkinoilla, Pate laitto tiedonkeruut päälle ja eiköhän sitä tietoo sit saatais. Motille tarkistus, ei murheita ja hukkaporttin jousi lisää ja illan viettoon aluks muitten ajamista seuraamalla baarista käsin. Tai kaksin käsin! Lajittelun ykköstila oli hallussa joten luvassa olis ekarundin soolo. Ilta sujukin rattosasti ja mm. saunassa tuli käytyä.

    Hyvin levätyn yön jälkeen alkokin sitten kisan alkamisen odottelu. Perinteisen aamupuhalluksen jälkeen kaiken pitikin olla valmiina. Kutsun käytyä line uppiin, ja matkalla jo tuli noterattua, ettei muuten paljon taida laturi latailla, voltit oli siellä 11.5:n hujakoilla. Siitä se varmaan johtuu pätkintäkin! Aamun ekana striitissä liikkeelle, hyvin lähti taas alun, mut sit stoppi päälle ja rullaten maaliin. Aika jotain 11 sekkaa. Varikolla sitten ihmettelemään latausta. Heräte tulee, mut ei tuota; likki kai. General Mistaken laturit vaan aina välillä hajoilee. Muuta lääkettä ei oikeen keksitty kun latausta akkulaturilla ja toisen akun asennus rinnalle, siitä kiitos 440:n tiimille. Seuraavaks oliskin tiedossa parilähtö dd64:n Darttia vastaan. Viimetinkaan asti ladaten, ja säästeliäästi line uppiin. Auto käyntiin just ennen lähtöä, burnis ja viivalle. Kohtuureaktioilla liikkeelle ja laite käy suht puhtaasti joten jatkaan ajalla 8.4/267. Mikke Dartilla painiskeli koko viikonlopun kaasarisäätöjen kanssa ja viimetingassa valmistunut pikkulohko ei vielä päässyt näyttämään täyttä potentiaaliaan, mut ens kerralla parempi tuuri.

    Seuraavalla sitten vastassa Raitakarien kiukkuinen 2T Carina, ei mikään helppo nakki. Akkuun latinkia ja odottelemaan. Kutsun käytyä sitte taas pöristelee lineuppiin, normirutiinit, kohtuu reaktio ja auto käy taas riittävän hyvin, kun Carinassa lisäks vähän vaihto-ongelmia tuli voitto himaan ja finaalipaikka! Aika tais olla 8.5 luokkaa. Vastassa olis lajittelun kakkonen ja koko viikonlopun tasasesti ajanut BBchevy tiimin laitos.

    Motiksenkin sähköt rupes kramppaamaan, joten sähköjen kanssa oli vähän niin ja näin ja pitkähkön finaaliodotuksen jälkeen taas lineuppiin. Burnis ihan ok, ja steistsiin, äimänkäkenä seurasin chevy kakkosen poistumista kunnes muistini itekin lähteä liikkeelle sellanen 0.3 sekkaa perässä, mut en kauheen pitkälle päässyt ku veto taas loppu. Täl kertaa en kuitenkaan höllännyt heti vaan yritin vieä pysyä kannoilla, kun motti alko taas käymään lähti pito joka kerta, välillä liiraltiin, välillä kyykättiin. sit ku keskiviiva alko lähestyy turhan reippaasti eikä pikkukakkosen peräpeili ollut tullu yhtään lähemmäks, järki voitti ja rullaten maaliin. Ansaittu voitto pikkukakkoselle, talven työ oli tuottanut tulosta ja eiköhän kesän mittaan nähdä ajassa vielä toisenlaistakin etunumeroa.

    Muuten kuten jo aiemmin todetu tuntu siltä, et useimmilla oli jäänyt valmistuminen suht viime tinkaan. Monet ajeli silti omia ennätyksiään mikä on tosi lupaavaa jatkoa ajatellen, muutama uus lisenssiaattikin tuli, mikä on aina hieno juttu. Kun ei noita tuloksia tullut, niin menee aikalailla arvailujen varassa. B-läisistä Lindqvinstin Janin enkä Kukin Paulin aikoja huomannut, kumpikaan ei vissiin kuitenkaan ihan parhaimpaansa yltänyt. Raitakarin veljeksistä oli Juha ajovuorossa, ja tais mennä 9 sekunnin puolelle, samoin kun Priuskan Kimmo "se on sun ny" Datsunillaan; hyvii vetoja.

    C:läisistä nopeimmaks tais päätyä Ck, eli Hiturin Sauli Valiantillaan. Olivat kaasarien tilalle ruiskun kyhänneet talven aikana, ja koekmuksesta teidän, että siinä tulee olemaan pikku synnytystuskia. Pikkasen tais muutenkin olla teknistä murhetta, ja pudotuskisa jäi väliin. Meniköhän se 10.4? Vesalaisen Mikko nätillä '66-'67 Novalla huiteli korkeempaa kymppiä, samoin kuin Kontion Jukan ohjastama '65 Valiantti jonka kilpa päättyi kasnipahvivaurioon. Kummaltakin tultanee näkemään vielä kesän mittaan nopeampiakin aikoja. Nykäsen Janne ajeli ekaa kisaansa '66 Valiantilla joka myös valmistui vasta just ennen kisaa ajokuntoon. Vielä jäi paljon hampaankoloon, pudotuskisassa aika kuitnkin painui kympin puolelle ja kisan jälkeisessä testilähdössä 10.4 pintaan. Kylä se siitä. Michel Seeckin '64 Dart oli sanut uutta tekniikkaa ja uuden värinkin pintaansa, sekin aivan viimetingassa tulille pärähtänyt. Viikonloppu meni kaasarin kanssa pelatessa, mut toivottavasti se alue rupee pikkuhiljaa löytymään. Laitteessa on paitsi uudet kannet jne, niin myös muutettu käymään E85:llä ja se tuotti kaasarin osalta tuskaa. Potentiaalia siinäkin on selkeesti parempaan kun nyt nähty korkea 12.

    D-läisistä oma ajo meni vähintään vaihtelevasti, eli bärssetuntumalta. Ei siinä oikeen tolkkua ollu, vei noi käyntiongelmat keskittymistä liiaksi milläänlailla järkevään ajamiseen. Yhen pikkujutun sai kuitenkin testattua jota on pitänyt testata jo kauan, ja se aikalailla toimi niinku ajattelinkin. Ja eka veto oli lupauksia herättävä käytettyihin pötiköihin nähden. Peräkasarin Toni ajoi koko viikonlopun vakuuttavasti, siomman alakerran myötä oli tullut lisää voimaa ja se näkyi sekä ajoissa, että loppunopeudessa. Suinkaan aina ei niin käy, lisäks pudotuskisan voitto niin ei sitä kait voi kauden alulta muuta pyytää eikä mestarilta odottaa! Lappalasien Jonin ohjastama Chevelle oli saanut myös hiukan lisävoimaa ja tilavuutta sekä liekkiä keulaan, ja ajat parani myös sillä osastolla 9.7:n. Kolin Kari oli saanut hiljattain hankitun Camaron nippuun, Caminon viimevuotisella motilla korkeeta ysiä; eiköhän noistakin kesän mittaan jokunen kymppi pois rapsahda. Hammarbergin Tommi pitää neliovivaltterien mainetta yllä; pientä tekniikamurhetta mutta aika 10.8 ja 200 rikki loppunopeudessa! Se on oikeesti hyvä suoritus, ei nimittäin oo mikään megabudjetin viimisillä osilla rakennettu peli, vaan ihan perussälää jotka on vuosikymmeniä ollut kaikkien saatavilla edullisesti. Ja kun samalla vehkeellä on ajeltu jo 80-luvulta lähtien, ni on sopivasti patinaakin kuosissa. :rotfl: Tavin juha oli tällä kertaa Daavideista hitan, myös viimetingassa valmistuneella autolla tultiin vähinnä hakemaan lajittelupisteitä ja tekniikkapuolella oli vielä asioita kesken. Mut kopassa uutta takaripustusta ja isoo palloo; on se hieno!

    Muita mieleen jääneitä asioita kisassa oli vuosiin eka vähän pidempi onnistunut veto Salakarin Jaskalta, 6.7 ja loppua vain 260; saatto puolvälissä olla pikkasen enempikin? Ja Paloksen Sampsan OL-voitto Dodge Cobaltilla oli tietty hieno suoritus, uus motti ja aski ja potentiaalia vähintäänkin tarpeeks. PETissä nähtiin mukavaa kisaa, osallistujia sais siinäkin olla enempi. SPETtiin taas on ainakin mulla mielenkiinto laskenut kun hilavitkuttimet tuli sallituiks. Mun mielestä se näkyi myös tuloksissa, olisin toivonut ton "urheilun" jäävän super-ryhmäläisten riemuksi. Sen takii itekin ajan EM:ssä mieluummin OL:lää kuin SPETtiä. Mut hienoja vehkeitä ja kovia suorituksia toki sielläkin, Heiskasen alsaraksteri tietty etunenässä. Rata oli mun mielestä hyvä, siitä kiitosta torstain kaapijoille ja toimitsijoille. Kyllä Motopark soveltuu myös suoravetoon vaikkei jarrutusmatka ehkä päätä huimaakaan?

    Ton jarrutusmatkan uhriks tais tällä kertaa joutua Kuriksin Lauri, jossa ei varjo auennut ja veto meni rajusti pitkäks, Trans Ami haukkas hiekkaa ja meni keulan kautta vissiin jonkun kierroksen ympäri lauantaina. Siihen asti meno oli totutun varmaa ja vakaata Virolastiimiltä. Toivottavasti sielläkin saadaan auto kasaan kesäkuun kisaan, jos tarvii niin jeesaan itekin sen minkä pystyn.

    Meidän osalta menee uuden laturin hankinnaks, lisäks pitäis saada wheelie barsit kyhättyä vihdoin ja viimeni ni vois huoletta näyttää vähän ahtoo lähdössä. Seuraavaks kuskina onkin Lahtikko, joka tällä kerralla toimitti Helmisen virkaa. Muuten ei pitäis olla mitään kummempaa valmiasteltavaa, motista perushommat ja ehkä vähän tietokone opiskeluu, josko joku vuos tulis senkin suhteen omavaraiseks. Mut Alastarossa nähdään kesäkuun alussatoivottavasti sankoin joukoin, saiskohan tiimi vaihdettua kakkospyttyä ykköseen, vai jäädäänkö kokonaan ilman? Oli muuten mun ensimmäinen kisapytty fyyran kisoissa, vuodelt jotain on kyllä cupin kolmossija. Tais siihen aikaan olla kolme kuskia ajamassa! :rotfl:
     
  3. jussi308

    jussi308 1st gear

    ö

    No kiitosta vaan. Tota voi pitää jo todellisena kohteliaisuutena mopar-mieheltä :rotfl: Meillä teknisistä ongelmista johtuen keskityttiin vaan testaamaan tota alustaa 60 jalkaisten muodossa. No toivottavasti Kamasassa voidaan ajaa jo kilpaa... Mutta hieno tunne oli silti että auto ylipäänsä saatiin tonne. Oli siinä porukalla talven mittaan sen verran hommia että välillä tosiaan hirvitti.

    Onnea Bat-tiimille voitosta ja Jykälle kakkostilasta ja tietenkin onnittelut myös muille ennätyksiään rikkoneille.
     
  4. triniemi

    triniemi Gearhead

    Miten se näkyi tuloksissa? Tai muuten vaan ohjaamon ulkopuolella?

    Virallisia tuloksia ei vielä ole, mutta perstuntumalla itse sanoisin, että vähemmän punavaloja.
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mun mielestä se näkyi lajittelutuloksissa, vaikka tietty siinä voi huoletta vetää riskillä ja tulee noita "sokee kana löytää jyvän" efektejä ilmankin. Ja toi sun toteamus punavalojen vähyydestä puhuu myös asian puolesta. Lisäks tietty noi hilavitkuttimet on monille uusia, että paremmin se vaikutus näkyy vasta kauden vanhetessa. Mut ei tulle yllätyksenä, et mun mielestä noi throttlet (joo, tiedän, ettei niitä spetissä useimmat käytä eikä niitä siinä "tarvitse"), delayt ja ajastetut vaihtajat kuuluu vain Super ryhmiin. Ja jos ihan rehellisesti sanotaan, niin ei edes sinne, vaan roskikseen. :rotfl:
     
  6. triniemi

    triniemi Gearhead

    Hiukka aikasta spekuloida näitä, mutta eiköhän hilavitkuttimien näkyminen ja näkymättä oleminen näy vasta ajetun kauden jälkeen, yhden kisan jälkeen vaikea sanoa mitään.
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    No Super -ryhmähän se onkin. :D
     
  8. shark

    shark 3rd gear

    Tosta "Kjulan" radasta sen verran.
    Adam Flamholc vetäs rataennätyksen 4,17 sec 201 m
    60 jalkaa 1.01 ja loppunopeus 270 km/t 8)

    http://www.youtube.com/watch?v=ptcZQatFssI

    Satoi kaatamalla kaks edellistä päivää ,joten radan preppaus oli hiukka sitä sun tätä ja turvallisuus syistä ajettiin ,kun kyseessä oli just "Test and Tune" juttu,vain 201 metriä ,joten pipo pystyyn suoritukselle :D

    Paikka on hieno ja betonissa hyvä pito.
    Sata kilsaa sinne mihin aurinko laskee eli Länteen Stokiksesta ,motaria koko matka.

    Taitas olle Vipille ,laivamatka pois lukien, lyhin ratamatka :lol:

    PS Wheeliebaria tarvitaan,ainaski jos Bemulla ajaa alle 9 sekkaa tuolla :rotfl:
    http://www.youtube.com/watch?v=1YGX5QAB ... re=related
     
  9. vm-72

    vm-72 Gearhead

    oikeassa olet,eipä ole enään hirveetä intoa lähteä tuonne ajamaan itselläkään..
     
  10. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Ei noiden juttuja kannata uskoa millä on kallista elektroniikkaa yhdessä katuautossa enempi kun Spettiautoissa yhteensä.
    Mä uskoin et kun semmosen uuden delayboxin hommaan niin sokeekin apina sillä ajelee voitosta voittoon mut eipä käynykkään niin vaan törkee punavalo silläkin tuli.
     
  11. ERT2

    ERT2 1st gear

    :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :poff: :poff: :poff: :poff: :poff: :eek: :eek: :eek: :eek:
     
  12. panhead

    panhead 1st gear

    Kyllä mä olen Jykän kanssa samoilla linjoilla,ei ollu hyvä siirto toi boxien salliminen.Ja mitä olen kuunnellu sivukorvalla juttuja muualta,ei arvostusta ryhmää kohtaan enää tule niin paljoa,kun aiemmin.Super ryhmät on kuollu yks toisensa jälkeen,toivottavasti tää ei kuivu kasaan.Hyppy OL ryhmään on kuitenkin sen verran kallis,et toistaiseks suditetaan kuitenkin boxin kanssa spetissä.Voihan siihen jossain vaiheessa vielä tottuakin.Sori,kun lipesin aiheesta,mut oli niin sopiva alustus Jykällä.
     
  13. supo

    supo Double Gearhead

    Samaa mieltä Jykän ja Panheadin kanssa myös itse mutta katsotaan kun tuon Camaron taluttaa viivalle miten se mieli muuttuu kun tähän asti vetänyt vain katuvessalla ja nyt muuttuu auto oikeaksi kilpa-autokisi mutta tosin tulloo niin heikkotehoisella myllyllä aluksi että sauttaa olla vaikeuksia edes saada palloja lämpimäksi!!!!Sautetaan jo nähdä EM:ssä viivalla jos oikein kaikki natsaa paikoilleen ja tavoitteena 11s. alitus!!!
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    En mä sitä lainkaan epäile, etteikö se edelleen säilyis vaikeena jos kaikilla on boksit, ja tietty tappion mahdollisuus on aina muutenkin; jos sulla jää rako 0:n ja oman reaktion + dial inin väliin, niin ainahan siihen on mahdollista jonkun mahtua. Mut katotaan kauden lopussa sit et miten on parilähdöissä reaktioajat kehittyneet viimevuosiin verrattuna. Mun veikkaus on se, et keskimääränen reaktioaika tulee putoomaan selkeesti. Punavalon vaara delayboxin kanssa pitäis olla aikalailla samaa luokkaa kun punavalon vaara pro kuusella, sit loppu on kii siitä omasta ahneudesta, et kuinka tiukille yrittää vetää. Faijalle, joka muuten täytti eilen 90, tuli joskus sellanen lehti kun Kansa Taisteli, nyt varmaan täytyis perustaa sellanen lehti kun "Boxit Taisteli". :rotfl: Eikä pidä ottaa tätä nyt sillee, et se arvostus olis mun silmissä jotenkin romahtanut ja maailmanloppu kyseessä, varmaan jatkossakin on hyvää ja hienoa kisaa sekä hyviä ja hienoja kilpailijoita, mut omaa mielenkiintoa se kyllä ton ryhmän edesottamuksista vaan valitettavasti syö. Mua eniten harmittaa tossa se, että oletan ton tappavan noi varsinaiset boksiluokat Suomessa.
     
  15. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Jykä! Kamasan raporttia odottelee ilmeisesti muutkin kuin mie...
     
  16. mxu

    mxu 3rd gear

    jep, noi vipott.. eiku c-bargen raportit on kyllä ollut aina tosi mielenkiintoisia lukea, joten raporttia odotellen!!! :D
     
  17. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Helmine varmaan vetää vielä pari päivää henkeä ennenkuin mitään mieltäylentävää aikaan saa. Oli nimittäin varmaankin raskas viikonloppu.... :rotfl:
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Pikkuhiljaa alkaa olee palautunut, et eiköhän sitä vois vähän raporttiakin raapaista.

    Taas oltais sitten yhtä kisakokemusta rikkaampia.
    Edellisen kisan jäljiltä ei oikeestaan kummosia huoltotoimenpiteitä tarvittu eikä tehty. Laturi vaihtoon ja normi venttiilien tsekkaus ja sen puolen piti olla siinä. Lisäks sitte päätin asentaa autoon apupyörät ihan varmuuden vuoksi. Ettei nyt ihan jouten olis tarvinut olla, niin oli tos sentään jonkinmoista ohjelmaa muutakin, Nykäsen Jannelta kun oli motti särkynyt motoparkissa ja ilmottautuminen taskussa päätettiin se hyödyntää niin, että Janne kävi sisäänajamassa Kamasassa Luigin Löijyn uutta mottia. Jannen kuskaaman vallun mottiin pitäis tulla uutta osaa tällä viikolla. Tossa oli sitten pikkasen synnnytystuskaa kun bensapuoli temppuili, mut saatiinhan se sit vihdoin ajokuntoon autettua ennen kisaa. Sit tuli vielä vähän ylimääräistä muutakin jumppaa, kun lupasin läpikäydä yhden vanhan kaverin moottorin pikku haaverin jäljiltä. Siitä sitten paljastukin kaikkea pientä ja myös siihen odotellaan parhaillaan osia. Tällä viikolla kun sais kasaan niin jäis sitten kavereille aikaa valmistautua EM-koitokseen uudella autollaan.

    No, kamat siis oli hyvässä mallissa jo torstaina ja sovittiin lähtö lauantaiaamuks klo 5.30. Edellisilta olikin mennyt rattoisasti stadin kruisingissa ja himaankin kerkes peräti jo ennen kun oli tarkotus lähteä, eli siltä osin kaikki normikunnossa. Auto trailerille ja liikkeelle, eka huoltotauko oli sitten about sadan metrin päästä kun oikee etufillari oli Frunkmannista vailla ilmaa alapuolelta. Lähes DTM vauhtisen vaihto-operaation jälkeen sitte matkalle Alastaroon, normipysähdys Keitaalla ja portille jonottaa.

    Luigin dösän takaa löyty sopiva varikkopilttuu Hiturin Saulin vallun edestä joten eiku kamat levälleen ja kuskivuorossa ollut Lahtikko leimaan.Just ja just kerettiin siitä sitten vielä ekalle lajittelurundille rengaspaineita vielä lineupissa pudotelleen. Kisa ajettiin avauskisan tapaan B,C ja D yhdistettynä ja täydellä 16 auton kaaviolla. Toivottavasti B-läiset saa masinoitua pohjosen kiertueelle jo tarvittavat viis autoa, tai jää B:ssä cup sijotukset jakamatta tältä suvelta ja joutuvat sitten kaikki striitit samassa ryhmässä tappelemaan. Ei siinä mitään, kyllähän sinne mahtuu vielä enemmänkin, mut kun B:henkin kerta olis kalustoa kyllä olemassa niin olis mukava nähdä sitä radalla enempikin.

    Motti oli motoparkin jälkeen samoissa säädöissä, eli tehoo "jonkiverran" mikäli kaikki toimis. Ennakkoon sovitulla ahtopaineella liiikkeelle ja renkaat rupes puskee savuu, siihen päälle sitten vielä käyntihäiriöitä nin hommahan oli siinä. Seuraavaks sitten metsästämään sitä käyntihäiriötä, ruiskun hengenelämä jostain syystä oli häiriintynyt ja se sulki välillä suuttimia oman mielensä mukaan. Eli sis syytä ei löytynyt. Koekäytössä ei kuitenkaan tullut enää uusia virhekoodeja joten ei kun uutta matoa koukkuun.

    Toinen lähtö meinkin sitten kutakuinkin niinku piti, ihan kyykkypaineilla viivalta ja ajaks 8.41/268. Jussin mielestä jäi vielä parannettavaa joten ei kun odottelemaan kolmatta yritystä. Sen koittaessa tuli alkuun ekan lähdön toisinto, pito irti ja sitte jonkin matkan kuluttua loppu veto täysin. Jussi narun perässä takas varikolle; jotain lootasta tai turbiinista rikki. Oma villi veikkaus oli lootan pääakseli, mut sitä ennen vaati pikkasen huoltotoimia.

    Eli piti lopettaa hyvin alkaneet muut harrastukset ja ryhtyä hommiin. Auto saatiin pukeille ilmaan fataaleja vahinkoja ja sitte vaan ruuvia irti, kardaani, lootapalkit, shifteri, startti, turbiinipultit ja kehäpultit. Tunkki alle ja loota alas. Olipas helppoo, ainakin jos sitä ei tarvi ite tehdä maassa maaten. No, niinhän se oli TH-akseli antautunut joten ei kun ettimään korvaavaa. Sokalta löyty ringless malli lainaks, mut se ei tietty käynyt meidän pumppuun. Kivinummen Antilta olis löytynyt Vasco, mutta kun ei se ollut sen vahvempi kun meidän katkennutkaan niin ajateltiin, et kait sinne samantien laittaa sitten tarpeeks kestävän. Apu löyty sitten Luigilta, joka lähti hakemaan himasta aksellin omasta lootastaan sekä siihen sopivan pumpun. Nää asiat on mun mielestä yks tän harrstuksen parhaita suoloja; edellisellä viikolla ollaan jeesattu Luigia ja nyt taas sitten Luigi astui avuks tossa laatikkoasiassa. Näin on homma aina stirritissä toiminut, ja näin sen pitääkin toimia pyyteetöntä jeesiä sille joka sitä tarvitsee mahdollisuuksien mukaan.

    Sillä välin kun Luigi suoritti siirtymää löyty sitten itellekin maittavaa tekemistä, mutta valitettavasti tällä kertaa jäi tavoite puolitiehen; Paddockissa oli jo valomerkki tullut! Joten ei kun goisimaan, majoitusmestarille kiitoksia! Jussi ja Pale olikin jo aiemmin lähteneet nauttimaan maatilamajoituksesta. Hyvin levätyn yön jälkeen olikin aika sitte ryhtyä lootahommiin. Työvire vaan ei jostain kumman syystä ollut ihan tyäskymppiä, mutta Luigin ja muiden avustuksella sai tonkin vaivan suoritettua hyvissä ajoin.

    Pudotuskisasssa olis ensimmäisellä kierroksella vastassa yhdeksänneksi lajitellut Lindqvistin Janin Bemari. Aikaeroa lajittelussa reilu sekunti, muttamutta, Bemarissa potentiaalia selkeesti parempaankin ja meillä taas huonompaankin. Lähtö oli ihan kelpo, ja Jussin rekatiot aavistus bemaria paremmat, vaan sittenpä saapuikin käyntihäiriöt ja veto lakkas. Se kuitenkin palas takasin ja Jussi sutena perään mennen ohi just ennen maalliviivaa. Voitto reaktioilla huonommasta ajasta huolimatta, Janille 9.0 ja Jussille 9.1!

    Lajittelun jälkeen oli joutunut pyyhkeen heittämään kehään Seeckin Micke, jonka Darttia edelleen riepoivat käyntiongelmat eikä todellista potentiaalia vieläkään saanut esille, Hiturin Sauli joka jälleen pääsi nauttimaan ruiskutekniikan miellyttävyyksistä vaikka lajittelussa oli jo kulkenut suht lupaavasti sekä Mäki-Saari, ajoi kai lisenssin Kamasassa. Ekalta rundilta jatkoon kaavion yläpuoli tiukoista taistoista huolimatta, vain Mattfolkin valiantti johon oli yötauolla vaihdettu automaatin tilalle liberty laski jotain burniksessa alleen ja liputettiin pois soololähdöstä, ja Heino pääs yllättämään Priuskan kiukkuisen Datsunin, liekö siihen tullut jotain teknisiä ongelmia.

    Seuraava kierros meillä sitten Kolin Karin Camaroa vastaan, taitaa olla niin, että tilastollisesti ei oo siitä autosta vielä meillä yhtään voittoa. Eikä oo vieläkään, Jussi liikkeelle ihan kelpo reaktioilla. Ja kelpo savuilla renkaista, sitte ei enää latu eikä matka riittänyt tavoittamiseen joten kisa meidän osalta siinä. Muut jatkoon menijät Tavi joka todella tasaisessa lähdössä pesi Raitakraien Carinan, Heino soololla ja Peräkasari voitti Lappalaisen molempien hyvän ajosuorituksen jälkeen. Semeissä ekassa parissa Tavi ja Koli, Tavi oli ajanut aavistuksen kovempaa koko viikonlopun. Koli oli kuitenkin paremmin hereillä valoissa eikä Tavi saanut kiinni nnopeammastga ajastaan huolimatta, maalissa eroa huimat 0.006 sekkkaa. Toisessa parissa Heinon yllätykset loppuivat ja Toni vakuuttavalla ajolla finaaliin. Finaalissa sama meno jatkui, kummatkin hyvillä lampuilla liikkeelle ja hyvän ajon jälkeen Peräkasari voittajana maalissa. Vakuuttavaa työtä ja ansaittu voitto, rupee muille tulee kiire jos meinaa Tonin kärkipaikalta kammeta. Tosin pohjoisen kehnompipitoiset radat saattaa tuoda hommiin omat mausteensa.

    Mut sit noin autokohtasesti, kisassa oli kaks street B-läistä lisenssisuorittajaa, siisti Mirafiori jonka kuljettajan nimi vaan meni ohi. Siitä tais voimansiirrosta hajota jotain eikä näin ollen saanut lajitteluaikaa eikä osallistunut kaavioon. 17 autoo kaaviossa olis taas voinut kääntää tilanteet miten päin hyvänsä, itse kisassa kun olis parit vaihtuneet.

    Seeckin Micke oli taas Dartilla kokeilemassa, en paljon kerennyt seurata, mut tuntu edelleen jatkuvan kaasariongelmat ja lähti himaan jo lauantai-iltana, parhaaks ajaks jäi 14.32/147, et ihan kaikki ei oo W2 kantisessa 360:ssä vielä kohallaan. Mut kyll se siitä vielä, liekö ens viikonloppuna jo Hyvinkäällä?

    Nykäsen Janne liisas Luigilta Löijyn tähän kisaan, laite oli käytännössä täysin ajamaton ennen kisaa ja vaatii vielä säätöä ja ajoa ennen kuin yltää parhaimpaansa. Paras aika ihan jees 11.132/193, lootana kuitenkin pitkän ykkösen PG ja 3.23 perävälityksellä, ei oo kiihryttelyyn ihan optimi yhdistelmä pitoradalla. Tappio Lappalaisen chevellelle ekalla rundilla, mut toivottavasti '66 vallun mosan osat tulee ja Janne pääsee sillä taas seuraaviin kisoihin.

    Juha Mäki-Saari oli tuonut radalle ex Virtala 2002 bemarin, väri vaan oli vaihtunut toiseksi. Tällä kertaa parhaaksi jäi lajittelun 10.939/205 suoritus.

    Mikko Veaslainen hienolla chevy 2:llaan lajittelussa 10.756/198. Pudotuskisassa tuli parannusta, 10.612/203, tais olla uus ennätys, mut ei riittänyt Raitakaria vastaan tällä kertaa.

    Kieku Salo ekaa kertaa tänä kesänä dusterilla mukana, viime kesästä vaihtunut ainakin hieman korkeempi stallinen turbiini. Ja aika uus oma ennätys ja eka kympin aika kirkkaasti, lajittelussa 10.699/200 ja tappio Taville ekalla kierroksella.

    Kimmo Heino hienolla kevään muotiväreissä olevalla Chevellellään lajittelussa 10.647/203, ekalla kierroksella jäi Priuskan Nissan, ja tokalla soolo, kolmannella Peräkasari oli liikaa. Kuitenkin semeihin asti ja tais oma enkkakin parantua matkan varrella, 10.56/205!

    Sauli Hiturilla toinen kisa Tatec ruiskutetulla valiantilla, lajittelussa kelpo 10.165/217, mutta anturihäiriökummitukset vaivas sielläkin eikä lähtenyt ekalle pudotusrundille lainkaan.

    Jani Lindqvist Bemarilla lajittelussa 9.794/221. Villi laite joka saattaa petrata kulkuaan paljonkin, meinas meillekin käydä ohraesti ekalla rundilla kun aika parani 9.0 lukemiin.

    Kari Koli oli käynyt moottoria säätelemässä dynossa motoparkin jälkeen ja tulokset näkyi, lajittelussa 9.75/225 ja pudotuskisassa parani vielä 9.65 ja tais mennä 230:kin puhki? Finaalipaikka, ei lainkaan hassummin "uudella" autolla, ja tuntuis et kesän mittaan vielä muutama kymppi lähtee ajastakin.

    Lappalaisen Joni '73 chevellellä tykkää jostrian syystä roikotella vasenta etufillaria ilmassa, liekö sitte kevyempi olo sillee? Mut lajittelussa 9.598/225 josta vielä lähti pudotukisassa muutama satku, 9.52/227 ja tappio toisella kierroksella Peräkasaria vastaan.

    Kenneth Mattfolk '65 pikkulohko Valiantillaan lajittelussa 9.582, mut vauhtia 238! Joku ei oikeen natsaa, voimaa tuntuis löytyvän mutta ei vaan heijastu niin hyvin aikaan. Päätti vaihtaa vielä lauantai-iltana automaatin tilalle turbiini libertyn, mut ei sitten päässyt pudotuskisassa burnispaljua pidemmälle. Kävi kuitenkin vielä kisan jälkeen ajamassa testilähdön, mut tulosta en tiedä.

    Juha Raitakari taas vakuuttavaa ajoa pikkumoottorisella työntötanko Carinalla, lajittelussa 9.486/228 ja venttiili putos. Illalla / yöllä valtava duuni kannen kanssa, mutta tappio toisella kierroksella tiukassa kisassa Taville. Aika kuitenkin petraantu 9.375:n matkan varrella.

    Juha Tavi alkoi saada otetta farkkuunsa, viimekaudesta kun ei muuttunut kun käytännössä ihan kaikki oleellinen. Lajittelussa 9.428/226 ja pudotuskisassa parani 9.32 ja 230 meni rikki myös siellä. Semeissä tappio Kolia vastaan, veikkaan kuitenkin, että myös Tavi tulee kesän mittaan parantamaan autonsa kulkua vielä.

    Lajittelussa kolmanneksi ylsi Kimmo Priuska aurinkoisella Datsunillaan, jonne tosin on eksynyt "vihollisen" 1.6 litranen ylänokkamoottori. Hienoo työtä tuokin auto, noita on kiva katella kun ei oo mitään joulukuusia ja kulkee niin keleesti. Lajttelussa 9.365/227 ja näyttäviä keulalähtöjä.

    Kakkosena lajittelussa oli Toni Peräkasari, joka ei kai muuta enää osaakkaan kun vedellä 0.0 lamppuja ja 9.1 aikoja. Paitsi et saattaahan olla, et noi ajat vielä tosta kesän mittaan muuttuu ja lamput ja tasasuus säilyy. Ainakin viime kesänä vaan oli toi pohjoissuomiturnee vähän myrkkyä pikkukakkoselle, et saas nähä kuin tänä suvena?

    Ja meidän edesottamuksista tulikin jo kerrottua, josko seuraaviin kisoihin koittais apupyörät poistaa, ehkä vähän säätöö alustaan ja uudet renkaat alle, ni eiköhän sitä EM:ssä voi jonku OL lajittelunepin pyyhkästä. Ja kiva olis myös keksiä mikä moottorinohjauksessa kummittelee. Tos on kyllä aika paljon ohjelmaa muutenkin ennen eeämmiä, ja pitäis vielä kait kuulemma jotain elämääkin elellä välillä, et kattoo nyt kuinka paljon saa aikaseks.

    Kaikenkaikkiaan varsin loistava kisa, taas hyvää suolaa haavoihin niille jotka tietää voittajat heads upissa etukäteen; semeihin ylsi lajittelun 2., 4., 8. ja 11., ja finaalissa 2. ja 8. Toivotaan et kausi jatkuu hyvin, omalta osalta ei vielä oo mitään päätöksiä pohjoissuomen turneesta. Voi olla, mut voi olla et ei.
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    eiks niitä tarvittukaan vai oliko peräti jotain haittaa niistä vai niinku miks ne pitäis poistaa? Irtoiliks se pito kun apupyörät otti maahan vai?
     
  20. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei niistä vissiin haittaa ollu, mut ei niitä myöskään tarvittu. Voihan ne sinne jättää josko uusilla renkailla olis sitte sen verran enempi vastetta et noita vois tarviakin, haittaa vaan trailerille sitomista pikkasen. Ja ku niis on kaikki neljä pulttiiki, ni ei viittis vaa kuljetuksen takii....
     

Kerro tästä muillekin!