-68 Coronet 383 2bbl --> 4bbl kaasuvivuston muutostarpeet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mopar B-Bodyt', aloittaja TimoN, 10.6.2015.

  1. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Tervehdys,

    sain varsin nopeasti tarpeekseni -68 383 Coronetin nykivästä menosta, ja kun sytytysosien vaihtaminen ei asiaa mihinkään muuttanut, niin käydään seuraavaksi polttoainepuolen kimppuun. Oli kyllä muutenkin ajatusta vaihtaa 2-kurkkuisen tilalle 4-kurkkuinen, joten...

    Tulossa on kaasutin, Edelbrock Thunder Series AVS, 650cfm ja sille Moparin kaasuvivustoadapteri no. 1841 (http://www.edelbrock.com/automotive/mc/carburetors/access-throttle.shtml)

    Sitten on tarkoitus laittaa auton oman vuosimallin mukainen 4-kurkkuisen imusarja. Sitä mulla ei vielä ole, mutta yhdestä sellaisesta on kaupankäyntiä aloitettu - toivottavasti onnistuu.

    ... ja sitten se kysymys. Ilmeisesti, jos mulla olisi ennenkin ollut 4-kurkkuinen kaasari, niin tuon Edelbrockin voisi adapterin avulla suunnilleen heittämällä kytkeä kaasuvivustoon, mutta entäs 2-kurkkuisen kaasarin vivuston kanssa? Sopiiko se vivusto ollenkaan tuohon uuteen kaasariin, pitääkö jotakin tankoja tai muita vaihtaa tai vääntää uuteen muotoon, jotta homma toimii? Ja jos pitää, niin mitä kaikkia osia on laitettava uusiksi?

    Voisin sitten vaikka kysellä imusarjaa kauppaavalta kaverilta, josko hänellä olisi jäänyt ylimääräiseksi jotakin tarpeellista vivuston osaa oman remonttinsa yhteydessä.

    EDIT: Niin, siis TF 727 -laatikolla varustettu auto kyseessä. Jäi aluksi mainitsematta.
     
  2. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Re: -68 Coronet 383 2bbl --> 4bbl kaasuvivuston muutostarpee

    Itse itselleni vastaten...

    Ei sovi suoraan. Mainitsin tuossa edellisen viestin lopussa, että voisin kysellä imusarjan myyjältä kaasuvivustoa. Kävi niin, että kyseinen myyjä edusti ns. reilukerhoa, ja perui jo valmiiksi sovitut kaupat. Ei sitten tullut kysyttyä sitä vivustoakaan, mutta...

    Sain eilen käsiini toisen imusarjan, ja niinpä pääsin toteamaan, ettei 2bbl vivusto istu sitten ensinkään.

    Ainakin pitää vaihtaa kaasarille tuleva kickdown -tanko sekä se peltinen kaasuvaijerin ja tangon nivelen kiinnike, joka tulee kiinni imusarjan kiinnityspultilla, imusarjan vasempaan takakulmaan.

    Olisko jollain ylimääräisenä noita kahta osaa?

    Pitänee laittaa ostoilmoitus myös.

    Enkä kyllä edelleenkään varmuudella osaa sanoa, sopivatko systeemit silti suoraan, jos nuo kaksi osaa vaihtaa, vai pitääkö vielä jotakin muokata. Pitäisi päästä kokeilemaan.
     
  3. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Re: -68 Coronet 383 2bbl --> 4bbl kaasuvivuston muutostarpee

    Käsittääkseni kaveri tarttee tommosia osia:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Re: -68 Coronet 383 2bbl --> 4bbl kaasuvivuston muutostarpee

    No joo, nyt mullakin on kuvia.

    Kävi niin, että sain lainaksi -68 Chargerin vivut siihen asti, että saan itse hankittua omat tilalle (kiitos lainasta!). Nuo ovat siis nimenomaan nelikurkkuisesta 383 -moottorista kotoisin.

    Tosiaan, nämä mulla on omasta takaa siitä 2-kurkkuisesta:
    [​IMG]

    Tanko on väärän mallinen ja väärän mittainen. Ja tuo teräslevystä taiteltu kannatin on niin, että vihreällä merkkaamani mitta on liian suuri. Tämä siksi, että nelikurkkuinen kaasari on leveämpi kuin kaksikurkkuinen. Tätä jos yrittää sovittaa nelikurkkuiseen, niin kaasuvaijeri osuu aivan luonnottomaan kulmaan, eikä varmastikaan toimi oikein.

    Todetaan nyt vielä, että tuo kuvassa edelleen paikallaan oleva nivel, joka on kiinni akselissa, on samanlainen molemmissa versioissa, eli sille ei ole tarvetta.

    Sopiva kannatin on tällainen. Merkkasin tähän vihreällä saman mitan kuin edellisessä kuvassa. Tässä siis kaasuvaijeri tulee kiinni kauemmas auton keskilinjasta.
    [​IMG]


    Ja sopiva tanko on tällainen, siis se, johon punainen nuoli osoittaa. Tuossa asetuksessaan sen kokonaismitta on noin 32cm, eli se on vähän pitempi kuin tuo tuolla ylemmässä kuvassa ja lisäksi kokonaan eri tavalla taitettu. Tässä on vain yksi mutka.
    [​IMG]

    Jos tulkitsen oikein Brake Drumin lähettämiä kuvia yllä, niin tanko on sellainen, mitä tarttisin ja kannake äkkiseltään katsottuna on lähempänä tuota 2-kurkkuiseen sopivaa?
     

Kerro tästä muillekin!