-68 mopar b-body ja jarrutehostinkysymys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Belvedereman, 8.9.2008.

  1. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Potilaana edelleen tuollainen -68 Belvedere johonka olen hommannut "uuden" (=remanufactured) jarrutehostimen. Kyseessä Bendix-tyyppinen tehostin levyt/rummutjarrupääsylinterille. En tiedä onko auto alunperin ollut tehostimella varustettu, mutta joku edellinen omistaja on hitsannut jatkoa tällä hetkellä autossa olevaan tehostimeen sinne ohjaamon puolelle ja tämä "push rod" kiinnittyy suoraan polkimeen. Kuuluukos siinä tehostimen ja jarrupolkimen välillä olla se vipusysteemi? Autossa siellä pedaalien kiinnikkeissä näyttää olevan reiät jolla saa sen vipusysteemin kiinni eli alapää on kiinni siellä kojelaudan alla rungossa, keskikohdalta lähtee kiinnitys polkimenvarteen ja yläosa on kiinni jarrutehostimeen.

    Vuoden 70 service mauaalissa oli tämän tyyppisen tehostimen kanssa tuo vipusysteemi, mutta vuoden -68 osaluetteloista cd-levyltä en löytänyt samanlaista tehostinta lainkaan. Joten vähän tässä nyt mietityttää tarvinko tuota vipusysteemiä tehostimen ja polkimen välille?

    Tällä hetkellä jarrut pelaa aika hyvin, mutta polkimen liikerata on liian pitkä. Syyksi veikkaan liian pientä sylinterin halkaisijaa jarrupääsylinterissä suhteessa muuhun systeemiin (eli 2,75" männät etusatuloissa uudemmasta moparista ja takana isot rummut 15/16" sylinterein). Uusi jarrupääsylinteri on suunnitelmissa enkä viitsi ruveta tuota hyllyssä odottavaa tehostintakaan vaihtamaan koska se tuskin tuo mitään parannusta tuohon pitkään polkimen liikkeeseen. Vipusuhdetta jarrupolkimessa on koitettu erilaisia muttei ole auttanut.
     
  2. janimm

    janimm Gearhead

    Voisiko olla mahdollista että autossa on tehostamattoman mallin jarrupoljin? Siinä on jonkin verran pidempi varsi ja nivelen kiinnitysreikä eri kohdassa kun tehostetun polkimessa.

    Ainakin minun -68 Coronetissa on sellainen nivelletty vipusysteemi, eli pokimen varresta EI mene suoraa tankoa tehostimelle.
     
  3. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Kiitokset hyvin nopeasta vastauksesta :) Hyvinkin on mahdollista, että on tehostamattoman mallin jarrupoljin. On tuo niin karvalakkimallivarustuksella ollut uutena etten ihmettelisi yhtään vaikka olisi ollut tehostamattomat jarrut. Löytyykös mistään infoa netin puolella miten voisi katsoa kumpikos poljin siellä on? Sellaisen vipusysteeminkin tehostimen ja polkimen liittämiseksi toisiinsa voisin ostaa jos jollakin sattuu olemaan joutilaana.
     
  4. RAAKA

    RAAKA 1st gear

  5. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Ei tuosta kuvasta oikein selvinnyt tuo poljinjuttu, mutta olipas siellä mielenkiintoisia vaihteistoja tarjolla! Tuollainen nelivaihteinen automaatti kaikkinen asennustarvikkeineen olisi varmaan helppo sovittaa pikkulohkon perään. Onko kenelläkään tietoa missä hinnoissa tuollainen stage 1 paketti mopariin maksaisi? Toisessa ketjussä tällä foorumilla alkuvuodesta oli kuulemma stage 3 sarja ollut vajaa $6000 lentorahtina Suomeen plus alvit ja tullit päälle. Kai tuo stage 1 on halvempi selvästi? Ei viitsis suoraan niiltä kysellä kun en juuri tällä hetkellä ole tilaamassa, mutta kiinnostusta olisi jossain vaiheessa.
     
  6. JTE3

    JTE3 Gearhead

  7. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    No nuo ovatkin loistavat sivut ja tuostakin kuvasta jo selviää paljon! Kiitoksia, täytyykin mennä tutkimaan millä tasalla jarrupolkimen yläkiinnitys on nähden tuohon tehostimesta tulevaan osaan. Vipusysteemille mullakin on kyllä paikka siellä, mutta täytyy nyt katsoa tarkemmin vielä. Ettei nyt ainakaan hajottaisi sitten uutta tehostinta sen takia jos jarrupolkimen liike vääntää tuota tehostimesta tulevaa tappia väärällä liikeradalla ja rikkoo tehostimen ennen pitkää.

    Semmonen kysymys tulee vielä mieleen, että siinä tehostimessa on jotain vaahtomuovimaista valkoista siinä tangon ympärillä, siis sen joka kiinnitetään joko vivuston avulla tai suoraan jarrupolkimeen. Onko se ääntä vaimentamassa kun ilmaa menee sinne tänne kun venttiilit siellä avautuu/sulkeutuu jarrua painettaessa vai onko se vain rahdin takia tukemassa ja tarkoitus nyppäistä pois? Jonkun valmistajan sivustolta printtasin erittäin perusteellisen selvityksen kuvineen miten jarrutehostin toimii, sekä yksi että kaksikalvoinen. Ei meinaa ymmärrys riittää, monimutkainen vekotin on se...
     
  8. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    He :D lukivika perkule luulin et kytkimen ja jarrupolkimen "kiinnitys" murheita.Oli liian pitkää kirjoitusta mulle :oops:
     

Kerro tästä muillekin!