-69 charger laturi lämpenee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja saku76, 16.8.2019.

  1. saku76

    saku76 2nd gear

    Olisiko kenelläkään autosähköstä tai muuten asiasta kiinostuneella tietoa mikä aiheuttaa laturin lämpenemisen vaikka auto ei käy.

    Kyseessä 1969 charger jossa semmonen kromattu chevyn tarvike laturi. Kun laittaa akunkengän paikoilleen niin hetken päästä huomaa että laturin kuoret ja piuhat ovat lämpimät. Ei kuumat mutta kuitenkin selkeästi kättä lämpimämmät.

    Autossa ennenkin ollut kesto-ongelmaa latureiden kanssa. Tällä lienee jokin syy-yhteys kestoon.
     
  2. Bukero

    Bukero Gearhead

    ilmeinen diodi vika, remonttia tiedossa.
    eli purkaa akkua vaikkei sytytysvirta ole kytketty
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Joskus niitä diodeja siinä sillassa katsoessa näkee että joku on niistä palanut. On tummentuma diodin kohdassa. Mittaamalla tietysti kans selviää. Jos on näin ni vaihtaa diodisillan ni säilyy ne kiiltävät kuoret.
     
    Poke tykkää tästä.
  4. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Vai meneekö sinne herätevirta kokoajan?
     
  5. fmila

    fmila Gearhead

    No nyt kun on sekoitettu eri kirkon vehkeitä, niin onkohan kaikki kytkennät ok? Laturin heräte pitäisi tulla merkkilampun kautta, joka on virtalukon "takaa" kytketty niin, että siihen tulee jännite vasta kun virta on laitettu päälle avaimesta. Silloin ei laturin pitäisi lämmetä yhtään ennen kuin virta päällä avaimesta.

    Muutoin täytyy etsiä vikaa sitten laturin sisältä, eli tod.näk. viallinen diodi. Helpointa tosiaan vaihtaa koko diodi silta, niin kuin tuossa edellä jo mainittiin. Vaikka yhdenkin diodin vaihto on mahdollista, toki turhan hankalaa ja aikaa vievää puuhaa.

    t. AM
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Erittäin hyvä huomio. -69 moparissa pitäs olla erillinen säädin alun alkaen. Onko nyt tässä kiiltävässä vieläkin erillinen vai onko säädin jo laturissa? Ei niitä monia johtoja sinne laturiin mene mutta voi ne laittaa vituiksikin.
     
  7. Bukero

    Bukero Gearhead

    hyvä huomio tosiaan että org. laturi erillisellä säätimellä ja tämä pitää osata huomioida jälkiasennuksessa/ modernisoinnissa... vai voiko moparia chevyn osilla parannella, kieltämättä tulenpalava kysymys:D.
    mutta asiallisesti lisäten aikaisempaan remonttiaiheiseen vastaukseeni helppo testi:
    moottori sammutettuna, käytä irti ohuempia ”virtajohtoja” ja katso kipinöikö, eivät saisi kipinöidä eli olla virrallisina kuin a i n o a s t a a n sytytysvirta päällä.

    ja toinen testi: irroita laturin vahva virtajohto, tämä eisaa kipinöidä ollenkaan, siis...jos vahvempi virtajohdin muodostaa pienenkin kipinän liittimeen koskettaessaan on diodi vika ilmeinen. koska virta menee silloin laturiin päin. ja edelleen se moottori sammuksissa.
     
  8. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Ja kokemuksesta voin sanoa et laturista kun irrotat sitä paksua johtoa, niin elä kiintoavainta tokkää samalla maihin, tai sitä itse johtoakaan. Akkukaapeli vaikka ekaks irti ja sit vast akku paikallee tota neuvottua testiä varten.
     
    Poke ja Bukero tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!