6v ---> 12v, muutostyö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja rebel80, 5.7.2006.

  1. rebel80

    rebel80 1st gear

    Nyt kaipaisin muutamia neuvoja viisaita. Tarkotuksena olisi muuttaa 6 voltin sähköt nykyaikaisempaan kuosiin, kun ei aina jaksas tapella ton latauksen ym kanssa.
    Mahtaakohan kyseessä olla valtava homma? Autossa ei ole montaa piuhaa uusiksi vedettävänä, mutta muutama juttu askaruttaa.

    1. Mitenkäs startti? Esivastuksella 12v ---> 6v ?
    2. Lämppärin moottori? (kuten yllä)
    3. Ja entäs nämä kaikki öljynlämpö, öljynmäärä, nesteenlämpö ja polttoaine anturit?

    Eli kaikki neuvot tervetulleita, vaikken aloittelija olekaan.

    Jos Hyvinkään Tomppa satut lukemaan tän, niin pistäs yv. Tarviis saada se varapyörän vanne Buickiin ja jotain muutakin mahdollisesti.
     
  2. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Esivastus startille? Ainakaan Kupla-ukot eivät kuulemma vaihda starttia jänitteen noston yhteydessä, pyörittääpähän paremmin...
     
  3. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Tuonhan voit kyllä tehdä helpoimman kautta jos pelkkä laturin sielunelämän nostaminen 12volttiseksi on tavoitteena. Hommaat kaksi akkua jotka kytket sarjaan ja pelkästään laturi syöttää paketin päihin 12V ja kuormitus tapahtuu vain toisesta akusta, jossa on edelleen vain se 6V jännite. Akkujen kestoikä hieman kärsii muttei kauheasti.



    Etuja on:
    1. Ei tarvitse polttimoita uusia.
    2. Ei tarvitse miettiä näyttääkö mittarit oikein / toimiiko anturit.
    3. Hyvin vähän johdotustöitä.

    Miinuksena 2kpl 6V akkuja on arvokkaampi, kuin mitä 1 kpl 12V.

    Tuon startin etuvastuksen voit unohtaa sellaista vastusta ole olemassakaan joka kestää sen virtamäärän, minkä startti ottaa.

    HUOM. Edellä olevassa kytkennässä kannattaa katsoa hyvin hyvin tarkkaan, ettei laturi ole maissa mistään kohdasta, vaan miinus vedätään laturille suojatussa kaapelissa.
     
  4. WSE

    WSE 1st gear

    Tuo kytkentä ei ollenkaan toimi käytännössä, muutakuin kuorman ollesssa liki 0. Kun kuorma on vain toisen akun rinnalla se alilatautuu ja toinen ylilatautuu, näinollen kuormaan tulee esim 5 V ja vapaalle akulle 9 V ; tilanne on sitä pahempi mitä enemmän kuormitusta on.
    Jännite kun jakautuu resistiivisyyden mukaan jolloin toisen akun rinnalla oleva kuorma pienetää sen osalle tulevaa jännitettä.
    Jos kuormaa yritetään jakaa akkujen kesken ongelmia tulee niin johdotuksen kuin kuorman tasaisuuden vaihtelun suhteen.

    Viisainta on siirtyä suoraan 12V järjestelmään ja laittaa mittareille regulaattori. 5 volttisia saa elektroniikkakaupan hyllyltä ja toiminevat ihan hyvin silläkin; säädettäviäkin pitäisi löytyä. Lämppärin puhaltimelle sarjavastus, sytytyspuola pitää uusia ja polttimot. Johdotuksia ei tarvitse vaihtaa; 6 V järjestelmässä johdot ovat paksumpia kuin 12 V mikä on pelkästään etu. Startin kanssa on ainoa ongelma jos ei 12 volttista sopivaa löydy niin 6 voltin startti joko kestää tai sitten ei. Jos kuitenkin käytät kahta sarjaankytkettyä 6V akkua voit jättää startin vain toiselta akulta, koska kuormitus on kuitenkin hetkellinen. Samoin mittarien ottama pieni virtamäärä ei tuota ongelmia. Laturia ei tarvi eristää maista missään tapauksessa, jos 2 akkua on sarjassa viedään laturin + siihen akkuun jonka - napa on yhdistetty toisen akun +napaan. Tuosta välilenkistä voi sitten tarvittaessa ottaa startin (ja mittareiden) käyttövirran ja startin herätteen eli virtalukolle menevän syötön, mutta ei muuta. Jos virtalukon kautta tulee muuita syöttöjä pitää nämä muuttaa releohjauksen taakse jolloin virtalukolta tuleva 6 V vetää releen joka kytkee 12V laitteille. Muut sähköt tulee sitten sen akun plussasta mihin laturin plussakin tulee. Releistystä voi joutua lisäämään.
     
  5. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Akkujen impedanssi on todella pieni...vaikka ko. kytkennässä kuormaa olisikin vaikka 20A mikä on jo kohtuu määrä tavaraa ei tämä akkujen latausjännitteisiin vaikuta juurikaan vielä. Akut kyllä imevät sen verran huttua kun niille tarjotaan(käytännössä ilmaistuna). Mutta nyt jäin miettimään, miten käy jännitteille, kun akut on täynnä(siis mikä on se normaali tilanne).......tämänhän kyllä voisin periaatteessa mittailla töissä jos vain aikaa olisi viraabeli hommille tällä hetkellä ei ole. Tai voisi laskea jos tietäisi suunnilleen paljon kuormaa tulee järjestelmässä olemaan ja jos en olisi kaverille mennyt laskinta lainaamaan.....jaksa tuolla tietokoneen calcilla laskea kun hermoa kysäisee melko nopeasti jos yhtään moninaisempaa alkaa vääntämään.

    Otetaanhan vielä kuva poikkeen ettei häiritse.

    Ja WSE.n mainitsema muutos on parempi, mutta jää suurimmalta osalta seppiä tekemättä. Vaikka mistäs minä tiedän millainen seppä oli kysyjänä. :D

    edit vielä:
    Joo niiinhän se muuten on, että jännite lähtisi juoksemaan ainakin jonkin verran, tarkemmin pohdittuna. Vaikkakin koko ajan akut olisivatkin samaa piiriä ja näin ollen pyrkisivät tasaamaan jännitettä niin kuormitetulla akulla jännite olisi pienempi ja tämä taas söisi pelkän laturin takana olevan akun poikkeen nopeammin. Periaatteessa tuo toimisi, mutta käytännössä tuskin kovinkaan pitkään.
     
  6. WSE

    WSE 1st gear

    Akut eivät pyrkisi tasaamaan jännitteitä koska kuormitus olisi vain toisella, jos koko sarjaankytkentää kuormitetaan (12V) niin silloin tasaus toimii.
    Jos sarjaankytkennässä kuormitetaan vain toista akkua kasvaa kuormittamattoman akun varausvirta myös kuorman kautta kulkevan virran määrällä mikä taas on pois kuormitettavan akun varausvirrasta -> akku jolla ei ole kuormaa on varsin lyhytikäinen jatkuvassa ylilatauksessa, lisäksi kuormitettu akku ei varaudu kunnolla.
    Sarjaankytkennässä täytyy koko sarjan yhteinen kuormitus olla suurempi kuin yksittäisen akun rinnalla oleva kuormitus, tällöin homma toimii kohtuullisesti, sitä paremmin mitä suurempi näiden kuormien ero on.
     
  7. rebel80

    rebel80 1st gear

    Jepa jee. Elikkäs, johdotukset ovat menossa jokatapauksessa uusiksi, koska nuo ihanat kangaspäällysteiset johdot meinaavat hitsata maihin hieman joka kohdasta. Tällä hetkellä ei onnistu ainoankaan johdon liikuttaminen, vaan kuori murenee pois totaalisesti. Maavuotoja tuntuisi olevan hieman joka paikassa.

    Itsekin olen kuplia aikanaan ropaillut ja niinhän niissä menee,että 12 volttia 6 voltin startille, ja kyllä on sit herkässä käynnistyminen :D
    Tosin tuntuisi että tuo startti ei ole kyseisen auton vahvin lenkki, sillä olen sen ottanut viimeisen 2viikon aikana viisi kertaa irti ja korjannut napojen eristeet, pari kertaa olen jo tinannutkin sen uudelleen kasaan.

    Pitänee alkaa halimaan tarvittavia tykötarpeita, jotta pääsee talvella muutostyöt tekemään. Eli akku, laturi ja kela johtoa. Siitähän se kaikki sitten lähtee etenemään.

    Kiitokset viisaammille neuvoistaan.
     

Kerro tästä muillekin!