6x9 vai 6,5-tuumaiset?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja duster73, 22.10.2014.

  1. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eikös noi 6x9 ole alkuaan tehty silloin kun mankoissa alko olemaan watteja enemmän kuin se 10 ja pikkuiset 4" paffikaijuttimet ei kestäny

    VAi oonko ihan hakoteillä?


    Niin ja ettei ihan asiattomaksi menisi niin saako mistään halpoja yleiskoteloita 6x9;seille?

    Laadulla ei ole merkitystä kun se soikean reiän poraaminen ei oikeen luonnistu, eli hinta ratkaisee
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Voi sen soikeen reiän sahatakin :D

    Joskus tein 5.25" mideille kotelot kun ei vaan saanut muualle. Oli yllätys miten ison kotelon ne vaati. Pienellä kotelolla päris vaan. Eli lopuks ne jäi pois.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hattuhyllyyn tarkoitetut kaiuttimet eivät välttämättä toimi hyvin pienessä kotelossa. Niiden bassoelementin ripustus ja sitä myöten sähköiset ominaisuudet ovat mitoitetut takakontin kokoiselle kotelolle, jolloin resonanssitaajuuus ja sitä myöten bassotoisto ovat kunnossa.

    https://www.doria.fi/bitstream/handle/1 ... sequence=3 mutta autokaiuttimelle ei usein ole ilmoitettu tarpeellisia parametrejä, jotta oikean kokoisen kotelon voisi laskea.

    Dartin 6x9 kaiuttimien bassot paranivat kerralla merkittävästi kun levytin kontin ja hytin jäykällä levyllä suht ilmatiiviisti. Takakontista tuli erillinen kotelo.
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    No halpoja ei saa:

    http://www.hifitalo.fi/bassworx_6911cx2

    Autostudiosta sai Caliberin vastaavia.

    Tuonkaltaiset laitoin kuistille soittamaan rytymändbluesia ja rockabillyä (ja vaikka Bo Kaspersia). Poistin huonon johtoterminaalin ja laitoin tilalle refleksiputken. Johdon vedin ihan 4 mm reiästä ja tiivistin liimalla. Soi sen verran, että naapuritkin tykkää...
     
  5. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Ei varsinaisesti liity aiheeseen mutta Jensen J3033 oli 30 vuotta takoperin yksi parhaista 6x9 kajareista.

    [​IMG]
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Noi ei ole se kaikkein ensimmäinen malli kuitenkaan, jota Autostudio (silloin Kruunuhaassa) toi ja V8-magazinessa kauppasi. Edellisessä mallissa pikkuelementit oli alumiinisessa pitimessä ja ritilä matalampi jossa ISOILLA kirjaimilla Jensen. Sellaiset oli saatava ja sainkin!
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Nostalgiaa!!! ja ääntä. Ostin 1987 Autostudiosta Jensenit (Toyota Corolla FX:n takahyllyyn). Mallia en muista, kaveri sano, että Lelu-Jensenit. Ne kyllä soi. 1995 Löysin turkulaisesta puhelin ja radiokaupasta 1980-luvun Phase Linearit, nuo Jensenin premiumkaiuttimet (vähä niinku Toyota ja Lexus). Loppu on legendaa: nuo PL:t palveli ensin Transitissa, ooppelissa ja sitte EfiDodgessa. Viisi vuotta hyllyllä oltuaan ne asennettin pojan Datsun B310:n takahyllyyn (sillai hienosti: tehtiin vanerista hylly, joka pultattiin autoon, alapinnalle liimattava vaahtomuovi, ei resonoi ja akustinen oikosulku minimoitiin). Datsun soi noilla niin hyvin, että Turun ABC:n pihassa vartijaelli oli tullut sanomaan, että soittaa poliisit, ei saa pitää diskoa julkisella paikalla...

    Noista hyvistä kokemuksista johtuen mulla on 6x9:jä (tosin maailmanmerkkejä Pioneer, Boss ja Hertz) Slanttivanissa ja talon ulkoseinässä. Soi amerikkavetoinen muinaisjäännemusa oikein. Tänä aamuna Dwight Yoakam ja Blastersin Long White Cadillac (tribuutti Hank Williamsille).

    Sori ooteenootee, pappa innostuu autoillessaan 80-luvun aikakapselissa (225 cid + 2,1 ton).
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tenu-Dartissa on vastaavan nostalgiameiningin takia jotkut Autostudion ekonoomiset 6x9 hattupellissä, hyllyn päällä keinonurmen näköistä mattoa, vanerilla tukittu hytin ja kontin väli ja kojelaudan sisällä vahvistin josta lähti mitattuna (auton käydessä) jotakin 100++ wattia särötöntä sinitehoa. Kuuluu.
     
  9. rodhot

    rodhot Gearhead

    Omat hankinnat nyt tehty . Eli eteen spl 6.5" mankkarin vahvarista ja taakse 6.5 infinity + dls vahvari.
    Nyt sit vaan rakentelemaan hattuhyllyä tiiviiks.
     
  10. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Lueskelin tossa topicin alusta alkaen, enkä oikein ymmärrä miten 2 tai 3-tie 6x9:t ja vaikkapa 6,5-tuumanen 2-tie erillissarja voi olla toistensa vaihtoehtoja...? Sen vähän perusteella mitä mä autohifistä ymmärrän, erillissarjan etuna on se että diskantit saadaan sijoitettua mahdollisimman ylös, mielellään kuuntelijan korvien tasolle, yhtenäisen stereokuvan luomiseksi... Musiikin pitäisi tulla edestäpäin, ihmiskorvahan on "suunniteltu" kuulemaan edestäpäin tulevia ääniä parhaiten, siksi olis viisainta panostaa eniten siihen etupään asennukseen ja kaijuttimiin. Ongelmana tietty se että etupää on monessa vanhemmassa autossa haastava asennuksen suhteen, varsinkaan jos ei halua puhkoa ovipahveja tms. Äänenlaadun kannalta viisain ratkaisu olis jokatapauksessa sijoittaa kunnolliseen erillissarjaan ja asentaa se kunnolla eteen, vaikka vahvistimen kautta soitettuna, sitten vasta subbareihin ym. Tietty jos tarkoituksena on saada vaan mahdollisimman paljon ääntä, 6x9 hattuhyllyssä vahvistimen kautta soitettuna on varmaan ihan hyvä vaihtoehto...

    En oikein käsitä mitä hyötyä erillissarjan sijoittamisesta hattuhyllylle on? Väittäisin että ihmiskorva ei erota onko se diskanttielementti sijoitettu siihen midin viereen vai sen keskelle, varsinkaan jos ääni tulee takaapäin. Eli äänenlaadun kannalta lienee melko sama onko hattuhyllyssä kuusysit vai erillissarja, kuusysit ehkä tuottaa yleensä paremmin matalia taajuuksia?
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikös takaa tuleva äänikin ollut ihan jees? Siksi elokuvateatterissakin takana ääntä.


    Jos autoon laitetaankin subbari jota myös käytetään niin meneekö erillissarja hukkaan? Näin olen itse kokenut.
     
  12. 300

    300 2nd gear

    Mitä korkeampi ääni niin sen tarkempi suuntaus.
    Eli pikku diskantit A-pilareihin yms, ja suuntaus kuulijoihin.
    4" voi heijastaa vakiopaikkojen kautta kuulijaan, esim tuulilasin.
    5-6" ei niin väliä, kunhan on tilavuutta takana ja se tila eristetty.
    Subarit, oma kotelo, ei väliä missä on.
    Eli vanhat 6x9 takahattuhyllyllä on vähän sama kuin 440cid dieselöinti.
    Äänet lähelle kuulijaa, niin tulee paras. Tietysti jos haluaa viihdyttää takapenkillä istujia, eikä itseä... niin sit hattuhyllylle 6x9
     
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Leffassa takaa tulevalla äänellä tehdään tehosteita, jotta kuulija tuntis olevansa tapahtumien keskellä.

    En ymmärrä miten erkkasarja menee hukkaan jos sulla on subwoofer...? Subwoofer toistaa niitä taajuksia joita se erillissarjan midi ei enää kykene toistamaan.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kuuleeko niitä midejä jos subbari möyhää kunnolla? Ei sitä raaski itte ainakaan leikellä pelkäksi low bassiksi subbaria.
     
  15. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    No se on vähän niinkun subwooferin idea että se toistaa niitä alle 100Hz taajuuksia...
     

Kerro tästä muillekin!