7 1/4 perä laakeri ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja >jon1<, 21.7.2015.

  1. >jon1<

    >jon1< 1st gear

    Elikkäs furyn jatkona kyseinen perä ja ongelmana on että pyöränlaakeri vasemmalla puolella ei kestä kun vajaa 500km ja leviää ihan kappaleiks. Kuukauden sisällä 2 jo vaihtanut niin mikähän tässä mahtaa olla vikana?
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Furyssä ei kyllä ole ollut 71/4 perää, olisko kuitenkin 9 1/4?
    9 1/4 perässä ei tainnut olla sisäkoolia ollenkaan, jos akselin pinnassa on epätasaista tai sitten välys yksinkertaisesti liian iso? Siinä ei auta muu kuin vaihtaa silloin koko vetoakseli?
     
  3. >jon1<

    >jon1< 1st gear

    7 1/4 on kun perän tiivisteenkin kerran hommannut kyseiseen perään. vetari on kyllä tasainen ja tosi timmisti laakeri kyllä siihen tulee. kun taas tuntuu että vetarin kun työnrää perään paikalleen niin menee turhankin helposti vaikkakaan ei välystä jää
     
  4. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Ja aiemmin on kestänyt paremmin? Laakerin rikkoo aksiaalikuorma, mutta sitä ei pitäis olla kun laakeri ei ole mitään olaketta vasten. Akseliputki mutkalla? Mitä rasvaa laitoit?
     
  5. El 60

    El 60 Gearhead

    Mites vetareiden päittäisvälys? Onko samanmoinen säätö kun 8 3/4"?
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear


    Ei ole säätöä kun on kuulalaakerit.


    Onko kiinalaiset vai laadukkaat länsilaakerit? Onko ne RWF34R vai RWC35YYR?
     
  7. >jon1<

    >jon1< 1st gear

    rwc35yyr oli laakeri. mitään rasvaa en laittanut kun suojattu laakeri
     
  8. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Ok, eli vanhan mallinen perä. Asennuksessa menee nyt joku pieleen, joku painaa ulkokoolia ja siihen tulee aksiaalikuormaa joka rikkoo laakerin?
     
  9. L.P.

    L.P. Gearhead

    Onhan laakeri asennettu oikein akselille lämmittämällä ja tiputtamalla laakeri ja krymppi paikalleen? Ei hakkaamalla - etenkään ulkokooliin. Triviaali asia, mutta varmistetaan kuitenkin.

    Onko akseliputken laakeripesä väljä?

    Minulla meni vuodessa rikki 2kpl uusia kiinalaisia laakereita vastaavassa kohteessa.
     
  10. >jon1<

    >jon1< 1st gear

    krympin lämmitin ja tiputin mutta laakeria en uskaltanu kuumentaa että ei muovisuojat ja rasvat kiehu... sisäkoolia pyöreällä putkella vasaroimalla laittanu laakerin. Tuosta pesästä en tiedä miten tiukka sen pitäs olla? ei jää laakeri väljästi siihen mutta vetari menee kyllä laakereineen työntämällä paikalleen :odroll:
     
  11. FuryIII '71

    FuryIII '71 Gearhead

    Sorkitaan nyt tätäkin aihetta vaikken tästäkään mitään tiedä. Muistelisin lukeneeni et porukka ois noita laakereita ainakin uunissa joskus lämmitelly? Viisaammat kertokoon millä lämmöllä ja kuin kauan. Varmaan kuumailmapuhaltimellakin selviäis? Ite en ainakaan pillillä tai toholla uskaltais ruveta lämmittelemään, juuri em. syistä.

    Ja mitä siihen vetarin paikalleen menemiseen tulee, niin kyllä mulla ex-aspenissa ja tuossa nykyisessä harrasteessa lähtee ja menee paikoilleen se vetari ihan ilman mitään väkivaltaa, nätisti vetämällä / työntämällä.
     
  12. Karck

    Karck 3rd gear

    Laakerit kestää yleensä 110 astetta lämpöö. Jotkut enemmänkin mut toi on aika standardi.
     
  13. >jon1<

    >jon1< 1st gear

    onkos väliä mitenpäin sen laakerin laittaa... ulkokoolissa semmonen ura toisessa laidassa ja sisäkoolissa viiste toisella puolella? viisteen jätin viimeksi muistaakseni ulospäin mutta ei luulisi olevan merkitystä... jos tuohon vielä kerran laakerin laittas :D
     
  14. L.P.

    L.P. Gearhead

    Joo, ei pillillä lakereita. Induktiolämmitin olisi ykkönen, mutta sellaista ei kotona ole kuitenkaan. Uuni hyvä, jos vaimo antaa luvan. Itse olen lämmittänyt suoraan keittolevyn päällä (sisäkooli hieman ulkoneva, joten ottaa levyyn kiinni pelkästään.). Heti kun nousee ekat savut laakerista, niin pois. Saattaa jättää pienen jäljen levyn pintaan, joten huomioon otettava tämäkin jos elää parisuhteessa.

    Mahdolliset viisteet olakkeen puolelle sanoisin. Sisäkoolin viiste pyörään päin ja ulkokoolin mahdolliset viisteet sisään päin. Muistaakseni 7 1/4 pyöränlaakeri oli kyllä ihan symmetrinen viisteiden suhteen.

    Uutenaan laakeripesä voi olla niin tiukka, että vetarin irrotus vaatii liukuvasaran. Kunhan ei lähde ulkokooli pyörimään tyhjää, niin sanoisin että kaikki on hyvin. Joskus oikein väljään laitoin laakerilukitetta (purkin kyljessä sanotaan, kuinka suurelle välykselle max. soveltuu.)

    Akseliputken laipan otsapinnan ja peltisen laakerin kiinnityslevyn välissä alunperin solumuovinen tiiviste. Kannattaa leikata uusi ja laittaa paikalleen jos hävinnyt - ettei valu vedet ihan suoraan laakeriin.

    Jos 3. kerralla sattuisi kiinalainen maanantaikappale, joka kestää pitempään...
     

Kerro tästä muillekin!