7- sekunnin sääntö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Mopar, 2.7.2007.

  1. Mopar

    Mopar Gearhead

    No you can have both cars prestaged for a loooooong time. It starts when you have 3 bulbs lit. i.e. one driver is fully staged and the other is pre-staged. Then you have 7 seconds to light the staged bulb or you're outta there!
    Aamerikassa on kuulemma tällänen käytäntö. Koskas tää saatas suomeenkin käyttöön. Oliskohan FHRA:n ajanotossa valmiudet tähän? Ei näkys enää minuutti tolkulla olevaa vedätystä valoissa :rotfl:
     
  2. Virttaa

    Virttaa 1st gear

    Ilman muuta kannatettava esitys

    Tuntuu varsin järkevältä esitykseltä. Turhanaikainen kupeksiminen ei ole lajille kunniaksi. Onko näissä asioissa sitten mahdollista päästä euroopassa yhteiseen näkemykseen ja aikatauluun käyttöönotosta?

    Kannatan myös toistuvaan radanrasvaukseen puuttumista. Asiasta oli aiemmin keskusteluketjukin. Miksihän on niiiiiiin vaikea asettua yleisön asemaan? Muissakin lajeissa on alettu ottaa yleisö huomioon ja pyritty kehittymään, jopa pyhän pesäpallon säännöt uskallettiin rukata uusiksi - nyt olisi varmaan aika drag racingin piirissä.
     
  3. jyrki201

    jyrki201 1st gear

    Ei oikein toi lontoo taivu (eli ei ymmärrä) 8)

    Mut tuo ehdotus sääntöjen mukkaamisesta ei oo ihan helppoa. Säännöt pohjautuu kuitenki nhra:n sääntöihin, joihin on sit tehty eurooppalaisia "lisäyksiä". Eli muutosta pitäis rakentaa isolla säteellä. Ja omasta mielestäni jokainen katsomaan tulija tietää "riskit". Ja nytkin on sääntöihin tullu muutoksia, jotka vähentää radalle asti tullutta öljyä.
    Totta on kyl ettei niit öljyämisiä kukaan kaipaa ei katsojat, ei toimitsijat ja varmaan teamit ite vähiten.
    Onneks tänä ja viime kautena ei oo ollu ketään joka olis rasvannu monesti. Vaikka niin edelleen vihjaillaan. Mikä sinäänsä ottaa pattiin :mad:

    Yks öljynsiivoaja sielt radalta
     
  4. turbo

    turbo 3rd gear

    just joo

    Niinhän sitä luullaan, että FHRA seuraa NHRA:n säntökirjaa, mutta esim Compin CIC sääntö tälle vuodelle muutettiin erilaiseksi kuin NHRA:ssa. Ei tässä ole mitään johdonmukaisuutta, jatkuvuutta eikä ennustettavuutta. (Suomennos: Siis NHRA ei muuttanut sääntöä, mutta FHRA muutti.)
     
  5. Mopar

    Mopar Gearhead

    Eli Jos kolme lamppua (pre stage+Stage) palaa on 7 sekunttia aikaa sytytää viimeinen, tai saat automaattisesti punavalon. Mutta pre stagessa (2-lamppua) ei vielä aikarajaa ole. Mutta sitten kun jompi kumpi on sytyttänyt stage lampun täytyy toisenkin sytyttää se 7-sekunnin kuluessa.
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Jaa, olen ollut siinä luulossa, että täälläkin on jonkinlainen aikaraja siitä kun toinen on sytyttänyt stage valon. Ei noissa lähdöissä kuitenkaan montaa sekuntia mene kun toinenkin tulee stageen. Eikä ne pre stagessakaan "minuuttitolkulla" notku. Eikä lähettejä puutu tilanteeseen niin kauan kun autot liikkuvat eteenpäin.

    Muistaakseni ei saanut - ainakaan aikoinaan - edes ajaa suoraan stageen ellei toinen ollut pre stagessa. Vaan nykyään näyttää näinkin käyvän ilman sanktioita. Ja oliko 30 sekan sääntö vielä voimassa? Jos toinen ei tule pre stageen 30 sekunnin kuluessa niin viivyttelijä hylätään. Joo, en ole tutustunut sääntökirjaan, muuten vaan tarttunut muistin syövereihin tapahtumia ja juttuja 25v ajalta...
     
  7. Jay

    Jay 1st gear

    Joku tuommonen selvä sääntö olis ihan jees, ei tarvis aina venailla viivalla ku joku yrittää saada Suzukin kytkimen turpoamaan kiinni...
    No, vakavasti puhuttuna, saattais jopa joissain tilanteissa nopeuttaa hiukan tapahtumia radalla.
     
  8. SC 285

    SC 285 1st gear

     
  9. Mopoilija

    Mopoilija Gearhead

    Kamasa Toollsseissa näki kyllä harvinaisen selvästi,kun lähettäjän kärsivällisyys meinas loppua totaalisesti vetkuttelun takia.
    Eiköhän se olisi kaikkien etu jos tuommoiseen sääntöön mentäisiin.
     
  10. triniemi

    triniemi Gearhead

    Mä steitsaan aina tosi rauhallisesti. Jos siinä kohdassa alkaa hosumaan kun ajelee prestagesta stageen tai muuten vaan pumppailee kaasua tms muuta hölmöä niin yleensä tuloksena on voittajavalo kaverin puolella.
     
  11. kaasua

    kaasua 1st gear


    tuo mielessä sinua vastaan!!! :wink:
     

Kerro tästä muillekin!