70-80-lukujen vaihteen Hot Rodding

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Vilkuna, 6.8.2003.

  1. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Slot Magit on kans pakolliset.

    Mutta onko tässä asussa säilyneitä autoja enään? Nivalasta löytyy pari Impalaa ja Buick Special.

    Tapahtuman kruunais vielä se, että omistajien pitäis olla vastaavassa asussa:

    Saman mittaiseksi joka puolelta leikattu moppi, suupielistä alas leukaan jatkuvat viikset, Wranglerit, vaaleen ruskea nahkavyö. Veekasin takakannesssa tohon aikaan mainostaneesta "krääsäfirmasta" tilatut Hot Rod -solki, siirtokuva T-paita, sekä 30 cm korkea "verkkoperä" lippis "Born In U.S.A." tms tekstillä ja pehmustetulla suoralla lipalla tähkäkuvioineen. Ois tyyliä. :smile:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Vilkuna 2003-08-06 19:48 ]</font>
     
  2. JouniK

    JouniK Gearhead

  3. herrakani

    herrakani 1st gear

    Slotmagit, candymaalaus, viikset ja farkkuliivit vois natsata, takatukka ja perän korotus ei näillä pattereilla onnistu.
     
  4. kantti

    kantti Gearhead

    Kemi-Tornio alueella liikkuu melko lailla ´80 tyylinen sininen Dusteri. Se on kyllä nostalginen kun ohimennen näkee. Tietäisköhän joku ko. auton?
     
  5. herrakani

    herrakani 1st gear

    70-luvun camaro, musta, mihin tulis mirraa, korotettu perä, kromiset metrin pitkät pakoputkenpäät n. 20 senttiä puskurin alle ja sivuputket, Back off roiskeläpät, slotmagit, la cucaracha töötti...

    ...punainen plyyshisisustus, stetson, viikset, pilottilasit, nahkatakki napaan asti auki, ja hihat käärittynä, vaimolle pitkä vaalee perukki ja puhvipaita...

    ...alkais oleen.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eteen 185-195/60/14 ja taakse 255/70/15. Traction barit, Monroen ilmaiskarit ja pitkät sakkelit, tuplajousipakka taakse. Eteen kutosen jouset ja läsähtäneet iskarit. Vähintään 750cfm pikkulohkossa, 4.57 perävälitys. Ei mutta tuollainenhan mun auto oli kun sen ostin toistakymmentä vuotta sitten. Ja just kun oon saannut muutettua auton lähes joka kohdastaan toiseen ääripäähän, niin tuollaista vanhaa setuppia kaivattaisiin.
     
  7. herrakani

    herrakani 1st gear

    Heh heh. Mulla oli ramblerissa monroen ilmaiskarit :smile:
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Aikoinaan käytiin vähän hakemassa "tuning" palikkaa broidin '65 318 Furyyn, oli '70 luvun loppupuolella, ehkä '76 tai '77 ja lafkan nimi oli PSi-import. Piti siis saada vähän näköä ja lisäkulkua jotka asiantunteva myyjäosasto luetteloistaan valitsikin pikaisesti. Haaviin jäi mm. Wolfracen slotit ja renkaiksi tuli f-60-15 Concorde trac actionit valkosilla teksteillä. Ulkonäköpaketin kruunasi sivuputket ja sähkösäätöiset pitkävartiset kromipisarapeilit etulokasuojiin. Ja yhdessä kirkkaan punaisen värin kanssa, siitä tuli hieno ja ralli.

    Moottoriin taas piti haluttu pirteys löytyä (siis vakio 318) peltisarjoilla ja Weiandin imusarjalla. Kaasariksi valittiin holleyn 850 tuplapumppu. Kun kamat sitten muutaman kuukauden päästä olivat saapuneet ne haettiin ja meitä evästettiin vielä ohjeilla, että kannattaa ottaa monta pakettia tulppia, niitä meinaan hajoo helposti peltisarjoja asennettaessa! Myyjä oli hämmästyneen näköinen kun sanottiin, että ajateltiin ottaa ne tulpat pois asennuksen ajaksi.

    Jonkin verran myöhemmin sitten palautettiin ne viri osat liikkeeseen ja sanottiin, ettei ne sovi. Siihen myyjänä toiminut henkilö, joka muuten myöhemmin on saavuttanut menestystä moottoriurheilun saralla, totesi, että "ei ne peltisarjat sinne heittämällä mene". Se oli tietysti tottakin, mutta kun meillä oli kone irti, eikä ne sopineet edes koneeseen kun reiät oli ihan eri kohdissa.

    Paljastui siis, ettei kaikki 318:t ole luotuja samanlaisiksi, LA:n osat ei sopineetkaan vanhaan ryppyreunaan. Liike otti osat takaisin, mutta rahoja ei sitten tullutkaan ja niitä veiveiltiin pitkän aikaa. Yhdessä vaiheessa liike olis antanut korvaukseksi osista kokonaisen käytetyn moottorin osina, joku ihmeen Hemi kahdella nelikurkkuisella kaasarilla, mutta kuka nyt sellasella mitään tekis?

    Lopulta sitten lafakalla ilmeisesti oli pikkasen muutakin toimitusvaikeutta ja se lopetti toimintansa. Ja rahat jäi saamatta takaisin. Ehkä se motti olis kuitenkin kannattanut ottaa korvaukseksi?
     
  9. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Huh huh,
    No nyt ymmärrän tiettyjä kommenttejasi hiukka paremmin.....
     
  10. NHRA

    NHRA 1st gear

    Forssan Pick-Nickissä oli eräs auto, jonka muistan hyvin oman harrastetaipaleeni alkuajoilta, eli punainen '61 Chrysler Newport joka oli V8 4/80 kannessa. Auto on edelleen pääpiirteissään vuoden 1980 asussa eli Wolfracet alla ja Flanaganin tarra takalasissa.

    Näitä olis kiva nähdä lisää, esim. Esa Salon rakennelmia 80-luvun alusta.
     
  11. Yogi

    Yogi Gearhead

    Itselläni on fantasia tehdä kunnon 80-lukulainen hotrod, kanta-auton pitää olla 60-luvun dart tai valiant eli ihan peruskamaa niin on aidompi.
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    ainakin täällä päin oli tuohon aikaan roddatut valiantit tai dartit tai muutkin "neekerijenkit" harvinaisia. Ne oli silloin edelleen enempi käyttöautoina, kun taas isommat ja harvinaisemmat mallit oli edullisia ja joutuivat ehkä helpommin harrastekäyttöön. harrastepiireissä ei oikeen valtteria, darttia tai chevy kakkosta alkuaikoina arvostettu. Silloin häämästytti, että harrastekalusto oli nykypäivään verrattuna oikeestaan aika tuoretta, muutamaa vuotta vanhaa dusteria jne, ja vanhimmatkin romut vaan hiukan toistakymmentä vuotta vanhoja. Vähän niinku noi tuning vehkeet nykyään.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

  14. GTX71

    GTX71 1st gear

    Itä-Suomessa päin on yks tosi magee Cougar, on candyä, sivuputkee, perä ylhäällä, teippaukset kyljissä jne. ja edelleenkin tosi hienossa kunnossa, omistajina edelleen samat hemmot, kuin silloin joskus... Sellaista ei sais koskaan mennä entisöimään piloille!
     
  15. Otto

    Otto Gearhead

    Juu, kyllä hymy tulee suupieleen kun hahmottelee noita juttuja... Toisaalta, 50-lukulais tyyppinen auton rakentaminen, siis orkkis tyyppinen pykääminen, siis nostalgia, on nyt muotia, joten kun aikansa odottaa niin kai ne 70-80 luvun jutut tulee taas jossain vaiheessa muotiin..? No, toivottavasti ei..? Mutta onpa eräällä kaverilla 78 Le Baron projekti johon tulee kaikki mahd kone huoneeseen kromattuna, viininpunanen maali jne... mutta ei korotettua perää, valkosia tekstejä renkaissa jne... Itse diggaan tosin orgis tyyppistä rakentelua, Naulapää kolmella kaks kurkkusella näyttää melko asialliselta.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olisihan se messevää nähdä Suomi-roddingin classikkoja näyttelyissä tai vaikka Forssan pick nickissä. Porista löytyy sierain konepeltiä lukuunottamatta V-8 1/82 kunnossa oleva Challenger, mikä myös näkyy joka kesä liikenteessä, edelleen samalla omistajalla. Samoin V-8 3/82 kannessakin komeileva `63 Thunderbird yhä samassa kunnossa ja samalla omistajalla, jolta löytyy melkoinen kokoelma mielenkiintoista auto kalustoa( De Tomaso Panteroita, sun muita..). V-8 8/81 kannessa oleva Mustang on tietääkseni edelleen Porin seudulla, tosin sivuputket on tainneet vuosien varrella kadota. Nakkilassa `72 (?) Camaro ´70-`80-luvun taitteen asussa (käsittääkseni Oulun seudulla rakennettu), V-8 2/83 esitelty Caprice on yhä samalla omistajalla ja tietääkseni samassa asussa. `67 tai `68 Mustang marjapuuron värisine flake-maalauksineen, viimeksi liikenteessä yli 10- vuotta sitten nähty ja liikui "Hörö-Harangon" Firebird jokunen vuosi takaperin kesän verran Porin seudulla, tosin auto oli jo `80-luvun lopulla muutettu eri asuun. Olisi melkoinen kulttuuriteko entisöidä se takaisin vanhaan hottentotti tyyliin !
     
  17. HornetRWB

    HornetRWB Gearhead

    Ai että oikein koko näyttely tuolla '70-'80s teemalla.. :grin:

    Heh :wink: Näkymä Hot Rod & Rock Shown AMCCF:n osastolta 2003...
    Spirit of '76 - Eli '65 American 440H 2D Hardtop (ainoa Suomessa btw)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Auto on tietääkseni Tampereen alkuperäistä hotroddinkia '80-luvulta, nykyään "entisöitynä" vauhtiteippien kera. :wink:
     
  18. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Aika harva muskelipeli tai vaikka tavallinenkin jenkki on selvinnyt 70-80 luvusta koskemattomana. Yksi muistuu heti mieleen elikkä se Aro Yhtymän maahantuoma ja uutena Tekniikan Maailmassa esitelty Challenger R/T 440 Sixpack. Ei ehtinyt kulua kuin kymmenen vuotta niin johan se oli maalattu kynsilakan väriseksi ja kaikki sikahintaiset orkkisvarusteet kadonneet.

    Poikkeuksiakin löytyy. Naapurin perhe osti uuden 1970 punaisen 340 Dart Swingerin.
    Auto seisoo tänäpäivänä samalla omistajalla samassa autotallissa alkuperäiskuntoisena.
     
  19. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Onpas muuten kiva että yksi Swinger 340 on säilynyt, ei niitäkään hurjan montaa tehty. Muistelen että tutuntuttu Etelä-Suomesta etsi aitoa (ja sen piti olla ehdottomasti aito) pitkään ennen kuin löysi. Pinnassa taisi olla flake/mirrapinta ja alla aluvanteet mutta muuten auto oli muuttelematon.
     
  20. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Yksi 340 Swingeri oli juuri myynnissä Keltaisessa Pörssissä Vantaalla.
     

Kerro tästä muillekin!