70-80-lukujen vaihteen Hot Rodding

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Vilkuna, 6.8.2003.

  1. Japi

    Japi 1st gear

    Niinpä onko jollakin muuten tietoa tuosta Corveten kohtalosta. Muistan oli härskin näköinen peli.
     
  2. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    Oletteko muuten koskaan miettineet että 70-80-lukujen vaihteen alku hotroddingilla on hyvin paljon yhteistä tämän "alkutuuningin" kanssa.

    On tietyt "must" jutut mitä pitää olla ennenkuin voidaan autosta sanoa että se on tuning aivan samalla tavalla kuin muinoin jenkkipiireissä auto ei ollut mitään ilman tiettyjä varusteita.

    Tässä luetteloa näistä nykyvaatimuksista eurojen/japskien suhteen.(raaka yleistys)

    Aluvanteet alkaen 17", korinväriset puskurit, helmat, (tommis billet/ evo) spoilerit, alustasarja, kalvot, stereot subbareilla, filtteri ja pakoputken viimeinen "tuning"vaimennin

    ja näin kukaan ei erotu joukosta ja ketään ei kiusata :smile:

    Tarkoituksenani ei ole loukata ketään tuningmiestä/naista, vaan herättää huomiota siihen että hyvin samalla tavalla näitä euroja ja japseja rakennellaan kuin jenkkejä muinoin.
    Nyt jenkkipiireissä porukka rakentelee sellaisia kulkineita kuin itse haluavat eikä mitään kulkinetta senkummemmin sorreta sen takia että siitä puuttuu joku tiety "must" juttu tai omistaja on halunnut laittaa jotain massasta poikkeavaa.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ainakin mä olen tota miettinyt. SIllon 70 luvun puolessavälissä kalusto jota rakennettiin oli smaa kuin vielä nykyäänkin, eli siihen aikaan n. kymmenen vuoden vanahsta jenkistä aina muutaman vuoden ikäiseen saakka. Kalusto jolla hotroddarit silloin pelas oli yllättävän tuoretta ja kallista nuorille. Tää koko laji on lukkiintunut aika kivasti noiden samojen vuosiekrtojen ympärille, näinköhän tuunareillekin tulee käymään?
     
  4. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    Voi olla että tuunarit voivat jatkaa harrastamistaan tuoreemmillakin autoilla mutta nämä nykyajan turvavärkit eivät ainakaan helpota harrastamista. mitään et voi purkaa ilman pientä pelkoa "hanurissa" että kohta joku paikka on silmillä tai että sähköjärjestelmän keskusyksikkö pimenee kun vaihdat autoon radiota...

    Tuuningin harrastaja ikäpolvikin on muuten varmaan aika saman ikäistä mitä aloittelevat jenkkiharrastajat olivat 70-80- lukujen vaihteessa. kyllähän noita yhtäläisyyksiä löytyy kun miettii :smile:

    Harmi vaan että itse on tällaista nuorempaa ikäpolvea että on jäänyt kaikki kiva kokematta mitä jenkkiharrastuksen alkuaikoina on tapahtunut.
     
  5. rauta ja romu

    rauta ja romu 3rd gear

    Mulla oli aikoinaan buikissa ensi työ laskea perää 20 senttii alaspäin, ajovakaus parani, tyyli ehkä huononi. Antennit jätin molemmille puolille taakse, moni kysellyt on, milloin ottan ne pois. Taidan jättää uhallakin...
     
  6. Japi

    Japi 1st gear

    Tuo on aika tuttua tekstiä. Itseä ei oikein kiinnosta uudemmat Jenkit, raja kulkee jo jossain vuosimallin 1970 hujakoilla. Sitä uudemmat ei oikein nappaa...
     
  7. Naula

    Naula 3rd gear

    Nostetaanpa vanhaa aihetta.. Mua ihmetyttää, monien ihmisten vähättelevä ja naureskeleva suhtautuminen 70-80 lukujen roddaustyyliä kohtaan (työkaverikin käänsi A-Asconan kumeista valkotekstipuolen piiloon, kun on muuten "niin kasarin näköstä". Mitä helvettiä??

    Onhan se tietty pahimmassa tapauksessa ja huippuunsa vietynä vähän hassu tyylisuuntaus, mutta ittellä ainakin on jenkkiautohimot heränny joskus nulikkana, 80-90 luvuilla nimenomaan kylkiputkista, valkotekstiläskeistä ja hillityistä peräkorkeista. Mun mielestä yks kiihottavimpia esimerkkejä on tää Super Bee (ja nimenomaan tää kuva): http://www.fhrakouvola.fi/kuvia/nostalg ... erbee1.jpg

    Omassa Firebirdissä oli jo ostohetkellä pientä old school fiilistä ja nyt on alkanu entistä enemmän himottamaan sen suuntauksen jalostaminen.. Tässä auto, viime kesän kuosissa http://www.teammadmax.com/gallery/v/alb ... 8.jpg.html ja tällä hetkellä projektiasteella pitkin tallin lattiaa.
     
  8. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Sinäpä sen sanoit.

    Kyllä on hieno Dodge!
     
  10. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

  11. Globulus

    Globulus 1st gear

    Waltteria etsitään takaisin kotiin...Valiant 1969 4D

    Tätä siis etsin, josko saisin ostettua takaisin 'kotiin' :)

    [​IMG]
     
  12. sepi-ukko

    sepi-ukko Gearhead

    Itse on lukenut tuolloin kaikki mahdollinen mitä saisi sillo tiksiin. Ja muistaa ne kuvat ja jutut paremmin ku duunijutut.
    On todella hienoa, kun näkee niitä vanhoja autoja vanhoissa kuvis tai jopa nyt ihan aitona.
    Tuo tyyli on lähinnä omaa makua, mut on toisaalt tullut uusia mieltymyksiäkin. . .
     
  13. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Mä oon tuolla FDVA:n keskustelussa jo hehkuttanutkin, mutta näillä näkymin ens kesän tienoilla mä olisin ostamassa serkulta '65 Valianttia, joka on meidän mökillä ladon vintillä ollu noin 25-30v. Setä ajoi sen suoraan leimalta (ja leimattuna) sen aikanaan sinne odottamaan josko tytär innostuisi sillä joskus ajelemaan. No, ei innostunu, mikä näyttäis olevan mun onni... :) Olettaen ettei serkku mee puihin kauppojen suhteen.

    Valluhan on juuri kys. aikakauden kuosissa; perä ylhäällä, slottivanteet alla, "corvette" -mallinen sivuputki kuskin puolella, ja "voima"pattina kuutonen ja 3v-lattiamanuaali. Ja mä oon tosiaan tuota kuolannu niin pitkään ku muistan, joten ainakin ulkoisesti auto jää tuohon kuosiin. 8)
     
  14. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Re: Waltteria etsitään takaisin kotiin...Valiant 1969 4D

    Katos, Hamlen vanha Nastolasta vuosien takaa 8)
     
  15. Globulus

    Globulus 1st gear

    Re: Waltteria etsitään takaisin kotiin...Valiant 1969 4D

    No perskuta. Itse ostin tuon v 1999 Helsingistä, vai olikohan Vantaalta. Ajelin sillä parin vuoden aikana Espoo/HKI alueella ja sitten muutin Lappeenrantaan. Nyt tosiaan metsästys päällä, josko löytäisin pirssin vielä. Myin tuon 2007 ja meni silloin Joensuuhun, sieltä jäljitin sen muistaakseni Tornioon (vai olikohan Kemi?), nyttemmin noilla kilvillä ei enää löydy. Löytyyköhän tätä enää mistään? :eek:

    Sami
     
  16. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  17. J-J

    J-J 1st gear

    68 Belvedere

    Aikasemmin etin tietoo missä kuosissa tää nykysin on ja nyt kysysin että tietääkö kukaan tän auton nykysistä liikkeistä? Auto on siis tämä:
    [​IMG]

    Rekisterinumerolla ei löytynyt :-?
     
  18. late

    late Gearhead

    Lieköhän tämä se mitä pienenä poikana ihastelin Varkaudessa joka mummolan reissulla.
     
  19. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Nää kuvat oli kans tuolla FDVA:n puolella, mut ajattelin nyt laittaa tännekin. :oops:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nää on kännykuvia valokuvista, joten siks hieman huonoja...
     

Kerro tästä muillekin!