1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

70-80 luvun pienet Fiat henkilöautot?

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Motor & Parts, 30.1.2019.

  1. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Faija kertoi, että oli nuorena ollut pomonsa kanssa autokaupassa, ja pomon oli tarkoitus ostaa uusi Lada. Faija oli painanut peukalolla konepeltiä (käsitin, että keulaa), niin oli jäänyt lommo siihen. Faija oli vinkannut pomollensa, ettei kannattanut tätä ostaa.

    (Näin tän tarinan muistan, mutta aikaa kuulemisesta on 30 vuotta, joten takuuseen en mene.)
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Siihen aikaan, kun novolla olin, ei ollu kuin se yks pieni koukku, joka lipsahti herkästi.

    Mulla on sama kokemus Magneti Marellista.:D Enempi tuolla teollisuuden puolella, maanrakennuslaitteissa. Aina, kun laitteessa oli ko. merkin tuote, niin se reistas melkein aina. Fiiateissa ne oli tottunu toimimaan yhtä kauan, kuin muutkin osat.;)
    Hienoa Novolla oli se työilmapiiri.
     
  3. valpas

    valpas Gearhead

    Kun huollossa Autonovolla nosti 125, ja 124:sen sille auton lattiasta nostavalle kakspuoliselle haarukkanosturille, niin ovia ei nätisti saanu auki. Saranat piti rasvata auton ollesssa pyörillään. Nosturilla se toinenpuoli ei olis muutenkaan onnistunu, kun oli miltei kiinni siinä nostopilarissa.
    Huoltajilla piti olla yhteistyötä, että molemmat teki samoja vaiheita, kun molemmat autot nousi samaan tahtiin. Pysy se nosturi pystyssä, vaikka vain toisella puolella oli auto. Toisen kuski joutu poistuun autosta repsikan puolelta, tai ajaan pakilla nosturille. En oo muualla semmosia nostureita nähny.
     
  4. urho3

    urho3 Gearhead

    Aika vähän olen katkojan kärkiä vaihdellut mutta se yksi Magneti marellin systeemi vaikuttaa erittäin hyvältä systeemiltä.
     
  5. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 1st gear

    Marellin DTEM/S85 on maailman hienoin jakaja. Oli tuotannossa muistaakseni yli 30 vuotta jokseenkin muuttumattomana. Sivuraja vihelletty,
     
  6. julmajari

    julmajari Gearhead

    Tommonen zastava 750 on nettiautos myynnissä vm -80
     
  7. hantta

    hantta Gearhead

    Isäukolla oli pari noita viimeisiä laatikkoja, taisi olla 2105 ja 2107, eikä ne ainakaan kovin pehmeäpeltisiä olleet, en ihan helposti usko, että laatokkaan klommoja paljain käsin saa.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  8. Dataviilaaja

    Dataviilaaja 3rd gear

    Zastavaa on ainakin yksittäiskappaleita tuotu jo 60-luvun alussa, päätellen siitä, että vuoden -62 malli löytyy vanhoista rekisteritiedoista:
    http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=1&t=39714
     
  9. Dataviilaaja

    Dataviilaaja 3rd gear

    Tai olihan tuolla jo mainitutkin, että kokeiluluontoisesti oli tuotu vuonna -62. Zastavan virallinen vientikin alkoi vasta viisi vuotta myöhemmin.
     
  10. TiedäHäntä

    TiedäHäntä 1st gear

    Tässä topikissa taitaa jutuista päätellen kirjoitella jokunen italonostagiassa rypevä, elikkä tää OT ehkä sallitaan. Areenasta löytyy ohjelma, jonka nimi on jostain käsittämättömästä syystä Happy Winter. Yhtään autoa siinä ei sitten näy:

    ” Tuhannet sisilialaiset viettävät joka kesä lomansa Palermossa, Mondellon rannan pienissä ikkunattomissa rantahyteissä. Rannalla unohdetaan ympäröivän yhteiskunnan monet ongelmat ja vietetään laatuaikaa pienois-Italiassa. Viehättävä dokumenttielokuva lumoaa tunnelmallaan, joka on kuin suoraan 1950-luvun elokuvasta. Ohjaaja: Giovanni Totoro, Italia 2017. ”

    Itse tykkäsin.
     
  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja 3rd gear

    Ja kun OT-linjalle on lähdetty, niin tuosta lisää ajankuvaa ajalta, jolloin kaikki oli paremmin:
    https://www.cinturato.net/
     
  12. Hiukan offtopic tämäkin tai sitten ei. 850 Coupen leikkauskuva:

    [​IMG]
     
    Pande_K ja cdv70 tykkäävät tästä.
  13. RaiRai, cdv70 ja Pande_K tykkäävät tästä.
  14. Pande_K

    Pande_K Gearhead

    Nämä eivät ehkä ole noin hienoja mutta eivätpä ole replicoita vaan ihan oikeita Abartheja ja Suomessa kuvattuja, toinen jopa ADO-1 -kilvissä.

    [​IMG]

    Kuva Tuulilasin numerosta 5/1965. Kuvatekstin mukaan esitelty Auto-Liedeksen myymälässä Tapiolassa. OT 1000 Berlina (54 hv, 11400 markkaa) ja 1000 Berlina (60 hv, 12400 markkaa). Lisäksi olisi ollut saatavilla 1000 Berlina Corsa (78 hv, 19950 markkaa).

    Joku varmaan tietää tuontimääriä, mutta mahtoiko noita tuolloin juuri muut ostaa kuin vakavasti ratakilpailuihin suuntaavat henkilöt?
     
    isalmela ja cdv70 tykkäävät tästä.
  15. Pande_K

    Pande_K Gearhead

    850 Coupe ja Sport Coupe ovat nättejä autoja ja Suomessakin suhteellisen yleisiä. 850 Spider jäi täälläpäin paljon harvinaisemmaksi eikä minun silmääni miellytä niin paljon kuin Coupe. Tällaisen käyttökuntoisen yksilön bongasin -15 Berliinissä kadunvarrelta.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 15.3.2019 klo 21:03
  16. cdv70

    cdv70 Gearhead

    Pienellä modaukseela laitoin 850 sport coupen pinnavanteet Opeliin joskus 70 luvun lopulla.


    [​IMG]
     
    Muokattu: 16.3.2019 klo 09:46
  17. WBBC

    WBBC Gearhead

    tuo -60-luvun kusiainen on livenä oikeesti pieni auto. Näin sellaisen nyt pitkästä aikaa Motonetin parkkipaikalla.
    Ja sattumalta samana päivänä tällaisen uudehkon retro-kusiaisen Abarth -versiona.
    Rekisterikilpi on NOR-1, eli siitä voi nokkelimmat päätellä, kenelle auto kuuluu?
     
  18. RaiRai

    RaiRai 2nd gear

    Joskus harvoin juolahtaa muistista kusiaisen hyviä puolia. Tuossa männäviikolla esim. kun raahasin Pontiacin renkaita. Kyllä ei kusiaisen rattailla saanut selkävaivoja ja menivät säilöön pieneen tilaan. Samoin tämä jo mainittu näppärä kyljelleenheittomahdollisuus muistuu joskus mieleen isomman auton alla ährätessä.
     
  19. musta pässi

    musta pässi 3rd gear

    Norjan kuningas Harald V?
     
  20. WBBC

    WBBC Gearhead

    Ei ihan. Noriko Salo. Mikan eukko. Vai onkohan nykyisin Ex?
     

Kerro tästä muillekin!