'70 Buick jarrusylinterit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja -JJH-, 16.6.2014.

  1. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Tietääkö joku, onko GM muuttanut jarrusylinteriensä designia joskus 69-70? Ei muuten, mutta kun tuossa pirssi lähes odottaa Ameriikasta laivausta Suomeen, jarruja vielä laitellaan - ja about kaikki tarvikeosat, joita '70 Buick GS:ään on tarjolla, niin etusylinterihin löytyy pääasiassa malleja joissa kiinnitys on ns. peilikuvana!?

    Mietin sellaista vaan, että onko esim. '69 Skylarkeissa/GS:ssä ollut jarrusylinterien kiinnitykset peilikuvana '70:een nähden - silloin voisi edes olettaa, että tehtaalla olisi mennyt ns. vanhat osat seuraavaankin vuosimalliin...tai jotain.

    -JJ-
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jarrut on olleet samat Buick A-bodyssä 69-72 välillä. Mallimerkkikohtaiset listaukset antaa tosin eri vuosimallihaarukkaa sen mukaan milloin malleja on ollut saatavissa. Eli Skylarkissa on samat jarrut 69-72 kun taas GS:ssä 70-72, koska GS ei ollut omana mallikoodinaan vielä 69. Levyjarrut on olleet optioina, mutta nekin on samat 69-72. 70:ssä tosin oli erilainen jarrupainesäädin systeemi levyjarruissa kuin mitä oli uudemmissa. Aikaisemmin oli nelimäntäisiä.

    Ei kai tossa nyt ole vaan se epäselvyys että eri puolilla autoa on eri kiinnitys? Eli sylinteri on peilikuva ollessaan väärällä puolella autoa.
     
  3. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Näin muutama päivä myöhemmin voidaan vahvistaa, että vika ei ollut se "ilmiselvin mahdollinen" eli että palikoita on koitettu pistää väärälle puolelle pirssiä.

    Vaan noita perhanan kalikoita on oikeasti tarjolla kahdella kiinnityksellä, jotka ovat keskenään peilikuvat! Toista versiota, joka ei just nyt sitten käynyt mun pirssiin, sitä on pilvin pimein tarjolla joka tuutissa - sen sijaan näitä peilikuvallisia löytyi tasan yksi merkki!

    Tämä saatettakoon ihmisille tiedoksi, jos sattuu eteen. Nimittäin edes Atlantin takaisilla foorumeilla ei ollut tällaisesta asiasta suoraan keskusteluketjuja (tai en ainakaan löytänyt)...

    -JJ-
     
  4. -JJH-

    -JJH- Gearhead

  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kuvassa pintaruosteinen sylinteri (kuvassa oikeanpuoleinen) on etusylinteri vasemmalle puolelle, ruosteeton (kuvassa vasemmanpuoleinen) on etusylinteri oikealle puolelle.

    Rockauto listasta löytyy kuvat oikealle ja vasemmalle tulevista sylintereistä Centric sylintereille
    http://www.rockauto.com/
    Buick/1970/GS/5,7cid/Brake-Wheel hub/Wheel cylinder.
     
  6. karpo29

    karpo29 3rd gear

    Niin kuten jo JJH mainitsi niin noinhan sen pitaisi olla, vaan ei ole, siksihan sita tassa ihmetellaankin. Kuvan vasemmanpuoleinen on eteen molemmille puolille tassa yksilossa, tehtaan kamat viela paikallaan joten kenenkaan virityksesta tai riggaamisesta ei ole kyse.
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Okei, nyt ymmärrän ihmettelyn aiheen.
    Arvuuttelua; oliskohan ongelma lähtenyt siitä että tehtaalla on asennusvaiheessa jarrukilpi on mennyt väärälle puolelle ja sitten vaan korjattu virhe asentamalla siihen sopiva sylinteri. Tuskin sitä on tarkoituksella noin kasattu, jarruletkuhan menee väärällä tavalla myös.
    Porallahan tuon saa korjattua, uudet reiät sylinterille.
     

Kerro tästä muillekin!