700r4 nelosvaihteen kytkeytyminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Risse, 1.5.2024.

  1. Risse

    Risse 1st gear

    Terve.

    Olisko viskositeetti syynä seuraavaan ilmiöön, nelosvaihde ei kytkeydy päälle ennen kuin vaihteistoöljy on lämmennyt hetken. Moottoritietä kun painaa sellasiset 5-10 kilsaa niin nelonen napsahtaa päälle ja sen jälkeen kytkeytyy ihan mukavasti pienemmilläkin nopeuksillakin, kunnes taas seuraavana aamuna sama juttu toistuu. Laatikossa on ulkoinen lauhdutin. TV-kaapeli säädetty kohdalleen (olettaisin kun lämpöisenä pelaa hienosti). Ilmiö ei sinänsä häiritse mutta jos siihen voi öljyvalinnalla vaikuttaa niin seuraavaan vaihtoon muuta öljyä. Tällä hetkellä laatikossa MAG1 ATF Type F öljyt.
     
  2. 3964

    3964 3rd gear

    Eikös osassa tehdas asennuksissa ole esto ennen tiettyä lämpötilaa.
     
  3. Kurvi

    Kurvi 1st gear

    Eikös th700r4 laatikkoon kuulu dexron III öljyt, type f fordin laatikoihin? Saattaa omituiset kytkeytymiset johtua öljystä
     
  4. Risse

    Risse 1st gear

    Jep. Noin se varmaan on, en muista miksi valitsin F öljyn alunperin, muistaakseni sain jostain ohjeet öljytyyppiin?? Mutta vaihdan öljyn tähän: PEMCO Dexron III ATF 430 ja testaan. Kiitos osallistuneille.
     
  5. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Onko kyseessä nelosvaihteen vai lukkoturbiinin kytkeytyminen? sitä viivästetään joissain laitteissa moottorin jäähdytysnesteen lämmön mukaan.
     
  6. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Minulla on alkuperäisen käyttöohjekirjan mukaan suosituksena -91 pickupissa vielä dexron II. Kolmosluokitus on tullut ilmeisesti vuonna -93. Kai niiden periaatteessa pitäisi olla yhteensopivia niin, että uudempi käy vanhempaan.

    B&M suosittelee TH-400 street&strip vaihteistoon joko omaa trick shift -öljyään tai vaihtoehtoisesti Fordin F-öljyä. Ei siis dexronia vaikka on GM:n loota. Jostain kitkaominaisuuksista/-lisäaineista siinä on kyse.

    Auton käyttöohjeessa on muuten myös maininta tuosta lämpötilan mukaan kytkeytymisestä. En nyt vaan ulkoa muista koskiko se nelosvaihdetta vai lukkoturbiinia.
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Joissakin laatikoissa (esim. Astro) on lämpötilakytkin turbiinilukolle laatikossa, joka pakottaa turbiinilukon päälle myös pienemmillä vaihteilla jos öljynlämpötila nousee liikaa.
    Ei sen kylmänä pitäisi vaikuttaa, eikä nelos vaihteeseen...toki on järkevää pitää lukkoa auki kylmällä että saadaan laatikon öljyt lämpiämään mahdollisimman nopeasti...näin se toimii monissa nyky automaateissa, ei tietääkseni näissä.
    Jos lukko aukeilee satunnaisesti saattaa solenoidi olla loppu tai likainen, maksaa pari kolme kymppiä ja vaihtuu helposti öljynvaihdon yhteydessä.
    Jep Dexron II, mutta sitä tuskia saa enää ja DEX III:n taitaa olla myös aika hankalaa saada nykyisin...
     
  8. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kyllä esim. Motonetissä on hyllyssä II ja III.
     
  9. rodhot

    rodhot Gearhead

    Esim. -96 suburbanissa lukko kykeytyy kun moottori lämpö n.160F
     
  10. Risse

    Risse 1st gear

    Juu, tein vähän tutkimuksia tallilla ja laatikossa olikin näköjään jo PEMCO Dexron III ATF 430 öljyt ja olin sen vaihteistokaupasta tilannut 7004R öljynvaihtokitissä. Pieni dementia iskenyt kun on viime kesänä öljyt laittanut ja oli tuo F-öljy purkki siinä pöydällä pyörimässä niin vedin turhan nopeat johtopäätökset.. mutta siis juurikin nelosvaihde kytkeytyy vasta lämpöisenä ja lukkoturbiini toimii sen jälkeen ihan moitteetta. Eipä tuosta ilmiöstä nyt kovin suurta haittaa ole kun se nelonen kumminkin sieltä tulee hetken päästä sisään, hieman vain asia mietityttää. Ehkä sitten normi kuvio.
     
  11. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Veikkaan että moni luulee että turbiinin lukko kytkeytyy vain 4- vaihteella TH-700 laatikossa. 1986 Camarossa lukittuminen tuli nopeuden perusteella n. 65 kmh nopeudessa ( perä 3.23 ) ja näin ollen lukko kytkeytyi kaikilla vaihteilla paitsi ykkösellä, ykkösen huippunopeus n. 55 kmh. Jos ajaa aina keppi asennossa OD niin kytkeytymistä ei voi havaita pienemmillä vaihteilla koska laatikko latoi kaikki vaihteet neloselle asti ennen lukon kytkeytymistä pintakaasulla kruisatessa. Mutta kun veti kepin kakkoselle tai kolmoselle, lukon kytkeytymisen pystyi havaitsemaan 65 nopeudessa molemmilla vaihteilla osakaasulla.
     
  12. Risse

    Risse 1st gear

    Juuri kävin ajelulla, ja näillä lämpötiloilla vaatii näköjään tasan 8 kilometriä moottoritietä että nelonen napsahtaa päälle , sen jälkeen pelaa kuin ajatus.
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jos kaikki on alkuperäistä, niin kyllä se lämmöstä johtuvaa on.
    Tarkoituksellista siis.
     

Kerro tästä muillekin!