700R4 vaihdot alaspäin 2->1

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja ChevaMan, 7.6.2018.

  1. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Laatikko 700R4, joka on 85' tpi Pontiac;sta luovutettu 50-luvun chevyyn. Ongelmana on, että hidastaessa/moottorijarrutuksessa 2->1 vaihto nykäisee/kolahtaa. Tämä ilmiö ei tapahtu aina. Jos ja kun 2->1 vaihto nykäisee/kolahtaa on silloin kierroksia noin 1000rpm, tyhjäkäyntikierrokset on noin 800rpm. Kaasun, kun tällää pohjaan vaihto 2->1:lle on nopea. Osakaasulla ylöspäin vaihdot ovat napakat, joskin pientä iskevää/kolahtavaa liikettä tuntuu olevan 1->2.

    Vielä huomiovana asiana, että kun D-vaihteen kytkee paikallaan päälle, niin potkaisee aika reilusta, R-vaihde kytkeytyy sievästi päälle, eikä mitään potkaisevaa liikettä esiinny.

    Muutama vuosi takaperin oli ongelmana ylöspäin vaihdot, syynä oli governor:n jumitus.

    - Kone sbc 350, vääntö noin 350, tehot noin 450
    - Edelbrock 600cfm, jossa geometrian korjausrauta, Tarkistettu, että kaasupohjassa kaasarin läpät aukeaa 100%:sta
    - Laatikon öljypumppu on vaihdettu 2013
    - TV-vaijeri vaihdettu
    - Öljyt ja suodatin vaihdettu, olivat kirkkaan punaiset. Samalla kertaa myös öljypohja irroitettu, pohjalla todella vähän saven näköistä mujua. Käytän MAG1 dextron III öljyä
    - Öljynpinta tarkistettu lämpimänä, vaihde P -asennossa -> ok
    - Governorin ratas vaihdettu, oli muutama ratas "hävinnyt"
    - Turbiinin stall 1600, stall "mitattu" jarrua painamalla
    - Kardaanin ristikot uusittu ja kunto tarkistettu

    Nämä rojut ovat muistaakseni vaihdatettu laatikkoon (en nyt pääse varmistamaan kuitista osien vaihtamisen 100% paikkaansa pitävyyttä)
    - Corvetten servo
    - Transgo SK 700 kitti
    - Kevlar panta
    - TV -venttiilille jäykempi jousi tai TV boost valve, jompi kumpi en muista

    TV-vaijeri säädetty niin, että kun ajaa pintakaasulla, kun vaihtaa 2:lle niin heti kaasu pohjaan niin vaihtaa 1:lle. Jos vaijeria yhden "napsun" verran löysentää, ei vaihda enään pienemmälle. Laatikon paineita en ole vielä mitannut, mittaan ne heti, kun saan hankittua mittarin ja jne.

    Olisiko 2->1 nykäiseviin vaihtoihin syynä governor? Millä saisi lisää pehmeyttä 2->1 vaihtoon? Vai onkohan TV-vaijerin säätö kuitenkin hiukan pielessä?
     
    Muokattu: 8.6.2018
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Lootan sisällä taitaa olla väljää/löysää. Esim. kitkalevyjen hampaat on voinu kulua, sekin aiheuttaa ylimääräistä kolinaa.
     
  3. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Kitkalevyt vaihdettiin samalla kertaa, kun mm. servo ja kitti asennettiin. Rempan jälkeen on ajettu noin, 5 000km.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Onko toi tullut pikkuhiljaa vai yhtäkkiä.
     
  5. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Viime syksynä toi kyseinen ilmiö ilmaantui, sanoisin, että ilmiö ilmaantui pikkuhiljaa. Ongelma alkoi juuri rempan jälkeen eli shift kitin asennuksen jälkeen.

    Olen pannut merkille, että jos ajaa pitempää matkaa esim. 2km ja kun hiljentää 1:lle asti, niin vaihto 2->1 on ok, mutta jos ajat esim liikennevalojen välin esim. 50m, niin silloin 2->1 kolahtaa.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jotain väljää sinne toosaan on tullut.
     
  7. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Laatikolla on ajettu noin 110 000km. Öljypohjan, kun avasin, niin öljyn seassa eikä suodattimessa ollut metallia, eikä mitään muuta romua. Ainoastaan pohjalla hiukan saven näköistä mujua.
     
  8. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Mulla vähän samantyyppinen käytös Mudracerin tekemässä th-2004r ssä.. Ylöspäin vaihtaessa ei kuulu koskaan mitään ääntä,mutta sopivassa nopeudessa kaikissa alaspäin vaihdoissa kuuluu jostain voimansiirrosta pieni kolahdus/napsahdus. Vaihdot ovat mukavan teräviä sekä ylös että alaspäin. Laatikon ulostuloakselia pyörittelemällä nopeasti edestakaisin saa lootan sisältä kuulumaan klok klok äänen, mutta tämä ilmeisesti normaalia..
     
  9. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Nykäisevä/kolahtava ilmiö ei kuitenkaan ole niin paha, että kukaan kyydissä olija olisi maininnut tai kysynyt asiasta. Itse sen tuntee milloin nykäisee ja milloin, koska on niissä eroa joka tuntuu ratin takana.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tomaatissa osien pyörimissuunnat vaihtuu ja välillä joku osa pysäytetään kunnes seuraavalla vaihteella se lähtee liikkeelle ja pikku väljää siellä kuuluukin olla ja ikä tuo sitä väljää lisää.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eikös sen kitin juuri kuulukin terävöittää tapahtumia?
     
  12. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear


    Tarkennetaan, että kaksi kesää ajoin ilman tota kyseistä ongelmaa/ominaisuutta, muuta viime syksynä alkoi tekemään tota nykäsevää 2->1 alaspäin vaihtoa. Loppupeleissä ongelma on siis kyllä tullut kitin jälkeen, mutta ajokilometrejä on tullut noin 10 000km, ennen kuin alkoi tekemään tota.
     

Kerro tästä muillekin!