71 Dodge Swinger big block

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Swinger71, 12.7.2020.

  1. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Tämä OD kun on ainoa sosiaalinen media jota käytän niin ajattelin kirjotella vähä tekemisistä niin jää jokin muistijälki tänne bittimaailmaankin meikäläisen rakentelu yrityksistä. Eli auto on ollut omistuksessa 21 vuotta ja sinä aikana tullut rakenneltua tähän kuosiin.
    [​IMG]
    Vuosien saatossa on tosiaan tullut tehtyä ja kokeiltua kaikenlaista.
    Mutta North Blacklistin myötä homma lähti viimeistään lopullisesti käsistä.
    Auto leimattu isolohkolle, flippikeulalle yms. Viimeisimpänä isompana päivityksenä viime talvena auto sai sisälleen Hellman racingillä 8.5 kaaret.
    Viimeisin tekniikka oli 493cid E85 moottori millä menty parhaillaan Kauhavalla 10.4. Tälle kesälle oli tarkoitus menne kaasujen avittamana mahdollisesti kovempaa mutta toisin kävi.
    [​IMG]
    Vappuajelulla meni nelospytyn imuventtiili poikki...Vitutuksesta toivuttua (kesti päivän) piti ruveta suunnittelemaan uutta. Aluksi mietin että pitäiskö tehdä tuosta vanhasta alakerrasta vielä kone mutta sitten mietin että ei siitä saa muuta kuin aikapommin aikaiseksi. Eli uutta suunnittelemaan..
    Eli alakerran aihioksi tulee Southeast Performancelta 4.5 tuuman porauksinen alumiinilohko. Toimitusaika on varmasti tyypillinen jenkkien 3-4 kuutautta eli jospa pääsis vuoden päästä kasaamaan konetta... Kampiakseliksi tulee 4.5 tuuman iskuinen akseli Molnarilta. Myös 7.100 vievit tulee samalta valmistajalta.
    Yläkertaan tulee edellisessä moottorissa olleet Indyn kannet kun niissä on vielä käyttämätöntä potentiaalia. Jospa tuolla uudella moottorilla kaasuilla höystettynä päästäs kovempaa kuin tuolla vanhalla tekniikalla.
    Mutta joka tapauksessa auto on tarkoitus leimata jatkossakin ja takapenkki tulee säilymään..
    Tässä avaus ja lisätään taas päivityksiä kun päivitettävää tulee.
     
    Muokattu: 12.7.2020
    JYR, Roberto, 12345678910 ja 18 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    E85 ajelee, niin se ehdottomasti vaatii 2kpl turboja, että vääntää myös alhaalta :D Eiku hetkinen :D
     
  3. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Projekti nytkähti vähä eteenpäin. Molnarilta tuli paketti perille. Eli kampiakseli, veivit ja laakerit on nyt kotona.
    [​IMG]
    Diamondin männät on kanssa tilattu.Toimitusaikaa niillä on 3-4 viikkoa ja siihen päälle tietty vielä rahtaus Suomeen. Sitten voisikin kiikuttaa nuo liikkuvat osat Sotkamoon tasapainotettavaksi.

    Vanhan lohkon vois kanssa viedä putkitettavaksi niin saisi senkin hyötykäyttöön. Siinä olisi muuten ylimääräisenä jollekin .030 ylikoossa oleva 440 lohko. Alahelmasta betonoitu, alumiini pukeilla ja ARP:n studeilla. Siihen päälle löytyisi vielä RPM Machinen 4.15 iskuinen kampiakseli ja h-profiili veivit. Mäntiä löytyy 7 kpl Iconin IC826-030 ja 8 kpl IC840-030.

    No jos ei mene maailmalle niin pitää jossain vaiheessa hommailla jotkut kannet yms. tykötarpeet ja istuttaa johonkin toiseen autoon. Ku onneksi on tullut hommattua useampi A-body… :D
     
  4. Larry

    Larry Double Gearhead

    Miltäs tämä auto näytti ennen sinulle päätymistä? Isolohkolla jo silloin?
     
  5. max

    max Double Gearhead

    Mitä tuollaisen ison alumiini Mopen alakerran kamppeet kustantaa?
     
  6. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Suomi-auto alkujaan kutosella. Minulle tullessaan oli keltanen väriltään pikkulohkolla. Muutokset ja maalaus oli toteutettu joskus 80-luvulla.
     
    Larry tykkää tästä.
  7. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Kyllä noihin tykötarpeisiin joku 8k euroa menee.
     
    Poni -69 tykkää tästä.
  8. max

    max Double Gearhead

    Ei paha,mulla 565 Letukka samalla hehtaarilla.
     
    Swinger71 tykkää tästä.
  9. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    No niin tänään taas projekti otti askeleen eteenpäin kun kävin hakemassa männät Kaukokiidon terminaalista. Suomeen nuo saapuivat Finn-Us:n kontissa ja taas homma toimi todella hienosti.
    [​IMG]
    Elikkä nyt olisi melkein kaikki liikkuvat osat hallussa. Enää puuttuu vetolevy ja kilkkeet ulkoisen voitelun tekoon. Kuulosti myös sille että lohkokin saattaisi valmistua vielä tämän vuoden puolella. No hengitystä ei kannata pidättää, mutta jospa sitä ensi kesänä pääsisi jo testaamaan..
    Tosin ei tässä toimettomana olla maattu. Tuli tuossa muutama vuosi sitten hommattua "hyvä" 67 Dart. Se tuli otettua nyt kunnolla työnalle kun Swinger on odottanut parempia aikoja. Niin hyvällä pidollahan nuo kaikki 4 oviset Suomi-Dartit on yleensä ollut. Oikeastaan katto, kaksi ovea ja takakontin kansi on ainoita kohtia johon ei ole tarvinnut koskea. Mutta nyt rupeaisi olemaan peltityöt takana ja alustakin on kasattu. Seuraavaksi pitäis melkein työntää naapuriin niin saisi konehuoneen maaliin. Pääsisi sitten tekemään jarruputket, vetämään sähköt ja sovittamaan tekniikkaa paikalleen.
    [​IMG] [​IMG]
     
    JYR, SK-, shr1 ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. MJF

    MJF Double Gearhead

    Hienoa että näitä neliovisia suomiautojakin elvytetään :)
     
    isalmela ja Swinger71 tykkäävät tästä.
  11. Samaa mieltä. Alkaa olemaan se harvinaisin korimalli..
     
    12345678910, isalmela ja Swinger71 tykkäävät tästä.
  12. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Joo vähemmän noita näkyy yleensä rakenteilla. Moni varmaan ohjais hoitoon kun tietäs että kuinka paljon on aikaa ja rahaa uhrattu tuommoseen hyvin laulettuun Suomi-sedaniin. Mulla on kans 64 Valiat 4 D jonka kanssa viime talvena karkasi peltihommat kun rupesin pikku reikää paikkaamaan katsastusta varten. Tuli uusittua vasen takakylki lähes kokonaan ja oikealle puolelle kaari ja takahelma. Niin ja siihen pyöräkoteloiden paikkaukset päälle.
     
    12345678910 ja MJF tykkäävät tästä.
  13. MJF

    MJF Double Gearhead

    Onhan tuo neliovinen 69 Belvedere itselläkin ikuisuusprojektina, ihan kiitettävän paljon hitsattavaa löytyi siitäkin vaikka juuri leimatun auton otti työnalle ylimaalaukseen :D Jos sitä taas kohta pääsis hitsaileen kun tämä edellinen ikuisuusprojekti näyttää valmistuvan :cool:
     
    Swinger71 tykkää tästä.
  14. Herje

    Herje Gearhead

    Tuo ex lailla Fury nielaisi sen verran kanssa rahaa että olis aika hyvän orggis avon sillä ostanut.:rotfl:
     
    MJF ja Swinger71 tykkäävät tästä.
  15. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Mulla oli, kun oman neliovidartin hankin, päämäärä että se on rakenneltu ja valmis kun niinmontatuhatta € on käytetty, auton hinta mukaan lukien.
    Noo mutta niinhän siinä kävi että lopetin vaan laskemisen kun raja on ylitetty:poff:
    Jos olis vaan säästäny nekin rahat niin nyt vois ostaa jonkun oikean muskeliauton..tosin mitä hauskaa siinä olis?
     
    tooke tykkää tästä.
  16. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    No niin tänään sitten kuului kummia Amerikan mantereelta. Lohko on kuulemma valmis ja lähtee maanantaina kontituspaikalle. Eli puoli vuotta siinä vaan meni. Tässähän saattaisi olla se mahdollisuus ilmassa että ensi kesänä pääsisi ajamaan uudella tekniikalla. Katsotaan miten käy..

    No puuhaa onneksi riittää noiden muiden kanssa tässä odotellessa. 67:aan pitäis ruveta laittamaan ovet paikalleen ja koputtelemaan niistä paria vähän suoremmaksi. Oikean etulokarin sain tänään valmiiksi kun vaimo kävi vetäisemässä tuubitinat pariin kohtaan. Vielä kun vasen lokari tulisi jenkeistä niin kori rupeaisi olemaan valmis.

    Valianttikin tuli otettua taas ajoon parin kuukauden hiljaiselon jälkeen kun Sawoon tuli oikea talvi. On sillä tehokkaalla 170cid kuutosella kiva mennä tuolla talviliikenteessä..:D:D

    Niin ja tänään tuli annettua toiselle Valiantille lopullinen niskalaukaus. Oli siinä vielä pari ehjää ovea, takaluukku ja 3.23:n perä. Se pitää heittää tuonne toisen alle kun siellä on 3.55:nen. Saa vähä kierroksia tippumaan maantieajossa. Muilta osin oli päässyt aika tekemään tehtävänsä. Eli romuauton kyytii on hänen seuraava etappi. Tietty jos joku haluaa aloittaa edullisesti Mopar harrastuksen niin korin saa hakea pois. Kahvit kyllä tarjotaan pullan kera..

    [​IMG]
     
    12345678910, SauliK, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Liekö seiskavarttisia nuo perät, vai kasi-jotain?
     
  18. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Seiskavarttisia on molemmat.
     
  19. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    No niin nyt näyttäisi sille että lohkon + muiden kilkkeiden pitäisi rantautua Suomeen ensi viikolla ja jospa ne ehtisivät lopulle viikkoa jo Sawoonkin asti. Niinpä piti kaivaa Swinger toisen tallin perukoilta että pääsee sitä tekemään.

    [​IMG]

    Kunhan lohko saapuu niin tarkoitus on ekana tehdä valmiiksi ulkoinen voitelu. Helpompi jumpata tyhjää lohkoa paikalleen ja pois jos vaikka joutuu palkkia muokkaamaan. Voiteluosien pitäisi saapua kanssa tässä lähiaikoina. Sitten onkin lohkon ja liikkuvien vienti Sotkamoon että saa loput koneistukset tehtyä. Samalla pitäisi tuoda kannet pois ja lohkoa odotellessa kasailla ne uusilla jousilla ja venttiileillä.

    [​IMG]

    67 sai antaa tilaa Swingerille isommassa tallissa. Niinpä se kiskastiin Valmetilla naapurin missä kaveri aloittaa maalaushommia. Aluksi maalataan konehuone että pääsee tekemään jarruputket ja pudottamaan tekniikan paikalleen. Tänään lähtikin Iisalmesta kyytiin peruskorjattu 904:nen laatikko. Tuohon tuleva 318:nen on kans melkein kasassa. Että jospa sitä tuossa kesällä saisi tuonkin siihen kuntoon että liikkuu omin avuin.

    Mutta pitääpäs päivitellä tänne lisää kun osia saapuu ja hommat rupee etenemään.
     
    SK-, esmi, Herje ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    No niin tänään mentiin taas eteenpäin kun Rönkön kuljetus toi tallille lähetyksen.

    [​IMG]

    Samassa paketissa tuli myös kasipulttinen vetolevy ja uudet venttiilinjouset. Hätäpäissään tuli hommattua 440Sourcen pumppu ja pääty ulkoista voitelua varten. No eipä olisi kannattanut. Ensinnäkin se pääty on liian iso ainakin tuohon A-bodyn palkkiin tai sitä joutuisi muokkaamaan ihan pirusti. Toiseksi tuossa lohkossa paikka ulkoiselle öljyn syötölle. Eli ruuvaa vaan paikalleen AN12 liittimen ja vetää siitä letkun öljypohjan kupeeseen. No pitää kokeilla josko saisi vaihdettua Us-Partsilla muihin tarvikkeisiin.

    Tosiaan puutteina on enää nuo muutamat voitelun kilkkeet ja vetolevyn pultit. Niin ja yksi pakoventtiili mutta se on kuulemma Kelatiellä lähetystä vaille valmiina.

    Seuraavaksi onkin ohjelmassa lohkon paikallaan käyttö ja tarkistus että istuu nykyisillä kiinnikkeillä oikealle paikalle. Sitten pitääkin viedä se Sotkamoon koneistettavaksi.

    Pitää taas päivittää tänne kun tilannetietoja kun hommat etenee.

    Niin loppuun vielä se että vaikka aikaa on mennyt niin lohkon ja muiden osien toimituksen kanssa homma on toiminut Southeast Performancen kanssa todella hyvin. Lisäksi kiitokset kuuluu lohkon toimituksesta myös The Export connectionin Jarille Floridaan.
     
    JYR, isalmela, MJF ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!