71 Dodge Swinger big block

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Swinger71, 12.7.2020.

  1. Swinger71

    Swinger71 Double Gearhead

    Homma etenee taas hiljalleen. Ovien kasauksessa on mennyt suurin aika. Aikaa purkamisesta oli kulunut jonkin aikaa niin vähän piti miettiä että missä järjestyksessä ne kasataan. No yhden kun sai tehtyä niin sitten helpotti. Tällä viikolla pitäisi tulla vähän lisää tiivisteitä niin saa apukuskin puoleiset ovetkin nippuun. No oven kahvojen tiivisteet piti myös tilata mutta niidenkin pitäisi saapua tämän kuun loppuun mennessä. Mittaristoon tuli myös uusi piirilevy. Meni hermot vanhan korjailuun mutta onneksi noihin saa laadukkaita uustuotantona.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vanteet kävi Sukevan poikalyseolla pulverimaalauksessa. Vois sanoa että oli aika kustannustehokasta toimintaa.

    [​IMG]

    Viikonloppuna tuli piipahdettua mökillä. Valiantti on viettänyt siellä talvisiestaa. Akku paikalleen pari polkasua kaasua ja eikun käyntiin. Parin viikon päästä onkin Kajaanissa kerhon juttuja hoidettavana niin pitääpä mennä sinne Valtterilla. Leimaa on niin ei tartte kun heittää piikkipyörät alle, vakuutus voimaan ja liikenteeseen.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 6.2.2024
    FuryIII '71, superbird, MJF ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Sukevan poikalyseolla ??
     
  3. kova oot värkkäämään, hatunnostoa kolmannella!

    Näkee että moparmiehet ne vaan päästelee ympäri vuoden ja vehkeet pelaa.
    Tämmöset puoli Ford, GM tuotteiden harrastajat vaan könöttää pirtissä ja kiroilee ilmoja.
    Toki kävin eilen kyllä käyttämässä ja vähän ajoinkin 1955 cameota ja 1965 GS buickia kun piti saada yksi roadster pois niiden takaa vanhasta riihestä. Ruotsalaisilla niin "hyvä kurssi" ostaa että niin sekin yksikö lähtee LA ruotsiin täydestä hinnasta..... tai sitten niillä vaan on niin paljo enemmän vanhaa rahaa...
     
    Swinger71 tykkää tästä.
  4. Swinger71

    Swinger71 Double Gearhead

  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ihan uteliaisuudesta, mitä kustantaa kun venkulat maalaa vannesarjan?

    Dartista tulee tosin hieno, värikin sopii A-koppaan mainiosti. Ei tule mieleen kovin montaa näin pieteetillä hierottua neliovista Darttia...
     
  6. Swinger71

    Swinger71 Double Gearhead

    Vein hiekkapuhalletut vanteet niin 60 euroa kustansi koko lysti.
     
  7. duel

    duel 3rd gear

    Onko nuo vanteet 15x7 ja 4.5 jaolla?
     
  8. Swinger71

    Swinger71 Double Gearhead

    Joo ei niitä taida varsinkaan nykyään kukaan isommassa mittakaavassa rakentaa. Kai se itelläkin johtuu siitä kun ei oo ollu varaa ostaa 2D B- tai E-bodya. :D Ja taitaa olla nykyään ehjä 4 ovinen Dartti / Valiant harvinaisempi mitä esim Charger tai Challenger..
     
    maxvo2, tooke, FuryIII '71 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Swinger71

    Swinger71 Double Gearhead

    Joo on.
     
  10. Swinger71

    Swinger71 Double Gearhead

    Edellisestä päivityksestä onkin jo aikaa kulunut. Kiirettä on ollut monella rintamalla mutta onneksi on tallissakin saanut jotakin aikaiseksi. Hidasta ja aikaa vievää on tuo loppuun kasaaminen mutta nyt alkaisi olla hommat loppusuoralla. Viimeisten osien saapumistakin piti odotella mutta eilen kävin viimeiset paketit hakemassa postista. Eli enää olisi asennuksien osalta jäljellä tuhkakuppi kun se on pitänyt pariin kertaan maalata uudelleen, peräkontin matto ja oikean takaoven sisäkahva. Ennen tuon kahvan asennusta pitää käyttää vielä oviverhous irti koska lukitus ei toimi kunnolla. Ajamaankin on päästy. Parina päivänä tuli tuossa suhailtua puuhakilvillä ja tänään kävin sitten konttorilla yrittämässä leimaa. No kyllähän se sieltä tuli ja nyt on slänttikin vaihtunut otteessa pikkulohkoksi. Nyt pitää vaan ruveta ajelemaan ja katsomaan mitä kaikkia vikoja ilmenee. Pitää myös ruveta vähä Swingerin kanssa touhuamaan. Onneksi ei ole kuin öljyn vaihto ja venttiilien säätö. Sitten uudet iskarit alle niin pääsee silläkin ajelemaan. 6.7. olisi tarkoitus mennä myös radallekin.
    Tuossa vielä pari vaimoin tekemää kollaasia mikä kuvastaa sitä että on se tuo 67 on ainakin vähän muuttunut tuossa vuosien saatossa. Tuossa uudemmassa puuttuu vielä vähän listoja, merkkejä ja pyyhkijät mutta nyt nekin on asennettu.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Seevu, Gary Grand, Polara ja 20 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Swinger71

    Swinger71 Double Gearhead

    Kesä etenee ja on päässyt vähä noilla vehkeillä ajelemaankin. 67 toimii ihan mukavasti ja on kohtuullisen hyvä ajaa. Sillä on tullut tuossa kylillä ja lähialueilla kaikki arkiajot ajettua. Mitään kummenpia lastentauteja ei ole oikeastaan ilmennyt ja suuremmilta osin on kaikki nesteetkin pysynyt sisällä. Yhtä peräpäästä kuulunutta kolahdusta sai jonkin aikaa etsiä. Syyksi selvisi lopulta jousipakat. Pitää varmaan talven aikaan tilata uudet kun eivät näytä olevan älyttömissä hinnoissa. Ääni eritystä pitää kanssa vielä vähän lisätä että saa vielä hiljaisemmaksi ajella. Kaasutin rupeaa myös olemaan jo elinkaarensa päässä. Pitänee katsoa tilaisiko esim rockautosta peruskorjatun tilalle. Tuo nykyinenkin kun on vielä lainakampe. Mietinnässä on ollut myös Sniper / vast ja kolmantena vaihtoehtoma on ihan 8 piste ruisku. Varastossa olisi Holleyn Commander eli pitäisi vaan hakkia ruiskuimusarja tai tehdä vanhasta, sekä läppärunko, suutinkiskot yms pientä. No aika näyttää mitä tulee tehtyä. Tuli tuossa viime viikonloppuna käytettyä tuota ihan näytilläkin Vuokatti Motor Showssa Vuokatti Motor Show | Vuokatti | Facebook. Alla oleva kuva on lainattu osoitteesta Cruisingnight | Facebook sielä Jonimac ottamista kuvista.
    [​IMG]

    Swingerikin tuli otettua työn alla tuossa muiden kiireiden helpotuttua. Sille ei onneksi mitään massiivista tarvinnut tehdä. Öljyt tuli vaihdettua ja venttiilit säädettyä. Isoimpana päivityksenä laitoin joka nurkkaan QA1:n säädettävät iskarit. Tuo päivitys oli kyllä kannattava. Sen huomasi nyt viime lauantaina ajetuissa North No Prep ralleissa.North No Prep Racing | Facebook Jo heti ekasta lähdöstä huomasi että auto lähtee huomattavasti paremmassa asennossa viivalta ja vaikka pitoa ei aluksi ollut niin auto eteni ihan eri tavalla kuin vanhalla alustalla. Vielä enemmän kun olisi jaksanut säätää mutta jatketaan sitten elokuun kisoissa lisää. Muuten päivä meni kyllä mukavasti ja sai ajaa riittävästi. Harmi kun pikkurengas luokasta vaan tippui porukkaa pois testien aikan tulleiden tekniikkamurheiden takia. Eli itse kisaan selvisi kolme auto. Ekalle kierrokselle tuli soolo eli pääsy suoraan finaaliin. Finaalissa vastaan tuli kaima Vanhamäki remmiahdetulla Dartilla. Kaima sortui lähdössä punavaloon mutta siitä huolimatta mentiin lappu lattiassa maaliin asti ja taisin vielä ennen maalia ehtiä hivenen ohikin. Eli viime vuoden viimeisen kisan voitto sai jatkoa. Ja mikä parasta oli mukavaa hyvällä porukalla ja uusia kuskeja / autoja tuli lisää viivalle. Alla oleva kuva on lainattu osoitteesta NNPR Ylivieska Airfield 6.7.2024 (kuvat.fi)
    [​IMG]
    Tuo takana näkyvä Malibu on ollut kyllä hieno nähdä samalla varikolla kun muistaa miten tuli sitä junnuna V8 magazinesta ihailtua. :)
    Hyvän viikonlopun kruunasi vielä maanantainen reissu Swingerillä katsastuskonttorille eli nyt on taas kaikissa kolmessa Moparissa kahden vuoden leima.:D
    No prep ajot jatkuu 3. päivä elokuuta.
     
    Seevu, teippi-mikko, eeko ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Swinger71

    Swinger71 Double Gearhead

    Tästä aiheesta tulikin kirjoiteltua jo tuonne toiseen topiciin mutta lisätään myös tänne. Huomasin tuossa tallia siivotessa että varastoon on kertynyt kaikenlaista hyödyllistä. Elikkäs ensi talven aikaan olisi tarkoitus rakentaa tuohon 67:ssa olevaan 318:een 8-piste ruisku. Tarkoitus on toteuttaa "pienellä" budjetilla. Moottorin ohjaukseksi tulee Holley Commander 950 pro sen takia koska sellainen löytyy valmiina. Imusarjaksi on tarkoitus muokata tuollainen vakio LA moottorin yksitasoinen valurauta sarja. Suutinholkkien prototyypit on jo osittain valmiina.
    [​IMG]
    Valmiitakin ruiskuimusarjoja olisi saatavilla mutta ovat aika kalliita ja lisäksi ne on 340/360 kanavaikkunalla.
    Läppärungoksi tulee uudemman 318 läppärunko kun sellainenkin löyty edullisesti.
    [​IMG]
    Polttoaineen syöttöä varten konehuoneeseen tulee surge-tankki 044:lla pumpulla ja tuohon säiliöön ainetta nostetaan mekaanisen pumpun toimesta. Tarkoitus olisi pitää nuo järjestelmät sellaisina että tarvittaessa siirtyminen takaisin kaasuttimen käyttöön olisi suht kivutonta. Suuttimiksi tulee 95 vuoden LT1:n vakiosuuttimet eli ovat koon puolesta varmaankin kohtuu lähellä. Sytytystä päivitän sen verran että laitan MSD 6 boksin jotta saan kivuttomasti tuon ruiskun tarvitseman kierroslukutiedon.
    Kaikki tarvittavat tykötarpeet jo on hallussa tai tulossa pl. bensapumppu on vielä Bilteman hyllyssä. Jos tuon talven aikaan saisi kokeiltua että saako toimimaan vai pitääkö jatkaa kaasuttimen kanssa.
    Auto itsessään on ollut koko ajan liikenteessä ja tarkoitus on ajellakin mahdollisimman pitkälle syksyyn.
     
    Muokattu: 13.8.2024
    Seevu, Dart stw, MJF ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Swinger71

    Swinger71 Double Gearhead

    Taas on aikaa kulunut edellisestä päivityksestä, talvi on tullut ja tallikausi on päässyt käyntiin. Niin no kyllähän tuossa vielä syyskuussa käytiin ajamassa no preppiäkin. Vaikka oli syyskuu niin silti oli hyvin autoja viivalla ja saatiin hyvät rallit aikaiseksi. Kaasujakin tuli testattua kunnolla finaali lähdössä ja savuillehan se meni. Rambleri paineli karkuun eli 2. sijaan oli tyytyminen. North No Prep Racing | Facebook

    Tälle talvelle en ollut Swingerin osalta mitään älyttömiä suunnitellut. Oikeastaan isoimpana on ns. puuttuvien juttujen kuntoon saattaminen että voi ensi kesänä käydä kokeilemassa FHRA:n lisenssiä ja jotain Original Street kisaa. Jokin aika sitten oli tarkoitus vaihtaa öljyt koneeseen sekä bensat etanolin tilalle talveksi. Lämmityskäytössä kuuntelin että venttiilikoneisto on jotenkin äänekkäämpi. No siellähän oli muutamassa venttiilissä välys kasvanut. Syytä tutkiessa selvisi että yhteensä neljässä nostajassa oli rullan akseli ruvennut kulumaan. Onneksi huomasin ajoissa ja rulla ei päässyt vielä niin paljon liikkumaan että nostajan runko olis syönyt nokkaa tai että neulat olisi karanneet nostajan sisältä. Liekkö kenellekään käynyt vastaavaa?

    [​IMG]

    Tilasin sitten Jegsiltä uudet nostajat. Toimitusaika näytti aluksi pitkälle mutta yllättävän nopeasti lähtivät kuitenkin tulemaan ja paketti ei tehnyt pitkään matkaa Amerikasta Savoon. No pakettia avatessa huomasin että liekkö ollut Comp Camsillä huono päivä kun kahdesta nostajasta puuttui työntötangon istukka. Niin ja luonnollisesti kahdesta eri nostaja parista.

    [​IMG]

    No sattui olemaan arki-ilta kun tutkin asiaa ja menin sitten tietokoneelle että laitan Jegsille sähköpostia asiasta. Huomasin että niiden sivuilla on myös se chat toiminto ja niinpä rupesin selvittämään asiaa sitä kautta. Kirjoitin asiani ja liitin pari kuvaa mukaan. No niin kävi että noin 45 minuuttia paketin avaamisesta minulle oli tulossa takuuseen kaksi paria nostajia. Tosin osien saannissa meni sitten noin kuukausi kun olivat jälkitoimituksessa ja oletettu lähetyspäivämäärä siirtyi ja siirtyi koko ajan eteenpäin. Mutta tulivat kuitenkin ennen joulupukkia ja tuossa viikonloppuna sain koneen nippuun ja käyntiin. Nyt on myös ne öljyt ja polttoaineetkin vaihdettu. Auton jatkokehityksen osalta tuli myös otettua joitakin askelia eteenpäin kun tuli sovittua kaupat uusista pakosarjoista ja kahdesta Garrettista. Nuo ko ahtimethan ovat aikanaan työskennelleet nykyisten kansien ja imusarjan kanssa.... ;)

    67:n osalta on sitten tälle talvelle hieman pidempi lista parannettavista / hiplattavista kohteista mutta niistä lisää seuraavassa numerossa.
     
    teippi-mikko, FuryIII '71, 4d sedan ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Itsellä Compin 829 nostajat ollut katuajossa 10v / 25 000km, ei ainakaan vielä ole ongelmia ollut. Onko venttiilivälykset kuinka löysät, voisiko se käydä laakerineulojen päälle?
     
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    2-pyöräisessä oli joskus nostajien rullien akselit saman näköiset, itse asiassa vielä pahemmat. Oli kallis kilahdus lähellä.
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Gen3 Hemi puolella käskevät pysyä kaukana Compin jousista ja nostajista. Kuulema aika kuraa nykyään.
     
  17. Swinger71

    Swinger71 Double Gearhead

    Nokkakortin mukaista välystä olen käyttänyt. Pitäisi compinkin tekniset tuen mukaan kestää nuo 829 nostajat tuolla nokalla ja venajousilla. No otin nyt ne vähän häävimmät tai ainakin kalliimmat 96828 nostajat. Katotaan miten rupeaa kestämään.
     
  18. 3964

    3964 3rd gear

    Oothan lämpimänä välykset säätäny,olikos sulla täys alsa kone jos oikein muistan. Alsan kanssa välykset muuttuu ilmeisen paljon lämmön vaikutuksesta.
     
  19. Swinger71

    Swinger71 Double Gearhead

    Joo kuumana olen säätänyt. Näyttää tuommosesta alumiinimoottorissa kasvavan aika paljon välys lämmetessä.
     
    pelle tykkää tästä.
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Minkälaiset Garretit tulee tähän alumiinimoottoriin? Muutkin specsit kiinnostaa, jos niitä on jo suunniteltu?
     

Kerro tästä muillekin!