'72 Charger ajovalohäikkä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja MaxHeadroom, 12.9.2012.

  1. MaxHeadroom

    MaxHeadroom Gearhead

    Chargerin ajovalot pätkivät, eli sekä paikallaan moottori sammuksissa, että ajettaessa, sekä lyhyet että pitkät valot sammuilevat ja syttyvät itsekseen...
    Ajovalojen kytkimen vatkaaminen ei näytä asiaan vaikuttavan. Umpioiden päässä olen irroittanut kaikki tökkelit, rasvannut ja pannut takaisin, ei vaikutusta. Ymmärtäisin kosketushäiriön, jos ilmenisi vain ajossa, mutta paikallaan ollessakin, moottori sammutettuna.. ???

    Ongelma on vain ajovaloissa; parkit, vilkut, takavalot, mittaristovalot jne toimivat normaalisti, vain nuo ajovalot vilkuttelevat itsekseen.

    Ongelma ilmenee vasta jonkin ajaa ajettuani, eli moottorin lämmittyä..
    tämä on johtanut yhteen epäilyyn, jota en vielä ole testannut.->

    Moottoritilassa, kuskin puolella, on yksi rele (?), johon ajovalojen piuhat näkyvät tulevan, je sen ylitse on johdettu paluuletku syyläriin, joka koskettaa siihen releeseen. Voisikohan se kuumentaa relettä, ja aiheuttaa näin toimintahäiriön.? Tarkoitus on siirtää rele toiseen paikkaan. Aika kaukaa haettua, mutta jostain pitää aloittaa..

    PS! Sähkömiehen vikaa minussa ei ole, joten ongelmam ratkaisu jää todennäköisesti korjaamon huoleksi, mutta jos nyt jollain sattuisi olemaan kokemusta tästä... :(
     
  2. JTE3

    JTE3 Gearhead

    Valokytkimen sisällä on suojalaite, jonka toimintaperiaate
    on samanlainen kuin vilkkureleen.
    Se voi pätkiä valoja, jos kuormitus on liian suuri.
    Tai ne bi-metalliliuskat ovat voineet pehmentyä, jolloin ei kestä normaalia kuormitusta.
     
  3. MaxHeadroom

    MaxHeadroom Gearhead

    Joopa, katselin aiempia keskusteluita aiheesta, ja se "valaisi" kyllä paljon. Ongelma lienee kun autoon muutettu EU normivalot, jotka kai ovat tehokkaampia kuin vuonna ´72 Jenkkilässä käytetyt.

    Kommenttien perusteella pitäisi ohjata virta suoraan releen kautta akulta valoille.. ja ohittaa toi lämpösuoja jotenkin... tms
    tai sitten vaan mennään näillä, eihän niitä ajovaloja tartte kun katsastuksessa.. :p
     
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Älä suotta ohita tuota katkaisijan lämpösuojaa. Muuta kytkentä siten, että valokatkaisijalla ohjaat releitä, jotka ohjaa virran suoraan akulta lampuille. Puoli- ja pitkille valoille oma rele ja johan kirkastuu ... :) Varmaan ne moparissakin menee yhtä karvaa pitkin sähköt puolivaloille ja pitkille ja jossain toisen ajovalon takana vasta haaroittuu toisen puolen valolle....Mietit se rele kourassa asiaan vähänaikaa (releessä on sen kaavio..) niin kytkennän osaa tehdä ilman tämän tarkempia ohjeitakin...
     
  5. MaxHeadroom

    MaxHeadroom Gearhead

    Joopa, skemojen mukaan lattiadimmerin kauttahan noi näkyy jakautuvan pitkät ja lyhyet, mutta aikamoista hässäkkää on noitten kaikkien keulan valojen keskinäiset kytkennät. Onneksi ratkaisuksi ilmeisesti tosiaankin riittää, että otan dimmeriltä vaan herätevirrat kummankin piirin (pitkät/lyhyet) releelle erikseen.
    Sellaista vaan vielä kummastelen, että miksiköhän vaan ajovalot alkoi vilkkumaan, eikä esim. mittaristovalot ? Eli suojaakos se valokytkimessä oleva lämpörele ('circuit breaker' kai Jenkkiläksi) vaan sitä ajovalopiiriä ??

    No, tarttee tästä koukata Motonetin kautta tallille ihmettelemään piuhoja...
     
  6. SamiL

    SamiL Gearhead

    Juuri niin se on. Katkaisijassa on omat virran sisäänmenot ajovalo- ja parkki-takavalopiireille. Siksi niille on eri sulakkeetkin.
     
  7. MaxHeadroom

    MaxHeadroom Gearhead

    ** Kertokaas vielä sähvöstä ymmärtävät, että vähenisikö ongelma, jos vaihtaisin pienempitehoiset polttimot nykyisten H4 60/55 W tilalle. Olen nähnyt myös H4 45/40 W polttimoita ? **
     
  8. mesev8

    mesev8 3rd gear

    ei auta niin kauan kun on halogeenit niin noi valot pätkii,pistä vaan sovinnolla releet niin lopuu pätkiminen.
     
  9. SamiL

    SamiL Gearhead

    Voi auttaakin, koska mitä vähemmän watteja, sitä pienempi virta, ja virtahan se nimenomaan saa sen lämpösulakkeen pätkimään. Ei se riipu siitä,onko polttimon kuvun sisällä halogeenia vaiko ei.
    Valoteho siinä tietysti pienenee myös, kun wattimäärä alenee 25%. Tosin sinulla lienee johdoissa matkalla sen verran jännitehäviötä (onko mitattu?), että tuskin näitä 55/60 wattiakaan nykypolttimoilla saadaan aikaan. Suosittelisin releiden laittoa.
    Muistelisin, että alkuperäisten täysumpioiden wattimäärä olisi 50 pitkillä ja 35 lyhyillä valoilla.
     
  10. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    ... tai tilaat jenkkilästä alkuperäis tyyliset wagnerin kupu halogeenit ni ei tartte tehdä mitään, oon laittanu jo kolmeen autoon ja pysyy kaikki alkuperäsenä eikä niistä kukaan itke leimallakaan.
     
  11. MaxHeadroom

    MaxHeadroom Gearhead

    Tää asia oli jo hautautunut muiden kiireiden alle, mutta nyt ajattelin hoitaa homman loppuun.

    Ok. Laitan siis releet.

    Kertokaapa vielä kaikkitietävät, mites toi ajovalopiiri menee. Koitin googlettaa, ja löysinkin jonkun skeman, mutta siitä ei kaikki selvinnyt.

    Oletan sen menevän näin: Akulta menee virta aikas suoraan valokatkaisijalle,
    katkaisijalta yhdellä karvalla dimmerille (jalkatilassa), dimmeriltä kahdella karvalla sulakeboxiin ja siitä tulipellin läpi valoille.

    Eli otan dimmeriltä lähtevistä karvoista ohjausvirran , pitkille ja lyhyille oma rele, käyttövirran voin varmaan ottaa yhdellä karvalla akulta
    ja jakaa vaan sitten kummallein releelle, ja syöttää sitten releiltä käyttövirta sinne sulakeboxiin vanhoja piuhoja pitkin.. Releet tietysti pitää maadoittaa.

    Ajattelin, että tällailla homma onnistuu aika siististi, releet jää sinne kojelaudan alle. Tarttee vaan vetää jostain tulipellinn reijästä sieltä akulta se karva
    releille.

    Am I I right or Am I right ?
     

Kerro tästä muillekin!