727 kick down?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja B.B.Chevy, 11.5.2004.

  1. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kuulinpa että 727 loota tykkää käytössä huonoa jos siitä on poistettu kick down -vivusto. Onko noin ja miks? Mulla on 440+727 yhdistelmässä tuo tilanne eli pitäiskö jo ihan kestävyyden vuoksi alkaa hommaamaan jostain moinen vivusto ja asentaa takasin?
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    On se noin. Kickdown vivusto paitsi hoitaa ton pienemmälle vaihdon, niin myös lisää laatikon öljynpaineita kaasupolkimen asennon mukaan. Eli ideana on, että lötkötellessä on lootassa pienet paineet jolloin se kuluttaa vähemmän tehoa ja säästää bensaa. Sitten kun pedaalia survotaan syvemmälle myös lootan öljynpaineet kasvaa jolloin kytkimet jne pitää edelleen. Sen oikea toiminta on noissa ensiarvoisen tärkeää. Jos ei sitä ole, niin kannattaa ajella vaan pintakaasulla, tai vaihtoehtoisesti lukita lootan kyljestä vipu pohjaan jolloin tosin ajo muuttuu aika epämiellyttäväksi. Se on kuitenkin ainoa keino ilman vivustoa revitellä ilman lootavauriota. Noita kick down vivustoja voi olla hankala löytää; yks hyvä vaihtoehto on ostaa siihen kick down vaijeri setti ja korvata vivusto sillä. Manuaalikoneistolla ei kick down vipua tarvita vaan siinä on aina korkeat paineet.
     
  3. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Okei, kiitos. Pitääpä alkaa sitten metsästämään tota vivustoa tai jollei semmosta löydy niin sitten vaijeria ennen isompia cruisailuja. Heti kun pikupin loppuun rakentamisen aikataulu (ja rahapussi) sallii :grin:
     
  4. juluma

    juluma 1st gear

    Se vaijeri kustantaa racers placesta n.80e jos väärin muista,sillä tilasin semmosen!
     
  5. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    No per... Pitänee laittaa sitten sekin samaan tilaukseen kun oon viime lauantaina sattuneen "huhhuh-läheltä piti" tapahtuman johdosta tänään tilaamassa Racers Placen kautta pikuppiin uuden racetankin, bensapumpun ja muutakin rompetta.
     
  6. lake ender

    lake ender Gearhead

    Miten se vivusto säädetään oikein?
    Koneena 413 ja carter afb. Mistään ei ole löytynyt oikeita säätöohjeita kun olen etsinyt.
    Pitääkö vivun olla pohjassa asti kun kaasukin on pohjassa? Entä missä kaasun asennossa sen vivuston tulee lähteä liikkeelle?
    Ilmeisesti on säädetty päin p...tä kun kickdown ei pelaa ja loota vaihtaa isompaa todella nopeasti.
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Kysymykseen: Pitääkö vivun olla pohjassa asti kun kaasukin on pohjassa?

    Tuosta on hyvä alkaa. Ilmeisesti autosi Throttle rodin säädössä olisi oltava hieman enemmän "ennakkoa", oireet viittaa siihen, että paineet ei nouse riittävästi (jos loota on muuten ehjä). Mulla oli dodgevanin laatikon "säädöt" aluksi kanssa tuollaiset; ei kd:tä ja kolmoselle mentiin heti. Throttle rodin säädöllä ja kd-pannan säädöllä A-500:sta tuli ihan ihana.

    Vanin lootan säätöohjeet voisin vaikka copypasteta, mutta ne ei sun HiPo-vehjettä auta.

    Lainaus:
    Caution: This adjustment is critical and must be correct for the transmission to function properly. Also, incorrect adjustment can lead to early transmission failure.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä mielestäni Transgo manuaalikitissä pitää vipu jättää paikalleen ja lukita kiinni asento pitää hakea kohdalleen jotta paineet on hyvät.
     
  9. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Mulla tuossa rancherossa kävi silleen että edellinen omistaja oli vaihtanut kaasarin ja imusarjan ja yrittänyt muokata kickdown rodia edes jotenkin sopimaan. Ja eihän se pelannut kunnolla. Tein siihen sitten uuden taivuttelua kestävästä n. 10-12mm hydraali putkesta.
    Perus muoto entisestä, mutta ilmankin olisi onnistunut. Sitten reikä jolla sen sai kiinni laatikon vipuun.sitten vaan yläpäätä sovittelemaan että missä kohdassa rodia ja kaasarin vivustoa vaihteiston vivun liike täsmäisi koko liikeradalla. Aikaa meni ehkä 3h mutta oli kivaa kun sai ihan itse aikaiseksi :smile:
     
  10. lake ender

    lake ender Gearhead

    Ongelma on vähän samanlainen kun rancherolla, eli kaasari on näitä uusia "yleismallin" cartereita ja kikkarin tangot alkuperäisiä. Olen koittanut säätää tankoja laidasta toiseen, mutta ilmeisesti säädöt ei riitä, vaan tankoa täytyy jatkaa, että saa vivuston painumaan pohjaan asti.
     
  11. lake ender

    lake ender Gearhead

    Ai niin ja laatikko on vasta rempattu, joten ei viitsisi heti tuhota sitä väärillä säädöillä.
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    En pitäis tota niin suurena ongelmana, siinä on yleensä aina "löysää" enennkuin vipu lähtee säätämään lootan kyljessä. Sen takia siinä on se hahlokin. Pääasia, että kaasun ollessa pohjassa on vipu lootasta tapissa, ja, että se nyt edes suht järkevällä kaasun asennolla alkaa liikkumaan.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    KickDown säätö:

    kaasuvipu tyhjäkäynnillä - kickdownvipu edessä
    kaasuvipu täyskaasulla - kickdownvipu takana

    vivun pitää liikkua aina kun kaasuvipu liikkuu ei mitään ennakkoja, välyksiä ym.

    Jos imusarja ja/tai kaasari on vaihdettu niin tuon ylläkuvatun toiminnan saavuttaminen voi viedä aikaa.

    Säätö on oikean jos pintakaasulla kiihdyttäessä kolmoselle päästään n.40km/h. Kaasua enemmän painettaessa vaihtaa myöhemmin ja "terävemmin" sekä täydellä kaasulla vaihtaa alaspäin.
     
  14. firebreather

    firebreather 1st gear

    Kaveri teki darttiin hiasen kaasuvaijerista ja hyvin pelaa; paljon paljon halvempi.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mä tein ihan tarvike vaijerista ja kuoresta. Pelaa kohtalaisen hyvin verrattuna miten pelas ennen vaijeria.
     
  16. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Nostetaanpa tätä aihetta ylös kun ongelma tähän liittyy... Eli tällainen ongelma 69 vuosimallin 727:n kickdownin kanssa: ei ole muistaakseni pelannut koko aikana, mitä auto on minulla ollut (huhtikuusta asti) eli ei vaihda pienemmälle kun polkaisee kaasua. Vaihtoi aluksi myös liian myöhään vaihteet päälle (kolmonen vasta noin seitsemässä kympissä rauhallisella kaasulla ajellen), mutta tämä ongelma sentään poistui vaijeria säätämällä. Kickdownin toimimattomuutta lukuunottamatta laatikko toimi erinomaisesti -

    Kunnes tämä myöhään vaihtamisen vika yhtäkkiä tuli takaisin ihan muutama päivä sitten, ilman mitään näkyvää syytä (ei kaasarin vaihtoa tai muutakaan muutosta, myöskään vaijerin lukitus ei ollut pettänyt). Enää ei riitä säätövara vaijerissa, mitään muutosta ei tapahdu ääriasennosta ääriasentoon. Kakkonen menee päälle vasta noin 45 km tuntivauhdissa ja kolmonen taas noin 70 km vauhdissa...

    Oisko ehdotuksia mikä on pielessä? Huomenna pääsisin montulle katsomaan tilannetta lootan puolelta...

    Ai niin ja lootaöljyt ja suodatin on vaihdettu vain kuukausi takaperin, joten tuskinpa sieltäkään syyllistä tähän käyttäytymiseen löytyy. Ja öljynpinta on edelleen maksimissa.
     
  17. tniitty

    tniitty Gearhead

    727 kick down

    jumittaisko sielä venakoneistossa venttiilit vähän.jos kick down on oikeissa säädöissä,niin melkein purkaisin venttiilikoneiston ja varmistaisin,että kaikki liikkuu vaivattomasti ja tarkasta myös
    paineen säätö ruuvi, jos joku on lisännyt siitä painetta pirusti. perus säätö on 1" 5/16 venakoneiston kyljestä siihen nelikantti brikkaan.
     
  18. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Ok. Auttais kun olis joku räjäytyskuva, ei ole ennen tarvinnut tämmöstä tehdä...
     

Kerro tästä muillekin!