727, kiinteä yoke?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jat, 16.3.2010.

  1. jat

    jat 1st gear

    Talven mittaan tuli hommattua B-koppainen projekti. Autoon vaihdettu 727 laatikko jälkeen päin ja kardaania ei kyseiseen autoon ole. Mutta huomasin että laatikon päässä on kiinteä yoke, eli ei sitä liukua ole ollenkaan.

    Kun ei niin paljon noista ole kokemusta, niin kysyisinkin että onko noita paljonkin kiinteällä yokella ja onko kardaani sitten kaksi osainen --> liuku siinä välissä?

    Ja mahtaakohan läytää tuollaista kaksiosaista kardaania keltään vai täytyykö tehdä kokonaan uusi jostain toisesta vehkeestä?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sun lootan persiissä on varmaan ollu kaks osainen jortaani juu ja niissä on liuku tulilaakerin ja perän välissä! Ruuvaa se kiinteä joke irti ja tsiikaa minkä mittainen se on. Sen pystyy muuttamaan liukutyyppiseksi kun vaan tulppaat sen pultin reijän umpeen ja teet oikean mittaisen putken siihen.
     
  3. OL

    OL Gearhead

    Sulla on ns laippakardaanilaatikko. siihen on saatavilla uutta
    Detroit type liukuristikkoyokea tai ainakin huolto-osia siihen.
    valmistettu ennen vuotta 1966 kun moppe vaihtoi liuku yoke malliin.
     
  4. jat

    jat 1st gear

    Kiitoksia vastauksista.

    Joo sen kiinteän yoken jo ruuvasin irti ja kattelin että se akselinpätkä mikä sieltä törröttää on melko lyhyt, että liekö siinä liuku varaa riittää.

    Mutta ilmeisesti riittää, jos siihen kerran saa valmiita pakettia ostettua jostain.
    Täytyy ruveta kyselemään...
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niin oliko siellä pyöreä laippa vai sellainen "virallisen" yoken näköinen??
     
  6. jat

    jat 1st gear

    Ihan virallisen yoken näköinen se on, mutta on vaan tuo boorin osuus niin lyhyt (alle 5cm, muistelisin) verrattuna liuku malliin.
    Tässähän ei yoke ole pultilla kiinni. Vaan laatikon akselissa, boorin päässä on vielä kierre ja yoke vedetään mutterilla kiinni.

    Onko tämä sitten eri mallia mistä OL tuossa puhui. Että laippa malliseen saisi vaihdettua suoraan jonkun osto-osan ja näin tehtyä liun?

    Eikä taida Mudracerinkään ehdotus noin vaan onnistua muuttaa, vai?
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se on normi "trukki" mallin yoke. Kyllä ton vois saada liukuvanakin toimimaan kun ei se jortaani siellä paria senttiä enempää liiku mutta toisaalta taas toi 5senttii on aika vähän ja riski että se rikkoo kaikki on aika suuri. Kaikki on kiinni siitä kuinka pitkä joustovara perällä on. Mitä vähemmän liikevaraa niin sen vähemmän toi yokekin liukuu.
     
  8. OL

    OL Gearhead

    Muutama kuva artikkelissa siitä kardaanin nivelestä .
    Nivelelle toinen nimitys ball&truniuon joint
    kuvissa olevalla kumilla suojalla olevaa mallia tarkoitin.
    molemmat mallit varmaan sopivat kiinni laatikon laippaan.
    artikkeli: http://www.forwardlook.net/forums/forum ... ightmode=1
     
  9. jat

    jat 1st gear

    Joo ei se ole kummankaan lainen ku noissa linkin kuvissa. Vaan niin kuin jo laitoin, että ihan ku tavallinenkin liuku joke mutta lyhempi, boori noin 5 cm. Ja joke tulee yhdellä isolla mutterilla kiinni.

    Tuohon vaan sitten ilmeisesti pitää itse soveltaa tuo liuku jostain ja tehdä kaksi osainen kardaani...
     

Kerro tästä muillekin!