727 & manuaalikoneisto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja SLIDE, 7.4.2010.

  1. SLIDE

    SLIDE 3rd gear

    tuumailin tossa joutessani. onkohan kohtalotovereilta särkynyt

    lootia ton koneiston kanssa. turbo action ( no low band apply )

    vapaakytkinhän siitä tiettävästi voi hajota.

    onko niitä räjähtänyt keneltäkään katukäytössä.

    pikkulohkon perässä dusterissä tällä hetkellä.

    muutenhan toi loota on loistava tolla koneistolla.

    vaihtaa niin että kajahtaa :D

    olisko syytä asentaa räjähdysmatto kenties :-?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tolla ei ole kyllä mitään tekemistä manuaalikoneiston kanssa[​IMG] mutta aika harva muistaa laittaa kepistä lukkoykköselle ennenkuin alkaa polkemaan :soosoo: .
     
  3. Mopar

    Mopar Gearhead

    Eipä oo tainnu räjähtää lootia, muulla kuin breikki käytössä.
    Siinähän vapaakytkin on saanut siipeensä ja sitten breikillä eturumpu pääsee kiertämään 1-vaihteen kierrokset* moottorin kierrokset ja alkuperäinen rumpu ei oiken sitä taho kestää.
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Parikyt vuotta yhteensä ajeltiin kohtuuripeillä katuvessoilla tolla koenistolla, ja takuuvarmasti väärinkäytettiin sitä, mut ei tullut silmille. Ohjeethan olis, et se vapaakytkin iane "preloadattais" ennenku annetaan mailaa, eli tyyli ykkösellä liikkeelle, kaasuylös ja hetki vapaakytkin luistaen ja sit kaasu pohjaan on ehdottomasti kiellettyä. Eli kaikki mitä kautta tolle vapaakytkimelle tulis "iskua", siks burniksetkin pitäis tehdä kakkosella aloittaen jne, ja totaalipidonmenetyksen jälkeen pidon nappaaminen voi myös olla vaarallista. Kaikkee noita kävi, suht taajaankin, eikä vauritoita tullut. Tehoa oli 700+ heppaa ja senkaina katusliksejä. Joukkoon mahtu kardaanin hajoamisia viitisne kappaletta ym, mut ainoo kerta kun toi vapaakytkin sai siipeensä oli kun perä sutas muutaman hampaan ja lukittu sen jälkeen. Silloinkaan ei tullut rojut pihalle asti, mut vapaakytkimen rullat oli kyllä tulleet välistä veke, eli potentiaalinen damage olis ollut tiedossa jos ei lootaa oltais aukastu (kuten tehtiin myös joka kardaanin hajoamisen yhteydessä).
     
  5. Ck

    Ck Gearhead

    eturumpu pyörii 2.2 kertaa (pakin välityssuhde) moottorin pyörintänopeus jos vapaakytkin pettää. Eli jos kone pyörii 7000rpm, eturumpu pyörii 7000*2.2= 15400.

    Ei siihen räjähdykseen tosiaan manuaalikoneistoa tarvita mutta varsinkin noilla No low band apply koneistoilla riski on suurempi. Cheetahin koneistot ei kyllä aina vaihda niin että kajahtaa, mitä muuta askille on tehty kuin asennettu koneisto?

    Ite oon käyttäny pultattavaa vapaakytkintä lisäturvana. Nyt mulle on tulossa parempi eturumpu kun tulee breikkiä käytettyä oikeastaan aina niin onhan se aika halpa vakuutus.

    http://board.moparts.org/ubbthreads/sho ... er=4782213
     
  6. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    Tässähän rupee oiken pelottamaan, kun pelotellaan :rotfl:

    Mulla on ite tehty manuaalikoneisto, ei hajuakaan minkä pohjalta.
    vaihtaa rajusti ja nopeesti.
    ainoat ohjeistukset on, et ei moottorijarrutuksessa vaihda pienempää pykälää
    ja burniksessa ykkösellä "lähtö" ja mahd nopeesti kakkosta tupaan, ja sit kolmosta jos siltä tuntuu.
    hyvin on katukäytössä kestäny ja rääkättykin on, tehoa ei nyt niin huimasti oo ehkä joku 350-400 konetehoa. mutta sai sitä kolmostakin tarjota ja sillä löi vielä rajottajaan :D
     
  7. Ck

    Ck Gearhead

    Jos sulla on vakio koneistosta tehty manuaalikoneisto niin siinä on hyvin suurella todennäköisyydellä low band apply eli manuaaliykkösellä takapanta käytössä. Sillon ton vaurion tapahtuminen on käytännössä mahdotonta.

    Kisakäytössä mä pistäsin kyllä tollasen teräsrummun joka ei räjähdä. Ei 400e panostus siinä tunnu jos koneeseen pistää ensin 10ke. :rotfl:
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Toi on helppo testata sillä, et onks kiinteellä ykkösellä moottorijarrutusta vai ei. Jos on, ni silloin on takapanta vapaakytkimen tukena, jos ei vaan motti menee kaasunnoiston jälkeen ykkösellä heti tyhjäkäynnille, niin sit ei oo. Oman kokemuksen mukaan noi nyt ihan varmistamattoman käsikranaatin luokkaa ole vaarallisuudeltaan, mut jos se kosahtaa on kuitenkin jälki samannäköistä. Ainoo oikee turvallisuusapu tohon on billet eturumpu. Ne on noita joskus testaillu ja toi vakio valurumpu vaati vähän toistakyttuhatta kierrosta et se tuli silmille. Ja ovat sen suhteen melko "tasalaatusia" kuulemma. Normi bolt on vapaakytkin on lähinnä tarkoitettu sellasen kuoren korjaukseen josta on vapaakytkimen kuoren rihlotus pettänyt. Ne kolme 1/4" pulttia ei ihan kauheesti lisäturvaa tuo ja yleensä käsittääkseni syy hajoomiselle eioo toi llatkuoren korkkaaminen. Sit on saatavilla myös "super spragia" jossa vähänä enempi rullia ja tulee kuoreenkin kiinni kuudella pultilla. Hinta on tosin vähän arvokkaampi kun ton komepulttisen.
     
  9. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    Juu, ykkösellä ei oo moottorijarrutusta eli kaasun kun nostaa on kun laittas kytkimen pohjaan :-?
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu kaikki on vaarattomia kunnes ne räjähtää. Ekan kerran näin tollasen rajahdyksen livenä -80luvulla kun "pommi" Tommi Haapanen räjäytti lootansa Kauhajoen skapassa lähtöviivalla. Sillä oli silloinkin hyvä tuuri kun muutaman sentin päästä kaasujalkaa lensi yks "sirpale" kojataulun alle pystyyn. Ja sillä oli mattokin paikallaan. Jos se käikäle olis osunu niin äijä olis ollut nilkan verran lyhyempi.
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tais nekin räjähdykset loppua siihen kun ruvettiin varmistaa, et lähdöt tapahtuu vaihde päällä eikä rundeilta vapaalta vaihe sisään repimällä? Mut se on tosi kun vesi, että räjähtäessään noi tekee sellasta jälkeä et asiat on herran hallussa, on siinä päällä sitten matto, hiilikuitusuoja tai kilpi. Alkuaikoinahan meillä ei moisesta ongelmasta ollut mitään tietoakaan, ihmeteltiin vaan et mikshän ei ku katottiin "not for highway use" tekstiä lootassa. Sit ku oli, niin jos oltais 727:lla jatkettu olis kyllä rumpu vaihtunut.
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    Oliks muuten Björkholmin Daytonassakin sama lodju? Varsin huiman näköiseksi kyllä muuttui siinäkin kapineessa tuo ohjaamo, kun loota otti ihteensä ja tuli räjähdysmaton läpi kattomaan että kuka sitä kiusaa.

    Tuosta Ck:n linkistä löytyy kaikkee hauskaa. Kuten tämä kauhugalleria

    http://good-times.webshots.com/album/563387085NzMVcm

    Ja vähän kireempi Cuda 727:lla, jonka omistaja suunnitteli Libertyyn siirtymistä ketjua luettuaan :rotfl: http://www.youtube.com/watch?v=irUP4-c0Zjo
     
  13. Ck

    Ck Gearhead

    Ensin laitetaan 528hemi blower koneen perään mummon vanhasta furystä 727 johon vaihdetaan pelkkä koneisto ja ihmetellään kun posahtelee :rotfl: Näin ne amerikkalaiset tuntuu tekevän.
     
  14. vitoni

    vitoni 1st gear

    toivottavasti SLIDE et tykkää pahaa, mut lainaan topickia röyhkeesti. Asia liittyy hiukan em. asiaan. Eli hommasin 904:seen täydellisen korjaussarjan jossa mm. Red alto kolene levyt, uusi rigid red line etupanta. Lisäksi on 4.2 kickdown band lever ja paksumpi "lattarauta".Lisäksi setti sisältää Transgon TF-3 full manual shift kitin johon esim. Cope racing suosittelee näin: CRT recommends a heavy duty reinforced low reverse servo spring retainer. Miksi CRT suosittelee näin mutta itse valmista ei ?? luulis ton originaali retainerin kestävän, vai kuinka.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Siinä shift kitissä tulee jäykempi jousi sinne takaservoon. Ja syy siihen vahvistukseen on sellainen että vastoin kaikelaisia fysiikan lakeja sinne tulee aika jänniä iskuja ja ajan mittaan se jousi tulee pellin(retainer) läpi. Se että meneekö siihen kesä tai kax on taas eri asia.
     
  16. Ck

    Ck Gearhead

    Se pelti vääntyy melko helposti ja korkkaa sitten ulos kuoresta.
    Siihen voi joko vaihtaa paremman retainerin tai laittaa sen vakio jousen eikä sitä vahvempaa. Ite oon jättäny sen vahvemman jousen laittamatta. parempia retainereita saa mm tsr:ltä.
     
  17. vitoni

    vitoni 1st gear

    kiitos viisauksista, tilaan moisen retkun A&A: lta. Edit...Todennäköisesti 904 ja 727 laatikoissa erilaiset retainerit ?.
     
  18. Ck

    Ck Gearhead

    en muista ulkoa oliko sama, ton voi tehdä myös siten että prässää kaks vakiota yhteen sopivilla palikoilla niin tulee 1 paksu ;)
     
  19. vitoni

    vitoni 1st gear

    Näytti olevan 20$ hintaa tolla osalla, joten ei tässä nyt mitään prässäillä :D mut hyvä vinkki kuitenkin.
     
  20. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kantsii melkeen hommaa billet takaservo, ei meinaan oo noiden valuservojen halkeeminenkaan mitenkään tavatonta ja tulee kunnnon retainerit jne mukana.
     

Kerro tästä muillekin!