727 & manuaalikoneisto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja SLIDE, 7.4.2010.

  1. mopetin

    mopetin 1st gear

    Miten tuollaista manuaalikoneistollista autoa pitäisi käyttää?Esim moottorijarrutuksessa valoihin tultaessa?Vaihtaa pienempään vai antaa mennä kolmosella pysähtymiseen saakka?
     
  2. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    Mä ainakin rullaan samalla pykälällä stoppiin asti tai jos ei tartte topata niin sit kun taas painaa kaasua niin voin vaihtaa pienemmälle jos siltä tuntuu.

    ja jos välttämättä haluaa vaihtaa pienemmälle niin painan selkeesti vedon päälle ja sit pienempi pykälä ,sen jälkeen nostan kaasun vasta pois.

    en tiedä onko "oppikirjan" mukaan ,mut näin MINÄ teen
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Pienemmälle voi vaihtaa huoletta, mut siitä kun lähetään ykkösellä sitten vedättämään, niin mikäli vauhti ei oo vielä täysin pysähtynyt pitäis vaihde ottaa "kiinni" pehmeesti. Eli välttää kaikkee mikä antaa iskua sille vapaakytkimelle.
     
  4. mopetin

    mopetin 1st gear

    Eli kolmosella tai kakkosella voi mennä pysähdyksiin saakka?
     
  5. SLIDE

    SLIDE 3rd gear

    727 ja manuaalikoneisto

    tästähän tuleekin mielenkiintoinen keskustelu :)

    toi mun loota tuli soini car partsin kautta. koneisto oli mulla

    aiemmin 904:ssa , sille tapahtui täystuho . ei kylläkään koneiston

    takia. öljypumppu leikkas kiinni ja tuhos samalla turbiinin.

    tohon 727 :aan tuli muistaakseni mopar perfin ( race ) levyt ja pannat.

    5.1 vipu , syvennetty öljypohja ja erillinen lauhdutin.

    noita iskuja olen pyrkinyt välttämään, ja pienempää vaihdan

    vasta auton ollessa pysähdyksissä. toi "preload" ykkösellä on

    ilmeisesti tärkee , just noitten iskujen vuoksi.

    pari kesää olen tolla nyt ajellut auton valmistuttua...

    anoppia vein kyydissä, sanoi ettei enää ikinä nouse kyytiin :rotfl:
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, kakkosella voi huoletta tehä mitä vaan, se ei rastia tota vapaakytkintä. Normikoneistollahan vain kiinteellä ykkösellä on lisäks takapanta ton vapaakytkimen tukena, eli D:llä vedettäessä se on ihan yhtä "vaarallinen" kun toi manuaalikoneistollinenkin loota. Ja nykyään on toki saatavilla myös manuaali- ja breikkikoneistoja jotka käyttää myös tota takapantaa. Tulee vaan lisää synkronoitavaa tohon takapannattomaan koneistoon verrattuna.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: 727 ja manuaalikoneisto

    Shift kit valmistajat varoittaa laittamasta 4.2:1 vipua "rankempaa" 727 toosaan! 3.8:1 riittää johonkin 800kaakkiin :odroll: .
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    Re: 727 ja manuaalikoneisto

    Jos tosiaan on shift kit laitettu niin ei tosiaan kannata laittaa 5.0 vipua. 3.8:1 tai 4.2:1
    4.2:1 vipu voi jo aiheuttaa joissain tapauksissa 2-3 binduppia mutta siitä yleensä selviää asentamalla vanhan mallin etuservon tuplajousilla.
     
  9. SLIDE

    SLIDE 3rd gear

    2-3 bindup ?

    hmmm, 2-3 bindupp ?

    mitäs toi tarkottaa ihan selkokielellä ? :D
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Se tarkottaa sitä, että kakkosen-kolmosen vaihto ei synkkaa, siinä etyupanta putoo pois ja etukytkin kytkeytyy ja noiden pitäis tapahtuu saumattomasti. Bind upissa noi kaks vaihdetta on hetken päällä yhtäaikaa. Pukilla ajettaessa ton huomaa helposti takapyörät voi vaikka pysähtyy vaihdossa hetkeks.
     
  11. SLIDE

    SLIDE 3rd gear

    tota binduppia funtsailin. sillon kun toi dusteri on seissyt pisempään

    ajamatta. niin liikkeelle lähdettäessä 2 -3 vaihdossa on pieni viive.

    mutta vain ekalla vaihdolla, ei tee sitä sitten sen jälkeen enää.

    toimii tosi komeesti.

    ei välttämättä liity aiheeseen , ajattelin vain :)

    toi mun dusteri on semmonen mukavan pirtee. ei mikään hirmu,

    mutta kuitenkin. piristetty pikkulohko , JN-tradingin tekemä turbiini

    2800 stall. noin. 8 3/4 perä 4.1 välitys ja kartiolukko

    joskus pyörähdän kulmilla , pitkän matkan risteilijähän tuo

    ei tosiaankaan ole. :rotfl:

    kuinka usein olette vaihtaneet öljyt laatikoihin, mulla on ollut

    pari kesää samat litkut ja kilsoja ei oo tullut kuin

    noin 300 km.... :-?
     
  12. Ck

    Ck Gearhead

    Tää on kevyt ja mahtuu 7 kytkinlevyä. Eikä räjähdä.
    8)



    [​IMG]
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Toki alsasena myös kuluva. Nita saa myös billet teräskisinä, ja jopa alsasina jossa on teräslineri päällä, sekä kevyt, että kulutusta kestävä.
     
  14. Ck

    Ck Gearhead

    No tuossa on sellanen ohut teräspanta päällä. Voi käyttää mitä pantaa tahansa eikä kulu
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi pusla näyttää malko paksulta?
     
  16. Mopar

    Mopar Gearhead

    Eiks tcs:n alurummuissa oo vielä pronssihela siinä sisäreiässä. Ei tarvii koko rumpua vaihtaa, kun renkaat syö urat sisäreikään. Vaikka ei liene tuo kuluminen nyky tefloneilla merkittävää.
    Jaha, siinähän se näkyykin, töissä ei näkyny :eek: siis koko kuvaa, lie vanhat ohjelmat :rotfl:
     
  17. Ck

    Ck Gearhead

    Joo niissä on pronssihela niinkuin myös tuossa, rautarenkailla varmaan kuluu mutta ei tefloneilla. Aikasemmin mulla on ollu siniset teflonit mutta tuossa tuli mukana punaiset, en tiä onko sitten paremmat?

    Tosin en ite tolla silti kadulla ajais, Carl Munroen kanssa asiasta oli puhetta ja sano että ajan myötä teräkset hakkaa tuon sisäpuolenkin lommoille/kuluu. Ylimääräinen alumiini ei oo kovin hyväks laatikossa.
     
  18. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    ja hinta oli.....
     
  19. Ck

    Ck Gearhead

    Joo se on vähän paksumpi kun normaalisti mut toi reikä mihin se asennetaan ei oo sama kuin vakio rummussa.


    Hinta teräksisenä näytti olevan 425$, tämä mun versio oli jotain 550$ tms. Melko edullista :rotfl:
     
  20. mxu

    mxu 3rd gear

    Mikäs vaivaa tommosta vanhan mallin manuaalikoneistolla (ei moottorijarrua ykkösellä) olevaa 727:aa kun reippaalla kaasulla nousee rundit hetkeks 2-3 vaihdossa ja sit kolmonen kytkeyy terävästi. Pienemmällä kaasulla ongelmaa ei ole, ainoastaan kovemmassa kuormituksessa. Muuten toimii hyvin, ei luista tms. Mitähän tolle pitäs tehdä?
     

Kerro tästä muillekin!