727 vaihteiston nopeusmittarin rattaan vaihto.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja marko84, 24.4.2025.

1. marko84

marko84 2nd gear

727 lootassa "väärä" ratas nopeudelle. Nyt mittari näyttää n.18km/h liikaa. Eli jos ajelen satasta mittarin mukaan niin todellinen nopeus inan päälle 80. Ratasta en vielä purkanut, mut mitenkä monta hammasta pitäis rattaassa olla lisää jotta nopeus mätsää mittariin?

2. Kimmeli

Kimmeli Gearhead

Tässä jotain, löytyy myös kirja jossa laajempi taulukko esim. 2.45 perävälitykselle.

Jos lootan vm. 62-65:

Kimmo tykkää tästä.
  3. maxvo2

maxvo2 Double Gearhead

Lainataanpa ketjua. Hankin rokkiautosta -68 Polaraan nopeusmittarin vaijerin Pioneer CA 3027. Mittariston pää muoviklipsilla ja laatikon pää 5/8” naaraskierteellä. Laiska kun olin niin en irrottanut alkuperäistä vaijeria. Asennusvaiheessa totesin, että uusiksi meni. Laatikon päässä 7/8” kierre. Oliko 727 looraa tehty kahdella eri mittarivaijerin kiinnikkeellä ja missä vaiheessa muutos on tullut?
    Vaijerin pituus myös erilainen rokkiautossa. Orkkis vaijeri 63” ja rokkiauton ainut päiltään oikea vaijeri 80”. No C-kopan moottoritilassa on väljää minne tunkea ylimäärinen mitta.
    Summit myi toki oikean mittaista vaijeria sopivilla päillä, mutta apu löytyi partsista ja oli muuten halvempi kuin rokkiauton kautta tilattuna. Toki taas mittaa se 80”.

4. maxvo2

maxvo2 Double Gearhead

Hep!
    Varmasti jollain on tieto missä vaiheessa 727:n mittarivaijerin kiinnikkeen kierteet vaihtuvat 5/8” <> 7/8 . esim. Rokkiauton varaosaluettelo tarjoaa vain 5/8 versiota 1968 autoon ja Polarassa orkkis loora tehtaalta.

Sinällään en ihmettele Rokkiauton mahdollista virhettä, mutta looran vaijerikiinnikkeen vaihtumisvuosi kiinnostaa.

5. Hai

Hai Double Gearhead

Mun vahva mutu on että joskus silloin kun nappilaatikosta siirryttiin pois.
    Eli jotain 1964-65.

6. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Samalla varmaan kun laatikko vaihtui laipallisesta (65-66) yokemalliseen. Kuuskutosessa on siis sitä samaa kuin myöhemmissäkin. Ebaysta noita rattaita ainakin saa. Mä olin vailla sitä äärimmäistä 47 tms hampaista kun on 4.10 välitys ja 14" renkaat ja sieltähän se tuli. Vaihtoon kannattaa varata ne "stefat" 2kpl mitä siellä rattaan akselin ympärillä on. Ne kuitenkin alkaa tiputtaa jossei jo tee sitä. Rokkiautossa ainakin niitä on irtonaisina.

Muokattu: 30.4.2025
  7. maxvo2

maxvo2 Double Gearhead

Ok, mulla kyllä rattaat kunnossa, mutta jos lukaisitte mun viestin, niin jumppaa teetti nopeusmittarin vaijeri.

8. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Ihan kuin olisin lukenut ENSIMMÄISESTÄ viestistä speedon heittäneen parikyt prossaa.

9. Hai

Hai Double Gearhead

Mä vastasin tuohon kohtaan.

Mun vahva mutu on että joskus silloin kun nappilaatikosta siirryttiin pois.
    Eli jotain 1964-65.

10. maxvo2

maxvo2 Double Gearhead

Juu… kiitoksia osallistuneille.
    Rokkiauton tietoon ei tosiaan kannata ihan sokeasti luottaa, ei toki yllätys.
    Jumppa jatkuu vaijerin kanssa.
    Asensin mittariston ja uuden vaijerin ”loistavissa työasennoissa riemua täynnä”.
    Uusi vaijeri paikalleen ja lopuksi mittariston pää hahloonsa. Voi v..u muovinen tartuntakynsi napsahti poikki heti.:confused: Huippulaatua Kiinasta. Lähdin himaan saman tien tallilta. No onneksi on hankittu partsilta, eiköhan takuuseen saa uuden kiinalaisen.:D:D

Kerro tästä muillekin!