-73 Chrysler Town&Country

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja MJF, 28.10.2015.

  1. MJF

    MJF Double Gearhead

    [​IMG]

    Koukku koeponnistettu ja Plymoutti ja Lokari-Jeeppi viety Weteraanikonepäiville. Jeeppi menikin mukavasti peräkontissa :)
     
    LPV, Kustom STW, Esaa ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

    Leima kylmeni vuosi sitten ja sitämyöten ei tullut viime vuonna ajettuakaan. Perjantaina oli sitten sadepäivä ja pidettiin lampurin raksalta vapaapäivä. Iltapäivällä mietiskelin että mille sitä nyt alkais, ei mitään isompaa kuitenkaan kerkiä. Noh, käydäämpä katsastaan Rysleri. Auto pihalle, nesteiden tsekkaus ja konttorillekin sai ajan 45 minuutin päähän. Tuli lähdettyä hyvissä ajoin matkaan ja oli hyvä niin. Isolle tielle käännyttäissä annoin vähän happea koneelle ja alkoi pirulainen nykimään. Ihan kuin ei sais bensaa, mutta bensamittarikin näytti yli puolta tankkia o_O Ekan sammumisen jälkeen lähti vaivoin käyntiin, pääsi puoli kilometriä ja sammui kokonaan linja-autopysäkille. Pikaisen tutkimuksen jälkeen täytyi todeta että bensahan se on loppu, eihän sitä enää muistanut välivuoden jälkeen mitää se mittari milloinkin näyttää :odoops: No onneksi oli tuuria matkassa sen verran että matka katkesi porukoiden mökin kohdalle ja sieltä sai kanisterilla bensaa ja kerkesi vielä varatulle ajalle aikoinaan konttorille! Pakoputki on edelleenkin ihan pska ja sanoinkin siitä heti paikanpäällä :odbiggrin: "haiseeko sisälle?" "ei" Valoissa oli vähän häikkää, mutta ei mitään mistä ei sulakkeita pyörittelemällä selviäisi. Rysleri joutuikin heti töihin ja kuomukärryä vetämään, pitäähän ne törkykuormat jollain kuskata.

    [​IMG]

     
    Kustom STW, esmi, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. MJF

    MJF Double Gearhead

    Huvikseni laitoin HEI-sytkän tähänkin kun sattui boksi olemaan joutilaana hyllyssä. Ihan heittämällä ei mennyt tällä kertaa, maadoituksia joutui rassaamaan boksille ja virrat ottamaan releellä.

     
    Kustom STW ja Polara tykkäävät tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Katsoitko, pysyikö sytytyksen ajoitus samana molemmilla boxeilla? Eli siis, triggaako HEI moduli samalla signaalin muutosreunalla kuin tehtaan boxi on tehnyt.

    Tehdastekoisessakin tapahtuu jotakin kummaa. Slanttia tallia joskus huudattaessani olen huomannut, että ennakot vähenee pikkuisen ihan ylimmillä kierroksilla vs se kohta, missä keskipakoennakot on jo asettuneet. Se ei oikein selity mekaanisilla seikoilla, mutta sillä kyllä, että anturisignaalin amplitudin kasvaessa triggauskohta siirtyy ajallisesti myöhäiselle päin.
     
    MJF ja Polara tykkäävät tästä.
  5. Noista erilaisista HEI -moduuleista on tietoa tässä videossa:



    Kaikista muista paitsi 8 -pinnisestä..:confused:
     
    MJF tykkää tästä.
  6. MJF

    MJF Double Gearhead

    Empä kyllä hoksannut mitata ennakkoita ennen boksin vaihtoa. Jälkeenpäin tarkistin että on ainakin tontilla missä pitääkin.
    Tuosta joskus luinkin jostain että orkkisboksi myöhästyttää korkeilla kierroksilla. Tätäkään en ole itse mittaillut. Aikoinaan kun tämän boksin tein Valianttiin niin silloin kyllä tuntui että vetäisi paremmin yläkierroksilla, mutta muitakin hommia tuli tehtyä samalla kertaa.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]
    Pöllin tommosen kuvan sivulta http://www.useasydocs.com/theory/pickups.htm

    Moparin jakajan induktiivinen sensori on versio VR-anturista. Sikäli samanlainen, että signaali tulee ulos käämin päistä. Eroa on sen verran, että vanhempaa suunnittelua oleva moparin anturi magnetoi roottorinsa anturin magneetilla sivusta. Tommosta se kuitenkin sieltä lykkää.

    Vaakasuoraan on ajan kulku. Signaalin korkeus (voltteja) on suhteessa pyörintänopeuteen. Jos oikein hitaasti pyörittää, voi tulla millivoltteja ja oikein nopeaan, niin voltteja.

    Kaunista tommosessa signaalissa on tuo nopea tilanmuutos jakajan hampaan kulkiessa käämin rautasydämen ohi. Se on yksiselitteinen ja ei muuta paikkaa. Se, mitä ympärillä tapahtuu, venyy sekä aika, että amplitudisuunnassa.

    Boxi on tehty lukemaan tuota jämptiä reunaa. En ole koskaan purkanut moparin boxia, mutta eiköhän siellä ole 555 ajastinpiiri tai osin sen toimintaa jäljittelevä korvike. Reunaliipaistava ja polariteetilla on merkitystä. Siksi se liitin jakajassa on epäsymmetrinen. Väärinpäin kytkettynä joko ei toimi, tai toimii huonosti. Mutta väärinpäin kytkettynä myös liipaistuu väärällä kohtaa anturin signaalia. Ja koska signaali muuttaa muotoaan nopeuden funktiona, myös ajastus heittää "kierrosluvun funktiona". Ei siis pelkästään riitä, että kääntää jakajaa, jos se modulinvaihto sai ajoituksen siirtymään. Sieltä voi löytyä toinenkin siirtyjä.

    HEI modulissakin kytkentäsuunnalla on väliä ja ihan samasta syystä. Siksi mua kiinnosti, tuliko korvikkeesta sama vaste, pysyikö kipinäin ajoitukset paikoillaan modulin versioituessa.
     
  8. Tässä vielä samaa asiaa:

    [​IMG]
    Joskus aikoinaan kaverin kanssa tein HEI -modia hänen romanialaiseen ihmeautoon. Tuo signaalin napaisuus oli tiedossa ja meni oikein. Saattoi silti olla sattumalla suuri osuus siihen..
     
  9. Tämä video natsaa vuosimalliinkin:

     
  10. MJF

    MJF Double Gearhead

    Ei enää jaksanut kuunnella joka välistä lahoa pakoputkea niin tekaisin uuden. Bilteman käyriä, Walkerin isoin vaimennim Rokkiautosta ja joku ebayn resonaattori perään. Putki on nyt hiljainen, mutta etupäästä vuotaa vielä. No eilisellä Oulun reissulla alkoi sitten startti lyömään tyhjää, samallahan tuolta pudottaa sitten etuputketkin pois kun starttia ruuvaa.
     
    maxvo2, Esaa, isalmela ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. MJF

    MJF Double Gearhead

    Etuputket ja startti oli nyt vuorossa. Ne onkin niin hyvin hollilla ettei irrottamisessa kauaa mennyt. Etuhaaran liitoksen oli joku aikaisempi omistaja hitsannut kiinni niin katkaisin haaran sopivaksi katsomastani paikasta.
    Startin käytin auki, ei nyt mitään varsinaista vikaa näkynyt. Takakannen pusla voisi olla parempi ja virtapultti on perinteisesti kulunut. Näitä ei nyt tähän hätään ollut niin laitoin toisen hyllystä löytyneen startin paikalleen. Pitää etsiä osat tuohon ja entrata sitten.
    Tiiviste oli palasina vänkärin puolella sarjan ja putken liitoksessa, sieltä tuli pahin räpsytys. Muuten jäi vielä alkuputket entiselleen, uusien tiivisteiden kanssa kasaan. Aivan hyvä ei tullut vieläkään, tehtaan liitos alkuputken ja takaputken välissä on niin kummallisessa asennossa ettei täysin tiivisty. Alkukäyrät on 2" putkea josta kuskinpuoleinen on taivutettu rutuilla, 45mm oli mutkasta. Vähän kyllä houkuttelisi tehdä isommat putket paremmalla y-haaralla o_O
    Hei-poksin kytkentään tein vielä startin herätteeltä virran diodin kanssa, nyt toimii oikein.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

     
    isalmela, Isamu, eeko ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kaverilla olis C-korin isolohko Y-putki NOSsi osana hyllyssä. Pyytää 100.
    Vantaalla
     

Kerro tästä muillekin!