-73 Chrysler Town&Country

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja MJF, 28.10.2015.

  1. starcraft

    starcraft Gearhead

    Samaa teki chevy van. 10 vuotta sitkeesti latasi yli 15 volttia, eikä auttanut vaikka säätimen vaihtoi. Tapasi akut kiehua ja valuttaa happoa, joka ruostutti pellit. Ja akut ei kestäneet 4 vuotta pidempään. Koskaan en saanut voltteja tippumaan ja lopuksi annoin vaan olla.
     
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

    Testattiin coronet-65:n kanssa lataussäätimet, Roadrunnerissa kaikilla max 15v. Jotain hämärää siis on muualla :/
     
  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Mites jos vaihtaisi rokonetista laturin? Meinaan kun eihän tuossa muuta mystiikkaa luulilsi olevan.
     
  4. MJF

    MJF Double Gearhead

    Huonosti on nyt kerenny talliin tutkimaan, sen verran käväsin päivällä että vika kohdistuu kojelaudan alle ja herätevirtaan. Hyppyjoholla heräte suoraan akulta niin lataa tasaset 14,5 volttia. Kaaviot tulikin jo tulostettua, tarvinnee pöyhiä kojelaudan alus läpi. Jospa nuo toimimattomat lasit ja keskuslukko löytyis samalla.
     
  5. MJF

    MJF Double Gearhead

    Virtalukonpohjassa on vikaa, sinne häviää jännitettä. Töpselistä olikin jo ohitettu virtalukolle menevä virtapiuha :-? Tässä tilttirattimallissa on katkasija rattiputkessa alempana, avaimelta tulee tanko katkasijaan. Mitenhän tuon rikkomatta sais irti, jos koittas aukasta ja putsata. Hirviästi ei äkkikatselulla ole uusia tarjolla.
    Lasit rupes pelaan, oli vaan katkasijalle menevä virtapiuha irronnut liittimestä.
     
  6. MJF

    MJF Double Gearhead

    Putsaamalla tuli kuntoon. Ei ollut palanut eikä hapettunut, kuivunutta rasvaa vaan kontaktipinnoilla katkasijan sisällä. Onneksi tuli noin helpolla kuntoon, uusia ei näy saavan.

    [​IMG]
     
  7. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tankista tuntuu irtoavan sontaa, pariin kertaan on pitänyt pensansuodatin vaihtaa. Kaasarissa olikin ihan kivasti kökköä pohjalla, olihan tuo jo muutenkin aika korjaussarjalle, hiukan on kovettuneet kumitkin.
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. LPV

    LPV 3rd gear

    Onkos tuo nyt sitten ThermoQuad, vai mikä, tuo kaasari?
    Jotenkin erilaisen ja erikoisen näköinen.
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Hermoquadihan tuo. Pakeliittirungot taipuvaisia kieroutumaan. Uudet street demonit kaiketi omaavat jotain sukulaissuhdetta noihin.
     
  10. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tökkää tankki irti ja sitruunahapolla ruosteet pois. Helpottaa kummasti.
     
  11. MJF

    MJF Double Gearhead

    Niin se on tehtävä, perkele ku tankkasin vasta täyteen asti :D

    Thermoquad se on. Noista näkyy olevan mielipiteitä ääripäästä ääripäähän, ei niinkään siitä väliltä :) Koitetaan nyt ensin hakata päätä seinään tuon kanssa. Kaasari on nyt ultraäänessä putsattavana, katotaan mitä sieltä tulee.
     
  12. LPV

    LPV 3rd gear

    Eikös ThermoQuad ole ikään kuin "Carterin Quadrajet"?
    Paitsi että siinä on vielä se pakeliitista tms. -muovista valmistettu runko.
    Oli kai aikoinaan melkkoisen HI-Tec vehje, tuo Thermo.
    Onko sinun kaasarisi runko kunnossa? Veikkaan, että nuo ääripään mielipiteet jakautuvat justiin niihin joilla on ehjä runko, eli vehje toimii, sekä rikki-runkoisiin joita ei varmaankaan saa säätöihin kun vuotaa ilmaa ja bensaa joka suunttaan.
    Älä hävitä sitä, vaikka ei heti toimisikaan. Laita ennemmin hetkeksi joku etelbruukki tilalle ja selvitä sen thermon toiminta! :)
     
  13. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kyllä tässä on koitettu selvittää toimintaperiaatetta, ei ihan heti oo tarkotus luovuttaa sen kanssa :) Runko näyttäis olevan ehjä, mitä silmämääräisesti näkee. Kiihdytyspumpun suuttimien alta puuttui messinkineula tai miksi sitä sanois (tai sitten hukkasin sen pesukoneeseen) Vastaava löytyi onneksi purku-afb:stä. Ei tuossa mitään hirveää ongelmaa ollu, normaaliajossa toimi hienosti. Ryyppy päällä lapioi urakalla bensaa kun puski mustaa ja kaasu pohjassa veti varmaan laihalle.

    [​IMG]
     
  14. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kaasari olis nyt kasassa, Brake drumilta tulee vielä nos choke pull-off niin pääsis testaileen. Muovirungossa oli keskiosassa vähän korkeita paikkoja, pikkasen piti näyttää hiomapaperia. Muuten ei halkeimia eikä vääntymistä näkynyt.
     
  15. LPV

    LPV 3rd gear

    Hyvä kun koitat tuolla, etkä heti vaihda Holley DB:a tilalle!!! ;)
    Onneksi netistä löytyy nykyisin ohjeita ja neuvoja näihin vähän monimutkaisempiinkin (?) kaasareihin. Joskus aikoinaan porukat heitti kaikki "Rokkiorkesterit", sun muut, mäkeen ja ruuvas "mekaanisen-Holleyn" tilalle, kun eivät osanneet säätää tai huoltaa noita vakuumeja.
    Vaikka noihan on todella hienoja laitteita käyttö vehkeissä, kun toimivat ja ovat ehjiä. Kilpurit on sitten asia erikseen.
     
  16. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kaasari on nyt paikallaan ja iltapäivä ajeltu koeajoja. Moottori starttasi tasaiseen korotettuun tyhjäkäyntiin heti kun sai bensaa kammioon. Kaikki starttaukset on lähtenyt parilla pyöräytyksellä, kylmänä, puolilämpimänä ja kuumana. Ei nyki eikä mitään, tasaista vetoa. Kaipa tuo nyt jotenkin toimii, pitää vielä pieniä hienosäätöjä tehdä :)
    Kulkupuolesta ei osaa sanoa mitään onko sielä vetoja niinkuin pitää. Kokemukset 440:sestä on enemmänkin piristetyistä b ja e korisista, niihin ei ihan pysty vertaamaan :) Mikään tykki tuo ei kyllä ole :D
     
  17. MJF

    MJF Double Gearhead

    Ajeltu on ja tuntuu pelaavan kohtuudella. Vappupäivän toritapahtuman käytin hyväksi ja laitoin lapset mummun kans torille ja siivosin auton sisältä. Melkoisen paskasta vettä lähti penkeistä. Taikasieni tuntui toimivan noihin. Etupenkit on niin kovettuneet että on repeilleet lisää tässä kevään aikana. Tilasinkin sms:ltä mallit Imperialin kankaista, jos kävis näyttään vielä verhoilijallekin.
    Moottoriöljyt tuli vaihettua kans, melkoisen mustaa siirappia oli vaikka on viime kesänä ja 500 mailia takaperin vaihettu. Pitänee vaihtaa kohta vielä uudestaan.
    Auton mukana tuli myös pari rullaa puujäljitelmäteippiä. Kokeilin takaluukun paneliin josko tuo tarttuisi siihen kiinni, reunat pukin vain lastalla listojen väliin, ei viitsisi purkaa kaikkia irtikään. No saapa nähä pysyykö tuo ollenkaan. Olishan tuo paremman näköistä mitä auringonpolttama alkuperäinen.
    [​IMG]
     
  18. MJF

    MJF Double Gearhead

    Vielä on teippi pysynyt kiinni vaikka on aurinko "paahtanut" ja vettä satanut :cool: Kaasarin kans on nyt ollut pientä probleemaa, jäi Oulun näyttelyreissukin sen takia tällä käymättä. Ei mitään vaarallisen vakavaa, mutta kiihdytyspumppu ei toimi, ei ruikannut ensin ollenkaan. Käytin kaasarin auki ja ihmettelin että paikat on kyllä auki, mutta männän tiiviste oli nurinpäin :/ Kasasin uudelleen ja nyt sitten vähän roiskii suuttimista, ei ruutaa oikeen. Olisko tuo tiiviste jotain nykyajan paskaa mikä ei kestä nykyajan bensaa, hyvin pehmeä se ainakin oli. Tai sitten voisko se venttiili jumittaa kiihytyspumpun pohjassa ettei sinne pumppuun tule vaan bensaa. Pitää vielä aukaista kaasari kun kerkiää.

    Kesärenkaat saatiin vaihettua alle, tuli tuo 2v työmies töihin niin rupes homma tapahtumaan :D

    Orkkis road wheelsit tuli hommattua, ne pitää vaan vielä hiekkapuhaltaa ja maalata uusiksi ennen kun viitsii alle vääntää.

    [​IMG] [​IMG]
     
  19. MJF

    MJF Double Gearhead

    Pari kuukautta vierähti ettei oo kerenny paljoa ajaakaan, 1000 mailia tuli täyteen joulukuun alusta. Viikonlopun cruisingeissa meinasi jonossa madellessa hyytyä. Puolan pääty ainakin oli halki ja öljyt tuli kuplimalla ulos. Nyt on paikoillaan joku Boschin puola, mateluajot on vielä kokeilematta mutta muuten toimii.
    Vähän tässä jo aloittelin myllyttään maalipintaa. Naarmuja ja koloja on, pienenee kyllä myllyttämällä. Joihinkin kyllä vois olla täyttöä, pitäis vaan taikoa jostain oikean väristä maalia. Ihan kohtuullinen kiilto tulee 43 vuotta vanhaan maalipintaankin :)

    [​IMG]
     
  20. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kiillottaminen on vähän vielä kesken, kaikenlaista muuta hommaa on. Mm olohuone ja vessaremppaa jne... Startti meni vaihtoon kun pyörähteli välillä tyhjää. Samassa yhteydessä Optima-akku päätti kyykätä ja se meinasi haetuttaa vikaa. Tulipahan sitten vaihdettua laturi vielä toiseen kertaan, nyt romikselta Accordin laturi ja nyt sitten lataa kunnolla tyhjäkäynniltä asti. Puoli vuotta vanha orkkis olisi nyt ylimääräisenä... Hondan laturi sopii aika helposti. Uudet spacerit ja hihnapyörä piti tehdä, pitkää pulttia lyhentää ½" ja uus alapultti. Pulttijako ja johdot sopi suoraan.

    [​IMG] [​IMG]

    Thermoquad vaihtui kokeeksi kaverilta lainattuun 750 Edelbrockiin ja nyt toimii paljon paremmin. Ei puske enää mustaa kylmänä :D Vielä tuota Thermoquadia tekisi mieli kunnostaa, jostain pitäisi vaan löytää kunnolliset osat sisälle. Mm Us-Partsin remppasarjan kiihdytyspumppu kesti viikon. Sisäinen vuotohan tuolla täytyy olla kun holvaa bensaa.
     

Kerro tästä muillekin!