-73 Dart ja kauhea kolina etupäässä...?

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Tseiaar, 9.7.2010.

  1. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Lopullinen kiristys auto pyörillään ja muutama kerta "keikautettu" autoa.
    Niin asettuvat oikeille paikoille/asentoihin.
     
  2. Tseiaar

    Tseiaar 3rd gear

    Uloimmat kiinnikkeet vaihdettu, kolina jatkuu :-? . Kyllä siitä metelistä terävin kärki hävis, mut hyvin lonksaa montuissa edelleen. Seuraavaksi ajattelin vaihtaa kuskinpuolelle sen " kumisen puolipallon" mikä on ylätukivarren ja rungon välissä. Siis tämä -> http://allpar.frugalmechanic.com/auto-p ... arm-bumper . On meinaan kuskinpuolella halkipoikkilintassapaskana. Vaan mikä sen virallinen nimi nyt on niin tilais edes oikeita osia... :odroll: ?
     
  3. jariha

    jariha Gearhead

    oisko pohjaanlyöntikumi :eek:
     
  4. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    vaihdoin talvella Dusteriin rumpujen tilalle levyjarrut ja mullakin alkoi keula kolisemaan töyssyihin ajettaessa.sitä tuli tossa kevään aikana ihmeteltyä varsinkin ku missään ei näy mitään väljää ja kaikki niveletkin on uusia.sitten näin tän viestiketjun jossa joku sanoi että paina vähän jarrua ni se auttaa.ja näin kävi.eli jos ajelen vaikka kaivonkansien päältä ni kolahtaa mutta kun painan kevyesti jarrua ni tulee vain semmonen normaali pehmeä ääni.Ja ei siis tartte jarruttaa että keula painuis vaan vähän pitää jalkaa jarrulla.joku laitto tänne sen räjäytyskuvan jarruista ja siinä on sen peltilärpäkkeen alla o-renkaat???ei mulla ainakaan semmosia oo...oiskohan niitten tarkotus hiljentää palan kolinaa???no huomenna tutkin jarruja ni katotaan selviikö mitään...jos ei ni tullaan sitten kolisten Järvenpään cruisingeihin :poff:
     
  5. Tseiaar

    Tseiaar 3rd gear

    Siis nimenomaan juuri näin! Ja itseltänikin puuttuu nuo O-renkaat tuolta välistä missä niiden pitäisi tuon räjäytyskuvan mukaan olla. Voisko olla siitä kiinni... :eek: ?
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    O-renkaita on aluksi asennettu vain yksi kappale per puoli, mutta keväästä '74 lähtien kaksi kappaletta. Ne asennetaan jarrusatulan kiinnikkeeseen niin, että kumia jää kiinnikkeen ja satulan väliin. Katso kuvat The 1970 Hamtramck Registry sivulta löytyvän Dodge Technical Service Bulletin 05-06-74D sivu 3

    Aikojen kuluessa kumi hapertuu pois ja huollon yhteydessä niitä ei ole välttämättä enään asennettu. Kaikki satulat ei kolise vaikkei niissä kumeja olisikaan. O-renkaita on saanut ostaa erikseenkin. Lenksujen profiili ei ole O vaan suorakaide. Mulla olis jouteni kumilenksut sisältävä asennussarja molempiin satuloihin.

    Niin kuin Kimmeli aikaisemmin mainitsi, täytyy ulompi jarrupala kiinnittää jarrusatulaan taivuttelemalla palan lipareita sopivasti. Sisempi jarrupala heiluu sitten enemmän tai vähemmän satulan kiinnikkeen liukupinnoista "roikkuessaan".
     
  7. jariha

    jariha Gearhead

    aine kumit kuulus olla tollai :D ittellä vois sanoa et hieman eriratkaisuun päädyin talvella mut eipähän nuo kolajakkaan, samalla päivitin kaikki nivelet ja kumit uusiksi. nyt on ruvennu ilmenemään loivasti vasemmalle käännyttäessä pientä jarrun vikinää vänkärin kulmasta, jarruahipaisemalla hiljenee hetkeksi? samaten kun jarruttelee varovasti nii oik puoli vinkuu :eek: kuskin puoli on äänetön.
     
  8. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Jos olet Tomaso halukas myymään ne asennussarjat ni voisin ostaa ne.Laita vaikka viesti ni soitan sulle.

    Axu 040 5038520
     
  9. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    nonnii...nyt on niin sanotut o-renkaat(ennemminkin kuminauhat) haettu Tomasolta ja laitoinpa paikoilleen ja hokkus pokkus kolina loppui siihen.Kiitoksia paljon kaikille auttaneille, rupes jo pikkasen rasittaa toi klonksahtelu.Ja tietenkään en myönnä että huhtikuussa ku tuli uudet satulat ja levyt ni joku nakkas ne kuminauhat roskiin ihmetellen et "mitäs tääl tämmösii ritsatarvikkeita on..." :oops:
     
  10. Tseiaar

    Tseiaar 3rd gear

    Juu, tänään sain sitten vaihdettua ne jarrujen asennussarjat ehjiin kumirenksuilla varustettuihin, ja samalla vaihdoin myös ylätukivarsien pohjaanlyöntikumit kummallekkin puolelle. Koko asennuksen ajan oli perhosia mahassa että mitenkähän tässä tällä kertaa käy, joko reki hiljenisi näillä toimilla. Ja kun asennukset oli tehty, varovasti koeajolle korvat höröllä. Ja voi pojat, auto menee kuin sukkasillaan 8) ! Siis mikä vaikutus voi olla yksillä kuminauhoilla :eek: ! Siis luulen ainakin että tämä muutos johtui niistä kumirenksuista, koska eihän ne pohjaanlyöntikumit nyt ihan koko ajan "töissä" ole ajon aikana. Kyllä nyt taas kelpaa cruisia Slantin pöristessä 8) :D :wink: .
     
  11. lumlum

    lumlum 3rd gear

    Jaahas. Mulla on pyllykynässä ihan samanlaiset oireet kuskin puolella. Tähän asti luulin, että se kuralevy kolisee jarrulevyä vasten, mutta nyt pitää tsiigaa tarkemmin...
     
  12. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Vai semmonen. :eek: Pitääpä itekkin olla normaalia tarkkaavaisempi kun Dartin jarruja kasailee.

    Mulla alkoi kans Aspeni kolistelemaan saman kaltaisesti, mutta syy oli väljä alapallonivel. Tosin se olikin niin väljä että sen huomasi jo ihan tutkimattakin kun kävi autolla ajamassa. :lol:
     
  13. perskynae

    perskynae 1st gear

    mites noi on kätevin vaihtaa, koko keula ilmaan ja pultti irti puslat veke ja uuet tilalle ja takas kasaa? keulan oikeen puolen kallistuksenvakaajan puslat ihan paskana ja kolisee pienissäkin epätäsasuuksissa, vasemman renkaan sisäreunakin ilmesesti kulahtanu ton takii kun sen puolen pusla on kuitenkin ihan ehjänä..

    autona siis -80 aspeni tosin :rotfl:
     
  14. L.P.

    L.P. 3rd gear

    Ihan alunperin on vissiin tarkoitettu, että kallistuksenvakaaja irrotetaan ainoastaan renkaat maassa, esim nosturilla. Itse vaihdoin k.vakaajan kumit siten, että tunkkasin koko keulan ylös ja renkaat irti maasta. Kunhan ei tunkkaa ainoastaan toista puolta, koska tällöin vakaaja on jännityksessä eikä sitä voi irrottaa.

    --

    67 Dartissa minulla on sellainen ongelma, että kun ajaa kävelyvauhtia eteenpäin ja kääntää renkaita, niin kuskin puolelta kuuluu "pang-pang-pang..." renkaan suunnalta. Pallonivelet ja puslat uusittu. Ei kallistuksenvakaajaa. Katsastuksessa ei ollut huomautettavaa. Kyselen vain jos jollakulla on vastaavia kokemuksia tai ehdotuksia ja käyn sen jälkeen raidetankojen kimppuun.

    ---

    Itse alkuperäiseen aiheeseen täytyy todeta vielä sellainen, että viime talvena Dartista oli koko keula purettuna atomeiksi ja korjasin kaikki ruosteet runkopalkeista ja sisälokareista. Lisäksi vaihdoin toisen ylätukivarren nivelineen. Kolinat vähentyivät projektin jälkeen 85%.
     
  15. perskynae

    perskynae 1st gear

    mulla kuulu tolleen jarrutuksen jälkeen kun ajeli kävelyvauhtii. tai oikeestaan semmone naks naks naks ääni. tota kesti jonku aikaa sit rupes jarrupala käryymään samoil kulmil niin korkattiin kalkattava etujarru. jarrusylinterin mäntä oli keränny kuraa ja ruostetta ympärillesä eikä palautunu enää kunnol niin jäi hitusen jarruttamaan ja se sit piti tota ääntä. tosin saman jarrun satula kolisee hieman edelleen jarruttaessa, oiskohan noi samaset puuttuvat o-renkaat kysees.. :odroll: satula tuntuu jotenki paljon löysemmältä kuin toisen puolen mokoma..
     
  16. L.P.

    L.P. 3rd gear

    Autossa on 9" rumpujarrut edessä ja takana.

    Jarrukengät edessä olivat aika kuluneet joten automaattisäätö on melkein ääriasennossa. Pitää kokeilla apukuljettajan kanssa vaikuttaako jarruttaminen ääneen.

    Tiedän, että rämisevä pölykapseli ei tällä kertaa ole syyllinen, sillä kolinan voi tuntea jalkatilassa jos on tarkkaavainen.
     
  17. perskynae

    perskynae 1st gear

    jaa mul on eessä levyt joten ei varmaan niissä sit mitään häikkää sulla ole :D
     
  18. jyrgen

    jyrgen 2nd gear

    Onks joku ratkassa tätä jarrupalojen kolinaongelmaa jollain muulla kuin niillä alkuperäisillä o renkailla? Oisko joku muu järkevä korvaava keino? Käykö vaan joku muu kumin pala?
     
  19. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Mä yritin joskus jotain kumia väännellä väliin mut ei ne oikeen rokannu.
    Ja mulla noi orkkis "o-renkaat" kestää vain yhen kesän.
     
  20. jyrgen

    jyrgen 2nd gear

    No onpas veemäinen probleema. Mul ne palat kuskin puolella kolisee, ja kiva ajella kaupunkiajoa kun kolina vaan käy. Sen ulomman palan saa vissiin taivuteltua sopivaksi satulaan, mut se sisempi heiluu ku hullun mul****u :wc:
    Niin ja mistä ihmeestä noita mystisiä oorenkaita ees löytää erikseen?
     

Kerro tästä muillekin!