'73 moparin sähköhäikkä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja GARAGE_INC, 13.12.2009.

  1. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Eli .. auto toimii ok. Lataa ja liikkuu , eikä sinänsä mitään.. Mutta mutta..

    Miksi käsijarru valo tekee sellaista että kun käsijarru on päällä, niin valo palaa tasaisin väliajoin kirkkaammin ja hieman himmeämmin , aivan tarkasti vuoronperään"vilkkuen"? valo sammuu kyllä kuten pitääkin kun käsijarrun ottaa pois. On ihan sama käykö kone vai ei, silti tekee tuota.

    Sitten. Akussa on virtaa jne. Mutta jos kone käy niin lämmityslaitteen moottori kiihtyy ja hidastuu vilkun tahtiin, siis kun heittää vilkut päälle. ilman vilkkua ok.
    Jos kone ei käy niin vilkut ei jaksa räpsyä ellen sammuta lämppärin puhallinta. tai starttaa moottoria.

    Maadoitus vikahan tuo taitaa olla mutta missäs tuossa '73 A-bodyssa (valiant) on noita paikkoa joita sietäis tarkastaa. konehuoneen jmaadoitukset ovat kunnossa, akku on kunnossa ja laturi lataa kuten pitääkin. En ole huomannut että muut valot tms. vilkkuis sen kummemmin tuossa tilanteessa.
     
  2. L.P.

    L.P. Gearhead

    Mittariston jännitteensäädin, lieneeköhän kunnossa. Testaa toisella yksilöllä. Jännitteensäädin katkoo 12V virtaa ja muuttaa sen 5V:ksi mittareille. En tiedä voiko tämä vaikuttaa miten muuhun sähköjärjestelmään, mutta tämä laatikko ainakin katkoo säännöllisin väliajoin. Jännitteensäätäjän +12V liitin on rinnan jarrun merkkivalon kanssa.

    Tarkista ja puhdista käsijarrun merkkivalon katkaisija.

    Vilkkuihin minäkin veikkaisin maadoitusvikaa. Takavalojen maadoitus? Lämppärin puhaltimen maadoitus? Itse vilkkukatkaisijassa rattiputkess vikaa. Monesti ovat ainakin tosi kuluneita runsaan käyttämisen ja iän myötä. Onko sama vika jos laittaa hätävilkut päälle? Vähän merkillinen vika, koska vilkut ja lämppäri ovat täysin eri sulakkeiden takana ja niillä ei ole oikein mitään yhteistä katkaisijaa tai johdinta. Veikkaisin vahvasti hiipunutta akkua, mutta sen sanoit olevan kunnossa. Meneehän akulta maadoitusjohto moottorilohkon lisäksi myös tulipeltiin tai korin etuosaan?

    Tarkistahan sulakerasian kunto. Monta kertaa vuotavasta tuulilasin tiivisteestä tippuu vettä sulakerasian päälle ja koko rasia on aivan ruosteessa - tai siis ainakin metalliosat.
     
  3. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Joo kyllä noi konehuoneen kaapelit on kunnossa ja uusittukin.
    Joku maattovika tuossa varmaan olisi sitten, olen muuten vaihtanut tuon mittariston piirilevyn uudempaan, koska vanhassa alkoi olla liitin-nastat irti levystä ja katkoi virtoja... nyt toimii ihan ok mutta tuota valon himmennys juttua jäin ihmettelemään.

    Samalla tavallahan tuo tuntus käyttäytyvän kuin joku akkuvika, mutta se on melkein uusi, ja on sitä rasitettukin, potkua kyllä on..

    täytynee varmaan etsiä noita puhaltimien yms maadoituksia ja putsailla, ihmettelin sitä minäkin että mikä vois olla kun tosiaan ovat eri sulakkeen takana..

    sitä läpivienti liitin palikaakin on putsattu joka kulkee tulipellin läpi..
     
  4. Moparisti

    Moparisti Gearhead

    koita kiristää/puhdistaa mittariston piirilevyyn tulevat latausmittarin kaapelit ja tarkista virtalukon pohja/liittimet
     

Kerro tästä muillekin!