`73 Street Race Valiant

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Solvent, 14.8.2014.

  1. Solvent

    Solvent 2nd gear

    Valiantti nyt siinä vaiheessa että sopii jo asiaa laittaa tännekin.
    Eli alkuvuodesta Tuusulasta tuli mulle vaihdossa Dart Sportiin `73 valiant rullaavana ja mulla odotteli työn alla koppaan sopiva kiuas hallilla.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kori on kohtuullisen siistissä kunnossa ja oli hiljattain maalattukin.
    - Rungot yhdistetty, turvakaaret, putkikeula, leveät pyöräkotelot
    - Kuitua: keula, konepeitto, ovet ja takaluukku
    - Sivulasit polykarbonaattia
    - 8 3/4 perä 4,56 välityksellä ja lukolla. Itsetehdyt tuennat
    - Konin säädettävät tolpat takana, edessä E-tracksit(?)
    - 13.5x28x15 MT ET Streetit takana, Centerline vanteet
    - Edessä levyt, takana rummut
    - Tehostetut jarrut(tehostin siirretty sisäpuolelle), Line-Lock
    - Kardaanilenkki, Hurst QuarterStick, Indyn jakkarat, Nelipistevyöt...

    Kaikki muutokset ja 440 otteessa!

    Ajatuksena oli saada auto kesäkuun aikoihin valmiiksi, joten ei muuta kuin ensiksi tekniikan kimppuun!
     
  2. Solvent

    Solvent 2nd gear

    Tekniikka paketti(355cid ja TF727), jonka olin ostanut jo viime vuonna, odotteli hallilla. Moottoriin tulisi ainakin vaihtaa Fel-Pron siniset(ohuet) pahvit paksumpiin Cometic metallitivareihin(monikerros), laittaa venttiilikoneistoa kuntoon ja apulaitteet paikalleen.

    Paketti, joka odotteli hallilla:
    - 318 X-lohko, 4.060(?)poraus
    - Mopar Performance Billet kampura
    - 3,43" GRP kiertokanget
    - BME männät
    - Milodon säädettävä ratasjakopää
    - Custom Cams rullanokka-akseli, nostoa n. 0.700"
    - W2 Race kairatut valurautakannet, 2.10 imu- ja 1.65 pakoventtiilein, pronssiohjurit ja titaaniretskut
    - Harland Sharp 1.6 alumiinivipat neulalaakerein
    - Holley Pro Dominator imusarja, 2 x 625 Demon DB kaasarit
    - Syvä öljypohja, pick-upille tehty syvennys
    - Fluiddamper
    - TTI pakosarjat
    - CSR sähköinen vesipumppu
    - MSD 6 al Digital, Blaster 2 puola ja Crank trigger
    [​IMG]

    Loota, TF727, odotteli myös nippuun laittamista
    - Cheetah Manuaalikoneisto käännetyllä kaaviolla
    - Levyt uusittu, rummut sorvattu 600g kevyemmiksi
    - Pultattava taka-spragi
    - Laakerit vaihdettu neulalaakereiksi
    - Turbo Action transbox
    - 8" Turbiini, jonka stall n. 5500rpm
    [​IMG]
     
  3. Solvent

    Solvent 2nd gear

    Ensin aloitin purkamalla koneesta imusarjan ja venttiilikoneiston.
    Hieman oli muutaman imusarjan pultin kanssa taiteilemista, kun ei meinannut avain mahtua kohdalleen. Imusarja nousi kuitenkin pois nätisti ja samoin vipat akseleineen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Yksi vippa oli rikkoutunut jo silloin, kun koneen ostin. Sain yhden uuden vipan mukaan.
    [​IMG]

    Vipat oli aika kankeat liikkumaan, joten tiesin, että niitä täytys shimmailla ja tota "fulcrum" aluetta ehkä muokata, ettei ottaisi retskuihin kiinni. HS:n vipoilla on tunnetusti tää "ominaisuus", että vippojen tukipinta tulee melko lähelle jousia W2 Race kansien kanssa. Varsinkin, kun käytetään vielä kookkaita jousia.

    Nyt pääsi näkemään jo nostajalaaksoon ja ihmettelemään jousien, tönärien, nostajien ja nokankin ihmeellistä maailmaa.
    [​IMG]
     
  4. Solvent

    Solvent 2nd gear

    Seuraavaksi oli aika irrottaa kannet. Hommasin työhön sopivat avaimet sekä uuden momenttiavaimen vanhan tilalle. Avasin studien mutterit päinvastaisessa järjestyksessä missä ne kiristetäänkin ja nostin kannen kerrallaan pois. Molemmat hatut nousi ylös kivuttomasti.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Pytyissä ei olkapäätä nimekskään, muutenkin siistin näköinen.
    Pintojen ja kierteiden puhdistelua kaivannee
    [​IMG]
    [​IMG]


    Kokeilin sovittaa noita Cometicceja tuohon, nuo tivarit tuli mukana ja on jo kerran ollu tuossa koneessa kiinni. Uutena nuo suositellaan asennettavaksi kuivana, mutta nyt laittaisin ne VHT Copper Gasketin kanssa paikalleen(yhtenäinen kerros tiivisteen molemmille puolille)
    [​IMG]
     
  5. Solvent

    Solvent 2nd gear

    Moottorin kasaamisesta ei juuri kuvia ole, kamerastakin harmillisesti hävisi kaikki kasaus- ja asennuskuvat.
    Laitoin siis tivarit paikalleen tuon kuparisprayn kanssa ja pienen hetken jälkeen vedin kannet momenttiin. Koneessa studit, pultit ja mutterit on ARP:n tuotoksia. Laitoin studien kierteisiin vielä ARP:n Ultra Torque Fastener Assembly rasvaa, millä momentti saadaan vielä tarkemmaksi. Momentti oli muistaakseni 130Nm kintailla.

    Kansien asennuksen jälkeen oli aika laittaa venttiilikoneisto takaisin paikoilleen. Huomasin, että molemmat offset akselit olivat öljyreijät ylöspäin ja apukuskin puoleisen akselin tuki(sitoo akselin paikalleen, kiinnittää kanteen), jossa oli öljyreikä, oli kasattu väärinpäin.

    Otin siis tuen nastat auki, pyöräytin tuen alaosan toisinpäin ja laitoin nastat paikoilleen. Ei meinannut edes tuo tuki tulla tuosta akselista irti. Seuraavaksi puuttunut vippa paikalleen, vippojen puhdistus ja sovittelua kanteen. Monta kertaa meni, että sain ne sopimaan itseä miellyttävästi. Hiukan hioin fiinin paperin kanssa joidenkin vippojen tukiosia, että sain riittävästi tilaa retskun ja vipan väliin; ei pääse retsku syömään teräviä reunoja noihin vippoihin. Shimmien kanssa oli myös tekemistä, että sai turhan välyksen pois ja vipan rullan kohdistettua oikein lash capsien päälle.

    Uusi vippa oli myös aavistuksen leveämpi, kuin muut.
    [​IMG]
    Tässä näkyy, että välys retskun ja vipan kanssa on ollut vähän turhan pieni
    [​IMG]
     
  6. Solvent

    Solvent 2nd gear

    Projektin edetessä laittelin osia tilaukseen, muutamia löytyi käytettynä, loput tarjosi USPARTS

    - PLX laajakaistalambda
    - Tasavirtalaturi
    - Vacuum-mittari
    - Vaihteiston vivut
    Ja kaikkea muuta pientä, joista lisää myöhemmin

    Imusarjan nostin paikoilleen ja totesin, että laitan vanhojen tiivisteiden kanssa kiinni. Tivarit oli GarLock-merkkiset ja hyväkuntoiset. Ainoastaan päätytiivisteet laitoin uusina. Sopivasti tiivistemäskiä väliin, odotin 5 min ja nostin imarin paikoilleen. Kiristin sormikireyteen, odotin n. 3h ja vedin pultit momenttiin.
    Pitkät työpäivät taas verotti harrastusaikaa, joten otin pakollisen hengähdystauon.

    Työrupeaman rauhottuessa keskityin taas auton laittoon. Säädin venttiilivälykset kohdalleen. Laitoin Valvolinen 5w-40 öljyt sisään ja nostin porakoneella paineet. Otin siis jakajan ja ö-pumpun käyttörattaan pois ja maalisiivilän varresta tein työkalun tohon pyöritykseen, se kun sattuu olemaan sopivasti 8mm. Hyvin tuli öljyt yläkertaan asti.

    Nyt, kun kone oli niputettu, päätin hiukan ottaa katsausta auton sähköihin. En kummonen sähköasiantuntija ole, meinas alkuun itku päästä, kun ristiin rastiin, releeltä toiselle, kytkimen kautta akulle kulkevia johtoja tuijotin.
    [​IMG]
    Eihän siinä, kaavioita esille, opiskelua ja yleismittari käteen. Alkoi löytyä yhteinen sävel tuolla osa-alueella.
    Loppujen lopuks melko simppelit noi sähköt tässä, eikä juuri "SUOMISÄHKÖ"-taidonnäytteitä esille tullut. Great Success!
     
  7. Solvent

    Solvent 2nd gear

    Sähköhommien jälkeen otin laatikon työn alle. Asensin laatikkoon venttiilikoneiston ja laitoin öljynsuodattimen sekä syvän öljypohjan kiinni. Varmistin vielä, että vaihdevivun o-rengas on hyväkuntoinen. Turbiinin kaulasta otin kevyesti vesihiomapaperilla terävät särmät pois. Sovitin turbiinia ensin vetolevyyn, jotta näkisin, että pultit tulee oikeille paikoilleen(ainakin monessa turbiinissa reijät ei ole symmetrisesti keskenään) ja merkkasin vielä paikat, jotta muistan auton allakin miten päin ne tulee.
    Sitten asentamaan turbiinia laatikkoon, tätäkään en ollut ennen tehnyt. Kevyesti vaseliinia akselille, varovasti nosto paikoilleen ja varmistus, että kaulan hahlot sopii pumpun ulokkeille. Ei onnistunut parilla ekalla kerralla, kun pyörittelin turbiinia lootassa. Otin irti pari kertaa ja pyörittelin hiukan enemmän. Lopuksi sain turbiinin uppoamaan niin, että kiinnityspinnan taso oli laatikon pinnan sisäpuolella ja selvästi tunsin kuinka se loksahti paikoilleen. Vielä kerran varmistus, että se on pohjassa. On se, hyvä!

    Seuraavaksi moottorinostimella konetta hiukan ylös ja tunkin kanssa loota sopivaan asentoon koneeseen nähden. Pultit paikalleen ensin lootan ja koneen väliin ja sitten turbiiniin ja vetolevyyn. Hyvin passas paikoilleen.
     
  8. Solvent

    Solvent 2nd gear

    Koitti aika ruveta miettimään ja suunnittelemaan paketin nostoa paikoilleen. Ostin vielä moottorinostimeen Motonetistä 20e maksavan kallistimen, on meinaan kätevä, kun saa kahvasta kääntämällä kulmaa muutettua. Laitoin vielä Proformin välitetyn startin paikoilleen ja sovitin pakosarjoja pakettiin. Nippa nappa sai vielä pitkänkin WIX:n öljynsuodattimen kiinni koneeseen. Käytän kuitenkin lyhyttä mallia.
    Sitten katsausta pannuhuoneeseen
    [​IMG]
    Totean, että helpoin varmaan ujuttaa paketti hollille ja samalla väännellä sarjat paikoilleen. Vähän sai houkutella kohdilleen, mutta kyllä ne sarjatkin sopi paikoilleen samalla, kun laski pakettia paikoilleen. Yksin iltahommina tuon tein, niin meinas pari hikitippaa tulla nostellessa. Onneksi keulan kuidut Dzus-kiinnikkeillä ja parilla kahvalla, joten ne sai edestä pois.
    Lootan crossmemberiin laitoin uuden uretaanisen puslan ja kiinnikettä muokkasin hieman, että sain pultin reijät kohdilleen.
    Kardaanin sovitin paikalleen ja pituus oli sopiva.
    Tässä kohtaa oli melko hyvä fiilis, kun oli ns. raskain työ tehty.
    Laitan nostosta kuvia, jos saan ne jostain takaisin
     
  9. Solvent

    Solvent 2nd gear

    Tässä välissä kuvioihin tuli sitten niiden sähköjen yhdistely. Laturille, vesipumpulle, startille, valoille, flektille, mittareille, sytytysboxille jne. johdot kiinni. Onneksi oli suurin osa johdoista jo valmiina! Maakaapelit laittelin myös tukevasti kiinni. Tuossa autossa päävirtakytkin on laitettu plus-kaapeliin ja kytkin on kuljettajan jakkaran vieressä. Sen eristin vielä paremmin irti rungosta. Vaihdevaijerin kanssa tappelin hieman ja jouduin tuota B&M:n vaijerin kiinnityslevyä muokkaamaan aika rajusti, että sain kulman kohdalleen.
    Sujautin takakonttiin Jaz:n teräksisen turvatankin(n. 60l) ja kytkin letkut BG:n regulaattoriin.
    Vartan akku tuli myös samalla asennettua takakonttiin.
     
  10. Solvent

    Solvent 2nd gear

    Perhana, oli aika koittaa miten kone pyörii ja lähteekö mahdollisesti tulille.

    Työnsin auton ulos tallista. Käänsin päävirtakytkimestä virrat ja kokeilin katkaisijoita. Valot, pyyhkijät, flekti, vesipumppu, yms. toimii. Ja sitte starttia ilman, että virrat MSD:lle on päällä. Hyvin pyörii! Totesin, että vesipumppu ei pyöritä vettä koneessa ja toki epäilin heti ilmalukkoa. Koitin ilmata järjestelmää, nostin keulaa ylös, korkki pois, pumppua päälle/pois ja puristelin letkuja. Täytin jopa järjestelmän uudelleen toisinpäin, että vettä varmasti olisi pumpulla riittävästi. No ei auttanut. Kokeilin varovasti kuitenkin käynnistää konetta. Olin laittanut ennakot 30btdc ja computerin pitäisi startin ajaksi myöhäistää 20 astetta. Ei edes lupaillut. Ei ledi palanut boksissa. Hö. Auto talliin ja seuraavana päivänä uudestaan ihmettelyä.
     
  11. Solvent

    Solvent 2nd gear

    Auto uudestaan pois tallista, johdot kerran vielä tarkastelin ja kokeilu. Ei tulosta. Tein spark testin MSD:n sivujen ohjeiden mukaan. Ei kipinää. Otin Compuuterin pois välistä, nyt pelkkä boxi triggerin kanssa. Ja sain testillä kipinän! Hyvä, johdot kiinni ja kokeilua.
    Pumpulla menovettä kaasareille ja kokeil.... hmm... bensa haiskahtaa aika vahvasti. Pelit seis ja kattomaan mikä tuli. Kaasarin kiihdytyspumpun varresta valuu bensaa. Varmaankin siis se kalvo hapertunut --> seuraavana päivänä uutta ostelemaan, kaasari irti, putsailu, purku ja uuden kalvon asennus. Kaasari paikoilleen ja uusi yritys!

    En vieläkään keksinyt vesipumpun probleemaa, mutta oli halu kokeilla konetta tulille. Virrat päälle, pumppu päälle, polkasu ja avaimesta kääntö. Ei kipinää, ledi ei pala boxissa. Prkl.
    Hoksasin sitten, että aina, kun käännän avaimen takaisin ON asentoon, boxi käynnistyy uudelleen. Mittasin boxin herätevirran, samalla kun käänsin avaimesta. Startatessa johdon jännite tippui lähes nollaan.
    Ei muuta kuin virtalukon ohitus ja katkaisija väliin.
    Ja taas uusi yritys! Kääntö avaimesta ja sehän käy!

    N. 10 sek käyttöä, sammutus ja uudestaan tulille. Annoin käydä about 30 sek ja huomasin, että öljyä tulee akseleille ja paineet on OK!

    Laitoin vielä uuden akun vanhan Vartan tilalle. Nyt piisaa virtaa

    Sitten vesipumpun kimppuun. Tällä kertaa avasin pumpun jalat ja kääntelin sitä, niin että sai korvausilmaa samalla, kun pumppu oli päällä. Kuului, kun pumppu alkoi ryystää vettä ja totesin vian olleen ilmalukko pumpussa. Vielä varmistus letkuista, että vesi liikkuu.

    Työntelin auton talliin ja käytin vesipumppua hetken. Hieman vuoti imarin kuskin puoleisen tiivisteen pääty. Suoritin jälkikiristyksen imarille ja vuoto loppui.
     
  12. Solvent

    Solvent 2nd gear

    Oli aika käyttää konetta aavistuksen pidempään ja tsekkailla vuodot yms.
    Käytin koneen lämpimäksi ja vaikutti siltä, että ainoastaan laatikon öljypohjan korkkitiiviste vuotaa, se oli jäänyt löysälle muutamasta kohtaa. Kiristys tuntui auttavan(mitään tiivistemassaa en käyttänyt lootan ö-pohjaan).
    Lämmöt pysyi sopivalla tasolla, vaikka ulkona oli melkein 30 astetta lämmintä, ei juuri flektiä tarvinnut kytkeä. Keulalla on griffinin alumiinisyyläri. Pihassa kokeilin, miten auto liikkuu. Vaihteet löytyi, tosin 1. vaihde löytyy hieman ennenkuin pitäisi ja samoin 2. vaihde.
    Melkonen meteli tuli myllystä, kun viereisen kinnerin varashälytin alkoi soida, kun jolkottelin tyhjäkäyntiä ohi.

    http://s1296.photobucket.com/user/jpkoi ... b.mp4.html
     
  13. Solvent

    Solvent 2nd gear

    Kävin törkkäämässä auton liikennekäyttöön takaisin ja lähdin ajelemaan pienen varovaisen testilenkin. Pääsin n. 200m kun alkoi turhan kova käry nousta keulalta, olettamus oli, että vähän öljyä päässy sarjojen päälle.
    No, venttiilikoppien stefat vähä päästi ulos --> kiristys ja taas mennään!
    Ajoin teollisuusaluetta ympäri, jarrut täytyy saada vähän napakammiks, ilmaus vois auttaa. Auto kulkee suoraan ja tuntuu rokkaavan hyvin. Paljon on kyllä vielä tekemistä.
    Öljyt tuli vaihdettua tässä vaiheessa Valvolinen 20W-50 race öljyihin
    LinnaCruising lähestyi uhkaavaa vauhtia.
    Laitan lisää matskua tänne, kun saan haalittua!
     
  14. Solvent

    Solvent 2nd gear

    LinnaCruising tuli, ennenkuin kerkesin saada edes pakoputkia nippuun, joten täytyi jättää välistä... Ei kai nyt sentään! Pikkuisen autoa säätöihin ja tulpat korviin ja baanalle! 9.8. koitti ja kaivoin auton tallista! Laturin rautoja jouduin hiukan vielä edellisenä iltana vahvistamaan ja muokkaamaan, tein ne itse, kun ei löytynyt äkkiseltään mistään. Pari remmiä sain testiajoilla poikki, kun hihnakulma oli väärä.
    Nyt oli luotto kova ja eikun ilman konepeittoa matkaan. Kaveri hyppäs kyytiin ja emäntä tuli toisella kiesillä mukana. Ensin tankkaamaan, nopea tsekkaus konehuoneeseen: kaikki OK!
    Eikun tapahtumapaikalle ahvenistolle auto parkkiin ja nauttimaan päivästä! Letkaan liityttiin ja auto rokkas hyvin(voimaa tuntus olevan tohon koppaan mukavasti), ei lämpöongelmia, ei menny puurot ja vellit sekasin, vaihteet löytyi paremmin(vielä täytyy säätää) ja jarrutkin pelas riittävästi.
    Vielä on paljon auton kanssa puuhaa: Line-Lockin johtojen kytkeminen, pakoputket loppuun, johtojen siistimistä yms. mutta hyvällä tiellä ollaan! Tässä vielä pari kuvaa ja 1 video! (Kiitokset kuvat ja videon ottaneille!)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    https://www.youtube.com/watch?v=GDSiPetaGII
     
  15. Tero2

    Tero2 Gearhead

    No nyt on asiallinen peli! Paljos tuossa konees on ruttuu?
     
  16. Solvent

    Solvent 2nd gear

    Tänks! Ruttua pannussa ~11.5
     
  17. kotr

    kotr 3rd gear

    Napakan kuulonen!! Peukku ylös!
     
  18. Herje

    Herje Gearhead

    Jumalauta mikä a-koppa kuume tuli :D
    Hyvin rähisee kyllä.
     
  19. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Enpä olis uskonut että on noin pienellä koneella, soundit oli kyllä sitä luokkaa... Asiallinen härveli! Onko menossa radalle ens kaudella vai ihan nurkissa hassutteluun?
     
  20. Solvent

    Solvent 2nd gear

    Äänet hiukan rauhottuu, kun saa putkiston tehtyä. X-haarotus ja takarenkaiden edestä pihalle. Vaimentimia en ole vielä päättänyt, ehkä simonsin läpivirtaavat ovaalit. Ens kaudella käydään toki radallakin.
     

Kerro tästä muillekin!