-76 Trans Amin puhaltimen moottori

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja reynolds, 29.9.2015.

  1. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Ei sitä nyttekään katsastuksessa hylätty tuon puhaltimen takia,mutta otteeseen tuli maininta siitä,eli seuraavassa katsastuksessa taatusti kokeilee sen toiminnan....Auto on ollut minulla nyt reilut 4-vuotta ja yhden ainoan kerran tätä ennen katsastusmies kokeili sitä,ja ei toiminut silloinkaan (oli tosin tuttu katsastusmies,jonka takia ei silloin puuttunut siihen 8) .)...Mutta en minäkään ole tuohon puhaltimen toimimattomuuteen aiemmin edes syventynyt,kun en ole sitä kertaakaan tarvinnut,ja toisekseen kun en osaa tehdä autosähköhommia...
     
  2. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Joudun teetättämään tämän jossain/jollain kuka osaa...Minä itse en osaa kytkeä tuollaista neuvomaasi systeemiä missään tapauksessa...Koska ei ole mitään hajua,että minkälainen rele pitäis olla,saati että mistä se virta otetaan ja mikä johto sitten laitetaan mihinkin nastaan :odroll:
     
  3. juko7

    juko7 Double Gearhead

    tuleeko siihen katkaisijalle nyt sähköä ja jos niin löytyykö pannuhuoneen puolelta tai jostain johdonpää(t) joita katkaisija ohjaa?
     
  4. reynolds

    reynolds 3rd gear

    En ole vielä katkaisijalle mahdollisesti tulevaa virtaa päässyt toteamaan....Pannuhuoneen puolelta löytyy yksi ruskea johto joka menee puhaltimen moottorin päähän,ja siihen ei ainakaan virtakynän mukaan tule mitään :odroll: ....Täytyy tuonne katkaisijan taakse mennä ja katsoa,että tuliskos sinne vahingossa jotain sähöö :-?
     
  5. juko7

    juko7 Double Gearhead

    jos sieltä on ne vastukset raksittu pois niin ei välttämättä moottorille tulekaan mitään.. jos löytyisi piuha jota katkaisija ohjaa niin sitä voisi käyttää kätevästi "sijaiskytkennän" ohjauksena.
     
  6. spinneri

    spinneri Gearhead

    Tuon aikakauden kytkennät eivät ole mitään rakettitiedettä, joten suosittelen hankkimaan korjaamokäsikirjan tai kaivamaan internetin syövereistä oikeanlaisen kytkentäkaavion ja tekemään sen avulla kokonaan uudet johdotukset. Kytkentäkaaviosta selviää myös vastusarvot; vastuksia (ja johtoja) voi ostaa autotarvike- ja elektroniikkaliikkeistä. Ajatuksen kanssa kun kytkentäkaaviota tutkii ja etenee johto kerrallaan, niin useimmalta meistä homma onnistuu.

    Ja vaikka tuohon eivät rahkeet riittäisikään, on kytkentäkaaviosta apua nykyisten härdellien selvittämisessä. Eikä mikään estä pyytämästä hieman enemmän autosähköistä tietävää kaveria avuksi.


    Autosähköjen kanssa itsekin touhunnut

    Jari Sjöman
    ex-Spinneri Magazine
     
  7. ripee

    ripee Gearhead

    pistä yyveellä s.postis niin lähetän kaaviot sulle

    Riku
     
  8. PauliR

    PauliR 3rd gear

  9. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Eipä taida kannattaa minun noita piuhasarjoja tilata,kun autossani ei ole koko ilmastointiakaan enää (kiitos sille älykääpiölle,kuka ne on tuosta raakalla kädellä pois repinyt :mad: )...Ja en edes osaa ulkomailta mitään tilata :odroll:
     
  10. KajS

    KajS Gearhead

    Alan juttua Sinnerimieheltä.

    Säestän vielä sen verran, että ne alipainejutut kanssa kannattaa laittaa ihan alkuperäiskuntoon, vaikkei ilmastointia olisikaan. Sillä se sisään tulevan ilman ohjauksen on hyvä toimia suunnitellulla tavalla. Ei siihen toimivaa kompuraa tarvita. Kirjoitin tuonne toisaalle mun Dodge vanin alipaineohjauksen elvyttämisestä. Ne pillit kun kytki oikein, ei kabiini huurru aamukasteesta ja sisään tulee viileempää ilmaa, vaikkei ilmastointi toimikaan. Esim. sisäilman kierto voi olla päällä koko ajan, jos ne pillit on väärin kytketty. Kaaviot löytyy tehtaan huoltokirjasta tai kovalla kolmen minuutin googlettamisella. Tai kysymällä OD:n hepuilta ja elleiltä.

    Nuo lämppäri/ilmanvaihtojutut on aika olennaisia ajomukavuuden kannalta. Vaikka auto ois vanha, ei siinä tarvi palella, hikoilla tai ajaa ikkunat huurussa.
     
  11. Karck

    Karck 3rd gear

    Siis eiks ne o ihan alipaine kellolla ohjattu vaikka ei oiskaan ilmastointia, siis läpät. Ainakin näin mä oon käsittäny. Mulla on kanssa ilmastointi otettu pois mutta kaikki tallella, ja ajattelin laittaa toimimaan vielä.
     
  12. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Ilmeisesti alipaineella ne lämppärikotelon luukut alunperin on liikkuneet...Mutta minun pitäisi tuohon omaani hommata melkein koko ilmastointijärjestelmä/puhallinkotelot/alipainekellot/alipaineletkut/sähkösarjat kojelaudan alle..jos edes pieniä toiveita haluaisi siitä,että nämä toimisivat :-? ...Sen verran raakalla kädellä joku aivokääpiö on ne purkanut pois... :wc:
     
  13. Sardiinipurkki

    Sardiinipurkki Gearhead

    Miten olisi jos ostaisit varaosa-auton? Siitä purkamalla näkisi miten osat kuuluu olla. Ainahan sen voi myydä sen jälkeen eteenpäin.
     
  14. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Eipä näitä 2Gen Trans Ameja hirveesti ole varaosa-autoina tarjolla...Ja jos nyt jostain sattuiskin löytymään vaikka kilvetön tälläinen...Niin...hinta niissäkin tuppaa olemaan yleensä korkeahko...Ja minäkin tällä hetkellä työttömänä,niin eipä tässä juurikaan ns:mälläily rahaa liiemmin ole :odroll:
     
  15. Sardiinipurkki

    Sardiinipurkki Gearhead

    No juu, tuttu kuvio itsellekin :(
     
  16. Karck

    Karck 3rd gear

    [​IMG]
    Resistorin läpi täytys mennä sen johdon. Ei suoraan kytkimelle.

    Ohjausläppiähän voi vetää vaikka kaapeleilla ei ne alipainetta tarvitte, mutta sitten pitää omat vivut tehdä sille. Se alipaine systeemi on kanssa erittäin yksinkertainen.

    Kappas täällä oli vielä ACllekkin oma kaavio jossa on puhallin: Manuaalinen
    [​IMG]

    Automaattinen
    [​IMG]
     
  17. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Kuvat on kyllä hyvät...mutta...ei selkiä mulle,että miten kytketään :mad: ....Minä en aio laittaa niitä läppiä toimintaan,kun joku superidiootti on kylmästi katkonut kaikki alipaineletkut....Ainoa mitä tuolle tehdään on se,että puhaltimen moottorin saa vaan kojelaudasta päälle...Puhaltakoot minne lystää,kunhan päälle vaan lähtee :odroll: ....Auto on ollut minulla reilut 4 vuotta,ja kertaakaan en ole siinä puhallinta tarvinnut,mutta nyt viime katsastuksessa se virkaintoinen mulkkukatsastusmies sen toimimattomuuden otteeseen merkkasi :wc:
     
  18. Karck

    Karck 3rd gear

    No jos tahdo noita nopeuksia ollenkaan ni suora johto kytkimellä sitten? Se käy si täysillä kun käy. Täytyy kyl sanoo et en itte käytäkkään sitä hiljasempaa koskaan koska se ei vaan jaksa puhaltaa sillä. :D
     
  19. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Niin siis....En itseni takia sitä puhallinta toimintaan halua (koska olen jo reilut 4v pärjännyt ilman sitäkin)...Lähinnä sen takia,kun se mulkku katsastusmies sen merkkasi otteeseen,ja taatusti kokeilee seuraavassa katsastuksessa sen toiminnan :odroll: ....Minulle on yks ja sama toimii se tai ei,koska tuosta minun autosta on joku superidiootti purkanut koko ilmastointijärjestelmän pois,ja samalla kätevästi on katkaistu johdot,alipaineletkut,ilmakanavat :mad: ...
     
  20. spinneri

    spinneri Gearhead

    Mikä tekee katsastajasta " virkaintoisen mulkun" jos ja kun hän noudattaa alan määräyksiä ja ohjeita? Eli toimii niin kuin pitääkin. Kysehän on katsastusvarusteesta.

    Ajatusmallisi mukaan autossa ei tarvittaisi esim. ajovalojakaan, jos sinä olisit ilman niitä viimeiset neljä vuotta pärjännyt...

    P.S. Eikö kannattaisi laittaa kerralla kuntoon, jos vaikka jonain päivänä myyt autosi?


    Asennettasi hieman hämmästellen

    Jari Sjöman
    ex-Spinneri Magazine
     

Kerro tästä muillekin!