'77 Mopar 400 cid, mitä meinaa tehtaan high performance?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja J.J. Laakso, 23.5.2008.

  1. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Tuli tossa konetta maalauskuntoon putsatessa huomattua lohkon merkinnöistä, että mun cruisailu lötkötin kone onkin HP mallia 8) Lisäks oli maltanristin joku sinne naputellu, ilmeisesti meinaa 0.001" alimittaista kampiakselia?

    Nyt lähinnä kiinnostaisi tietää, miten tuollainen tehtaan HP-moottori eroaa normaalista?

    Minulle kerrotun mukaan kone olis osiltaan täysin orkkis, kaasaria lukuunottamatta. Osaisko joku kansien numeroista päätellä pitääkö niiden osalta paikkansa ja onko nämä kannet tukkoset saastekannet vai jotain muuta:
    - Valunumero 4006452
    - Sit sellainen peltilätkä kahdella pienellä ruuvilla kiinnitettynä 1577
    - Ja sit oli vielä sellainen 1,2 ja 3 kohta missä viisari osoitti kolmoseen

    Kanaviin ainakin meni tollanen Nokian peruskännykkä helposti, eikä tupakka-askikaan ollu kaukana :D

    Valusarjojakin joku kehu, että olis jotkut vähän harvinaisemmat "teho-mallit". Täytyy pistää niistä kuvat niin saadaan totuus siitäkin :)

    Niin ja minkä kokoisella 4-kurkkusella tuollaista konetta pitäisi ruokkia?
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    HP:ssä on ollut erona just noi pakosarjat, sit voi olla jotain loiskelevyy öljypohjassa, mahdollisesti rullajakopäätä jne. ja nokkakin taitaa olla vakiomallia kovempi "magnum" tyyppinen. Kumpikin versio on silti luokiteltu NHRA:n puolesta 190 hepan tehoisiksi. Kaasariks 600-750 cfm vacuumitoisioilla.
     
  3. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Kehdanneet noilla teholukemilla kutsua high performanceks :rotfl: :poff:

    Loiskelevykin löyty joo, nokasta ei tietoa.

    Mites jos haaveilis koneesta irrottavansa sellaista 250-300 heppaa ilman kulutuksen tuplaamista. Göögle kertoi, että nuo kannet on ihan vakiokannet, mutta onnistuisko sopivalla (millä?) nokka, imusarja, kaasari yhdistelmällä?
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Jos venttiilijousisssa on dampperit, eli sellanen littee spiraali jousen sisäpuolella joita monet virheellisesti kutsuu "tuplajousiks", niin todennäköisesti on hi perf nokalla. Moparilla ei oo erikseen mitään hi perf kansivaluja, näkökannasta riippuen ne on joko kaikki sellasia, tai sitten ei mikään. :rotfl: Mut kansista ei jää kiinni toi tehotavoite. Kyllä toi 250-300 heppaa on ihan mahdollista saada. Sen verran oli suunnilleen joissain 383 moottorin versioissa, ja toi 400 on perustaltaan ihan vastaava isommalla porauksella. Puristussuhdetta pitäis saada nostettua säädylliseksi, siitä homma lähtis ja hyötysuhde paranis, sitten päälle huolellinen kansityö, kevyt taskuporttaus ja hyvä nokka, ni ruvettais olee alueella.
     

Kerro tästä muillekin!