-79 Aspenin ehjäystä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja MJF, 8.10.2019.

  1. MJF

    MJF Double Gearhead

    Viime viikko oli poikien syyslomaa, silloin ei talliin ollut asiaa. Muut osat paitsi männän ja laakerit tilasin rokkiautosta heti kun kannen nostin, ne tulikin jo kotiin tänään. Maalia pistin kanssa tilaukseen, RAL5012. Värikoodista kiitokset faceryhmään :) Aamulla olikin alakerran purku autosta pois ja pukkiin kiinni. Paskanen se on vaikka mukamas pesin sen jo heti ostaissa... Vesipumpun yksi pultti oli ruostunut lohkoon ja pumpun kuoreen kiinni, muuten purkuhommassa ei ollut ihmeempiä. Dampperi jäi vielä irrottamatta, oma ulosvetäjä ei sopinutkaan ja äkkiä tekaistu ei kestänyt. Pitää hakea jämympi lainaan huomenna. Tuommoista hihnapyöräpakettia ei olekaan sattunut vielä kohdalle, damperiin on pultattu takakautta toinen hihnaura. Ulkopuolella oli perinteinen tehostimen hihnapyörä vielä lisäksi.
    Sylintereissä on pikkasen porrasta, ei hirveästi. Männät lähtikin aika helposti ilman väkivaltaa. Yhdessä männässä oli ehjät renkaat, viidestä oli ylin rengas poikki ja kaikissa öljyrenkaat enempivähempi jumissa. Menikö sitten irrottaissa poikki vai oliko jo ennestään. Ykkösen mäntä on kyllä mielenkiintoinen, miten tuommonen vakiomoottorissa tapahtuu... Ei tuo hirveästi ole tainnut koskaan levällään olla, bensapumpun ja tankin välinen letkukin oli vielä puristuslemmareilla kiinni, tuskin on kukaan tuommosia värkännyt itse. Ja lämppärin letkuissa Moparin leimat. Kk-laakereissakin oli 7/78 leimat ja on niin hyvät että melkein vois vaikka laittaa takaisin.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    juko7, Gary Grand, wilburi ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tehtaan jäljiltä valmiiksi taloudellisen laihalla ja päätymmäisethän noista slantin pytyistä kiitos kauniisti muotoillun imusarjan käyvät vieläkin laihemmalla. Sitten on kuumana vähän nakutellut ja mäntä suli. Eikös sen männän lakikin ollut vähän oudon näköinen?
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  3. MJF

    MJF Double Gearhead

    Eipä tuo muuten pahalle näytä kun karstat putsaa päältä pois.

    [​IMG]
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se oli se karstan "tekstuuri" kuvassa erikoisen näköinen. Sylinterikö onkuitenkin ok vaikka on tuolla viisiin ohipuhkunut?
     
  5. MJF

    MJF Double Gearhead

    Sylinteri on ok. Dampperi lähti lainaulosvetäjällä helposti. Alla oli orkkis jakopää muovirattaineen, hieman alkavaa väljyyttä havaittavissa. Runkolaakeritkin ok, mutta laitetaan nyt samalla uudet nekin.

    [​IMG]
     
    ImpJay, Gary Grand, 12345678910 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. grantorino

    grantorino Gearhead

    Melko lailla pikinen hammaspyörä, johtuneeko käytetystä öljystä tai ohivuodosta. Kerran vaihdoin yhteen slanttiin jakopään "varmuuden vuoksi" vaikka ei siinä mitään vikaa ollut, niin oli siinä tuo isompi hammaspyörä paljon puhtaampi.
     
  7. MJF

    MJF Double Gearhead

    Niinhän tuo on koko moottori sisältä yhtä törsteinen. Laakerit on kuitenkin oikeinkin hyvässä kunnossa, kierrossa on ainakin ollut hyvät öljyt.
     
  8. jariha

    jariha Double Gearhead

    se on siinä kun kusipäitten mielestä slantti ei ole moottori niin sen takia niihin ei öljyjä oo vaiheltu... .sitä on vaan lisätty kaikkee jäteöljyä mitä löytyy? jakopää näytti normille vaihtamattomien öljyjen jälkeen(60tkm)
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Enpä ole aikoihin nähny täällä kaupan olevilla öljyillä syntyvän noin tervasta konetta.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  10. jariha

    jariha Double Gearhead

    se on se kun on kehuttu että ikimoottoriin koskaan ei tarvii lisiä öljyä.... ajettu 20vuotta samoilla ravoilla koska se on slantsiks ja ei se ole koneo_O
     
    sleepercooler, Camino'79, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Mulla oli kanssa se olssin 350 mikä nyt on caminossa yhtä karseessa kunnossa.... Ihan ois valleystä voinu piikkauskoneella takoa muhjua irti mutta onneks sain sen sillon Leivon Sähkön uittoaltaaseen muhimaan ni tuli kuin uusi :D
     
    MJF, jariha, wilburi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kyllähän nuo släntit on ollut kaikki yhtä törkysiä mitä on tullut laitettua, olisko tuossa jarihan avautumisessa perää :D
    Sinne se upposi lipeätynnyriin, samahan tuo on noin tehdä kun yhdestä nokkalaakerista irtosi pintaa ja joutuu nekin irrottaan.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    foxkiller ja sleepercooler tykkäävät tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    ...niitä on virassa ollessan avattu harvemmin kuin verrokkimoottoreita. Eli ovat luonnostaan olleet poissa pesuprosesseista. Poislukien avattaren Dartin slantti joka on ... poikkeus.
     
  14. MJF

    MJF Double Gearhead

    Eka satsi pöntöstä ulos, toinen satsi saa jäädä yöksi muhimaan. Hyvin lähtee.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Desoto57, foxkiller, ImpJay ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Melko puhdas..:cool:
     
  16. grantorino

    grantorino Gearhead

    Hyvin puhdistuu. Miten vahva lipeäliuos on?
     
  17. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Ja käytikkö lämpöö?
     
  18. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Kauanko annoit likoo... Sama homma olis edessä.
     
  19. MJF

    MJF Double Gearhead

    Vaikia sanoa kuin vahvaa tuo seos on. Osa litkusta on ollut 10 vuotta kuusenjuurella astioissa ja jonku verran sekottelin lisää. Halpa-hallissa oli puolen litran purkeissa 100% viemärinaukaisuraetta. Pöntössä on lämmitysvastus, 40-50 astetta oli lämpöä. 3 tunnin uittamisen jälkeen käytin pois ja pesin välissä, vielä toiset 3 tuntia oli. Jälkeenpäin ajateltuna olis voinut kääntää lohkon toisinpäin välipesussa, kampikammioon oli jäänyt pari poteroa puhdistumatta, varmaan jäänyt ilmataskut sinne.
     
    sleepercooler, wilburi, Jussi289 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. MJF

    MJF Double Gearhead

    [​IMG]

    Huomattavasti mukavampaa kun ei enää sotke hanskoja öljypikimössöön :)
     
    Desoto57, LPV, ImpJay ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!