79 Pontiac Trans Am "Ransu"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja pelle, 2.8.2022.

  1. pelle

    pelle Gearhead

    Syyskuussa avautuikin vielä vuoden viimeinen mahdollisuus käydä kokeilemassa varttimailiriivailua. Täältä OD:n kautta löytyi onnekkaasti Räyskälän testaa&rassata päiville peruutuspaikka.
    Lentokenttäradalla päästiin kiihdyttelemään kuitenkin ihan perinteisesti eteenpäin ajaen.;)

    [​IMG]

    Keli oli alkusyksyn päivälle erinomainen ja kentällä sai testata auton suorituskykyä niin paljon kuin vain halusi ilman suurempia line-upissa jonotteluita.
    [​IMG]

    Olin aiemmin edellisellä viikolla suunnitellut turbon imupuolelle filtterin tilalle virtausystävällisen imusuppilon joka 3d printattiin hiilikuituvahvisteisesta nylonista. Tavoitteena tuolla oli saada puristettua pikkasen lisää tehoja paremman virtauksen ja ehkä vähän viileämmän imuilman avulla. Tarkoitus oli kokeilla josko tuolla jotain käytännön merkitystä.
    [​IMG]
    Kiikalan sudittelujen jälkeen ei varsinaisesti ollut mitään suurempia tavoitteita varttiajalle, mut sellainen pieni toive oli et jos loppunopeuden vartilla sais yli 200kmh, niin olisin ihan tyytyväinen.

    Ensimmäinen lähtö oli "katumoodissa" K&N kartiofiltterillä. 3000rpm lähtökierrokset ja paukkutsydeemillä lähdössä keräytyi noin 0.4-0.5 bar ahdot. Eka lähtö meni taas vähän suditteluksi. 12.58s@193.6kmh

    Toiseen lähtöön asensin kartiofiltterin tilalle omatekemän tehokartion. Lähdössä kokeilin myös pikkasen hölläillä kaasupoljinta ettei mene suditteluksi.
    12.28s@195.7kmh
    Ehkä se tehokartio vaikuttaa jotain? +2kmh loppunopeuteen ????

    Kolmanteen lähtöön kokeiltiin ottaa paukkusyteemi pois käytöstä niin, ettei ahdot nouse ollenkaan viivalla ja käyttää ainoastaan 3000rpm kierrosrajoitinta. Ahtokäyrää muokattiin myös varovaisin askelin siten, että 5500rpm jälkeen saataisiin vähän enemmän tehoa. 12.58s@197.8kmh

    Neljänteen lähtöön ahtokäyrää korotettiin varovaisesti vielä vähän lisää. Tässä päästiinkin sitten hiuksenhienosti siihen, ei niin salaisesti mielen sopukoissa olleeseen tavoitteeseen.
    11.99s@200.3kmh.:cool:

    Viimeistään tuon neljännen lähdön jälkeen bensapumput alkoivat pitää omituista ääntä ja pienen jäähdyttelyajelun yhteydessä, hyvin kevyessä kiihdytyksessä bensapaineet putosivat kokonaan ja kone meni rajusti laihalle jolloin MaxxECU:n lambda safety vetäisi kaikki tehot rajusti pois. Varovasti takaisin varikolle.

    Varikkopaikalla sit alettiin ihmettelemään, et mikähän tilanne oikein on.
    Olin aikaisemmin kesällä asentanut takakonttiin, välisiliössä olevien bensapumppujen lähtöön painemittarin. Kun pumpun laittoi päälle näki mittarista että bensapaine pomppi ihan valtoimenaan ja lisäksi bensapumppu piti älytöntä pärinää. Aattelin, et kun se tämän kesän varttimailin suorituskykytavoite oli jo saavutettu, ei enään välttämättä tarvitsisi kiihytellä. Kuitenkin sit jos primääripainepumppu pitää tuollaista ääntä ja bensapaineet putoilee voi se vähän vajaa sata kilometriä kotimatkaa katketa kesken, ikävästi tien varteen.

    Siinä sit päätettiin, että vaihdetaan välisäiliössä oleva ensimmäinen ja ahdon mukaan käynnistyvä toinen pumppu ristiin. Tunnin sekoilun jälkeen homma saatiinkin hoidettua ja korjaus vaikutti fiksaavan bensapaineongelman.

    Kiihyttelyaikaa oli vielä hyvin jäljellä, joten ajattelin, että miksei nyt sit käy varovasti radalla ajamassa vielä yhden lähdön ja kokeilemassa kestääkö auto ajaa kotiin asti ilman bensaongelmia.
    Mekatsu siinä takapiruna tais vielä tukea et kyllähän ne lambda safetyt pelastaa, jos paineet laskee ja kone uhkaa mennä laihalle. No niinhän ne toivottavasti tekee.
    Päivän viides lähtö bensapainelukemaa ja lambamittaria koko matkan tiukasti tuijottaen. 12.17s@195.2kmh.
    Ajonaikaisen mittarien vilkuilun ja datalogin perusteella ei mitään suurempaa ongelmaa lambda-arvoissa ,eikä bensapainessa.
    Tässä lähdössä ahdot olivat koko matkalta selkeästi alhaisemmat kuin aiemmassa. Datalogeja tutkiessa huomasin, että kylkiputken cut-out ventiili ei ollut auennut ja pakokaasut virtasivat koko putkiston läpi perään asti. Korkeammat pakopaineet varmaan teki tuon ahtojen tippumisen.
    No miksei sit vielä yksi kokeilu?

    Pienen jäähdyttelyn jälkeen piti kokeilla vielä kuudes ja viimeinen lähtö, siitä tuloksena 12.14s@199.6kmh.

    60 jalan ajat kaikilla varttimaililähdöillä 2.2-2,3 sek, vaikka kaikenlaisia erilaisia lähtöstrategoita kokeiltiinkin. Ei oikeen mikään tuntunut vaikuttavan. Lähdössä perä niiaa aika voimakkaasti, samoin tekee kaikissa vaihdoissa. Joko pito irtoaa, tai sit viivalta lähdetään aika säyseästi.
    Tuohon pitää pientä parannusta hakea tulevan talven aikana. Ajatuksena on nostaa lehtijousien etukiinnityspistettä ylöspäin, ns "Herb Adams mod" noissa F-koppasissa. Joko itse väsättynä tai aftermarket modattua jousikiinnikettä käyttäen. Mitään linkkisysteemejä en kuitenkaan perään aio asentaa, ainakaan vielä.

    Räyskälässä alkoikin päivä olla jo aika pitkällä, joten päätettiin et kiihdyttelyt saa meidän osalta loppua. Pakattiin auto täyteen kamoja ja käännettiin nokka kohti etelää.
    Aurinkoinen,lämmin keli oli melkein parempi kuin keskikesällä , auto toimi ihan OK ja ilta oli vasta alkamassa. Suoraan kotiin ajamisen sijaan päätettiin tehdä vielä pieni lisälenkki ja pistäytyä tsekkaamaan Hiidenpirtillä järjestettyä kruising tapahtumaa.
    Ihan hyvä harrastepäivä tuostakin tuli, jo pelkästään siitä syystä et vehkeet pysyi ehjänä.

    Sit loppuun taas niitä pettymyksiä ja epäonnistumisia.
    Räyskälän riivailujen jälkeen Ransu seisoi tallissa seuraavat parisen viikkoa putkeen.
    Yhtenä iltana kun piti lähteä kruisailemaan ei bensapumput käynnistyneet ollenkaan.

    Ensimmäisenä tuli mieleen että MaxxECU:n pumppuja ohjaava outputti on kärähtänyt, eikä käynnistä bensapumpun PWM-nopeusohjainta. Pikaisen mittauksen perusteella näytti, että ensiöpumpun MAxxECU:n ohjauskanavan resistanssi maata vasten oli selkeästi erilainen kuin toisiopumpun. Ehkei se sittenkän ole tykännyt mun johdotuksista?
    Kuitenkaan edes ohjauspiuhat ristiinkytkemällä ensiöpumppu ei käynnistynyt, toisiopumppu toimi kuitenkin ihan OK :confused:.
    Siinä ainakin selkeni se, ettei siinä MaxxECUssa ehkä sittenkään mitään vikaa ollut, joku muunlainen johdotusongelma varmaankin, tai sitten ne bensapumpun nopeusohjaimet on menneet nyt lopulta rikki.

    Noi bensapumput on kytketty siten, että kahdella MaxxECU:n PWM ulostulolla ohjataan kolmea pumppua. Ensiöpainepumpun ohjaussignaali on vain haaroitettu myös tankin sisäisen siirtopumpun nopeudenohjaimelle.
    Seuraavaksi tuli mieleen tehdä testikaapeli, jonka avulla sai käsin maadoitettua nopeusohjaimen signaalilinjan, jolloin pumpun pitäisi käydä kokoajan täysillä.
    Toisiopainepumppu tekikin näin, mutta ensiöpainepumppu ja tankin sisällä oleva siirtopumppu eivät inahtaneetkaan.
    Seuraavaksi vaihdoin kaikkia nopeusohjaimia ristiin, vain todetakseni, että kaikki niistä toimii toisiopumpun kanssa, mutta mitkään ei kahden muun pumpun kanssa.

    Seuraavaksi tarkasteluun maadoituspiuhat ja virransyöttö. Kaikki maakytkennä vaikuttivat olevan OK, nollaresistassi runkoon mistä tahansa mittasikin. Kaikkiin nopeusohjaimien liittimiin tuli 12V, maa ja ohjaussignaali ihan niinkuin kuuluukin, sulakkeet olivat ehjiä ja sulakkeen MOLEMMIN puolin oli 12V jännite.
    Siinä vaiheessa alkoi iskeä ihan suunnaton ärsytys, kun ei vain voinut käsittää mikä oli vikana. Tuossa vaiheessa hommaa oli diagnosoitu iltaisin tunnin pari, jo sellaiset puolen viikon päivät.

    Yhtenä iltana tankin sisällä oleva pumppu alkoikin toimia. ajattelin, että olisko se perkele kuitenkin vain löysä kontakti jossain liittimessä, tai jotenkin osittain katkenut johto jossain kohtaa. Siinä vaiheessa alkoi kuitenkin kaikki systemaattinen diagnosoitikyky olla ylikuormittuneena ja ainoa toimintatapa oli sellainen apinanravolla kaikien johtojen/liittimien heiluttaminen. Eihän se lopulta muuttanut tilannetta mihinkään, ei vaikuttanut pumppujen toimintaan, yksi oli silti poissa pelistä. Ei varmaankaan siis sähkökontaktiongelma. Oli sit "taas" vaan pakko painaa leuka rintaan ja luovuttaa siltä päivää...

    Taisi olla tasan viikko myöhemmin siitä kun ongelmat oli alkaneet, Perjantaina. Yhtäkkiä kaikki bensapumput alkoivat toimia yksittäin käskyttämällä, mutta sitten kun pumput laittoi yhtäaikaa päälle jompikumpi kahdesta lopetti toimintansa. Ihan ihme mysteeri??
    Sanoin jollekin tuosta, et tässä menee insinööriltäkin yli hilseen, ei ole mitään selkeää syytä toimimattomuuteen kun mistään ei ole tullut savut ulos, eikä mikään osa hehku punaisena..
    Yhden perjantaitallikaljan siinä nautittuani päätin mitata jännitteen sulakerasiasta silloin kun besnsapumppu kytketään päälle.
    JA sieltähän se probleem sitten löytyi!:mad:
    [​IMG]

    Noiden kuvassa näkyvien lattasulakkeiden pumpun puoleiselta liittimeltä mitattaessa, jännite putosi 12V:sta 2-3V paikkeille heti kun pumpun käskee päälle, vaikkei pumppu edes käynyt. Jos ohjaus oli pois päältä, oli sulakkeen molemmin puolin, maata vasten mitattuna, normaali 12V syöttöjännite. Siinä samassa se koko ongelman syy sitten alkoi seljetä.

    Fixi oli lopulta niinkin simppeli kuin vain kiristää lattasulakkeen kiinnitysmutterit... oli ollut vain huono kontakti sulakkeen ja liitimen välillä.:mad::mad:
    Lopulta sit auto hörähti käyntiin ja kaikki toimi taas niinkuin pitääkin.
    Hyvin ristiriitainen loppufiilis. Tyytyväinen, mut v!#u##i niin perkeleesti, että tuohon paloi koko viikko hyvää ropausenergiaa

    Tuon jälkeen ei autolle ole sit muuta tehty kuin että vaihdoin katukumit takaisin alle.
    Saattaa muuten olla nuo takakumit kokeneet vähän liikaa menneenä kesänä.
    [​IMG]

    Tarttee varmaan ennen ensi kesää tehdä noille gummeillekin jotain..
     
    Muokattu: 15.11.2024
    teippi-mikko, Seevu, Arkkumies ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Joskus työskentelin vanhemman asentajan kanssa, korjattiin ja huollettiin esim jarrudynoja. Joka kerta kun alettiin ettiä vikaa se kaveri kävi ensin läpi kaikki ruuviliitokset piirilevyltä ja kytkentärimoista. Ja aina silloin tällöin siellä oli ruuvi löysässä ja vika korjaantui sillä. Itekkin löysin muutaman löysän liitoksen noin. Ei tarvittu sähkökaavioita eikä vikadiagnostiikkaa sen kummemmin kun ensin katottiin että on perusasiat kunnossa.
     
    LPV, teippi-mikko, fmila ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Imutötteröön kun olisi vielä tehnyt pyöristetyn pään, niin olisi auttanut vielä lisää.
     
  4. pelle

    pelle Gearhead

    Mulla on tuohon jo suunniteltuna sellainen pyöreäreunainen kaulus, joka napsahtaa (pitäisi napsahtaa) imutötterön isossa päässä olevaan olakkeeseen. Jäi vain tekemättä ennen Räyskälän visiittiä aikataulusyistä.
    Lisäksi on mallinnettu sellainen "virtaus optimoitu" hunakennoverkko, joka estää ettei linnut, rätit tai muut isommat esineet vahingossakaan imeydy imukanavaan.

    Tuohon imutötteröön liittyen tein sellaisen havainnon jälkikäteen datalogeista että kun sen vaihtoi paikalleen oli imuilman lämmöt jo heti lähtöjonossa noin kymmenisen astetta korkeammat. Ehkä tuollaisenaan sit imee enemmän kuumaa konehuoneen ilmaa kuin filtterin kanssa.
    Jokatapauksessa ahtoilman jäähdytykseen on suunnitteilla toteuttaa parannuksia tässä talven aikana.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  5. pelle

    pelle Gearhead

    Joo, hyvä tapa tuollainen.
    olin alkuun satavarma et noi sulakerasiat oli OK. Jälkikäteen ajatellen kävin jo alkuvaiheessa läpi kaikki muut sähköliitokset, paitsi juuri noi sulakkeet kun oletin ettei niissä vikaa voinut olla kun yleismittarikin näytti 12 volttia tulevan läpi. Mut sitä se on kun tekee oletuksia.

    Yhdellä kaverilla on sanonta, joka menee suurinpiirtein
    "tee homma kerralla oikein, niin ei tarvi tehdä toistamiseen".
    Pitäs yrittää näissä omissa touhuiluissa noudattaa tuotao_O
     
    Seevu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!