-79 Voortti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Vuppe, 23.9.2018.

  1. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Siis ajossa "tyhjäkäynnillä" sen 12.2V. Paikallaan kun hörskyttää valot päällä niin olisko ollut ollut jotain 12.5V, ehkä vähän yli.
    Laturin ostin josku swt:stä, ei ollut mikään tehokas laite, eikä ollut kalliskaan. Joku tehdaskorjattu orkkista vastaava muistaakseni.

    Tää oli vasta ensi startti, vois sanoo että kaikki piuhat on uutta. Jännitteensäätimestä en sano varmaksi että vaihdettiinko sitä, epäilen että ei. Eikä laturi ole koskaan mitään isoja voltteja sylkenyt, nyt siihen vaan kiinnitti huomion kun on volttimittari.
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tais olla joku 63A:n laturi, ja tosiaan volttimittarin viisari nousee kun vähän nostaa kierroksia.

    Jos rundari pitää paikkansa niin tyhjäkäynti oli noin 800rpm lämpösenä.
     
  3. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    No 1G laturia ei oo saanu 63 ampeerisena. Orkkistyyliset 1G:t on pelkästään rengasliittimillä, ei lattaliittimiä tai plugeja yms. Että tiedä sit onks mikä siel.
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Voi olla että muistan amppeerimäärän väärin, alko kutosella kuitennii. Rengasliittimet.


    E: Ja Motorcraftin logo siinä muistaakseni on.
     
    Muokattu: 23.10.2022
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Piti laittaa eilen auto käyntiin ja ajaa pesupaikalle, muutaman vuoden pölyt pois. Eipä lähtenyt, huikkabensallakaan ei luvannut, ei ees yskinyt.
    Tänään oli vähän kättä pidempää matkassa. Ei kipinää, virta tulee puolalle ja sytkälle. Puola ainakin mittauksen puolesta olis ok. Olisko sytkä mennyt pimeeksi, viikko sitten se kävi nätisti ja sammutettiin avaimesta. Sytkällä, Duraspark 2, on ikää jo reilusti yli 20v. Mikäs muu vois olla vikana jos ei se?
     
  6. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Kuulostais hyvinkin Durasparkilta, puolan tai DSII-jakajan hajoominen on aika harvinaista.
    Ne duraspark-boxit on vissiin semmosii et ne laukee sillon ku huvittaa, sopivaa ajankohtaa kyselemättä.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  7. Vuppe tykkää tästä.
  8. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Mulla on just Duraspark-jakaja ja HEI boxi.
    Ite käytin täältä ohjeita, osaa tosi palikkakin lukea:
    http://www.carbdford.com/tech/HEI/hei.htm
    En kyllä lähtis repimään alkuperästä Durasparkkia irti jos ny sattuu moduuli kerran kärtsäämään. Kyllähän noita HEI-moduuleja haukutaan samaan malliin.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu luulen että uutta boxia vaan kehiin.

    Kiitos.
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Rokkiautosta lähti tilaukseen pick-up coil, puola ja sytkämoduli, Motorcraft. Eiköhän niillä tokene. :)
     
    isalmela ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Sytkäriä ihmetelty. Oltiin purkamassa sytkäboxia pois kun sähkäri sano että mittaa pick-up coilin ensin. Vastus ok mutta maat kateissa. pick-upin ja sytkän välistä liitin auki ja paikannettiin että katkos on nimenomaan pick-upin ja ekan liittimen välissä. Ei mitään kontaktia vaikka johtoa nitkutteli joka suuntaan.

    Uus pick-up coil ja kateissa ollut kipuna löytyi ja sehän lähti käymään. Sytkäboxia ei vaihdettu.

    Eka starttaus oli kun olis ollu huono akku, mutta ilmeisesti löysällä ollut jakaja oli kääntynyt, ja ilmeisesti liian aikaselle. Dampperin ajotusmerkkejä koitettiin saada näkyviin ja jotain sieltä viimein löytyikin. Tyhjäkäyntiä kävi hyvin vaikka oli välillä liian aikasella, välillä myöhäsellä. Kaasua polkastessa pikku köhää. Aika hyvä kohta löytyi kun tyhjäkäynnillä näytti jotain 10 astetta ennakkoa. Tulpanjohdotkin jäi toistaiseksi vaihtamatta, nekin on yli 20v vanhat.

    Kotimatkalla tuli mieleen että olis vissiin pitänyt ottaa alipainesäätimen letku irti jakajan kyljestä ja tulpata letku? Amatöörit liikkeellä. :oops:

    Saa vääntää rautalangasta kuinka se sytkä katsotaan kohilleen. Vakio 400M. Pitää tulkita vielä dampperin merkkejä valokuvista isommalta näytöltä.
     
    Arkkumies ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ajotusmerkkejä sotkemassa oli maalitussimerkkejä, ne oli sitä varten kun tässä oli ennen kärkijakaja joka ei ollut siihen sopiva vaan sytkä piti säätää vähän pieleen että se toimi kierroksilla paremmin tjsp. En muista kuka siihen merkit laittoi. Tämä oli -90 luvun puolella, sen jälkeen en ole ajotuslamppua käyttänyt. Unohtunut sekin vähä.


    E: Täytyypäs käydä vielä joku päivä katsomassa toimiiko kiihdytyspumppu, oireet vähän sellaset että se olis sökö. Taas.
     
    Muokattu: 27.11.2022
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kyllä nuo merkit on sytkän vaihdon jälkeen tehty.

    Täplä on 10 asteen merkki ja viiva ykk.

    [​IMG]

    Oikealla näkyy 20 ja 30 asteen merkit. Selkeetä.

    Kaasu ei palaudu kokonaan, jos kiihdytyspunpun vipu jää jäpitykseen niin sehän ei sylkäse kun kaasua polkasee, oletuksena että kalvo on ehjä.

    Kun säädin tyhjäkäyntiä niin se oli taas korkeempana ekan polkasun jälkeen. Vipua käsin kääntämällä tipahti.

    Pitää laittaa stydimpi jousi ja voidella vaijeria. Ja tsekata toimiiko kiihdytyspumppu.
    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Voortti näki saippuavettä ekan kerran... viiteen-kuuteen vuoteen ehkä...

    Kiihdytyspumpun vipu oli aivan jumissa, jousiviritteinen talla joka sitä painaa muljahteli sivuun kun painoi kaasua. Kaasarista kohokammio irti ja vipu heräs eloon, hyvin ruikkii.

    Kone käymään ja ajoin pesupaikalle. Siitä kun peruutin niin alkoi nykiin, kaasua kun hellitti niin nykiminen loppui.

    Ajoin ruutuun ja koitin käännellä seoksia ja vähän sytkääkin eri suuntiin. Ei apua.
    Tyhjäkäynti on helvetin hyvä, pikkasen kun painaa kaasua niin alkaa käynti ontuun. Nopsaan kaasuun vastaa kun kiihdytyspumppu toimii.

    Voikohan kaasarissa olla joku piiri tukossa? Kohokammion pohjalla oli vähän sakkaa.

    Kaasarina pikkunen 2 reikänen Holley 4412-1

    [​IMG]
     
    sleepercooler, Rane 66 ja isalmela tykkäävät tästä.
  15. Visa

    Visa Gearhead

    Kakkaa kaasarissa.. pöydälle putsattavaksi vaan
     
    Vuppe tykkää tästä.
  16. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Vaihdoin suodattimen bensalinjaan.

    Testasin kiihdytyspumppua kylmässä koneessa, kuumana ei oikein nähnyt kuinka se sylkee. Hyvä kusikaari x2 ja kestää pumpun liikeradan loppuun, lähes ainakin. Säädin vielä pumppua niin ettei kaasuvipu kanna eikä ole välystäkään.

    Kone käyntiin, ei se vaan kestä kaasua, alkaa nikotteleen kun hissukseen kääntää kaasua lisää.

    Laitoin pikku suodattimen myös pumpun ja kaasarin väliin, tyhjäkäynnillä tulee katkoksia.
    Sulkeekos neulaventtili linjan noin?

    Bensan pinta pysyttelee aika lähellä oikeeta, otin kohokammion kyljestä ruuvin auki, bensanpinnan pitäs läikkyä vähän yli kun autoo keikuttaa ja niin teki. Bensanpinta pysytteli suunnilleen samoissa silloinkin kun käänsi pikkuhiljaa kaasua ja nykiminen alkoi...


    kait se kaasari pitää irti ottaa.

    https://aijaa.com/B0e8mE
     
    Muokattu: 5.12.2022
    isalmela tykkää tästä.
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Pikku holikka purettu ja ultraäänipesurissa liotettu, lisäksi kanavia rassattu kaasarikliinerillä.

    Throttle bodyn tiiviste, kiiharin check valve, vai mikä sen sateenvarjon nimi nyt oli. Ne nyt ainakin uusiks.

    Kun otin kaasarin irti niin kohokammio oli aivan kuiva, haihtuukos pienkonebensakin reilussa parissa viikossa... Kiihdytyspumpun kalvo oli kun uusi.

    Kohokammion kiinnityspulttien juuressa olevissa tiivisteissäkin sanomista. Voi olla että niistäkin tihkunut.

    Paree varmaan katella korjaussarjaa.

    https://aijaa.com/7ol4kp
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kappas, Power valven kalvo näyttäs olevan paskana.


    [​IMG]

    Vähän vaikee saada kuvaan, mutta sökö mikä sökö.

    E: Ja ilmeisesti Metering blockin ja Power valven välissä pitäs olla tiiviste. Eipä ollut.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 30.12.2022
    Visa ja Seevu tykkäävät tästä.
  19. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Vaikka Power Valven kalvo näyttää sököltä niin ei se taida kuitenkaan olla.

    Alipaine sulkee venttiilin ja se myös pysyy kiinni. Uskon silti että kaasarionkelma.

    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kaasari on siis Holley 4412-1 (?) 500cfm. Se on ollut tässä aikojen alusta ja toiminut riittävän hyvin. Kerran ennen ollut palasina alan liikkeessä ja sen jälkeen toiminut, tosin auto ei ole ollut liikenteessä, ajettu vaan pikku "ympyrää".

    Suuttimet 68:t. Jos oikein tihrustin Power Valvesta niin siinä on stanssaukset G 3 5 0. Tarkottaakos se että 3.5 in.hg? Kuulostaako oikeen kokoselta? Kone ihan vakio 400:n.
     

Kerro tästä muillekin!