-79 Voortti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Vuppe, 23.9.2018.

  1. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Ei sovi kyl vakioon mottiin se PV, vakioon laita vaikka 6,5 tai 7,5 pv. Aukee aivan liian myöhään. Riippuen kuinka paljon alipainetta kone tuottaa. En tiedä auttaako pulmaasi kuitenkaan.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    No vähän samaa aattelin kun luin vähän alkeita:

    https://www.holley.com/blog/post/how_to_tune_the_power_valve_in_a_holley_carburetor/

    En muista paljonko se alipainemittari näytti kun sillä testasin muutamia vuosia sitten mutta joa vedän hatusta että 15 niin ei olla kaukana.

    Sakkaa kaasarissa oli ja kohokammion kyljessä olevassa messinkisessä suodattimessa töhnää, muistin vasta nyt että siinäkin oli joku suodatin.

    Aikasemminkin todennut että edellisen kaasariputsin jälkeen (6v sitten) jolloin vaihdettiin myös PV, auto on käynyt tyhjää lähes heti startista, sillon kun joskus säädätin kaasaria niin kun kylmästä pisti tulille niin jos ei paikallaan käyttänyt kaasulla reilua viittä mintsaa niin ajaa piti kahdella jalalla.

    Ja kyllä se vähän haiseekin rikkaalle kun paikallaan nuuhkii pakokaasuja, vaikka pienkonebensa ei niin pahasti dunkkaa kun normi bensa.

    Eli mielestäni PV:n vaihto rikasti seosta, käykös se rikkaalla jos PV on liian pieni?
     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ilmeisesti väärin sanoa PV:stä onko liian pieni vai iso, aukee vaan eri aikaan.

    Enivei, tämmöstä löyty, ja sehän tekee vähän tollasta kun pedaalia painaa tasaseen mutta miksi sitä ei ole ennen tapahtunut.

    Too low of a numbered power valve for your engine, will make the power system not be activated as you press the gas; the engine will run MUCH leaner than it should; it will do anything from just run real weak, to cough and stumble, all the way to spit back into the intake, from being too lean. Then when you reach the PV's operating point, the engine will suddenly get enough fuel, and it will commence to run right, like somebody flipped a switch.

    No mä nyt vaihdan sen PV:n kun saan haettua osia. Tulee tutustuttua Hollikkaan.
     
  4. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Se PV aukeaa numeron perusteella, tuumaa elohopeaa. Eli 3,5 pv rikastaa kun imusarjan alipaine putoaa alle 3,5 inHg. Mitä ränttätäntämpi kone, sitä vähempi se tuottaa alipainetta ja tarvii avata läppiä vähemmän alipaineen putoamiseen. Joku vakio 2bbl motti saattaa tuottaa pari tuuma alipainetta jopa kaasu pohjassa.

    Sehän on paska jos ei rikasta muuten kun kaasu pohjassa.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu alkaa hahmottuun.

    Tyhjäkäynti on hyvä, vastas nopeisiin polkasuihin eli kiihdytyspumppu toimi mut kun painoi tasasesti lisää kierroksia ja koitti pitää niitä ylhäällä niin yski ja välillä poksautti kaasariin.
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu kyllä se PV on se 3.5 inHg. Hassua kuinka tarkkaan sen näkee motonettilaisella alipainepumpulla. :)
    Alkaa sulkeutuun 2 inHg:n jälkeen ja kun tullaan ylhäältä alaspäin niin alkaa aukeen jossain 4 inHg:n tienoilla.
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Veli puunas penkkien takana olevan tavaratilan. Siellä on lattiassa kaksi kumitulppaa ja pellin reijistä oli reunat hapertuneet.
    Väliaikanen ratkasu; porakoneeseen kivi ja sillä avarrusta terveeseen peltiin asti. Ferrex molemmin puolin ja NippeliTepolta isommat tulpat.

    Mielestäni niin hyvät tuli että saa jäädä. :)
    [​IMG]

    Kaasarikin olis asennusta vailla. 7.5 PV laitettiin.
     
    Muokattu: 25.1.2023
    isalmela tykkää tästä.
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kaasari paikallaan. Seosruuvit auki 1.5 kierrosta, sillä oli kyllä niin rikkaalla että tuli raakana läpi.
    Kone lämpöseks, bensanpintaa pikkusen ylemmäksi. Alipainetta on imusarjasta mitattuna noin 19 tuumaa, ehkä vähän alle, vakaa viisari. Säädin seoksia vuorotellen kummaltakin puolelta niin että löytyi korkein alipaine, ja siinä se kyllä kuulostaakin hyvältä.

    Mutta, kun pikkuhiljaa antaa kierroksia niin tuntuu kun jäisi sylinteri tai 2 pois pelistä. :confused: Huonosti ottaa kierroksia. Kun tyhjäkäynniltä polkasee niin mielestäni parkuu ihan normaalisti mutta osakaasulla ei oikein toimi.

    Voiko vanhat tulpanjohdot oireilla noin, vai oonko vaan uittanut tulpat, ne on kyllä saanut kylpyä viime käyttökerroilla, alkaen siitä kun oli kipuna hukassa? :oops: Onko mitään arvausta..
     
  9. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Toivottavasti saat toimimaan ja varsinkin kun näin paljon olet työtä sen eteen tehnyt niin on jo melkein pakkokin:)
    En osaa sanoa mikä olisi avuksi mutta jospa joku toinen voisi auttaa paremmin.
    Tulpan johtoja voi kuitenkin vaikka irroitella vuoronperään ja katsoa miten käynti muuttuu.
    Virrat päällä oloa kannattaa välttää jottei puola vaurioidu.
    Onkos tässä esivastus?
     
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kiitos. :) Juu kyllä se kuntoon laitetaan, omasta tai jonkun muun toimesta.

    Kun se käynnistettiin sähköhommien jälkeen se kävi ihan hyvin. Sitten kun seuraavan kerran koitettiin niin ei millään käyntiin ja huikkapullosta vaan ruokin kun en suostunut uskoon että kipinä puuttuu. :rolleyes: Pick up coil vaihdettiin ja sen jälkeen käynti ontunut, sattumaa tai ei.
    Tulpanjohtojen irrottelu tuli vasta kotimatkalla mieleen, hyvä vinkki, ens kerralla sit.
    Uudet tulpanjohdot, puola ja sytkäkin kyllä olis. Oon ymmärtänyt että kyseinen Duraspark toimii tai ei toimi ollenkaan, tiiä sitten.

    Lisätääs vielä että piti tarkistaa alipainepumpulla jakajan alipainesäätö sillon kun jakaja oli auki, no ei sillon ollut pumppua mukana. Sen vois kattoo muuttuuko ennakko.
    Arvailuja, mutta muuhun ei eväät riitä. :p
     
    Muokattu: 27.1.2023
  11. kma68

    kma68 Gearhead

    Millainen on kipinä? Jos se on heikko, se ei aina jaksa sytyttää laihaa seosta puristuksessa. Myös liian laiha seos osakaasulla/tyhjäkäynnillä saa aikaan sytytyskatkoja.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kipinää ei olla tutkittu mutta se on seuraava tutkintalinja. :) Katotaan testerillä sylinteri kerrallaan koska kun sitä miettii niin en välttämättä ole huomannut sitä vaikka siellä olisi kokoajan joku muki mykkänä, mutta tasaselta tyhjäkäynti tuntuu. Kierroksia kun nostaa niin tulee oireet esiin. Niin ja eikös se onnaa ajotuslampullakin kun menee piuha kerrallaan, jos välkkyy niin kipinä tulee...

    En usko että on ollut laihalla, eilen tosiaan gaso tuli raakana läpi kun lämmitin konetta kun oli "perusasetukset" seosruuveissa. Pienkonebensa ei vaan haise samalle kun normi, siksi se jäi vähän huomiotta.
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Pikku paskartelua. Kourallinen eri kokosia tulppahylsyjä ja pari räikkää taskuun ja talliin tulppia ihmetteleen. No sopiva hylsy oli 5/8 mutta se oli puolituumasella karalla ja 2 räikkää oli molemmat 3/8. Normi homma.

    Helposti lähti käyntiin ja kun oli vähän oli lämmennyt niin pikkuhiljaa kierroksia, ei toimi. Ajotuslampulla katottuna kaikkiin tulppiin tulee kipinä ainakin tyhjäkäynnillä.

    Heitin pikku lenkin tallissa ja annoin reilummin kierroksia, välillä tuntu että meniköhän vaiva ohi kun toimi osakaasulla, mutta kun laskin kierrokset ja koitin nostaa uusiks niin ei taas toimi, toimi...ei.
    Ehkä ne tulpat on pilalla, luulen että ne nyt vaihdetaan seuraavaksi. Paikallaan käyttö ja rikkaan puoleinen seos ja muutama kunnon bensakylpy ei ehkä tee tulpille hyvää. Luulen.
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Niin ja jakajan alipainesäädin toimii, en kyllä odottanutkaan että se olis oireiden syy, jos se ei olis toiminut. Mut tulipa katottua.

    Alipainemittari onkin aika monipuolinen testeri....

     
    teippi-mikko ja isalmela tykkäävät tästä.
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mainitsin että gaso tuli raakana läpi, mutta en itse asiassa tiedä mitä putkista roiskuu, onko kosteutta vai gasoo. Jos olis kansipahvi, oletan että tulis sen puolen putkesta mistä pahvi on rikki, tää roiskii molemmista kun koittaa nostaa kierroksia puoliväkisin. (tuplaputket kansista alkaen) Sitten kun on kone kunnolla lämmin niin ei näy roiskeita.
    Ei tuntuis työntävän ylimäärästä painetta jäähdyttimeen, jäähdytinnesteessä ei näy öljyä eikä öljyssä jäähdytinnestettä. Ja oletan että alipainemittarin viisari väpättäis jos olis kannentiiviste sökö.

    Aiksemmin Jussi289 mainitsi että alipainesäätimen letku otetaan läppien alapuolelta tän ikäisessä. Eli oletan että tarkotetaan manifold vacuumia että olis imua tyhjäkäynnilläkin... Kaasarissa on sille oma lähtönsä, siinä se on aina ollut. Sehän ei tarkota että olis oikea paikka sille.

    Mitä sanoo Jussi?



    Läheisen Usa-autokorjaamon hepulla oli sen verran ristallipallossa virtaa että antoi pari arvausta etänä siihen miksi ei toimi kun kaasua painaa pikkuhiljaa. Höpötin enemmänkin mutta en liitä niitä tähän.

    -Sytytysennakko, onko kohdillaan.
    -Tulpanjohdot varmasti oikeassa järjestyksessä.
    -Puolan kunto. Lyökö läpi/ eikö kipinä riitä kun sylinterissä paine nousee.
    -Polttoaineen saanti, putoaako paine kun vika ilmenee.
    -Ryypyn toiminta, lähtee varmasti kokonaan pois päältä.

    Kohdat 3 ja 4 tutkimatta.
     
    Muokattu: 1.2.2023
  16. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Tostapa tuli mieleen erään naapuruston mummelin auton erittäin pieni pakoputki.
    Pakoputkeenhan muodostuu kondenssia ja kyseessä ollessa halkaisijaltaan pieni niin sehän voi melkein tukkeutua ja veden vielä jäätyessä...
    Aikoinaanhan tehtiin pieni/ä reikiä vedelle notkoihin..
     
    Vuppe tykkää tästä.
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juuri oli velipoijjaan kanssa puhetta että liikenteessä näkee autoja joiden pakoputket kusee. :D

    Eli en kiinnitä nyt siihen roiskumiseen liikaa huomiota. Tallikaan ei ole ihan huoneenlämpöinen eli lämpötilaeroja syntyy.
     
  18. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Kuinka monta astetta alipaine-ennakko antaa lisää? Jotenkin aavistaisin että ton ikäsessä se jakajan alipaine olis kuitenkin kaasuläppien yläpuolelta aka ported vacuum.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  19. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Merkkaan vielä asteikon paremmin näkyviin että saan tarkempaa dataa mutta en juuri eroa huomannut, jos sitä edes oli, letku kaasarissa kiinni tai tulpattuna.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos on oskilloskooppia saatavilla, niin monisylinterisen perinnesytkällä olevan vikoja näkee katsomalla puolan ensiöterminaalin jännitettä. Puolan latautumis ja purkautumistapahtuma on kutakuinkin samanlainen kaikilla sylintereillä paitsi silloin, jos kipinä ei mene tulpasta läpi tai lyö ennenaikojaan eristeiden kautta jonnekin muualle. Sen mikä niistä oikuttelee, löytää irroittelemalla tulpanjohtoja yksi kerrallaan.
     
    Vuppe tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!