-79 Voortti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Vuppe, 23.9.2018.

  1. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu kyllä siinä varmaan vähempikin riittäis, siihen vois auttaa säädettävä alipainesäädin.

    Päästöihin se vissiin vähän vaikuttaa jos sen alipaineen ottaa imusarjasta. Tästä aiheesta on paljon asiaa palstoilla/juutuupissa. Viileempi käynti tyhjäkäynnillä/alakierroksilla on yksi plussa.

    Ehkä leimalle sit kaasarista alipaineet, varsinkin kun seokset on ite säädetty.:D Sillä voi saada ylimääräsiä höyryjä poltettua.

    Tarvikkeita oli nämä Pickupit, Standard oli toinen, toista en muista. Mutta se mikä siihen laitettiin takas oli Motorcraft, tai ainakin se oli Motorcraft jakajassa jonka ostin -97.
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  2. Olisko tässä vaihtoehto?

    TRICKY or TRICK? HEI Module Inside Duraspark Case

    Both the Duraspark system and the GM HEI have been around since the '70s. The stock Duraspark is by most accounts a rugged and reliable system, but unfortunately the originals are aging and let's face it, the parts store replacements are less than reliable. Just ask me how I know.

    One popular and cheap ignition option for Ford enthusiasts is using a GM 4-pin HEI ignition module to trigger the coil. Though it is considered high blasphemy by some in the Ford community, the idea is almost as old as the technology itself. Just do an internet search. It is all done while retaining the Duraspark distributor and using any number of aftermarket coils. Many use the later Ford TFI coils. The HEI runs off of 12 volts, and when using an aftermarket or TFI coil there is no ballast-resistor needed. Users of this setup tell tales of a stronger spark, better starting, and smoother idle. The big plus is that the HEI module costs 15-20 bucks and a spare can sit in your glove box.

    When my parts store Duraspark box died, I decided to try out an HEI module instead of replacing it (again). I saw on a few different websites where guys have gutted an old Duraspark case and used that as a mount and heat-sink for the HEI module. It keeps a clean, stock-looking appearance while improving your ignition somewhat. In my searching, I found this to be the subject of a few message boards out there and decided to compile the info in one place while I did this conversion on my own car, a 1985 GT Mustang.

    Vai tarkoititko pickupia, kuten Vuppe?
     
    Vuppe tykkää tästä.
  3. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Mulla oli TFI, durasparkin seuraaja, se lähti samalla kun tietokone joka sitä ohjas.
    Nykyään on juurikin Duraspark-jakaja ja HEI-moduuli, tosin se on LT1:n jäähyelementin kanssa kannen päädyssä kiinni. Toki toi Duraspark-moduuliin naamioiminen vois auttaa, kun oon museointia pohtinu.
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ihan hyvin lähtee kylmänä käyntiin 36 asteen ennakolla, ei pistä yhtään vastaan. Ehkä perusennakolla vielä helpompi tapahtuma, ei isoo eroo kuitenkaan.

    Mutta sellanen ero hokattiin kun viimeksi käytettiin kone kuumaksi ja säädeltiin sytkää, niin lämpömittari oli jossain Normal tekstin puolivälin oikealla puolella. Sillon oli alipaine tulpattu.

    Tänään kone kävi ehkä puolisentuntia, ajoin sillä muutaman satametriä. Alipainesäädin kytketty imusarjaan. Lämpömittarin mukaan ei käynyt niin kuumana, ja tässä se yksi etu taitaa sitten näkyä kun on tyhjäkäynnillä reilummin ennakkoa.

    Sellasiakin alipainekatkaisijoitakin olis joka ruuvataan termostaattikoteloon. Siihen kytketään letkut imusarjasta ja kaasarista, kolmas alipainesäätimelle. Kylmänä alipaine ported nipasta ja kun kuumenee niin imusarjan alipaine kytkeytyy mukaan. Olevaa.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 3.8.2024
  5. Vuppe tykkää tästä.
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu 1 letku tulee. Olen tiennyt tuollaisen 2 lähtöisen säätimen olemassa olosta mutta en ole perehtynyt sen toimintaan. Tässä autossa on ollut aika monimutkainen alipainehässäkkä alunperin. Ainakin sellanen em katkasija vissiin ollut termostaattikotelossa.
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tollasia on käytetty ahdetuissa VAGineissa. Toiselle puolelle tulee vaan ylipaine joka ottaa ennakoita pois.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  8. Joo, turbomiehet on käyttänyt sitä noin.

    Aluperin se toimiii niin, että toinen ported vacuum ja toinen manifold vacuum:

    [​IMG]
    Jotenkin nerokkaasti tuo toimi saastepeleissä. En kyllä ole koskaan tajnnut, että miten..
     
  9. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Ei varmaankaan kun kone kehittää alipainetta (lähinnä) vasta käynnistyttyään, käynnistäessä on yleensä vain perusennakko mukana.
    Olisiko imusarjan alipainelähdön ja tuon häkkyrän välissä lämpötilakytkin, joka päästää kylmällä koneella alipaineen jakajaan, pienentäen ennakkoa jolloin kone lämpiää nopeammin.
    Monessa muussa on yksinkertaisemmin lämpökytkin jakajan alipainekellon ja alipainelähteen välissä, joka estää alipaine-ennakon kokonaan ennen kuin kone on lämmin.

    Rönsyillääs vähän: 70-luvulla perusennakot oli tehtaalta aivan surkupieniä, että koneet kävis kuumempina ja pensa palais puhtaammin. Ja joskus saattoi käydä liiankin kuumana, joten ainakin Ford käytti tämmöistä lämpöalipainekytkintä:
    [​IMG]

    Normaaliolosuhteissa jakaja saa alipaineen kaasuttimelta (ported vacuum), jos moottorin lämpötila alkaa nousta liian korkeaksi (225°F), kyseinen kytkin vaihtaa jakaja alipainelähteeksi imusarjan, joten alipaine-ennakko aktivoituu tyhjäkäynnilläkin, laskien sylinterien lämpötilaa, nostaen kierroksia ja kierrättäen vesipumppua nopeammin, jolloin koneen lämpö alkaa laskea.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juuri tuollaiseen härveliin viittasin aikaisemmin. Tuossa se on havainnollistettu. Kiitos.

    On edelleen myynnissä ja löytyy kotimaastakin. Tiiä vaikka kokkeilis tuollaista jos kierteet natsaa termostaattikotelon reikiin.
     
  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Sököllä pick upilla lähti hyvin käymään letku kaasarin nipassa, letku imusarjaan eikä edes luvannut. No pick up oli sökö, mutta imua oli enemmän kun letku oli imusarjassa. (tirsk).:D
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  12. Kiitos selostuksesta.

    Nämä ei taida poissulkea toisiaan. Ainakin kovin saman näköinen venttiili on tässäkin:

    [​IMG]
    En silti vieläkään tajua sitä ihan viimeistä toimintaa..(ei se haittaa silti).
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Alunperin ilmeisesti ollut tämmönen hässäkkä voortissa.

    [​IMG]
     
  14. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Tuon sekamelskan toiminta alkaa olla jo vähän hämärää :D:D
    Mitä lie tekee tuo DRCV (distributor retard control valve) ja miksi molempiin termokytkimiin menee imusarjan alipaine...
     
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kaasuvivusto ei ole palauttanut läppiä kiinni kaasuttelun jälkeen, tyhjäkäyntikierrokset on jäänyt vähän korkealle. Käsin pitänyt kääntää.

    Oli kasa erilaisia jousia mukana. Vika olikin pallonivelessä joka napsahtaa kaasuvaijerin päässä olevaan kuoppaan, nivel oli lähes irti vivusta, ruuvi auennut.

    Toinen huomio, kickarin vivun palautusjousi oli liki pari senttiä liian pitkä, vipu jäi ehkä toistasenttiä vajaaksi topparista. Jousta lyhemmäksi ja vipu tulee toppariin asti.
    Sitä en tiedä onko tällä mitään merkitystä, mihinkään.

    Sitten vielä sellanenkin että vipuja käännellessä kaasarin ja imusarjan välistä hikoili vähän gasoo. Olis näemmä tiivisteen vaihdon jälkeen pitänyt jälkikiristää kaasarin mutterit, kiristyi ehkä kolmevarttia..

    Pikkuhiljaa. :)

    [​IMG]
     
    isalmela ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  16. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Käytiin laittamassa kone käyntiin, viikkoja edellisestä kerrasta. Alipainelähtö edelleen imusarjassa ja hyvin lähti käyntiin ja käy hyvin.
    Kaasuvivustolle täytyy sittenkin laittaa lisäjousi, ei ihan palaa tyhjäkäynti alas asti.

    Samalla laitettiin kabiiniin pari kosteuden keräyspurkkia, olis pitäny laittaa 10v sitten. :rolleyes:
     
    isalmela ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Gary Grand tykkää tästä.
  18. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Laitettiin vanha sytkäboxi paikalleen (vuodelta -97) kun siinä ei mitään vikaa ollutkaan. Samalla napsittiin liittimet pois kun niitä ei oikein ehjänä auki saa, Deutschet tilalle.

    Sit kun kuulemma mukana pitää olla ehjä boxi varalla niin nyt on, siihenkin liittimet vaihdettu. :D Muistaakseni sekin on Motorcraft.

    Musta möykky on rundari, mahdollisia säätöjä varten konehuoneen puolella tehdessä, sille löytyy sieltä oma liitin. Hifiä. :)

    https://aijaa.com/apFebe
     
    Gary Grand ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  19. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Oli eilen vähän starttausonkelmia, sahuutti ja kun lähti käymään niin jonniiverran oli savua ilmassa. :D Käynti oli kyllä hyvää kun kerran hörähti. Vissiin pumppasin pedaalia liikaa/liikaa huikkaa.

    Auto hörskytti ehkä puolisen tuntia ja ajoin sillä tallissa jotain satoja metrejä. Lämpömittari ei noussut NORMAL alueen vasemmasta laidasta ylemmäksi, toinen putken pääkin jäi vähän märäksi.

    Sitä on käytetty nyt niin että jakajan alipaine on otettu imusarjasta, moottorin lämmöissä ero on kyllä huomattava, vaikka lämpömittari lienee suuntaa antava eikä siinä ole kuin tuo NORMAL teksti. Ei sitä oikein saa kuumaksi tällä käytöllä ja se ei ole välttämättä hyvä asia, talli on aika kostea.

    Tänään laitettiin jakajan alipaineletku ported nippaan läppien yläpuolelle. (siinä se on aina ollutkin kun auto on ollut aktiivipalveluksessa) Lähti ihan ok käyntiin ja kone kävi vähemmän aikaa kun eilen mutta lämmöt nousi vähän yli puolenvälin ja putkien päätkin jäi kuiviksi. Tosiaan ainakin tässä katiskassa huomattava ero mistä alipaineen jakajalle ottaa. Leimalle se ainakin on Ported. :)

    Ennakoita vähän kateltiin, ei muutettu mitään.

    Ruuvasin seisontajarrun vaijerin löysälle ja ajelin ees taas ja tein voimakkaita jarrutuksia, jospa automaattisäätö toimisi. Sit vaijeria kireemmälle. Seisontajarrun kun polkasee päälle niin ei auto kovin pienestä liiku vaihde päällä eli aika hyvin puree, itse asiassa en saanut sitä liikkeelle ollenkaan kun en uskaltanut paljoa kaasua painaa, edessä ja takana on autot. Eri asia onko heittoa liikaa.

    Niin ja etuakselistosta löytyi 3 rasvanippaa joihin pumpattiin tuoretta vassua.
     
    Gary Grand ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  20. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Sehän se ported vacuumissa jutun juju olikin aikanaan, pienemmällä ennakolla kone käy kuumempana ja bensa palaa puhtaammin.

    Katsastin tossa hiljan oman '85 Mercuryn ja päätin jättää alipaine-ennakon imusarjan alipaineeseen, jolloin tyhjäkäynnillä ennakkoa oli 25°.
    HC päästöt näytti ~300ppm, seokset aavistuksen paksulla (14:1). Vrt. viime vuonna tyhjäkäynnillä oli 12° ennakkoa ja HC-arvot tais olla luokkaa 250ppm. Suhteellisen iso ero, mutta näin vanhassa päästöraja on 1000ppm. Mulla on toki alkuperäset 3-tie katit paikallaan.

    Tykkään moottorin käytöksestä paljon enemmän kun alipaine-ennakko on koko ajan mukana.
     
    Vuppe tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!