8 3/4 perän remontointi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Pölyttäjä, 12.12.2012.

  1. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Eli tuommonen perä käyttäytyy niin, että täristää +60 nopeuksissa ja viimeksi kun kiihdytin kovasti, niin kuulu vähä pauketta. Ajattelin avata sen ja katsoa löytyykö sieltä mitään. Vetarin jo kokeilin ottaa pois, niin tuli mukana pieni metallin palanen, eli jotain lienee rikki.

    Mitä sille nyt kannattasi tehä? Lukon asennan ainakin, tällähetkellä se on lukoton. Laakerit vissiin kannattaa vaihtaa, vai riittääkö pelkkä kiristys? Miten totean onko välitys liian kulunut? Mistä nään mikä case se on, niitä oli kai muutamaa eri mallia? Kaikki tieto on tarpeellista. Perät on mulle tuntematonta aluetta autoissa.
     
  2. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Ehkä ihan ekana se kandee avata, niin näkee ainakin kaikki selvät vauriot, et mistä kaikkialta se/ne metallinpalaset on peräisin... Casen valunumero on siinä murikassa kuskin puolella, siitä ne kolme viimistä numeroo riittää tunnistamiseen...
     
  3. Bowhill

    Bowhill 3rd gear

  4. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Tuommoseksi paljastui perä:

    [​IMG]

    Tämmöstä oli sisällä:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nuo pystysuunnassa olevat pikkurattaat joihin tulee vetarit pooreilleen kiini, niin ne rattaat likkuvat puoleltatoiselle n. millin verran (eli auton poikkisuuntasesti) onko se normaalia? Olivat myös silminnähtävästi kuluneet. Ite välitysratattaassa ja pinionissa ei näkynyt sen kummempaa kulumista. Poskilaakerit oli varttikierroksen liian löysässä.. backlash oli 0,25mm.

    Voiko nuo kuluneet pikkurattaat aiheuttaa sen tärinän tai poskilaakerien löysyys? Mitään sen suurempaa vikaa siellä ei ollut. Renkaat on tasapainotettu ja uudet moottorin ja vaihteiston kumit on, ristinivelet katottu että ei oo väljää. Vehje täristää myös pukkien päällä "ajellessa".
     
  5. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Missä kaikki tietäjät?
     
  6. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Jos täristää vaikka molemmat pyörät pyörivät auton ollessa pukeilla niin luulisin että ei johdu perästä, pikkurattaathan eivät pyöri jos molemmat pyörät pyörivät samaa nopeutta.

    Itellä kun oli lukko paskana aiemmin niin pelkästään toisen pyörän sutiessa se aiheutti omat äänensä, ei kuitenkaan tärinää. Ääni kuului enemmänkin resonanssiäänenä korissa.

    Mites kardaanin kulmat? Jos on pielessä niin aiheuttaa tärinää.
     
  7. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Kardaanin kulmistakaan en oikeen käsitä, sen verran katoin että pinioni osoittaa 5 tai vähä yli astetta yläviistoon vaihteistonulostulon ollessa vaakatasossa. Minkälaiset kulmat siellä pitäs olla? Mulla on 2 tuuman madalluspalikat jousien päällä, muuttaakohan se jotain.
     
  8. OL

    OL Gearhead

    Muuta kiilapalalla toiseen suuntaan eli pinion osittamaan
    alaspäin 4-5 astetta jos laatikon kulma on suora.
    Lehtijousiperä kiertyy sen muutaman asteen ylöspäin vedon ollessa
    päällä, eli tärinä/värinä voi johtua ristikon liiallisesta kulmasta tai
    kardaanin epätasapainosta.
     
  9. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Aloin funtsimaan asiaa, mistä se perä tietää, että onko se kulma 5 astetta ylös vai alaspäin? Että miten se voi vaikuttaa siihen tärinään kun ajetaan pukkien päällä ilman kuormaa tasaista nopeutta. Enkä kyllä itseasiassa älyä miten se koko kulma vaikuttaa mihinkään. :lol:
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    No kyl se sen tietää. Mut korjauksena OL:n ohjeeseen et ei sitä kulmaa verrata loota ulostuloakseliin, vaan kardaaniin. Jos auto on pukeilla ja jousitus vapaana, niin varmaan osottaa pinioni ylöspäin. Mut osoittaaks enemmän vai vähemmän ku kardaani? Ajokrokeudessa toi kuitenkin pitäis tsekata. Tuskin on tosta kii jos ei oo tosi pahasti pielessä ja nimenomaan "väärään suuntaan".
     
  11. JariV

    JariV 2nd gear

    Kardaanikulmilla hoidetaan etupäässä neuulalaakerien pyöriminen ja takana myös. Takakulma on olemassa myös "ennakkokulmana" jonka pitäs suoristua linjaan kun kiihdytetään täysillä. Kulman suunta takana riippuu siitä onko takajousituksen liike kiihdytettäessä nostava vai laskeva. Moparin henkilöautoissa se on korin takapäätä nostava näissä lehtijousiperissä.

    Itse epäilisin, että tärinä johtuu jommasta kummasta ristinivelestä. Niiden akselit menevät helposti sahalaidaksi. Nähty useemman kerran.
     
  12. sbf

    sbf Gearhead

    Onhan ne ristikot katsottu huolellisesti?
    joskus vastaavaa tärinää etsin ja ristikoissa ei väljää tuntunut.
    Oli sit kuitenkin takimmainen ollu vähällä voitelulla mutta väljyyden sijaan ruoste ja laakerineulamurska pitivät paketin timmin tuntuisena.
    Selvisi kun ajettiin pukeilla ja kardaaniakselin vipotus tuli huomattua.
     
  13. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    En kyllä vieläkään ymmärrä miten se perä tietää onko kulma ylös vai alaspäin, eihän se perä voi tietää onko auto katollaan ojassa vaiko renkaillaan maassa, toisessa on kartaanin ja pinionin välinen kulma ylös, toisessa alas. Mutta ihan sama. Mistä niitä kiilapaloja saa vai pitääkö askarrella ite?

    Edit: Eli nyt älysin sen verran että kun ristinivel pyörii, niin sillä on ellipsin muotoinen rata eli se kiihyttää ja hidastuu vaikka "syöttönopeus" pysyy samana. Siitä tulee se vibraatio ja kun etu ja taka ristikossa on samat kulmat, niin ne vibraatiot kumoaa toisensa.
     
  14. 69

    69 Gearhead

  15. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Selevästi tilanne on tuommonen kun tuossa ekassa kuvass "pinion nose up". Ja ne pukit on perän alla eli perä on normi korkeudella autoon nähden.
     
  16. 69

    69 Gearhead

    Mulla olis ylimääräset kiilapalat jousen ja perän väliin. En muista astelukua, mut toinen pää on 5mm ja toinen 1mm ja pituus on sama kuin perän jousitallan.
     
  17. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Pitää vielä takistaa kulma tarkemmin..
     
  18. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Panin yvtä 69:lle..
     
  19. asperiini

    asperiini Gearhead

    Asiaan liittyen. Minkälaisella ulosvetäjällä nuo poskilaakerit irtoaa helpoiten? Lähteekö tommoselle halpis motonet mallisella laakerin ulosvetosetillä vai tarvitaanko hifimpää työkalua?
    Vai vedänkö kylmästi paloiksi?
    Murikka olis nyt pöydällä odottamassa toimenpiteitä.
     
  20. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Sian vituksiko ne sitä sanoo. :eek:
     

Kerro tästä muillekin!