8 3/4 perän remontointi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Pölyttäjä, 12.12.2012.

  1. asperiini

    asperiini Gearhead

    Todettu nyt käytännössä että tuolla motonetin setillä ei laakereita saa irti, nää on liika pienestä siasta...
    Laakerit irroitettu perinteisellä tavalla eli Dremelillä katkaisulaikalla ensin laakerin sisäholkki melkeen katki ja sitten meisselillä halki ja pois. Pinionin laakerit lähti pajavasaralla ja sopivalla tuurnalla.
    Paikoilleen paineltiin omatekoisella hydrauliprässillä.
    Oli näitä Amerikan Joekin joskus vaihdellut, siivosin Joen takomat työstöjäljet pois kopasta ja samalla ihmettelin Joen valitsemia shimmejä.
    Ehkä ne laakeripoteroiden hakkuujäljet kanto sen verran että oli tarvinnut asentaa nuo speciaali-shimmit.
    Itse laitoin nettiohjeen mukaisesti 4.11 välitykselle 0,012 tuuman shimmin sen pinionin isomman laakerin alle, saa nyt sitten nähdä kuinka pinionin rattaan upotussyvyys natsaa. Ilmeisesti niillä pienemmillä shimmeillä säädetään pinionin preload kohdilleen, millähän senkin mittais?
    Asennuspaketin mukana tuli myös shimmejä jotka on tarkoitettu ilmeisesti poskilaakereille, vielä ei ole selvinnyt miksi sinne pitäis tuommoisia asentaa, nyt niitä ei tässä kokoonpanossa ollut mutta äkkiäkös tuommoiset Joelta hukkuu...
     
  2. asperiini

    asperiini Gearhead

    Nyt on tullut muutama ilta harrasteltua tätä perän kasausta ja purkua jotta sais nuo osat ja välykset kohdilleen. Pakko on todeta että on melko työläs projekti jos ja kun ei ole muutamaa hommaa helpottavaa mittalaitetta. Esim semmoinen jolla saisi mitattua pinionin rattaan oikean etäisyyden lautaspyörästä olis kyllä kätevä. Matkan haarukoiminen shimmejä vaihtamalla teettää töitä kun joka perkuleen kerta joutuu purkamaan koko systeemin, oikeaa pituutta kun ei oikeen pysty mittaamatta tarkistamaan kuin hammaskosketuksesta ja sen näkee vasta kun koko paletti on nipussa...
    Pinionin välyksien haku teetti viisi purkaa ja kasaa uudelleen vaihetta ja nyt kun tarttee saada pikkuratasta vähän syvemmälle niin joutunee taas jumppaamaan useamman kerran ennen kuin on kohdillaan.
    Teettää kyllä enemmän töitä kun osasin kuvitellakaan.
     
  3. asperiini

    asperiini Gearhead

    Ja seuraavaksi tarvittaisiin hyviä neuvoja.
    Perä kasattu jo kokonaan kertaalleen ja havaittu sekä mitaten varmistettu että pinionin ratasta tarttee saada milli lähemmäksi lautaspyörää.
    Tässä ongelmana se että siis se pinion akselilla oleva ratasta lähin laakeri tarttis saada ehjänä irti jotta sen alle sais shimmejä.
    Laakerin irroitus ehjänä ei mun käytettävissä olevilla työkaluilla onnistu (pakissä siis lähinnä vain pajavasaraa ja talttaa yms).
    Kuka, missä ja miten laakerin saisi irti? Apua!
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Voi olla, että joudut rikkomaan pinionin takimmaisen laakerin ja hankkimaan uuden. Ulosvetotyökalut, jotka vetää kruunusta ja samalla pitää rullat nipussa on aika harvinaisia.

    Pinionin syvyyttä on mielestäni paras lähteä hakemaan vanhaa shimmiä lähtökohtana käyttäen. Sovitus kasauksia varten "työkalu laakeri", joka on hoonattu reiältään väljemmäksi. Lopullinen laakeri asennetaan vasta viimeiseen kasaukseen.

    Seuraavaksi syvyyden mittaus, jos pinioniin on se merkitty. Syvyyden mittausta varten olen sorvannut putken, joka on saman halkasijainen, kuin poskilaakerien ulkokoolit. Putken läpi on porattu pieni reikä, josta saa digitaalitönärin syvyys mittauspään tulemaan läpi. Pinioni ei ole kuitenkaan tasan "siinä alla", niin siirtoa teen tarkkaan tasapaksun magneetin avulla. Magneetti pinionin otsaan ja oikeaan suuntaan vähän otsan reunan yli. Tarkalla mittauksella toinen koekasaus osuu.

    Hammasvälyksen säätö ja kuvien tarkistus seuraavaksi.

    Pinionin preloadin sovitus tehdään viimeisen sovitus kasauksen jälkeen, mutta ennen lopullista kasausta perissä, joissa shimmattava pinionin preload (741 ja 742 tai jos 489 :ssä käytetään jäykkää holkkia)Krymppi holkki (mm: 489, GM 10 pulttiset)perissä pinionin preload säädetään viimeisessä kasauksessa.

    Millin muutos pinionin shimmissä tuntuu minusta tajuttoman pitkältä.
    Mikähän 8,75" keissi on kyseessä? 489:ssä on ohuemmat shimmit, kuin 742 keississä. Olisiko sinulla 472 keissi, mutta olet lukenut ohjetta 489:lle.
     
  5. asperiini

    asperiini Gearhead

    Tää on 742 jossa alunperin 3.23 välitys ja lukko.
    Nyt siis pitäis vaihtua 4.10 välitys ja samalla laakerien vaihto ihan vaan varmuuden vuoksi.
    Voi olla että olen mitannut pinionin etäisyyden väärin, mitään varsinaisia tarkkuusmittareita ei ole ollut käytössä.
    Tilasin jo uuden laakerin Summitilta, päädyin siihen tulokseen että se ei ehjänä sieltä irtoa.
    Jos sulla on intoa ja halua ottaa tästä kasausprojekti, maksua vastaan tietysti, niin mielelläni kärrään osat Vantaalle.
     
  6. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Olen joskus taistellut samaisen ongelman kanssa, mutta raskaammassa ympäristössä: traktori. Jos käytettävissä lämpöä eli esim. kosaniliekkiä, niin se auttaa, jos ei ole käytettävissä hyvää ulosvetäjää. Yhdistelmä kosan + vaatimaton ulosvetäjä + vasara (+tuurna) yleensä irroittaa laakerin. Näin tekstimuodossa on vaikea neuvoa, mutta noiden oikea yhdistelmä irroittaa laakerin kohtuu vaivattomasti. Lämpöliekin käyttämisessä pitää olla varovainen, koska sillä voi myös pilata hyvän laakerin liiallisella kuumuudella. Ja huomioitavaa on se, että lämpö on kohdistettava laakerirenkaaseen eikä akseliin - tällöin oikea kohde laajenee lämmöstä.

    Paras tietenkin on hyvä ulosvetäjä. Monella verstaalla on esim. hydraulisia ulosvetäjiä, joilla homma hoituu nopeasti ja edullisesti.
     
  7. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Sotkeennutaan nyt tähän(kin) topikkiin kyselemään tyhmiä sen verran, et paljonkohan on momentti yoken lukitusmutterille?

    489, 3,23 ja lukko, mikäli noilla on jotain merkitystä asiaan...
     
  8. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Omien kokemuksien perusteella +300 nm ennenkuin krymppiholkki alkaa painua kasaan ja laakerivälys poistuu oon aina lyhentäny holkkia sorvissa sitten riittää 280 nm

    Tämä siis uusilla osilla kasattaessa. Jossain ohjeessa mainittiin joku 240 nm momentti 489 caseen
     
  9. asperiini

    asperiini Gearhead

    Pinionin laakerin irroituksen tekee haastavaksi se tosiasia että sen laakerin alla ei ole siis niin minkäänmoista kynttä tai kaulusta johon sen ulosvetäjän kourat sais kiinni. Tämän suhteen jo luovutin, tilasin uuden laakerin ja vanha lähtenee pois osina Dremelillä ja taltalla...
    Anyway, olen ulkoistamassa koko hommaa HAI:lle.
     
  10. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Aikoinaan kun tein ensimmäistä peräremppaa pähkäilin samaa asiaa että millä sitä uutta laakeria irti repimään helpotti hommaa jonkinverran kun töistä sai lainattua hyvää syvyysmittaa selvitin etukäteen tarvittavan shimmiem määrän laakeri paikalleen ja pinionin syvyys kerralla kohdalleen
     
  11. asperiini

    asperiini Gearhead

    Mullekin on jo vähitellen tässä selvinny kuinka tämä homma pitäis tehdä.
    Ei vaan ole niitä tarvittavia mittausvehkeitä eikä oikei kaikkia työkalujakaan, inspiraation pahuskin on päässyt jonnekin karkaamaan...
     
  12. JariV

    JariV 2nd gear

    Niitä laakereita ostetaan tuplamäärä ja toisista snurrataan sisäreiät väljiksi ja käytetään vanhaa krymppiä jossa mutterin paikka merkataan. Tällöin purku ja kasaus menee melkeimpä sormivoimin. Kun välykset kunnossa niin kasaus uusilla osilla ja momenttia pinjonin mutteriin niin paljon että merkkikohta osuu samaan. Merkiksi olen Dremelillä vetänyt pinjonin suuntaisen viirun joka ulottuu mutterista pinjonin akselin kierteisiin. Noin mä oon perät tehny ja aina on onnistunu nappiin.
     
  13. asperiini

    asperiini Gearhead

    Mun perä on 742 case jossa siis ei ole mitään krymppiä, pinionin laakerien momentti säädetään vain niillä shimmeillä. Sain tämän kyllä kohdilleen jo viiden pura/kasaa/mittaa -session jälkeen.
    Yllätys oli huomata että pinionin rattaan etäisyys lautaspyörästä muuttuu kun välitys vaihtuu, eli pienempi pikkuratas näyttäis olevan kauempana ja tarttee enemmän shimmejä jotta hammaskosketus saadaan kohdilleen.
    Tätä varten rattaiden valmistaja oli ystävällisesti merkannut sen etäisyyden pinionin rattaan päästä lautaspyörän keskelle.
    Itse uskoin Car Craftin artikkeliin jossa Joe ihan taulukon kanssa näytti kuinka shimmin paksuutta lisätään eri välityksille ja metsään meni.
    Olis tosiaan tarttenut ostaa kaksi laakeria ja tehdä toisesta se mittauslaakeri, mutta kun tätä tekee ensimmäistä ja luultavasti myös viimeistä kertaa niin kaikkea ei heti osaa...
     
  14. mopsiboy

    mopsiboy 3rd gear

    Itsellä oli viime talvena työn alla 8,75 perä case 489 sillä kasaan menevällä holkilla (collapsible spacer). Ostin siihen sen kiinteän holkin shimmeillä, kun oli hieman turhan raskas kasaan puristettava se uusi. Hankin itselle vain yhdet laakerit ja tein sellaisen ulosvetäjän, jolla voi siitä laakerin kehästä vetää laakerin pois. Myönnän, että oli melkoinen sessio saada hammaskosketus kohdalleen, kun vaihdoin uudet välitykset. Ekan yrityksen jälkeen piti koko hoito purkaa ja taas kasata kaikki momenttiin uudella shimmillä. Uudessa pinionissa ei ollut (en löytänyt) merkintää pinionin etäisyydestä, kokeilemalla vaan. Ensin vanhalla shimmillä ja sitten muutaman kerran muuttamalla. Kova oli homma, mutta käytössä on ja toimii.
     
  15. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Kun vedätte ring gearia momenttiin niin huomatkaa ettei se momenttiavain välttämättä toimikkaan pakilla. Tämä vinkki siis kaltaisilleni amatööreille. Nimimerkillä: kylläpä tiukkaan pitää vetää näin pienet pultit. :lol:
     
  16. Herje

    Herje Double Gearhead

    Itellä on menossa lukon laitto 741 caseen.
    Välitys pysyy samana 3.23 mutta avoimen perän tilalle tulee lukko.

    Tarviiko rueta shimmaamaan hammaskosketus uusiks kun välitys pysyy samana?

    Muita laakereita en vaihda kun poskilaakerit.

    Perä ei huutanut avoimella tasauspyörästöllä.
     
  17. JariV

    JariV 2nd gear

    Sun pitää mitata laakerien paikat vs. lautaspyörän asennuspinta. Etäisyydet samaks ja nippuun ja ei välitys tiedä mitään edes muuttuneen. Ei oo uus yksikkö välttämättä ollenkaan samoilla mitoilla ku vanha johtuen monestakin asiasta. Mittaa.
     
  18. Herje

    Herje Double Gearhead

    Ok. Eli vien romut osaavalle kaverille niputettavaks.
    Ei ole rölliluolassa tarvittavia vehkeitä tuohon leikkiin.
     
  19. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Ei minun lukossa ollu ainakaan tuommosia ohjeita, kai? Powertrax Lock-Right Lockers. En itekkään vaihtanu mitään laakereita, senkun laitoin lukon vaan. Helppo homma.
     
  20. Herje

    Herje Double Gearhead

    Tuo mikä mulle on tulossa , niin poskilaakerit rohisee.
    Eli meniskö vaan uusilla laakerereilla ja nippuun?

    Mitään ei ole mitattu purettaessa kun ei ole mittanauhaa kummempia mittavälineitä :wc:
     

Kerro tästä muillekin!