8-koneen pakoputkirakenteet ja äänenvaimennus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja hangover, 17.4.2012.

  1. hangover

    hangover 1st gear

    Minkäslaisia torvia tyypeillä on. Kattelin ton x-putkikeskustelun jo läpi.

    Itselläni ollut muutamassa autossa liki suorat putket, mutta loppupäässä kohtuukokoiset vaimentimet. Siis putkikoko ainakin 2 ". Tällöin saundi on ollut kivan matala.

    Nyt sitten tuossa uudessa ostoksessa (gen 3) on pieni välivaimennin, joka myös hoitaa x tehtävää, ja aikas isot läpivirtausänkärit taiteltu poikittain alle. (kun ei mahdu suoraan alle)
    Eli putkea on aikas runsasti auton alla. Äänet on kuitenkin kovin terävät, Putkisto "soi", elikkäs paineaallot taitaa vahvistua sopivasti resonoimalla. Sellainen RÄÄÄP, kun polkasee. Melki luulis korvalla, että on suorat rosteriputket ilman mitään vaimentimia.. Hieman ärsyttävän kova.

    Oliskohan noista putken päähän laitettavilla pienillä vaimentimilla/pakoputkenpäillä mitään merkitystä? Kun ei viittis millään alkaa modaamaan entisen omistajan huolella rakentamaa putkipakettia..
     
  2. jifx

    jifx 1st gear

    ei ne päät oo itelläni mitään vaimentanu. sujauta desibelivaimennin jostai kohtaa putkie sisuksiin
     
  3. dianbulai

    dianbulai 1st gear

  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyl ne resonaattorit saattavat jeesatakin, niitä on käytetty ihan tehdasvehkeissäkin ja tokkopa turhaan vain kustannusten lisäämiseks.
     
  5. hangover

    hangover 1st gear

    Onks ne vaimentavat pakoputkenpäät nimeltään resonaattorit? :-?

    Jos ajattelee koko putkistoa, ilman mitään x-, tms yhdyskappaleita. Kummalatakin puolelta tulisi omansa taakse.

    Onko järkevää koittaa tappaa terävintä paineaaltoa putken alkupuolella vai loppupuolella? Siis jos lähtisi nollatilanteesta tekemään uusiksi ja kuvittelisi selviävänsä ehkä yhdellä vaimentimella per puoli. Läpivirtaustyyppistä ajattelin kuitenkin, koska en halua mitään tehohukkaa.

    Tässä kun muistelen suoria entisessä avolavassa, ilman mitään vaimennusta, niin tuntuu, että toi nykyinen putkisto on mieluuminkin äänenvoimistaja. :D
     
  6. Sturmer

    Sturmer 2nd gear

    En uskalla muuta sano kun että ei noi suoraanläpivirtaavat ole ainoita jälkiasennettavia äänenvaimentimia.

    Kaipaisin kokemuksia noista "turbo" ja kammio vaimentimista.

    Itse suunittelen 2x2,5" putket taakse jossa 2xturbo vaimentimia. Aluksi ilman x- tai h-putkea. 6.2 diesel kone.
     
  7. Ombo

    Ombo 1st gear

    Mul oli blazerissa tuplaputkisto, ja siinä Dynomaxin super turbot, yks molemmissa putkissa. Näitäkö sattumoisin esimerkiks meinasit?

    Tyhjäkäynnillä ei juurikaan "höpsöttänyt". Aika ujot äänet oli mutta selkeästi kuuli että kasi siellä on. Matka-ajoon aivan huikeat, ei tullut hyttiin järkyttävää resonointia eikä muutenkaan tarvinnut megafonia vieressä istuvan kanssa kommunikointiin. Kuitenkin polkaistessa ilmoitti että kyllä täältä ääntäkin lähtee. Luultavasti voivat olla sisäänajettuina aika kovat pöntöt kunhan villat hieman palaa pois. Tätä en kerinnyt enää kokemaan, joten mutuiluksi menee siinä mielessä.
     
  8. hangover

    hangover 1st gear

    Yleensä ahdin tasaa aika paljon paineita. Eli varmaan yhdellä läpipöntöllä pääsee mukaviin tasoihin ja turbon ujellus kuuluu hieman putkenpäästä.

    katalysaattori vaimentaa todella paljon, ja niinpä mulla ei ole ollut missään 8-koneessa mitään muita vaimentimia ollut, ainoastaan katalysaattori. Siitä vaan suora putki joko sivulle tai taakse. Leimallakaan ei ole ollut ongelmia.

    Mut nyt sit on toi virikone ilman katteja, saundi tyhjäkäynnillä on kyllä mukavaa räpätystä, tai oikeammin jytinää, mut kierroksilla menee hieman ärsyttäväksi, hieman kuin olis 10 x karvanoppatojotaa pörisemässä/rääkymässä. Vissiin toi yhdyspönttö alkupäässä tekee jotain outoa äänille.
     
  9. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

  10. flw-65

    flw-65 3rd gear

    :odroll: joopase joo... itselläni on vähän toisenlaiset tavoitteet, pitäisi nimittäin saada tuosta käkkylästä mahdollisimman hiljainen :eek: . Nyt siinä on yksiosainen putkisto, jossa heti Y-haaran jälkeen metrin mittainen "resonaattori". Tämän jälkeen normaali äänenvaimennin, ja vielä toinen taka akselin jälkeen :-? ... Siltikin pako ääni on mielestäni turhan suuri, hiljaisempi olisi parempi 8) . Käyttis Sevillessä on paaaaaljon hiljaisempi käyntiääni...lienekkö sitten Northstarin ansiota :odroll:
     
  11. hangover

    hangover 1st gear

    Aika simppelit!
     
  12. laakkius

    laakkius Gearhead

    Tää kulki ainakin kuin sukkasillaan, toki enemmän murisee kuin vakiona. Pöntöt on läpivirtaavia kaikki...
    Auto tosin MB E500...
    [​IMG]
     
  13. hangover

    hangover 1st gear

    komeet on. täytyy varmaankin alkaa rakentamaan/kokeilemaan eri vaihtoehtoja.
     
  14. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Miulla on itelläni samanlainen ajatus tuohon allekirjotuksen laitteeseen, pitää saaha niin hiljaseks ettei ees tiiä sen olevan käynnissä! :lol:

    Pitääkö koko putki kasata äänenvaimentimista vai minkälainen ois hyvä yhistelmä? Se putkien yhteenlaitto vissii ainakin tasaa käyntiääntä = hiljasempi? :odroll: Miulla nyt ei ihan vielä oo ajankohtanen, moottorikaan ei oo vielä ees nähny koko autoa...mut ois kiva kuulla minkälaisilla systeemeillä on saatu autoja hiljaseks.

    Ite oon jenkeissä käyttäny yleensä jotain perus Raptorin änkkäriä, yleensä taka-akselin etupuolelle laitettuna ja se on sopivasti vaimentanu meteliä, mut saman ämyrin ku laitto 730 bemariin ni se ei vaimentanu ollenkaan :eek: Iha älytön mellakka oli siinä!
     
  15. 69

    69 Gearhead

    Täysin mutua, mutta moottorin iskunpituus vaikuttaa ääniin. Jos mä nyt vertaan noita allekirjoituksen autoja, niin toi lyhyt iskuinen präkää helvetisti ja pitkäiiskunen käy hiljaa vaikka ilman äänenvaimentajaa.

    Edit: kai siihen ääneen vaikuttaa nokka-aksila kanssa.
     
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    Minua on alkanut viimeaikoina miellyttää yhden 3,5" putken ääni V8 moottoreissa, voi toki olla ikäkysymyskin.
    Pariin autoon olen tehnyt silleen että peltisajojen kollektoreilta lähtee 2,5" putket ja ne yhdistyy kardaanin vieressä rinnakkain samansuuntaisina erilliseen kollektoriin. Tästä lähtee sitten 3,5" putki josa äänenvaimennin ennen akselia. Toiseen autoon laitoin vielä läpivirtausresonaattorin taka-akselin jälkeen.
    Mun mielestä noilla tulee hyvät äänet, tulee sellainen tasainen ääni.
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Nokka-akseli ja puristussuhde vaikuttaa yleensä eniten tohon möykkään, jos putkisto pysyy samana. Eli pieni puristussuhde ja mieto nokka niin ääni on myös mieto ja rauhallinen.

    Tännehhän vois muuten laitella vaikka pieniä videonpätkiä omista autoista mistä kuulis äänet ja sit vähä kuvausta millanen putkisto kyseessä. Vois olla kiva kuulla esim tuon Substituten kuvaileman 3,5" putken äänet.
     
  18. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Luultavasti määrä ei korvaa laatua tässä hiljaisuuden hakemisessa. Tässä mun 65 Cadillacissa on alunperin vain se pitkä silencer ja yksi änäri. Kun lisäsin toisen änärin niin äänenvoimakkuus ei juurikaan muuttunut, samalainen molkotus kuuluu putken päästä 8)
    Joskus kuullut noita 90 luvun Capriceja ja vastaavia, niissä on paljon hiljaisempi pakoääni :odroll: ...mutta onhan niissä pari litraa pienempi kiuaskin :wink:
     
  19. saresks

    saresks Gearhead

    Se on se katalysaattori, mikä siellä vaimentelee ne lumpsutukset. Otin kerran capricesta katin pois ja korvasin isohkolla läpivirtausvaimentajalla. Äänimaailma muuttui suhinasta lumputukseksi, niin maantiellä kuin ulospäinkin.
    Mä pervosti diggailen sitä, kun pikkulohkon sarjat on perässä supistettu yhteen 2" putkeen. Puhisee sillei hauskasti polkiessa.
    Ja isolohkolla 2 1/4" putki sit nii sama efekti.
     
  20. hangover

    hangover 1st gear

    Repesin..
    "Mä pervosti diggailen sitä, kun pikkulohkon sarjat on perässä supistettu yhteen 2" putkeen. Puhisee sillei hauskasti polkiessa."

    :D :D

    Tossa ajelin päivän, ja alko ottaa koteloon toi RÄÄÄÄÄP, kun polkasee.
    Pakko alkaa puuhaamaan putkien kanssa lähitulevaisuudessa. Melu kuuluu parin korttelin päähän kevyesti.
    Kone on siis 350:nen vapaasti hengittävä, sen verran nokkaa ja muuta pilkettä, että ei käy alle 1500 rpm mitenkään nätisti.

    Ainoa, mikä v**uttaa, on camaron mataluus. Putkia joutuu survomaan ja kiertelemään kaiken maailman kautta.
    Meinasin koittaa ensin pelkillä yksillä kohtuukokoisilla vaimentimilla, jotka laitan aivan taakse. Sitten lisää lähemmäs alkupäätä, jos ei vaimennus piisaa.
    Jytinää saa ja pitääkin olla, mutta ei RÄÄÄÄÄ:tä
     

Kerro tästä muillekin!