-80 Cutlassin taka-akselilla välystä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja puusilmä, 9.11.2004.

  1. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Eli katsastuksessa tuli terveisiä, taka-akselilla liikaa akselin suuntaista välystä. Tarjosin selitykseksi, että pitäähän siellä jonkin verran välystä ollakkin. Mutta sitä nyt on ilmeisesti liikaa eli millaisesta ongelmasta mahtaa olla kyse?

    Autohan on siis -80 Cutlass ja ilmeisesti 10-pulttisella lukkoperällä.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tarkoittanee vetoakselin välystä, eikä koko akselin sivusuuntaista liikettä? Jos koko akseli liikkuu, puslat on kuluneet ja ne pitää korjata.

    Jos taas vetoakseli liikkuu, lukon levyt on kuluneet ja päästävät vetoakselin liikkumaan sivusuunnassa.

    Ei se aksila millään sieltä ulos pääse, siitä pitää C-klipsi huolen, mutta jos toi liike oikein isoa on, se voi syödä stefan ja päästää peräöljn jarruihin ja jarrut voi häiriintyä siitäkin, jos rummun reunaosa, eli se hammas joka vanhaan rumpuun kuluu, ottaa kenkään kiinni, kun akseli on uloimmillaan.

    Tässä on nyt varmaan se juju, että keskiverto katsastusmies luulee, että kaikki takavetoperät on samanlaisia, ja ei tajua, että vaikka tyypillisessä 3rd member perässä ei saa olla sivusuuntaista välystä, se on tommosessa klipsi perässä normaalia.

    Akseli ei silti saa liikkua pystysuunnassa niin paljon, että sen tuntee, silloin on laakeri tai akselissa oleva vastinpinta kuluneet, ja pitää korjata.
    Mutta jos on vaan sivuttaisvälystä, niin auttaisko, jos veisit inssille kuvan perän rakenteesta? Kai sellaisen netistä löytää.
     
  3. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Caminossa oli kanssa akselinsuuntaista välystä ja asianosaava katsuri sanoi heti että tää on ihan ok...
     
  4. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Jep, vetoakselin välyksestä tässä on kyse, tuli vähän huonosti asia selvitettyä. Ja välys on nimenomaan sivuttaisvälystä, ei pystysuunnassa. Vieras on hyvin asiasta hajulla, tuli hylsy myös oikeasta takajarrusta, en tiedä liittyykö ne sitten toisiinsa. Vielä ainakin ovat stefat ehjiä, peräöljy oli kyllä aivan kuraa kun vaihdoin ne syksyllä, olikohan alkuperäiset.

    Itse asiassa katsastusmiehelle kelpaa dokumentti josta ilmenee välyksen olevan normaalia, kun asiasta keskusteltiin. Mutta jos nyt oletetaan, että välystä on turhan paljon niin millainen projekti on edessä. Lukon levyt kuluneet? Kuulostaa turhan isolta hommalta näin amatöörille.
     
  5. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Homma ok eli auto leimassa. Katsastusmies oli sen verran fiksu, että oli itse selvittänyt tämän perän rakenteen ja sanoi heti katsastuksen alkuun, että sinne tosiaan kuuluu hieman välystä. Olin kyllä varustautunut korjausoppaalla, mutta sen tutkimista ei sitten tarvittukaan.

    Ja jarruihin lyötiin uutta osaa niin alkoi nekin löytymään.
     

Kerro tästä muillekin!