'80 Scottsdale auraus vai harituskulmat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja passerby, 23.12.2014.

  1. passerby

    passerby Gearhead

    Vm 80 scottsdale C10, takaveto. Vastikään huomasin että oikean eturenkaan sisempi olka on oudon kulunut.. onkohan siinä enää aurauskulmista tietoakaan vai onko ne muuttuneet harituskulmiksi.. mistä tämä voi kieliä? Mitä siellä on kulunut jos pyörät harittaa? Alapallonivelet on uusittu 2013.
     
  2. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Vääntynyt raidetanko?
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tukivarsien puslat muussina, esim.
    Auto pukeille vaan ja tutkimaan.
     
  4. passerby

    passerby Gearhead

    Pitääpä jossain vaiheessa katella. Renkaat on muuten uudenveroiset. Voikohan väärät ilmanpaineet vaikuttaa?
     
  5. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Kai ne kulmat säädettiin kun pallot vaihdettiin?
     
  6. passerby

    passerby Gearhead

    Korjaamolla ne pallot laitatin. Ovat asiansa osaavia hemmoja. Mutta en huomannu kysyä säätikö ne niitä kulmia.
     
  7. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Jos ei säädetty ei ole mikään ihme että renkaat kuluvat.
    Se kuuluu tehdä tuollaisten osien vaihdon jälkeen ja kyllä yleensä korjaamot tuon tekevätkin.
     
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Ei alapalloa varten tarvitse irroitella mitään mikä muuttais kulmia. Onhan ne hyvä tarkistaa tietty joka pallon vaihdon jälkeen, mutta en itse ainakaan ole saanut alapallolla renkaita rikki. Lähtisin siitä et kattoo ohjauksesta kaikki löysät pois ja sitten vie säädettäväks. Paljonko autolla on ajettu kun sisäreuna on kadonnut?
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Voihan ne kulmat ollu aikanaan säädetty jo kuluneilla pallonivelillä ja sitten kun vaihdetaan uudet pallot, niin kulmat muuttuu.
     
  10. passerby

    passerby Gearhead

    ostin auton keväällä 2013 eikä mun aikana sillä ole ajettu suuria määriä. mun aikana yhteensä max 2000km. Ainakaan kun ostin auton se renkaan olka ei ollu silminnähden kulunut. Vasta nyt joulukuussa ekan kerran osui silmiin. Enkä ole sillä ajanut mihinkään kanttikiveen että siitä olisi vääntynyt..
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Hiivattiin vaihettiin tarvike pallot ja reiät oli 2mm pielessä verraten alla olleisiin, piti sit kaikki säädöt vedellä ääri reunaan jotta rengas oli oikeessa asennossa, ettei se mittaus pahasta ole vaikka paikalleen kohdistuvaa osaa vaihdettaiskin


    Monesti korjaamot ei kattele niitä palikoita onko ne samanlaiset vaan laittavat paikalleen vaan



    Lisäystä jos parissa tonnissa rengas kuluu niin jotain pahasti pielessä
    Nyky renkaat toki on niin kivoja, ettei voi suoraan päätellä mikä vialla
     
  12. passerby

    passerby Gearhead

    Tää korjaamo on ihan varsinainen jenkkikorjaamo, että sinne ei edes Hiivatilla pääsisi. Renkaat on normit 235/75/15 mutta merkki on ihan outo Starfire. Piti ihan guuglettaa että onko tuonmerkkisiä renkaita muka olemassa... ovat sivuttaissuunnassa aika löysät. Kun autoa käsin tyrkkää sivusta niin joustavat. Mulle eka jenkki niin en tiedä onko tunnetummat renkaat jäykemmät sivuttain, voisin kuvitella että on? Jos toi renkaiden löysyyskin vaikuttaa asiaan...
     
  13. KajS

    KajS Gearhead

    Ne aurauskulmat nyt kannattaa säädätyttää tai säätää ensi tilassa. Tuollainen perinteinen takavetoamerikkalainen on siitä helppo, että takapään olettaisi aina olevan oikein, niin etupää kohdalleen ja taas on kivaa. Toisin kuin monet nykyautot, kun joka alustatoimenpiteen jälkeen olisi nelipyöräsuunnattava, tai Falkenit muuttuu pyyhekumeiksi...

    235/75/15-rengas on löysä merkistä riippumatta, varsinkin, jos on tottunut henkilöautorenkaisiin ja vanteisiin. Miten leveällä vanteella nuo on? 6,5 tuumaisella tarvii jo laivurin paperit ohjaukseen, seiska ja kasi on vähän parempi. Mutta vaikka venäytät nuo hyötyajoneuvorenkaat 10" vanteille, ei tuntuma ole sama kuin jossain 205/55x16 6,5" tai vaikka 215/40x18 7,5" leveillä. Rengaspaineilla ei ole paljon merkitystä, sillä monen 235/75/15-renkaan maksimi on 3,0 bar ja suositellut paineet 2,5 bar autosta riippuen.

    Onhan jouset ehjät? Excessive camber saataa syödä rengasta. Muttei aina; mulla on mondeossa tukevasti camberia takana, eikä sinne uutena laitetut kumhot mitään sisäreunalta kulu, neljäs talvi menossa.
     
  14. Chevypu83

    Chevypu83 1st gear

    Omassa scottarissa raidetangonpään välys sai aikaan vastaavan ilmiön.Päiden vaihto ja suuntaus korjasi tilanteen.
     
  15. passerby

    passerby Gearhead

    Pistetään muistiin raidetangon päät ja suuntaus.. ja sitten ne kumipuslat..

    vanteet on alkuperäset peltivanteet, aika varmasti 7 tai 8 tuumaa leveät. Ajettavuus on ihan mallillaan, ei tunnu muljailevan sivulle eikä muuallekaan. Kyllä maar ne jouset ehjät on mutta painuuhan ne kasaan vanhoissa jenkeissä.. alkuperäset kai nekin. Nyt auto on talvilevolla poissa suolaloskasta.
     
  16. -TH-

    -TH- Gearhead

    Tosiaan kuulostaa raidetangonpään tai muun ohjausnivelen välykseltä. Tietysti ei ole ihme jos uusi nivelkin on jo mennyt huonoksi, osien laatu ei ole niinkuin ennen oli. Olihan uudet rasvattavat ja rasvatut? Rasvanippa on syytä tarkistaa, se on joskus pudonnut pois tai hajonnut , eli rasva tulee pihalle ja nivel menee pilalle.
     

Kerro tästä muillekin!