'83 Oldsmobile ja TPS

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Tertsi, 8.11.2012.

  1. Tertsi

    Tertsi 3rd gear

    Haku ei muuten löydä mitään haulla "tps" :odroll:

    Asiaan. Minkälaisia vastuslukemia tuollaisesta '83 Custom Cruiserin (307Y) TPS-anturista pitäisi saada mitattua? Nyt puhutaan siis irrallisesta anturista, tietty sekin tieto auttaisi että minkälaisella jännitealueella sen pitäisi autossa paikallaan pelata.

    On syytä epäillä että omassa autossani olisi jonkinlaista TPS-vikaa vaikka service-valo ei sytykkään. Turbiinilukko vain ei aukea kaasua lisätessä, alle 40mph vauhdissa tahi kaasu aivan ylhäällä se kyllä aukeaa. Oire tuli joitakin viikkoja TPS:n vaihtamisen jälkeen, varaosa oli - mikäs muukaan - Standard-merkkinen. Myös muilla on ollut vaikeuksia uusien Standard-tepsien kanssa. Olisi tarkoitus vielä kerran vaihtaa kyseinen osa mutta onko mahdollista jo kaupan tiskillä blokata mahdollinen viallinen osa heti kättelyssä?

    Ja ettei soppa olisi niin selvä; turbiinilukko toimi muutaman päivän moitteetta, tällöin service-valo paloi ja antoi muistaakseni koodin 21, eli liian korkea TPS-jännite?
     
  2. DX

    DX Double Gearhead

    jostain jäänyt kummittelemaan noin 2kilo-ohmia laitimmaisten nastojen väliltä, ja sit liuku tietty elää asentonsa mukaan ja riippuen kumpaa laitimmaista päin mittaa.

    joskus ostin varaosiksi korveten kaasarin koska siinä oli uus sähköryyppy, myyjä mainosti uutta TPS anturaakin,
    vaihdoin senkin sitten muuten vaan,
    mutta rikkihän se oli uus osa valmiiksi, pätki pintakaasupäässä hienoisesti, mutta riittävästi kumminkin, että pääsin jo ekalla lenkillä toteemaan: vituks män.

    analogisella yleismittarilla mitatessa, kun tappia hienoisesti nutkutti myös sivusuunnassakin, mittarin viisari hermostui katkoksista, onnistuin löytämään myös selviä katkosasentoja,
    selevä peli, paska on paskaa.

    Ei kumma että oli korvettemiehellä palanut hermo service valoon ja kiukkuavaan turbaanilukkoon ja sen seurauksena korvettea oli hollikalla ajoitettu vähän lähemmäs aasivetoa.

    vaihdoin vanhan takasin ja kun se alkaa pätkimään, taidan askarrella kaasarin ulkopuolisen joltain kunnolliselta valmistajalta,
    emmä jaksa nykyään enää kiinapaskan kanssa kovin pitkään tahia.
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    muistin väärin, kävin mittaamassa, vajaa 20 kiloa on laitimmaisten välissä ja sehän on kiinteä,
    keskimmäisestä kumpaan tahansa reunanastaan mitattuna pienin saamani oli se 2 kiloa.

    Tosin jälkimmäisellä metodilla sain myös reilusti yli 20 kilonkin arvoja, joka osaltaan kertoo liu´un koskettimen reippaanpuoleisesta ylimenovastuksesta, elikkäs kontaktihäiriöstä ja kyseessä tosiaan uusi osa.
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    että kyllä nää tahtoo mennä kategoriaan: yleismallin valettu elektroninen säädinmoduli ilman kytkentäkaavaa = yks arvausmahdollisuus savun saattelemana ja sitten vasta roskikseen.
     
  5. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Vastuksista tuossa tulikin jo,jännite tulopuolelle 5 volttia, lähtöpuolella tyhjäkäyntijännite välillä 0.5-0.8 volttia riippuen automallista ja ecm:stä, josta tasaisesti ja pätkimättä noustava lähelle täyskaasuasennon lähes viittä volttia.Mulla olleiden viallisten tps:sien kanssa on ennemmin ollut oireena ettei turbiinilukko ota ollenkaan tai pomppii pois päältä tasakaasullakin.
     
  6. Tertsi

    Tertsi 3rd gear

    Kiitoksia vastauksista, vastustaa ne uudet osat näköjään muillakin! Tuo vastusarvojen heittely puolelta toiselle tepsiä tasaisesti painaessa on tuttu näky kun viikonloppuna mittailin tuota autossa paikallaan olevaa.

    Tyhjäkäyntiasennon säädin tuohon luokkaan puoli volttia ja lukko tosiaan pelaa pintakaasulla kuten kuuluukin. Kaasua lisätessä vaan lukko ei irtoa ennen kun laatikko tiputtaa neloselta kolmoselle.

    Muistelin myöskin tota viiden volton lähellä olevaa WOT-arvoa, omassani ei kuitenkaan hirveän paljon yli kolmeen volttiin noussut jännite. Tässäkö syy lukon oikutteluun?

    Nyt nokka kohti vauhtikauppaa ja uuden tepsin hankintaan, toivottavasti illemmalla ollaan viisaampia tästä aiheesta!
     
  7. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Voi olla siitä kiinni jos ei suuremmaksi nouse.
     
  8. Tertsi

    Tertsi 3rd gear

    Noniin.

    Nyt olis uus tepsi kourassa, ja nimenomaan kourassa. Toimintaväli vastusmittarilla on noin 1-12 kilo-ohmia, myös analogisella mittarilla tarkisteltuna näyttäisi pelaava katkoksitta.

    Syy, miksi palikka ei ole vielä autossa paikallaan on se, että vanha TPS antoi joitakin viitteitä ettei olisikaan vielä rikki. Ennen purkutoimenpiteitä mittailin vielä jännitteitä ja kuinka ollakkaan kaverin painaessa hitaasti kaasua pohjaan asti, tuli hyvin tasasesti 0,5-4,8 voltin lukemia. Siinä sitten tovi ihmeteltiin ja seuraavalla mittauksella saatiin toimintaväliksi enää 0,5-3,4 volttia. Taas tovi tuumailua ja uusi mittaus, 0,5-5 tällä kertaa.

    Ajossa lukko toimi totutusti, eli muuten hyvin mutta ylämäessä/kiihdyttäessä ei irrota. Kaippa tuo TPS on silti vaihdettava, vaikka kokeeksi. Mihinkään maattovikaan en oikein usko, vielä on kokeilematta vallan eri ECM joka on kylläkin jo hankittuna mutta vielä toistaiseksi hieman kaukana.
     
  9. Dewpoint

    Dewpoint 3rd gear

    mitää kaukana oo, tuossa se on 1,5 metrin päässä :D
     
  10. Tertsi

    Tertsi 3rd gear

    Ojennappas mulle niin käyn sovittamassa paikalleen :D
     
  11. Tertsi

    Tertsi 3rd gear

    Tuli vaihdettua uus TPS, 0,5-4,9 volttia näyttää ilman digimittarilla havaittavia katkoksia. Lukko ei silti irrota kaasua lisätessä, mikäs muu tohon lukon irrottamiseen vaikuttaa paitsi TPS? Vielä on se toinen ecm kokeilematta, tällä viikolla päässee vielä sitäkin testaamaan.
     
  12. DD6

    DD6 Gearhead

    Seuraavana varmaan listassa laatikon turbiinilukkoa ohjaava solenoidi.

    Omassa se kiukutteli siten, ettei lukko mennyt päälle ollenkaan. Kiinnijumittaminen taitaa olla se toinen ongelmatyyppi. Vaihto on helppoa.
     
  13. Tertsi

    Tertsi 3rd gear

    Solkku ei jumita, lukko kyllä aukeaa jos;
    -painaa jarrua
    -nostaa kaasun kokonaan ylös
    -nopeus laskee alle 40mph

    Voisi tietty tökätä ECM:n johtoihin mittarin ja tutkia että käskeekö se tosiaan pitää lukkoa kiinni kiihdyttäessä. Veikkaisin kyllä että käskee kun kerran lukko muuten pelaa. No, tutkinta jatkuu, vastahan tämä on pari vuotta vaivannut tämä ongelma...
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos nyt oikein muistan, niin joissain th200 4r -laatikoissa on laatikon sisäinen ylilämpösuojakytkin joka maadoittaa solkun jos laatikko kuumenee liikaa. Ecm ohjaa turbiinilukkoa myös maadoittamalla. Eli jos silellä lootassa on se ylilämpötermostaatti, niin se varmaan kannattaisi tarkastaa.
     
  15. Tertsi

    Tertsi 3rd gear

    Toisella ECM:llä koitettu, ei vaikutusta. Vaikuttaako TV-vaijeri tuohon lukkoon mitenkään? Nyt on hieman mukavuuspainotteinen, eli varaa olisi hiukan kiriä vaijeria.
     
  16. T.N.T

    T.N.T 1st gear

  17. Tertsi

    Tertsi 3rd gear

    On tuttu sivusto jo vuosien takaa. Se, mitä alkujaan tässä topicissa kyselin, on siis jo selvitelty, tuli jatkettua tota lukkoturbiinivaivaa vähän matkaa tässä samassa topicissa vaikka ei enää varsinaisesti aiheeseen liitykkään.

    Eli anturit ja ECM lienevät kaikki kunnossa, TPS tosiaan vaihdettu pariinkin kertaan eikä tuntunut olevan vaikutusta.
     

Kerro tästä muillekin!