84 6.2d vanin eturattaat ei käänny vasemmalle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Hytty88, 8.6.2017.

  1. Hytty88

    Hytty88 1st gear

    Vaihdoin ohjaussimpukasta yläpuoliset tiivisteet, kun pukkas öljyä rattiakselin juuresta. Nyt ei renkaat käänny enään vasemmalle. Mikäkän meni pieleen? Simpukka aukaistu ja kasattu nyt 4 kertaa, enkä keksi mikä on väärin.
    Aukaistu ainoastaan päältä iso säätömutteri ja sen alla oleva laakeri ja männän näköinen murkula jossa öljykanavia kyljessä.
    https://ibb.co/mBXQJF
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mites oot säätömutteriin kajonnut? Sillä sai ihmeitä aikaan ainakin dodgevanissa. Juurikin pyörien kääntymättömyyttä tai ylikeveää ohjausta.
     
  3. Hytty88

    Hytty88 1st gear

    vain kuvassa rattiakselin alla näkyvään säätömutteriin koskettu. Eikös se vaikuta vain ohjauksen välykseen? On kokeiltu laittaa tiukemmalle ja löysemmälle. Simpukka purettiin rattaat vasemmalle käännettynä, voikohan sillä olla jotain osuutta asiaan..
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joku viisaampi varmaan myöhemmin kertoo.


    Mulle riitti yhen purku ja kasaus. Seuraavaks ostan kokonaisen jos hajoo.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Aika tärkee murkula, hoitaa just paineen oikeaan paikkaan rattia käännellessä.
    Kääntyykö ne kuitenkin ihan oikein kun kone ei ole käynnissä? Jos ei, niin onhan siellä vähän isompi kasausvirhe. Jos vaan käynnissä ahistaa, niin se ohjauspaineventtiili (murkula) ei ole oikein siellä. Ja ilmat on varmaan pois? Jos simpukka tyhjätty, niin vie aikaa, ennenku toimii normaalisti.
     
  6. Seejii

    Seejii Gearhead

    Simpukka ei ole ympäri pyörivä. Jos sektorivartta siitä irroittelee, niin se pitäisi laittaa " keskelle " vaikka taitaa sen rihlat yleensä olla sellaiset ettei se mene väärään asentoon. Simpukassa kulkevat kuulat voivat jumittua ja simpukan liike rajoittua jos sinne joutuu Toyotiumia. Onhan asennushiekat poistettu?
     
  7. Seejii

    Seejii Gearhead

    Tulipa mieleen niin pitää kysyä hieman aiheeseen liittyen: Mitäköhän tapahtuu jos tehostajanputkien paikat vaihtuu / vaihtaa?
     
  8. Hytty88

    Hytty88 1st gear

    Kiitosta vastauksista. Hiekan joutuminen sisuksiin alkaa vaikuttamaan vian syyltä, vaikka tarkkana koitin olla. Sektorivartta (vai mikä se on mitä vasten ne kuulatkin on ) käsinkin pyörittämällä jumii välillä niinkuin olisi niissä kuulissa vikaa. Simpukka on nyt taisteltu pöydälle niin voi purkaa kunnolla, jos tuon vielä kuntoon saisi. Tai sitten täytyy alkaa metsästämään toimivaa simpukkaa.
     
  9. Hytty88

    Hytty88 1st gear

    Tarkoititkin ilmeisesti pitman armia. En tiennyt mikä se on suomeksi, mutta nyt tiedän :D
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ja siitä rattiakselin puoleisesta päästä säädellään myös päittäisvälys, joka ei ole ihan "kuha on sinnepäin".
     
  11. Hytty88

    Hytty88 1st gear

    joo, se tuli huomattua. tätä ei tosin taida enään mikään säätö pelastaa kun rattaat ei liiku edes moottorin ollessa sammuksissa ja keula tunkattuna ilmaan. täytyy tutkia vauriot ja laittaa tarvittaessa uutta simpukkaa tilaukseen.
    http://www.rockauto.com/en/catalog/...v8+diesel,1153987,steering,steering+gear,7416 <---lienee samoja simpukoita eri nimillä, lukuunottamatta manuaalista versiota?
    pitää huomenna kysellä suomenkin puolelta mitä pyytävät ko. palikasta.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Voi olla hyvä idea. Ite en saanu ohjausta enää millään entiselleen kun simpukan roplasin, vähän eri juttu kun tässä mutta jotain henkimaailman juttuja ne on.
     
  13. Hytty88

    Hytty88 1st gear


    eipäs olekkaan, kun tarkemmin aloin kahtomaan. näyttää olevan eri välityksillä. otappa nyt selvää mikä tuo nykyinen on :odsmile:
     
  14. Hytty88

    Hytty88 1st gear

    Jos joku sattuu painimaan joskus saman ongelman kanssa niin laitetaan tänne vielä vian syy kun selvisi. Eli kuulat hirttäneet kiinni, liekkö päässyt pieni hiekanmuru tms. Väliin ja tehnyt tuhoja.

    https://m.imgur.com/a/LHeNz
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

    Tämä on hyvä topikki. Hyvät kuvat ja kertomus siitä, miten tärkeää se siisteys on ja niiden hukattujen säätöjen löytäminen.

    Mulla on edessä juuri sama homma dodgevanissa, tosin eri ohjausvaihde, mutta siitä "rattiakselin" juuresta vuotaa se worm shaft seal niin, että parissa päivässä on lammikko auton alla. Pitää olla tarkkana sitä tiivistettä ulos kaivaessa. Ja säätöihin ei sitten kosketa. En aio avata ohjausvaihdetta.
     
  16. Hytty88

    Hytty88 1st gear

    Tekemällähän sitä oppii, vaan kalliit oppirahat tuli taas maksettua kun uusi simpukka piti ostaa. Seuraavalla kerralla viisaampi.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mullakin tais siitä vuotaa mutta piti koko murkula lopuks avata kun kohta vuoti pohjastakin. Se kruunupää aika piukassa millä se purkki kiinni. Ja vaatii siihen tehdyn työkalun.
     

Kerro tästä muillekin!