85 Buickin electran yleisimmät viat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja HENKKA2, 21.8.2009.

  1. HENKKA2

    HENKKA2 1st gear

    Elikkäs kone on 85 buick electran 5.0 305cid mitä hyvää ja mitä pahaa ja muutetenkin mitä vikoja autossa on yleisimmin.
     
  2. impala67

    impala67 Double Gearhead

    pahin puoli tuon ikäisissä on useimmiten aikaisempien omistajien viritykset ja vikakoodien tuhoamisyritykset.
    eli katso että joko kaikki on paikallaan siten kuin tehtaalta, tai että koneesta on riisuttu kaikki jotta se todella toimii sillä korvauskaasarilla...

    muilta osin vikakohteet ja omituisuudet on samat kuin 65 electrassa. ei mitään mistä ei selviäisi.
     
  3. MoodyBlue

    MoodyBlue 3rd gear

    Eikös tuon ikäisessä ole kuitenkin Oldsin 307 eikä Letukan 305?
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    edellisen linjoilla minäkin olen, kyllä ne ainakin kirjallisuuden mukaan on vain Oldsin 307-koneella. Kyseessä on varmaan STW, Electraa ei enää ollut sedanina. Sedanina oli jo etuvetoinen Park Avenue. Le Sabre oli vielä saatavana takavetoisena sedanina ja Collectors Edition -mallina. Siihen loppui takavetoiset perinteiset isot Buickit. Roadmaster oli enemmän korporaatiomalli.

    Mutta kuten jo kirjoitettiin, jos se on kovasti harrastettu, voi olla mitä vaan huonoa. Jos on alkuperäisessä kunnossa ja öljyt edes kohtuullisen tunnollisesti vaihdettu, on erinomaisen hyvä moottori.

    Vaikka olisi pikkuvikoja sähköisessä moottorinohjauksessa, ne on asian jo tuntevalle suorastaan helppoja ja edullsia korjata. Eri asia tosiaan on, jos puolet osista on jo heitelty roskikseen.
     
  5. rkr

    rkr Gearhead

    Toivottavasti ei. Oldsissa oli joku hemmetin öljyn tayttö tms. putki imusarjan etuosassa pystyssä. Jos on chevy niin ei mitään ihmeempiä ongelmia.
     
  6. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Siinä on Oldsmobilen 307 cid alunperin.

    Jos farmarista kyse, tässä yleisimpiä:
    - Takapilarin seutu/ison takaikkunan ympäristö korrosoituu
    - Takarunko - " -
    - Pyyhkijänmoottorit Sucks (eli ne on melko romuja; piirikortit)
    - Lukot/tiivisteet yritää jäätyä talvella
    - Asenne. Nääs vaikea on "tosiharrastajan" ymmärtää että joku näistä silmäteristä tykkee. Siis muuten kuin purkamistarkoituksessa
    - Jos pakuksi rekkaroitu niin kärsi siitä tarkoituksesta 80 km/h.
    - Ei nauti harrasteauto-statusta Suomen alueella
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    :) Nyt tulee aamun Oldsi on parempi kuin Chevy -avautuminen, lukekoon ken haluaa ja ne jotka eivät usko voivat tulla vertailemaan. Minäkin voin vaihtaa uskoni kun toisin todistetaan. :rotfl: :

    Usko :eek: saa Chevyn pehmeänkin raudan muuttumaan kovaksi. Oldsin kone on huomattavasti parempi kuin chevyn pikkulohko, tosin osat siihen ovat kalliimpia kun se ei ole ns. massatuotantoinen korporaatiomoottori.

    Joka muuta väittää, voi tulla kokeilemaan puolisoni '85 Buick STW:tä. Se on kunnossa. Voin ottaa milloin vaan rinnalle Chevyn 305:llä vastaavassa tehdaskunnossa olevan STW:n ja kokeilla kumpi toimii miellyttävämmin ja kulkee paremmin. Samalla voi vertailla purkumoottoreissa teknisten yksityiskohtien eroja. Oldsi voittaa laadussa ja teknisissä ratkaisuissa mennen tullen. Mm. tästä syystä Oldsin konetta käytettiin 80-luvun loppupuolella myös halvemmissa Chevyissä, Chevyn tekniikkaa ei saatu kasutinversiona toimimaan niin taloudellisesti että sillä olisi päästönormit läpäisty. Oldsin koneella onnistui ilman lisäinvestointeja. Ruiskut oli sitten taas erikseen, korporaatiopäätöksellä niitä alettiin käyttämään ainoastaan tehtaalle järkevämmässä (lue halvemmassa valmistaa) Chevyn V8 -tekniikassa. Kutoset oli muillakin ruiskutekniikalla.

    Hyvä esimerkki tästä uskoasiasta oli tuo Capricessa ongelmia -keskustelu. Siellähän myös kannustettiin kaveria jolla oli "kannentiiviste palanut" että jos siinä autossa on Chevyn moottori, eikä Oldsin, "on vielä toivoa" -tyylin.
    Tuli vaan pehmeän raudan paremmuuteen uskovalle kirjoittajalle paskaa käteen kun se tosiaan olikin Chevy, mutta moottorin lohko oli halki. En ole ikinä tavannut Oldsin lohkoa joka huonouttaan olis halennut, Chevyjä kyllä nähnyt.

    Ymmärtämättömien pilaamia Oldsin 307:ja tosin olen nähnyt useitakin.

    Hyvää ja harrasta uskontotäytteistä viikonloppua kaikille. Lähdetään kirkkoon palvomaan Jumalaa...
     
  8. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Aamen! Tuossa tulikin ne miinukset lähes täydellisesti. Samojen ongelmien kanssa olen itsekin paininut. Lisäisin joukkoon takajouset, jotka kannattaa vaihtaa, jos persus roikkuu. Maksavat +- 100€ pari, ja vaikuttavat käyttömukavuuteen pirusti. Jos hinaa painavia kärryjä, niin ilmapussit jousiin ja lisäjäähdytin laatikolle, niin +2700 kg tulee perässä. Etujousia hervemmin menee. Iskareiksi kannattaa pistää kunnon yksiputkista korkeapainekaasuiskaria, jos ajaa enemmän. Esim Yksiputkinen KYb- on 50€ kpl..

    Plussaa on ko. autojen toimintavarmuus, kun on pidetty asiallisessa kunnossa, mikä on harvinaista tonni- tai satashintaluokan farkuissa, joista kukaan ei juuri taida välittä kunnosapitämismielessä. Osiakin saa helposti ja ne ovat halpoja. Siksi on tärkeää, että etsit itsellesi hyvän yksilön, vaikka se olisi kalliimpi, kuin säkillä hakattu ruosteinen huoltamaton paska. Tosin hyviäkin yksilöitä voi saada jopa satasilla, kun sattuu hyvä sauma.

    Itselläni on "taakkana" pari farkkua. Pelkän kuljetuskyvyn vuoksi en niitä pois vaihtaisi. Minulle on aika yksi ja sama mitä tosiharrastajat farkuista ajattelevat. Minulle piisaa kyyti ja tunnelma ja tosiaan kuljetuskapasiteetti.

    Itse ajan farkulla ympäri vuoden (siis ajanut nyt 13 vuotta, osa-aikaisesti lähes 20 vuotta), silloinkin kun tosiharrastajan silmäterä, jolla ajetaan kerran vuodessa johonkin tapahtumaan on tallissa ja hän ahtautuu talveksi Tojota Auggoonsa tai Avensikseensa ja menee munalla töihin. Ja silloinkin kun Auggo ei strattaa -40 asteessa, niin 307 Olds hörähtää kyllä käyntiin, jos vaan akku on kunnossa.

    Kaikki aina kyselevät kulutusta ja polttoainekuluja. Minä vastaan, että ei paljoa 17L keskikulutus puristele (17L on vuosien keskiarvo mulla ajossa, jossa 50/50 on kaupunkia ja maantietä ja kaupunkia, kaasua ei säästellä ja lastia on välillä aikalailla. Pelkällä maantiellä siististi ajaen pääsee joskus 11-12 L/100 km.), kun pääomakuluja on 0€ ja vakuutukset ovat suhteellisen edulliset. Sillä pelkällä Augon/avensiksen +400-600€/kk leasingmaksulla tai autolainan lyhennykselllä ajan aika pitkän rupeaman kaasujalkaa säästelemättä ja huollosta tinkimättä.

    Vero on vuodessa sen satasen ja vakuutukset mun bonuksilla neljäsataa( toisessa on vielä kaskokin). Renkaat kokoluokassa 225/235 75-15 ovat halpoja kuin saippua, kun hintaa vertaa nykyisiin vanteensuojiin. Talveksi kannattaa hankkia ihan kunnolliset nastarenkaat, niin ei jää kiinni ja säästyy peltikorjauslaskuilta. Samoin lukkoperä olisi hyvä olemassa. Ennakoivaa ajotapaa kuitenkin oppii harjoittamaan talvella. Siihen sitten bensat ja osat ja huollot päälle, niin halvemmaksi tulee kuin juuri mikään muu kyyti. Varsinkin kun huoltamisen ja korjaukset tekee pääosin itse. Ja jos on muita kiireitä asiallisessa jenkkejä tuntevassa korjaamossa korjauttaminen (+50€/h) ei kaada budjettia, kun vertaa noihin ihmisten autoistaan maksamiin pääomakuluihin, lyhennyksiin ja vakuutusmaksuihin.

    Ajokilometrejä farkuilla tulee yhteensä kokemusten perusteella vuodessa joku +10- 25 000 km. vuodesta riippuen. Toinen vanhempi on mulla ajossa kesäisin esim. viimevuonna touko-huhtikuusta syyskuuhun. Toinen uudempi taas on ajossa kokoajan ja kerää sen pääosan kilometreistä.

    Se pitää kuitenkin sisäistää, että nämä autot eivät enää ole uusia. Tuoreimmatkin ovat siinä 19 vuotiaita. Vastaavan ikäisistä euro ja japsiautoista pääosa on jo kierrätetty vuosia sitten. Pientä ja isompaakin kränää voi tulla, mutta niistä selviäöä viitseliäisyydellä ja kohtuullisilla kuluilla. Tosin näköjään tuliteriinkin pokemoneihin nykyään moisia tulee aika usein (07 Mazda 6 jakopää pomppasi 80 000km ja 2006 Nissan katumaasturi etulaakeri ja takaiskarit paskana 60 000 km mittarissa) . :poff:
     
  9. Stance

    Stance Gearhead

    Toinen aamen tuohon Rocketin viestiin.

    Mulla on pari vuotta ollut Caprice käyttöautona ja voin allekirjoittaa oikeastaan joka sanan. Olen uusinut takajouset ja iskarit, pissapojan pumpun ja teettänyt vaihteistoon remontin. Auto on ruostesuojattu ja massattu 90-luvulla, se lienee auttanut kun ei ihmeemmin ole mädäntynyt. Kävin kaikki ovet läpi alareunoistaan leveiden helmalistojen alta, hioin pintaruosteet pois, hapotin ja maalasin. Tämän lisäksi tavan huoltoa, nivelten rasvausta, öljyn vaihtoa, tiivisteiden hoitoa jne. Olds 307Y sähkökaasarilla on toiminut kesät talvet ilman mitään vikaa. Kulutus on maantiellä 10-12l ja kaupungissa 14-18l.
     
  10. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    PauliP, olikos noissa 80-luvun Y-moteissa jopa rullanostajat? Me funtsittiin asiaa Fargon kanssa tuossa päivänä eräänä, ja muistelin vaan että yhdessä -86 farkun 307:ssa joka purettiin joskus oli moiset...? Vakio-osia vaiko jonkun jälkeenpäin laittamia?
     
  11. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Uudemmissa on rullanostajat
     
  12. E.Rummukainen

    E.Rummukainen 1st gear

    -85 vuodesta eteenpäin tosiaan löytyy noi rullanostajat.

    Ittellä on käyttiksenä tommonen -85 LeSabre sedan(periaattessa sama auto kun Electra estate). Tyytyväinen olen hankintaan ollut. Toki remppaakin on tehty ja riskisti mutta se on mulla ainakin koko humpan juoni.

    Nämä AUTOT ei ole enää uusia joten taitaa tuo yksilö merkata hommassa eniten. Itselle on ainakin eniten tuottaneet vaivaa nuo edelliset omistajat!

    Muutamia juttuja joita laiminlyöty:
    -Alipaine letkut. Osittain ainakin kunnon perusteella orkkiksia.
    -Öljyn vaihtovälit. Lietteen määrän perusteella uskallan väittää että mineraaleilla ajettu enempi kun toi 3000miles/3kk
    -"tehoa syöviä saastelaitteita" poistettu, ilmeisesti sen kummemin ajattelematta.
    -Korin hoito.
    -Jakopään ketjun vaihto. Suositus muistaakseni 65000 miles. En muista mistä luin, mulla ei varmaan oltu ikinä vaihettu kun oli niin väljä. Autolla rullattu kuiteski 345000km. Ja vielä oli Fiiberinen nokkaratas. Noita ei taida edes saada tarvikkeena mistään?
    -Tuo perinteinen pyyhkijä homma. Eivät suostu aina sammumaan.
    Tämä nyt onkin ihan tyyppivika eikä taida liittyä hoitoon tai sen puutteeseen

    Siinä nyt muutamia yleisiä mistä voi tulla ongelmia.
    Chevroletin myllyistä ei ole meikäläisellä kokemusta kun tuo on mun eka jenkki. Oldsiin olen ollut tyytyväinen, välille ei ole jääty. Ja osat on kohtuu hintaisia myös näihin. Jakopää rempalle tuli hintaa huimat 120€ sisältäen Öljyt, suodattimen, ketjun, rattaat ja kaikki tiivisteet, myös öljypohjaan.
    Osat ostin ihan paikkalliselta osatoimittajalta.. moneenko muovimunaan saat samalla rahalla?

    Ite pysyn jatkossakin näissä vanhuksissa, nuo jo mainitut pääomakulutkun ovat kokolailla kurissa. Ihan hirvittää kuunnella työkavereiden ja sukulaisten juttuja miten uudet autot on järkeviä ja taloudellisia. Autoilu maksaa kuulemma vain 600€ kuukaudessa pääomakulujen kanssa. Ja niin halvalla pääsee paikasta A paikkaan B!!

    No rahahan on niitten köyhien ongelma.
     
  13. jakke ja sepi

    jakke ja sepi 2nd gear

    Kyllä vanaha Buikki tua aina samoo kotia ku joku halavatu uus japsivossikka. Osat on puali ilimaasia ja niitä löytyy hyvi. Tua vaa harmittaa ku suuri osa piilofarkuusta on jo alennettu kuarokäyttöhö. Hattua nosta aina ku nää siisti yksilö.
     
  14. impala67

    impala67 Double Gearhead

    eikös rullanokka tullut -87? ja muutenkin ahdistuneemmat kanavat kansiin... voisiko purkamanne farkku olla vuotta uudempaa vuosimallia vaikka olisikin ollut valmistettu 86 puolella?
     
  15. E.Rummukainen

    E.Rummukainen 1st gear

    Katoin just tossa viikonloppuna että kummat nostajat siellä näkyy samalla kun vaihdoin öljypohjan tiivisteen. Rullanostajat siellä on. Moottori on tosiaan -85 vuoden autossa ja siinä on nuo mystiset 6A kannet. Vuosi -84 oli ilmeisesti viimenen 5A kansille? Aikalailla jo OT mutta mikähän noidenkin kansien tarina on. Aika vähän taidettu valmistaa kun ei tietoakaan löydy?

    Ameriikan joen sivuilla väitetään että nuo 6A kannet olisivat eeseeämmättömistä Kanada malleista. Kyllä mulla vaan on ECM paikallaan ja noista löytyy ilmapuhallus pillitkin. Ameriikan mies väittää että ei olisi muka noita pillin paikkoja edes koneistettu. Kyllä muuten on. Aika helvetin epätodennäköistä että joku alkaist noita täällä koneistuttaan ja asenteleen ECM:ää jälkikäteen. Auto ostettu loritasta uutena. Eli ihan 49 state malli.

    Mielenkiintoista.. Tietääkö kukaan noista kansista mitään oikeesti? Mitä eroa 7A kansiin? Joko nuo on pyörreportilliset?
     
  16. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tuolta löytyy faktaa jos vaan lontoon kieli taipuu
    http://www.442.com/oldsfaq/oldsfaq.htm

    5A '80 - '84 307 64 3317
    '85 also???
    6A '85 - ?? 307 67 5844 Non-ECM Canadian cars?
    7A '85 - '90 307 67 0142 This 'A', and the others from 2A to
    6A, is a large capital letter equal
    in size to, and immediately adjacent
    to the 7, like | 7A.


    307 '80 - '84 3.800 3.385 Y Black No roller lifters, and w/5A heads: 150hp
    '85 - '90 3.800 3.385 Y Black Roller lifters, and w/7A heads: 140hp
    '83 - '90 3.800 3.385 9 Black 442, H/O engine; Roller
    lifters w/7A heads '86 and up.

    Meidän -90 Buikki on muuten siitä mielenkiintoinen että on tilattu uutena Suomeen ja on tehty Ameriikas Kanadan vientimallina :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!