-85 sierra etulaakerin vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja KarenTero, 6.12.2001.

  1. KarenTero

    KarenTero 1st gear

    leikkas sierrasta etulaakeri kiinni en o aikaisemmin vaihtannu mikä on helpoin ja nopein tapa tehä
     
  2. OpaS

    OpaS Gearhead

    Sierran etupyöränlaakerin vaihto (ei muuten ole kovinkaan helppoa eikä nopeaa):

    -Pyörä irti (nostaen jostakin muualta kuin tukivarresta)
    -Jarrusatula irti (kahdella pultilla kiinni, sen voi jättää letkun päähän roikkumaan niin ei tarvi ilmata)
    -Jarrulevy pois (saattaa olla kiinni pienellä ruuvilla)
    Olkatuki täytyy ottaa irti - sen takia ei pidä nostaa tukivarresta...
    -Pallonivelten mutterit auki
    -Raidetangonpää irti olkavarresta (irtoaa pallonivelen ulosvetäjällä ja vasaralla, jolla sitten ei sitten hakata niihin kierteisiin joissa oli mutteri, vaan olkavarteen - ellei omista pallonivelen ulosvetäjää voi jollakin kangella kammeta raidetangon päätä alaspäin samalla kun vasaroi ankarasti olkavartta kartioliitoksen avaamiseksi)
    -Alapallonivel irti samalla metodilla
    -Iskarin alapää irti olkatuesta ("korvakkeita" iskarin ympärillä kiristävä pultti auki, sitten kannattaa levittää korvakkeita lyömällä rakoon kiila, esim. ruuvimeisseli, ja olkatuki lähtee vasaralla tasaisesti alaspäin naputtelemalla irti)

    Itsellä kun on sen verran varaosasierroja, olen vaihtanut koko olkatuki-napa-asetelman...
    -Olkatuen takana on peltinen suojus, jonka irrottamalla pääsee käsiksi mutteriin, jolla pyörännapa on kiinni olkatuessa
    -Mutterin avaamiseksi täytyy napa kiinnittää esim. ruuvipenkkiin pyöränpulteista. -85 Sierrassa on tod.näk. oikeanpuoleisessa navassa vasenkätinen kierre
    -Mutteri auki (41mm avain, on aikas kovassa momentissa)
    -Mutterin alla oleva prikka pitää ottaa talteen, sitä kun ei ilmeisesti tule uusien laakereiden mukana
    -Ulkopuolen stefa ja vanhat laakerit pois, ulkokehät lähtee tuurnalla naputtelemalla
    -Vanhat rasvat pois navasta ja olkatuesta, ettei jää mitään laakerinkappaleita...
    -Uudet ulkokehät paikoilleen, laakereihin tarpeeksi rasvaa, stefa vasta ulomman sisäkehän jälkeen paikalleen (kannattaa käyttää varsinkin stefan asennuksessa hylsyä tms. jotta sen saa suoraan)
    -Napa olkatukeen, sisempi sisäkehä ja prikka paikoilleen ja mutteri kiinni (310-350 nM)
    -Sitten peltikansi kiinni olkatuen taakse ja olkatuki autoon kiinni

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: OpaS 2001-12-06 21:17 ]</font>
     
  3. Micky

    Micky Gearhead

    alapallo lähtee kun otat pultin auki ja laitat rautaputken tukivarren ja konepalkin väliin ja väännät sen alaspäin niin irtoaa ehkä hieman vasaraa lisäksi...
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hei!

    Jos ootte kerran niin eteviä sierra asiantuntijoita niin vastaisitteko tähän visaiseen kymysykseen?

    Sierrani -89 1.6 laser rupeaa tärisemään ikävällä tavalla siinä 100-120kmh paikkeilla.
    Mistä kummasta tämä johtuu kun nivelet on vaihdettu, raidetangon päät, laakerit, iskarit, jarrulevyt, palat, vanteet painotettu asiantuntevassa likkeessa, ei selkäheittoa, aurauskulmat säädetty eikä ohjauksessakaan ole väljää ja katsastusmieskin pertskules sanoi että hyvässä kunnossa tuo sun auto. Ois vaan tiennyt miten täristää kovemmassa vauhdissa. Vaihdettaessa vapaalle n.120kmh vauhdissa täristys jatkuu ennenkun vauhti hiipuu 80kmh ja silloin lakkaa. Auttakaa, olkaa niin kilttejä.Kiitos
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mites tuo kardaaninin tasapainotus? Onko kunnossa? Kardaanini nivelissä voi olla väljää ja se aiheuttaa täristystä varsinkin suuremmissa vauhdeissa.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kannattaa harkita myös toisen puolen laakerien vaihtoa samalla kertaa.
     
  7. OpaS

    OpaS Gearhead

    Onko kokeiltu eri vanteilla+renkailla?
     

Kerro tästä muillekin!